تحرکات جدید آمریکا در عراق و مرز سوریه پس از دستور ترامپ

ایرنا نوشت: با گذشت کمتر از یک هفته از اعلام تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ، 'فرحان الدیلمی' عضو شورای الانبار واقع در غرب عراق اعلام کرد که آمریکا دو پایگاه نظامی در این استان و در نزدیکی مرزهای سوریه احداث کرده است.

این اقدام در حالی انجام شده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا 19 دسامبر 2018 اعلام کرد که نظامیان آمریکایی طی ماه های آینده از سوریه خارج خواهند شد.
در پی انتشار خبر تمایل آمریکا برای خروج از سوریه، زمزمه هایی برای انتقال نیروهای آمریکایی به عراق شنیده شده است؛ اما مقام‌های عراقی با طرح احتمالی ورود نظامیان جدید آمریکایی به این کشور مخالفت کرده‌ اند.
فرحان الدیلمی روز سه شنبه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه، گفت: پایگاه اول در شمال منطقه 'الرمانه' در شهرستان 'القائم' واقع در مرزهای سوریه احداث شده است که در 360 کیلومتری غرب الرمادی مرکز استان الانبار قرار دارد.

وی افزود: دومین پایگاه نیز در شرق شهر 'الرطبه' در فاصله 310 کیلومتری غرب الرمادی ساخته شده که کمتر از 100 کیلومتر با مرز سوریه فاصله دارد.
شهر الرطبه موقعیت راهبردی در غرب الانبار دارد و نقطه تماس سه گذرگاه اصلی 'عرعر' همرز با عربستان، طریبیل همرز با اردن، الولید همرز با سوریه به شمار می رود.
الدیلمی تصریح کرد که هدف از احداث این دو پایگاه کمک به نیروهای عراقی برای کنترل بر مرزهای این کشور جهت عدم نفوذ عناصر داعش به شهرهای آزاد شده است.
وی ادامه داد: ده ها نظامی آمریکایی در این دو پایگاه مستقر هستند و شماری پهباد و تجهیزات و ادوات نظامی دیگر نیز در این دو پایگاه وجود دارد.
هنوز دولت عراق یا فرماندهی ارتش آمریکا اظهار نظری درباره این خبر نکرده است.

با این احتساب، تعداد پایگاه های نظامی آمریکا در استان الانبار به چهار پایگاه می رسد.
پایگاه 'الحبانیه' (30 کیلومتری شرق الرمادی) و 'عین الاسد' نیز در منطقه البغدادیه (90 کیلومتری غرب الرمادی) قرار دارند.
از زمان تشکیل ائتلاف آمریکایی برای حمله به داعش در سال 2014 میلادی، بیش از 5 هزار نظامی آمریکا در عراق مستقر شدند.
دولت عراق دسامبر گذشته پیروزی بر داعش را اعلام کرد و از آن هنگام به این سو، موضوع حضور نیروهای آمریکایی در عراق به یک دعوای سیاسی در این کشور مبدل شده است.
در انتخابات ماه مه؛ جنبشهای سیاسی مخالف حضور نظامیان آمریکا در عراق، بیش از 100 کرسی از 329 کرسی پارلمان را بدست آوردند.
برخی از مقامات سیاسی عراق خواستار عقب نشینی کامل نظامیان آمریکایی از کشور خود شدند و برخی دیگر نیز می گفتند که باید یک تعداد محدودی مستشار نظامی آمریکایی در کشور بمانند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1216215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =