چرا ایران نتوانست مانند روسیه به رشد اقتصادی دست یابد؟

آنا نوشت: روسیه پس از 6 سال به بالاترین رشد اقتصادی خود یعنی 2.3 درصد رسید این درحالی‌که بود که این کشور با تحریم‌های مختلفی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا روبه‌رو بود.

یکی از دلایلی که کارشناسان داخلی برای عدم رشد اقتصادی و رشد منفی اقتصادی ایران مطرح می‌کند وجود تحریم‌های ظالمانه است.اما در جهان نمونه‌هایی وجود دارد که در سایه تحریم‌ها و فشارهای سلطه گران غربی با توجه به پتانسیل داخلی خود توانسته‌اند به رشد اقتصادی مناسبی دست یابند.

در تازه‌ترین گزارش بانک جهانی رشد اقتصادی کشور روسیه در شرایطی که در سایه تحریم‌های مختلف از اروپا گرفته تا آمریکا قرار داشت به بالاترین رقم در 6 سال گذشته خود رسیده است؛ این کشور در سال گذشته میلادی با 2.3 درصد رشد اقتصادی توانسته است اثر تحریم‌های خارجی را بر اقتصاد روسیه از بین ببرد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روسیه توانسته است با برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور و بهره‌برداری از چندین پروژه عظیم انرژی به این رشد اقتصادی دست یابد. همچنین افزایش صادرات محصولات روسی به دیگر کشورها و بالا رفتن درآمد نفتی این کشور نیز از عمده دلایل رشد اقتصادی در 6 سال گذشته ذکر می‌شود.

درحالی‌که روسیه به رشد 2.3 درصدی در سایه تحریم‌ها رسیده است که برخلاف پیش‌بینی بانک جهانی رشد اقتصادی ایران به جای 4.1 درصد به منفی 4.5 درصد رسیده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که تحریم‌های ظالمانه بر فروش نفت ایران سبب شده است که رشد اقتصادی ایران منفی شود. اما برخی دیگر این موضوع را قبول نداشته و بر این باورند که امکان رشد اقتصادی ایران همچون روسیه در سایه تحریم‌ها امکان‌پذیر است.

با توجه به اینکه ایران بعد از نیکاراگوئه کم‌ترین رشد اقتصادی را در میان دیگر کشورهای جهان دارد باید دولت‌مردان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که چگونه کشوری همچون روسیه توانسته است تحریم‌های خارجی را کنار زده و اجازه ندهد این تحریم‌ها به رشد اقتصادی آن ضربه زند، اما در ایران با توجه به اینکه امکان دور زدن تحریم‌ها فراهم بود نرخ رشد اقتصادی به منفی 4.5 درصد رسیده است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1267168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ashor IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    1 0
    رانت و عدم شفافیت گردش مالی ،پولشویی و نرخ سود بانکی بسیار بالا کمر سرمایه‌گذاران را خم کرده، و جذابیت واسطه گری ..........
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    2 0
    عجب تحلیلی! روسیه دارای برخی صنایع هایتک نظیر صنایع نظامی، هواپیماسازی، هسته ای و... است و همچنین با اعمال فشار بر اروپا (اهرم فشار گاز) مانع اجرای تحریم های به صورت جدی می شود، در صورتی که ایران به غیر از صادرات نفت و پتروشیمی و مقداری میعانات گازی راه دیگری برای کسب درآمد ندارد و در عین حال مورد سخت ترین تحریم های تاریخ معاصر واقع شده، کمی واقع بینی بد نیست! تمام مشکلات اقتصادی امروز ما ناشی از فساد و وابستگی بیش از حد به صادرات نفت است
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
    1 0
    جوابش واضحه تحریم های امریکا