پس لرزه توصیه انتخاباتی کیهان به شورای نگهبان /احمدی نژاد جریان سوم را کلید می زند؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هرچه آرا مردم پرشورتر شود نظام محکم تر می شود و دشمن به این فکر و خیال نمی افتد که به ایران حمله کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه کیهان اخیرا نوشته است: «شورای نگهبان بایستی با اجماع یا شبه اجماع و سخت‌گیری زیاد افراد واجد صلاحیت را احراز نمایند. اینجا به هیچ وجه جای مسامحه نیست و هرگونه آسان‌گیری سبب می‌شود تا دود آن سال‌های سال، جسم و روح انقلاب را آزار می‌دهد و خسارت‌آفرین شود. هر کارناآزموده‌ای را نمی‌توان برای این پست حساس در معرض آرای مردم قرار داد. انتخابات ریاست‌ جمهوری جای آزمون نیست جای استفاده از محصول عمری تجربه و تدبیر مدیریتی است.»

بر همین اساس، محمد اشرفی اصفهانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره لزوم مشارکت مردم در انتخابات به برنا گفت: رهبری همواره مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کنند و همچنین در گذشته هم امام (ره) همواره مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کردند. هرچه آرا مردم پرشور تر شود  نظام محکم تر می شود و دشمن به این فکر و خیال نمی افتد که به ایران حمله کند. دنیا چشم به انتخابات آینده ایران دوخته است، باتوجه به مشکلات اقتصادی و کرونا ممکن است برخی از مردم از انتخابات استقبال نکنند اما همه اقشار و گروه های مختلف (جناح چپ، راست، میان رو، تندرو) باید در انتخابات شرکت کنند. اینکه مردم را به کاهش مشارکت در انتخابات دعوت کنیم، غیرعقلانی و تاسف برانگیز است.

نماینده ادوار مجلس درباره توصیه به شورای نگهبان برای سخت گیری بر کاندیداها بیان کرد: شورای نگهبان کار خود را انجام می‌دهد. شاهد تنگ نظری در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در گذشته بودیم و متاسفانه این موضوع اعمال شده است. شورای نگهبان نیاز به توصیه ندارد و نیاز به تذکر نیست. باید نسبت به هرگونه بحث ها و نظراتی که خلاف نظر رهبری و امام است به خدا پناه ببریم.

او تاکید کرد: باید مردم را نسبت به آینده امیدوار کنیم. ما و شما میان مردم هستیم. مردم به ندرت درباره انتخابات صحبت می کنند. می گویند آنچه آقایان وعده دارند محقق نشد و فقط برای بازارگرمی وعده می دهند و این مسئله مجلس و دولت ندارد البته برخی مشکلات در اختیار رییس جمهور نیست و نباید بیش از این توقع داشت.

او افزود: واقعیت و موقعیت ها در دولت ها متفاوت است. واقعیت ها در دولت هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی با هم فرق دارد. اینکه بگوییم اگر فلان فرد بود مشکل حل می شد خیال و موهوم است. تحریم و سپس کرونا مشکلات اقتصادی فراوانی برای مردم ایجاد کرده و برخی در نیازهای اولیه خود ماندند. در بحث های خصوصی مردم به ما می گویند رای نمی دهیم باید چه کار کنیم تا مردم تشویق شوند و رای دهند و حل این مسئله کار سختی است. مردم با گذشته فرق کرده اند فضای مجازی و وعده های محقق نشده کار را سخت کرده انشاالله امدادهای غیبی کمک کند و حقیقت انقلاب امام و شهدا کمک کند تا مردم برای شرکت در انتخابات بیایند و همچنین برای پاسداشت خون شهدا و امام بیایند و رای بدهند. در حال حاضر مردم دچار دلزدگی و ناراحتی هستند. اوضاع فعلی مناسب نیست و مردم اظهار ناراحتی و دلزدگی دارند؛ انشالله اوضاع بهتر شود تا مردم نسبت به آینده امیدوار شوند.

 ریشه احمدی نژاد اصولگرایی است 

همچنین برنا نوشت؛

حجت الاسلام احمد مازنی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده سابق مجلس، در خصوص ویژگی‌های رئیس جمهور آینده اظهار کرد: برخلاف کسانی که رشته تخصصی خاصی را برای رئیس جمهور آینده مطرح می‌کنند، مثلا می گویند رئیس جمهور باید اقتصاددان یا مواردی از این دست باشد، من معتقدم رئیس جمهور در درجه اول باید از لحاظ شخصیت، ظرفیت بالایی برای مدیریت کشور داشته باشد.

او افزود: این تعبیری که در قانون اساسی به عنوان رجل سیاسی آمده بار مفهومی سنگینی روی آن قرار دارد. رجل سیاسی یعنی انسانی که بتواند سیاست ورزی کند و سیاست مدار به معنای واقعی کلمه باشد، درک درستی از فضای کشور و روابط بین‌الملل و مسائل جامعه داشته باشد. برای مثال اگر کسی از لحاظ شخصیت، قابلیت رهبری و هدایت جامعه و  قدرت سازماندهی داشته باشد و در عین حال دانش مدیریت هم داشته باشد، چنین رئیس جمهوری از همه متخصصان رشته‌های مختلف استفاده می کند.

پس لرزه توصیه انتخاباتی کیهان به شورای نگهبان /احمدی نژاد جریان سوم را کلید می زند؟

این فعال سیاسی اضافه کرد: ویژگی تعامل سازنده با ارکان نظام از دیگر ویژگی‌های لازم برای رئیس جمهور آینده است. کسی که رئیس‌جمهور می شود باید امکان تعامل با جایگاه معنوی و قانونی رهبر انقلاب را داشته باشد. در عین حال بتواند با دیگر ارکان حکومت تعامل برقرار کرده تا بتواند از همه ظرفیت‌ها برای اداره کشور استفاده کند. درک صحیح از روابط بین‌الملل و استفاده از دیپلماسی عمومی برای حل اختلاف با کشورهای منطقه و دنیا یکی دیگر از ویژگی های رئیس جمهور است. ممکن است بگوییم برخی از مشکلات ما با دنیا به خوی استکباری کشورهای سلطه گر برمی‌گردد اما ما با بسیاری از کشورهای همسایه روابط خوبی نداریم، خوب این را در اولویت قرار دهد و اختلافات ما با کشورهای منطقه را حل کند. رئیس جمهور آینده باید به جای تقابل، تعامل با دنیا را پیگیری کند.

او در بخش بعدی از سخنان خود متذکر شد: بعد از تحولات و تغییراتی که از سال ۵۷ تا امروز داشتیم اختلافات سیاسی و منازعاتی که در مواردی منجر به درگیری‌های نظامی بین گروه‌های داخلی شده بالاخره دو جریان سیاسی از درون این اختلافات و درگیری‌ها بیرون آمده که این دو جریان ذیل قانون اساسی و ذیل نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌شوند. فعلا اسم دو جریان سیاسی کلان کشور اصولگرا و اصلاح طلب است، اینکه این دو جریان چقدر بتوانند در افکار عمومی تاثیرگذار باشند به اسم دو جریان خیلی ربط ندارد بلکه به گفتمانی ربط دارد که با مردم مطرح خواهند کرد.

مازنی عنوان کرد: مردم الان گفتمان عدالت را در نظرسنجی‌ها تاکید می‌کنند و بر معیشت تمرکز دارند و دولتی می‌خواهند که این دولت بتواند تبعیضات را برطرف کرده یا کاهش دهد، مشکلات اقتصادی مردم را به عنوان اولویت اول حل کند، راه حل آن را شفاف و مشخص به مردم بگوید. اگر ما در قالب این دو جریان سیاسی نخواهیم رقابت انتخاباتی داشته باشیم چه جریان دیگری مطرح خواهد شد؟  هر جریانی که الان در کشور درون قانون اساسی و ذیل نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌شود یک شاخه‌ای از دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی است.

او اضافه کرد: احمدی نژاد به قول خودش پرچم جریان سوم را به نوعی به دست گرفته اما خاستگاه و ریشه او اصولگرایی است. الان هم همان آدم است ادبیات خود را تغییر داده جریان انقلابی هم همین طور است. در جبهه اصلاح‌طلبی هم ممکن است برخی دیدگاه‌ها به نحو دیگری مطرح شود. جبهه سوم را درون نظام نمی‌شناسم  و اگر هم باشد شاخه‌ای از شاخه‌های جبهه اول و جبهه دوم است. مهم نیست اسم اصولگرا و اصلاح طلب باشد مهم این است که کاندیداها چه ویژگی شخصیتی از خود بروز دهند و چه گفتمانی را با مردم در میان بگذارند. اگر گفتمان برای مردم جذاب باشد و شخصیت به گونه‌ای باشد که مردم در این شخصیت قابلیت تحقق این گفتمان را احساس کنند امکان مشارکت مردم فراهم است ولی بیش از اینکه مسئله جناحی باشد فعلا ما منتتظر سیگنال‌های مناسب از ناحیه نهادهای حاکمیتی برای انتخابات پرشور هستیم.

مازنی تصریح کرد: برای ایجاد شور انتخاباتی تنها سیگنالی که مشاهده کردیم و تنها نقطه امیدی که احساس شده این است که مقام معظم رهبری گفتند انتخابات پرشور اهم و رئیس جمهوراصلح مهم است. رهبری انتخابات پرشور را مطرح کرده‌اند. مجریان برای تحقق این سیاست کلان چه مراحلی را تاکنون فراهم کرده‌اند؟ آیا برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی امکانی را فراهم کرده‌اند؟ خیر! تنها دو کار را شورای نگهبان و وزارت کشور توافق کرده اند که انجام دهند. یکی اینکه از استامپ استفاده نشود و یکی هم تعداد شعبه‌ها افزایش پیدا کند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام ریس جمهوری زیاد سخت نیست یک مدیریت می خواهد فقط کافی است خودت و خانواده ات دزد نباشی
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    این نظام ثابت کرده هر فردی از هر حزب و جناحی برای ریاست جمهوری بیابد برای مردم کاری انجام نمی‌دهد
  • منتظر IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    این حرفهای شماتمامش سوخته است چون قبلا بارها استفاده شده و نتیجه‌اش را همه دیده اند
  • حسین عباسی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام ،، ایشان به صورت تلویحی به مردم ایران توصیه میکند که در انتخابات شرکت نکنند چون هیچ منفعتی برای جامعه نداشته
  • DE ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    کیهان و حضرات ، انتخابات ۱۴۰۰ تعطیل ! تمام شد !
  • حمید IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    ای کاش مردم روزهای سخت را فراموش نکنند
  • ابراهیم زاده IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    بسیار عالی.
  • ا. ع IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام، واقعٱ چرا برای وقت مردم ومملکت ارزش قائل نیستیم
  • احمد IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 2
    احمدی نژاد هیچی نیست بزرگش نکن شیخ
  • ali IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    1 0
    حاج اقا مازونی از قضا مردم عامه هنوز احمدینژادرا قبول دارند چون عوض نشده و هنوز همان احمدینژاد قبلیه.
  • خخخ IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    3 0
    یا احمدی نژاد یا هیچ احدی وسلام
  • مهدی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    3 0
    احمدی نژاد آقاست.مرد واقعی
  • انقلاب IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    چند دهه ای که اصلاح طلبها سر کار بودند
  • BG ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    آقای دکتر احمدینژاد لطفا درانتخابات شرکت کنید
  • شربیانی IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    چرا هیچ نوری در چهره این روحانی نیست؟
  • م IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    2 0
    درود بر احمدی نژاد انشالله خدا یارش باشد
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    3 0
    عشق ملت ایران فقط دکتر احمدی نژاد
  • بهزاد دهنائی IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام و عرض ادب ابتذا برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که جمعیت تحت پوشش آن نیمی از جمعیت است رو یه فکراساسی بکنید و حداقل به سطح معیشت 9میلیون تومان برسانید.
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    نه بابا مگه اصلاح طلب ها هم به فکر اقتدار کشور هستن؟ مگه میشه؟ مگه داریم؟ اصلاح طلبان و فکر اقتدار ایران اسلامی!!!!!!! خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    کارپرداز جدید نیاز به این هم تبلع ندارد