مخاطبان خبرآنلاین: «اینستاگرام فیلتر شود، مردم با فیلترشکن می‌آیند»

دولت مخالفت خودش را برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده و از طرفی دیگر، برخی جریان‌ها تمام آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی و .. را زیر سر این شبکه‌ها می‌دانند و راه‌حل را فیلترینگ اعلام می‌کنند؛ اما واقعا تجربه فیلترینگ در طول سال‌های اخیر چه پیامد مثبتی داشته که هنوز به‌عنوان یک راه‌حل مطرح می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین، سر و صدای فیلترینگ این‌بار با اینستاگرام بلند شده و مانند ماجرای فیلترینگ تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، مردم، دولت و دیگر جریان‌های سیاسی را به جان هم انداخته است. دولت موضع خودش را روشن کرده و مخالفتش را با شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده و از طرفی دیگر، برخی جریان‌ها تمام آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی و .. را زیر سر این شبکه‌ها می‌دانند و راه‌حل را فیلترینگ اعلام می‌کنند؛ اما واقعا تجربه فیلترینگ در طول سال‌های اخیر چه پیامد مثبتی داشته که هنوز به‌عنوان یک راه‌حل مطرح می‌شود؟

در همین میان نظرسنجی‌ای در خبرآنلاین با عنوان «به نظر شما  فیلتر اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی سیاست درستی است؟» منتشر شد که مخاطبان خبرآنلاین نظرات متفاوتی داشتند. مهم‌ترین نظرات مخاطبان را می‌توان در سه گروه طبقه‌بندی کرد. گروه اول اقلیتی بودند که سرسختانه موافق فیلترینگ اینستاگرام بودند و معتقد بودند، مشکلات اصلی ما ریشه در همین شبکه‌ها دارد. گروه دوم افرادی بودند که مخالف فیلترینگ بودند و می‌گفتند فیلترینگ نه تنها مراجعه مردم به شبکه‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد که بالعکس آنها را حریص‌تر می‌کند و با استفاده از فیلترشکن‌ها به ادامه فعالیت خود ادامه می‌دهند. همانطور که تلگرام فیلتر شد و با وجود پیام‌رسان‌های داخلی، تلگرام ریزش مخاطب نداشت و پیام‌رسان‌های داخلی هم شکست خوردند. گروه سوم اما افرادی بودند که گرچه مخالف فیلترینگ بودند اما فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده از این شبکه‌های اجتماعی را از ضروریات اصلی برشمرده بودند.

در ادامه گزیده نظرات مخاطبان خبرآنلاین را می‌خوانید:

گروه اول: موافقان فیلترینگ

به‌نظر من اینستاگرام فیلتر شود خیلی بهتر است چون همه مشکلات زناشویی به‌خاطر آن است و زندگی‌های زیادی را به‌هم زده است.

بله من موافق فیلتر اینستاگرام هستم، در ضمن تلگرام فیلتر نیست با وجود تلگرام طلایی و هاتگرام. انشاالله هم تلگرام طلایی و هاتگرام بسته بشن هم اینستاگرام. هر چی سرمون میاد از همین دوتاس.

بله بنده موافق هستم چون راساً بنیان خانواده را هدف قرار می‌دهد.

اینستاگرام به نظرم صد درصد باید فیلتر شود چون به مرکز فساد و رواج فحشا و بی‌بند و باری تبدیل شده در صورتی که هیچ سودی ندارد.

گروه دوم: مخالفان فیلترینگ

البته که فیلترینگ سیاست درستی نیست و فراتر از آن مقابله با تکنولوژی و مظاهر آن از جمله اینترنت ماهواره و شبکه های اجتماعی نادرست و صد البته بی فایده است. شاید فیلترینگ فقط زمانی موفق باشد که شبکه برق سراسری به‌صورت دائم قطع و استفاده از باطری و سایر مولدهای برق هم مطلقا ممنوع شود.

قبل از اینکه شبکه اجتماعی را فیلتر کنند، ذهن منفی خودشان را فیلتر کنند. اگر می‌خواهند به عصر حجر برگردند اول از خودشان شروع کنند. فیلتر کردن یک شبکه باعث گسترده‌شدن و فراگیر شدن خواهد شد. هر کس بخواهد فیلتر کند اول باید خودش را فیلتر کند. جوانان امروزی نمی‌توانند به هزار و چهار صد سال پیش برگردند. روی خوشی ندیده‌اند، دل به شبکه‌های اجتماعی برای رفع نیازهای خود بسته‌اند. با فیلترکردن یک شبکه بی‌احترامی بزرگی به مردم به‌خصوص جوانان می‌شود.

مخالف فیلتر هستم؛ دلیلش هم فیلیتر تلگرام بود. همان کسانی که موافق فیلتر تلگرام بودند همه به تلگرام برگشتند.

من مخالفم ولی نه از آن جهت که من موافق شبکه‌های اجتماعی باشم بلکه این قانون را راحت می‌شود دور زد و اگر قانون‌گریزی گسترش یابد و قبح آن از بین برود فاجعه‌بار است.

گروه سوم: مخالفان فیلترینگ با رویکرد فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده از شبکه‌های اجتماعی

در کل فیلترینگ به هیچ وجه کار درستی نیست؛ باید آموزش و آگاهی مردم بالا برود ، وقتی شخصی آگاه و آموزش دیده باشه صفحه خوب رو از بد تشخیص می‌ده، اگر خوب آموزش دیده باشه می‌فهمه نباید هر کسی رو فالو کنه و از لحاظ سیاسی هم این شبکه‌های اجتماعی باعث شدن فساد و رانت برای ما مشخص بشه تا بلکه بتونیم اندکی با اعتراض تاثیر بذاریم (اگر چه بی‌تاثیر هست).

فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی راه درستی نیست؛ البته فرهنگ‌سازی و آموزش درباره استفاده درست از این برنامه‌ها هم بسیار ضروری است.

به نظر من خیلی از مشکلات اجتماعی در ایران به دلیل اینستاگرام هست و باید فکری به حالش شود. این مشکلات در کشورهای دیگه هم با حضور اینستا ایجاد می‌شه اما تفاوت فرهنگی کشور ما با بقیه باعث میشه شرایط بغرنج بشه؛ چون خیلی از مسائلی که با اینستا تبلیغ و گسترش پیدا می‌کنه با عرف جامعه ایرانی مطابقت نداره.

وقتی بلد باشیم با نگاه آسیب‌شناسانه و آموزش‌دیده از این شبکه‌ها استفاده کنیم، چرا باید به فکر فیلترینگ باشیم؟ اینهمه هزینه برای فیلترینگ می‌کنن، یک درصدش رو به فرهنگ‌سازی اختصاص بدن همه چیز حل می‌شه.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =