آغاز روزهای سخت بایدن؛بوی خشونت در هوا به مشام می رسد

ایرنا نوشت: جو بایدن امروز (چهارشنبه) به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا در شرایطی سوگند یاد می‌کند، که با بحران های متعدد داخلی و خارجی روبروست و چالش ها و فشارهای زیادی را احساس می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داد برای روح آمریکا بجنگد.

وی اکنون وظیفه سنگین ترمیم روح مایوس و ضربه دیده یک ملت را برعهده دارد.

کمتر رئیس جمهوری در آمریکا قدرت را در شرایطی این چنینی که این کشور با همه گیری کرونا، تهدید مستمر شورش مسلحانه و یک رئیس جمهوری سرکش سابق دست به گریبان است، برعهده گرفته است.  

بایدن دموکرات ریاست رای دهندگان دوقطبی شده را برعهده می گیرد، به طوری که هنوز میلیون ها نفر به ادعای تقلب انتخاباتی مطرح شده از سوی دونالد ترامپ اعتقاد دارند.

در چنین شرایطی، بایدن به شدت تحت فشار است تا تعهدات خود در زمینه به نتیجه رساندن سریع وحدت و شایستگی در کشور را به سرانجام رساند.

«جو تریپی» یک استراتژیست کهنه کار دموکرات گفت: بایدن باید در زمینه توزیع واکسن و حل این مشکل، متمرکز بماند. وی افزود: شکست و از دست دادن تمرکز، گزینه نیست.

بایدن خواستار اقدام سریع کنگره است. تیم وی معتقد است موثرترین راه برای پایین آوردن تب و تاب سیاسی، از طریق نتایج است نه لفاظی، به ویژه با تصویب بسته کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری که بایدن به عنوان گام نخست در تثبیت اقتصاد، بازگشایی مدارس و سرعت دادن به روند واکسیناسیون سراسری پیشنهاد داده است.

برخلاف سایر روسای جمهوری تازه منتخب، بایدن جمعیتی برای حمایت از خود ندارد. در عوض وی در شرایطی که شهر واشنگتن به اردوگاهی مسلح شبیه است و با وجود خیابان های خالی از مردم به واسطه خطر ناآرامی داخلی و کووید–۱۹، سوگند یاد می کند.

«داگلاس برینکلی» مورخ ریاست جمهوری در دانشگاه آمریکایی رایس تحلیف بایدن را با تحلیف آبراهام لینکلن در سال ۱۸۶۱ مقایسه کرد، زمانی که ایالات متحده در آستانه جنگ داخلی بود و رئیس جمهوری جدید در معرض تهدید ترور شدن قرار داشت. وی گفت: بوی خشونت در هوا به مشام می رسد.

همچنین،   بایدن در شرایط مساعدتری در مقایسه با ترامپ وارد کاخ سفید می شود. طبق نظرسنجی رویترز/ایپسوس، میزان محبوبیت بایدن در حال حاضر ۵۳ درصد است در حالی که میزان محبوبیت ترامپ زمانی که به قدرت رسید، ۴۶ درصد بود.

به گفته «مو الیتی» مدیر اجرایی موسسه خدمات عمومی و سیاست دانشگاه جورج‌تاون، اخبار خوب برای بایدن این است که اکثریت مردم آمریکا از وی می خواهند روابطی سازنده با کنگره برقرار کند.

ترامپ که مهارت اندکی در حوزه سیاست داشت و با روند قانونگذاری آشنایی نداشت، اغلب از تعیین اولویت هایش در مذاکرات خودداری می کرد. وی تلاش می کرد قدرت دولت را برای دستیابی به اهداف سیاسی اش مهار کند.

اما بایدن ۳۵ سال عمرش را در منصب سناتوری از ایالت دلاور خدمت کرد، قبل از اینکه هشت سال در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا معاونت وی را برعهده داشته باشد.

با این حال، بایدن باید با وجود اکثریت محدود دموکراتیک در مجلس نمایندگان و سنا مبارزه کند، امری که فضای مانور وی را کم می کند.

در مجلس نمایندگان آمریکا، نانسی پلوسی رئیس این مجلس از طرف جمهوریخواهان تحت فشار قرار می گیرد تا بسته کمکی را تا حد امکان دور نگه دارد. اما هر اقدام جامعی برای تصویب در سنا به حمایت جمهوریخواهان نیاز دارد.

روابط بین بایدن و میچ مک‌کانل رهبر جمهوریخواهان سنا از همان ابتدای امر آزموده می شود. به گفته «داگ هی» مقام سابق کمیته ملی جمهوریخواه آمریکا، مک‌کانل برای کار با بایدن در زمینه ویروس کرونا، انگیزه دارد.

هی افزود: همه صنایع اعم از گردشگری، هواپیمایی و رستوران ها تعطیل است و این وضعیت برای عموم مردم ملموس است.

بایدن با داشتن اکثریت اندک دموکرات در کنگره، مجبور است با دقت عمل کند و یک هدف بسیار بزرگ برای بهره برداری در اختیار جمهوریخواهان قرار ندهد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =