امکان چهار رقمی شدن آمار فوتی‌ها/ کرونای برزیلی به ایران رسیده است؟

مجموعه اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

نیو صدر: در روزهای موج چهارم پاندمی کرونا در کشور، همچنان خبری که سخنگوی وزارت بهداشت هر روز ظهر اعلام می‌کند، نگرانی‌ها را نسبت به آینده شیوع ویروس در کشور نگران می‌کند.

امروز سیما سادات لاری، اعلام کرد که "اسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۴ هزار و ۷۶۴ نفر رسید."

او گفت:  از دیروز تا امروز ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ هزار و ۳۱۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۸۸۴ نفر از آنها بستری شدند.  در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

تهران و تجربه بدترین کرونا

همین باعث شده است که تهران، پرجمعیت‌ترین شهر ایران، با بدترین روزهای خود از ابتدای پاندمی درگیر شود.  

علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران، امروز در این رابطه توضیح داد: برای نخستین بار تمامی شهرهای استان تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است. باید شرایط موجود برای مسئولین و مردم به عنوان مهمترین وظیفه ما در ستاد کرونا استان و ستاد ملی به خوبی تبیین شود. بی تردید تفاوت ویژه ای میان خیز چهارم کرونا و خیز سوم و دوم وجود دارد. نرخ رشد افزایش امواج بیماری با سرعت بسیاری اتفاق افتاده که با خیز دوم و سوم قابل مقایسه نیست و چهار برابر شده است.

این افزایش تعداد مبتلایان باعث شده است که نگرانی‌هایی نسبت به نحوه بستری بیماران در بیمارستان‌ها به وجود بیاید. زالی در این رابطه توضیح داد: در تهران رکورد شکنی در حوزه مراجعین سرپایی اتفاق افتاده است، ۱۵ هزار مراجعه سرپایی داشتیم که عدد قابل توجهی است. لذا می توانیم پیش بینی کنیم در هفته آتی افزایش بستری و فوتی ها را شاهد خواهیم بود. بر اساس گمانه زنی ها هفته آتی بسیار نگران کننده است. همه دستگاه ها و وزارتخانه ها طبق قانون مصوب ستاد ملی چهار لایه نظارتی برای آنها مشخص شده که باید با بهره گیری از همه ظرفیت های کشور برای تحقق این چهار لایه نظارتی تلاش کنیم.

میزان مرگ‌ومیر چهار رقمی می‌شود؟

اما خبر بدتر این که پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا شرایط پاندمی در کشور بدتر هم می‌شود و حتی در صورت عدم اجرای تعطیلی‌ها به شکل کامل، امکان چهار رقمی شدن تعداد فوتی‌ها وجود دارد.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این رابطه توضیح داد: اگر محدودیت ها و دستورالعمل های بهداشتی در ۱۰  روز تعطیلی سراسری به خوبی اعمال و رعایت نشود باید منتظر مرگ های چهار رقمی باشیم چرا که هنوز اثر سفرها را ندیده ایم و آمارهای کنونی فوتی های کرونا ناشی از خریدهای نوروزی قبل از آغاز سال جدید است. 

متاسفانه به نظر هم می‌رسد تاکنون محدودیت‌ها به شکل دقیقی اجرا نشده است. رییسی توضیح داد: ساز و کار لازم برای اجرای دستورات ستاد مقابله با کرونا در قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا داریم و در روز نخست تعطیلی در تهران زیر ۵۰ درصد محدودیت ها اجرایی شد و من خود به روند اعمال محدودیت ها در روز نخست معترض هستم البته در برخی استان ها محدودیت ها خوب اعمال شده است اما صبر کردیم تا اعمال محدودیت‌ها در روزهای بعدی را هم ببینیم و بعد در ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع را بررسی و تصمیم گیری کنیم.

از سوی دیگر  ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم امروز هشدار داد: وضعیت احتمالا از وضعیت فعلی هم بدتر شود و در شرایطی هستیم که وزیر بهداشت هم می‌گویند وضعیت از قرمز هم فراتر خواهد رفت و ممکن است آن پاییز و آبان سیاه را که مرگ و میر تا حدود ۵۰۰ نفر افزایش یافت را تجربه کنیم و این در حالی است که ما در قبال کوچک ترین آسیب به مردم مسئولیم و اکنون با جان انسان‌هایی سر و کار داریم که هر کدام عزیز یک خانواده هستند.

کرونای غیرانگلیسی از ترکیه به ایران رسیده است؟

امروز خبر نگران‌کننده دیگری هم در میان اخبار مرگ‌ومیر توسط سعید نمکی، وزیر بهداشت، اعلام شد: وقتی گفتیم پروازهای ترکیه را ببندید برای این است که خبر دارم ویروس غیر انگلیسی در ترکیه نیز می‌چرخد. این وزیر می‌تواند برود اما نمی‌تواند حرف غیرکارشناسی قبول کند و اگر قصد خدمتی نباشد این منصب از آب بینی بزی که حضرت علی  گفت کمتر است؛ ضمن این که بنده شرمسار مرد بزرگ (رهبر معظم انقلاب)‌هستم که هیچ وقت من را تنها نگذاشت.

البته خوشبختانه هنوز نشانه‌ای از کرونایی آفریقایی یا برزیلی در ایران دیده نشده است.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اظهار کرد: هنوز علائمی در بیماران کرونایی تهران مبنی بر ابتلای آن‌ها به ویروس کرونای جهش یافته برزیلی با آفریقای جنوبی دیده نشده است و تا به امروز وجود این نوع ویروس‌های جهش یافته در تهران به اثبات نرسیده است. ر حال حاضر بیشتر بیماران مبتلا به کرونا از نوع جهش یافته انگلیسی هستند و تعداد کمتری از بیماران به نوع قدیمی و کلاسیک بیماری کرونا مبتلا شده اند.

واکسنی که به بیماران نادر نرسید

همچنین امروز مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر نسبت به عدم واکسیناسیون این گروه گلایه کرد.

حمیدرضا ادراکی، گفت: انجمن‌های بیماری‌های نادر نسبت به نحوه واکسیناسیون کرونا و فقدان توزیع واکسن به این بیماران آسیب پذیر معترض هستند. : مکاتبات زیادی با معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در خصوص اولویت‌بندی بیماران نادر در برنامه ملی واکسیناسیون صورت گرفته است اما همچنان تنها بیماری‌های صعب‌العلاج و بیشتر شناخته شده برای دریافت واکسن در نظر گرفته شده است.

پروتکل‌های بهداشتی در ماه رمضان

از سوی دیگر امروز  سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به معاون بهداشت وزارت بهداشت پروتکل‌های بهداشتی ماه مبارک رمضان را ابلاغ کرد.

در بخشی از نامه نمکی آمده است: در مورد شب‌­های پرفیض قدر نیز مراسم احیاء می تواند همچون سال گذشته با رعایت فاصله و تعداد محدود در فضای مناسب و باز در کلیه شهرها حداکثر به مدت ۲ ساعت اجرا شود. لوازم کاملاً شخصی و ورودی و خروجی­‌ها متعدد و بدون تماس باشد. تجربه و مدیریت سال گذشته عزیزان یقیناً در بهتر برگزار شدن مراسم امسال موثر خواهد بود.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1504199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =