تلاش روسیه برای زنده ماندن جنگنده نسل پنجم سوخو ۵۷

سوخو 57 یا Su-57 تنها جنگنده چندمنظوره نسل پنجم نیروی هوایی روسیه است که این کشور سعی دارد برای آن بازاریابی کند. کارشناسان می‌گویند هزینه ساخت و تولید به‌قدری بالا است که باعث عدم استقبال از این محصول در بازار بین‌المللی شده است.

به گزارش خبرآنلاین، «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه چند روز پیش اعلام کرد جت جنگنده رادارگریز نسل پنجم سوخوی 57 ویژگی‌های برجسته‌ای دارد. وی پیش‌بینی کرد این جنگنده چشم‌انداز فروش خوبی در خارج از روسیه خواهد داشت.{لینک}

وی از هند به‌عنوان شریک شماره یک روسیه در صنایع هوا-فضا نام برد که پتانسیل توسعه سوخوی 57 دارد. مانتوروف در مصاحبه با اینترفاکس گفت روسیه با فاکتورهایی مانند تحریم و ... کار نمی‌کند و بنابراین پتانسیل فروش را بدون برخی معیارها در نظر می‌گیرد.

اما مهم‌تر از همه اینکه روس‌ها می‌گویند این جنگنده با موشک‌های هوا به هوای R-77 و نیز موشک‌هایی با کالیبر کروز در خاک سوریه با موفقیت آزمایش‌های واقعی را پشت سر گذاشته است.

اما کارشناسان غربی معتقدند این جنگنده به‌صورت واقعی تا سال 2027 نمی‌تواند وارد بازار شود.{لینک}

به گفته این کارشناسان هزینه ساخت و تولید این جنگنده غیرمنطقی است و کل پروژه را با مشکل مواجه کرده است.

همه تشکیلات ساخت سوخوی 57 در یک کمپانی به نام UAC به دستور پوتین در سال 2006 ادغام شدند و اغلب 14 عضو هیئت‌مدیره، مدیران صنعتی نیستند.

پوتین سوخوی 57 را در رقابت با اف 22 آمریکا می‌سازد و این موضوع مدنظر هند نیست و به همین دلیل هند به‌عنوان شریک اول تجاری-نظامی ممکن است خیلی مترصد حضور در این پروژه نباشد.

این جنگنده «کِشتی‌زن» که هر فروند آن حدود 50 میلیون دلار است (بسیار گران) حداکثر سرعت آن به 2440 کیلومتر بر ساعت رسیده و رنج آن نیز 5500 کیلومتر تعریف‌شده است.

سوخوی روسیه برای ساخت آن 10 میلیارد دلار هزینه کرده و به‌صورت جنگنده سنگین دوموتوره و تک خلبانه برای مأموریت برتری هوایی و نیز حمله هوا به زمین جایگزین میگ 29 و سوخوی 27 و درنهایت جایگزین میگ 35 می‌شود.

بدنه دُم هواپیما قابل حرکت بوده و امکان فرار از تله‌های اپتیک و فراسرخ و نیز استفاده از هوش مصنوعی برای پرواز و حمله، بخشی از امکانات آن محسوب می‌شود.

طول هواپیما 22 متر، پهنای بال 14.2 متر، ارتفاع 6 متر، وزن خالی 18500 کیلوگرم، وزن بارگیری 26 هزار کیلوگرم است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ذره بین IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
    22 31
    قیمت این جنگده نسل 5 در مقابل نسل 5 های آمریکایی اف 22 ( 150 میلیون دلار ) و اف 35 ( 90 تا 120 میلیون دلار ) بسیار ناچیز است . جدا از اینکه جنگده های روسی در مقابل آمریکایی ها بسیار چالاک تر و با مانور پذیری بسیار بالا شناخته می شوند در داگ فایتر ها ، هواپیما های روسی بهترند ولی سیستم های ناوبری و موشک های هدایت شونده از راه دور آمریکایی ها بسیار پیشرفته تر است .
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
      5 2
      کاملا درست گفتید اگر یک خلبان حرفه ای به تونه با این هواپیماها پرواز کنه مطمئن باشید حریف قابلی واسه هواپیمای آمریکایی هستش
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    11 0
    50 میلیون دلار برای یک جنگنده نسل 5 زیاد نیست این مبلغ کمتر از قیمت یک اف 16 است.
  • NL ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    13 2
    قطعا روسیه این هواپیما رو چندین برابر قیمت می‌تونه بفروشه به ایران مثل نیروگاه اتمی بوشهر