تندروها می‌خواهند مانع بازگشت ایران و آمریکا به برجام تا قبل از انتخابات شوند

کارشناسان مسیر ورود آمریکا به برجام را دشوار می دانند اما اقداماتی برای نشان دادن حسن نیت علی رغم چالش های موجود می تواند به روند سرعت ببخشد.

به گزارش خبرآنلاین، علی واعظ مشاور ارشد رئیس گروه بین‌المللی بحران طی یادداشتی برای گروه بین المللی بحران نوشت: اولین قدم این است که از بن بست موجود جلوگیری کرده و از تشدید آن جلوگیری کنید. از طرف ایالات متحده، این به معنای لغو خروج ترامپ از توافق هسته ای در سال 2018 است، در حالی که به وزیران خزانه داری و خارجه اجازه می دهد روند بازگشت ایالات متحده به انطباق کامل با تعهدات خود در توافق را آغاز کنند، اما بدون اینکه آمریکا بگوید چگونه تحریم ها را لغو خواهد کرد. چنین اقدامی کاملاً مطابق با موضع انتخاباتی بایدن است و آن را مدون می کند.  به عنوان بخشی از اولین قدم، ایالات متحده می تواند از طریق یک حرکت انسان دوستانه میزان اعتماد بین دو طرف را بازیابی کند. ایران کشور خاورمیانه ای است که بیشترین آسیب را از همه گیری بیماری کووید 19 خورده است. با این حال درخواست آن برای دریافت وام اضطراری از صندوق بین المللی پول بیش از ده ماه بدون پاسخ مانده است. صندوق بین المللی پول می تواند بودجه را از طریق مجاری مجاز بشردوستانه و سازمان بهداشت جهانی برای خرید واکسن پرداخت کند. این دو اقدام هیچ گونه لغو تحریم فوری از سوی ایالات متحده نیست اما می تواند باعث کاهش تنش ها شود در حالی که به دولت بایدن اجازه می دهد نشان دهد که اراده سیاسی دارد تا آنچه را که به نفع امنیت ملی آن است انجام دهد. واعظ در ادامه به ایران پیشنهاد می دهد که غنی سازی اورانیوم را که در پاسخ به فشار حداکثری دولت ترامپ بود لغو کند.

واعظ تصریح کرد: اگر دو طرف بتوانند این اقدامات را انجام دهند، وقت و فضای کافی برای مذاکره در مورد یک جدول زمانی جهت یک سری اقدامات همزمان هماهنگ اضافی دارند که آنها را به طور کامل به تعهدات خود بازگرداند - حذف کلیه تحریم ها توسط ایالات متحده و بازگشت کامل به محدودیت های هسته ای توافق نامه و تعهدات نظارت توسط ایران. بهتر است این اتفاق قبل از انتخابات ایران در ماه ژوئن رخ دهد، اما اگر اینگونه نشود، باید این کار را تا ماه اوت، زمانی که رئیس جمهور جدید ایران وارد دفتر می شود، صورت پذیرد.

از طرفی پایگاه کریستین ساینس مانیتور نیز به جنبه های داخلی موانع احیای برجام اشاره کرده و نوشته است که در حال حاضر سیاست در داخل ایران اختلاف زهرآلودی را درست کرده است. کدام جناح سیاسی قادر خواهد بود برای هر معامله ای که تحریم ها را از بین ببرد و یک اقتصاد شکوفا را تحقق بخشد، اعتبار بدست آورد، بدون اینکه بخواهد مانند حسن روحانی تحقیرها را تحمل کند.این وبگاه آمریکایی در ادامه به فحاشی عده ای در اصفهان علیه رئیس جمهور اشاره می کند و از قول احمد نقیب زاده می نویسد: تندروها در ایران می خواهند توافق و گشایش اقتصادی به امضای خودشان باشد.

ناصر هادیان، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، می گوید تأثیر ماندگار کناره گیری ترامپ بسیار زیاد بوده است. مطمئناً این باعث تقویت رادیکال ها و بی اعتبار کردن کسانی که از اروپا و ایالات متحده حمایت کرده اند می شود. وی در ادامه نیز افزود رهبر ایران ترجیح می دهد که احیای برجام در زمان دولت روحانی صورت گیرد.

هادیان در ادامه اضافه کرد: استراتژی محافظه کاران این است که در صورت امکان، مانع بازگشت ایران و آمریکا به برجام تا قبل از انتخابات شوند. محافظه کاران می دانند که، اگر ما مسئله را با آمریکایی ها حل کنیم مردم فکر می کنند که ما در مسیر درست هستیم. بنابراین آنها می خواهند همه چیز را مانند آنچه که هست حفظ کنند، در حالی که مردم خوش بین و راضی نیستند، بنابراین در انتخابات شرکت نمی کنند و تندروها شانس بیشتری برای پیروزی دارند.

>>> مشروح این تحلیل را بخوانید:
تندروها می‌خواهند توافق و گشایش اقتصادی به امضای خودشان باشد

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1490083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    خجالت هم خوب چیزیه که شما دولتی ها قورتش دادین...
  • علی ایزدی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    الان ما نه به آمریکا اعتماد داریم نه به اصلاح طلبان.تا ببینیم قبل از انتخابات ریاست جمهوری چه اتفاقی می افتد
  • علی IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    خواهشا فرافکنی نکنید برجام ذلت بار مال خودتون ما از برجام خارج میشیم و روی پای خودمون در اقتصاد میایستیم خیلی ساده لوح هستین که فکر میکنید آمریکای جنایت کار تحریم ها را را برمیداره
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    تندروها را مردم قبول نداره و مردودند ما تندرو نمیخواهیم ما مسئول تندرو نمیخواهیم اگر اینا نبودند الان برجام و توافق درست شده بود منافع یکسری در همین تحریم هست ایرانیا در مسند نه تندرو میخوان نه هیچی رییس جمهور نظامی و تندرو نمیخواهیم
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    نظامی ها عزیزتر از جان ما هستند ولی در جایگاه خودشون ما مدیون همین نظامی ها مثل شهید سلیمانی ها هستیم
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا