۰ نفر
۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
ثبت ملی سنگ نگاره های راونج دلیجان

سنگ نگاره های منطقه موسوم به دره کوه راونج در شهرستان دلیجان با تلاش معاونت میراث فرهنگی به صورت اضطراری به ثبت ملی رسید

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اعلام این خبر گفت: « سنگ نگاره های دره کوه راونج در منتهی الیه این محدوده درسه محل که بنام های سرحوض، دره اوس علی و مالگا خوانده می شوند پراکنده اند. این نقوش صخره ای بروی بدنه سنگ ها و صخره های گرانیتی کنده شده و مضامین مختلفی از جمله نقوش بزکوهی، صحنه های شکار، شخم زدن زمین توسط گاو، نمادهای خاص، نقش گوزن، گراز، یوزپلنگ، کتیبه های دوره اسلامی مربوط به سده هفتم ه. ق، و...است.»

علیرضا ایزدی افزود: « پیرو فعالیت های معدنی درسه محل یاد شده و توقف عملیات توسط دادستان شهرستان دلیجان، پس از پیمایش پنج روز به صورت پیاده توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل در محل و تهیه نقشه، پرونده ثبتی "نقوش سنگ نگاره های دره کوه " تهیه و به دنبال آن به عنوان یک اثر اضطراری درکمیته ثبت سازمان متبوع مطرح و درفهرست آثارملی کشورجای گرفت .»

وی در ادامه گفت: « ثبت این اثر با توجه به تهدیدهای احتمالی به صورت اضطراری صورت گرفت. نقوش این دره یکی از بی نظیرترین نقوش صخره ای دراستان مرکزی است. بخصوص نمونه صحنه های شکار، بزکوهی، وگراز توسط پلنگ و...که انگاره ای از نقوش دوره ساسانی را به ذهن متبادر می سازد.»
اسماعیل شراهی افزود: « سنگ نگاره های دره کوه فاقد سابقه شناسایی بوده و بدنبال انجام فعالیت های معدنی و اطلاع رسانی محلیان شناسایی شده است.تعیین حد عرصه این نقوش و نیز حریم حفاظتی و مستندسازی کامل آنها در دستورکار قرار دارد و پایش کامل جهت جلوگیری از هرگونه اقدام آسیب رسان به نقوش صخره ای یاد شده با هماهنگی کارشناسان این اداره کل و مسئول نمایندگی شهرستان درحال انجام است. »

ایزدی در پایان گفت: «دره کوه در۱۰ کیلومتری شمال شرق روستای راونج وحدفاصل روستای راونج واقع شده است . این دره بواسطه وجود چشمه سارها و بیش از ده هزار اصله درخت گردو و نیز وجود درختچه های خودروتمشک و زالزالک ، یکی از مناظر بی بدیل استان مرکزی بحساب می آید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =