مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این مطلب تصریح کرد: بنزین تولیدی در مجتمعهای پتروشیمی با عدد اکتان 95 تا 110، به برخی پالایشگاهها از جمله آبادان و بندرعباس ارسال و به جای بنزین وارداتی به بنزین تولیدی این پالایشگاهها برای تنظیم عدد اکتان افزوده میشود.
فرید عامری با تاکید بر این که همه کنترل های لازم روی فرآورده های تولیدی پالایشگاه ها پیش از عرضه به مشتریان انجام می شود، افزود: در صورت مغایرت کیفیت این فرآورده ها با استانداردهای شرکت ملی پالایش و پخش، از تحویل و توزیع آنها در کشور جلوگیری می شود.
مسعود میرکاظمی وزیر نفت کشور نیز پیش تر در این باره گفته بود: دو پالایشگاه آبادان و بندرعباس وظیفه استاندارد سازی عدد اکتان بنزین تولیدی مجتمع های پتروشیمی بوعلی، امیرکبیر، بندر امام، جم و برزویه را به عهده دارند؛ به گونه ای که بنزین تولید شده و با کیفیت در مجتمعهای پتروشیمی، به پالایشگاهها ارسال و به جای بنزین وارداتی به بنزین تولیدی این پالایشگاهها افزوده میشود.
تولید گازوییل کم گوگرد در مجتمع های پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین در باره کیفیت گازوییل تولیدی در مجتمع های پتروشیمی گفت: هم اکنون بخشی از گازوییل مورد نیاز کشور از هوینت (برش های سنگین) تولیدی در مجتمع های پتروشیمی تامین و برای مخلوط شدن با گازوییل تولیدی پالایشگاه ها در اختیار شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی قرار میگیرد.
عامری با بیان این که گوگرد موجود در گازوییل تولیدی مجتمع های پتروشیمی کمتر از گوگرد گازوییل تولیدی پالایشگاه هاست، افزود: با توجه به این که نیروگاه های یکی از مصرف کنندگان سوخت مایع در کشور هستند بخشی از گازوییل تولیدی در مجتمع های پتروشیمی با هدف کاهش آلودگی هوا برای مصرف در نیروگاه های تولید برق و بخشی دیگر برای سوخت خودروها اختصاص می یابد.
مراحل مختلف کنترل کیفی سوخت تولیدی پالایشگاه ها
عامری در باره روند کنترل کیفیت فرآوردههای نفتی گفت: هنگام ورود حامل های سوختی به مخازن کشور کیفیت فرآورده های بر اساس استانداردهای شرکت ملی پخش کنترل و پس از انجام این عملیات، بنزین به وسیله خط لوله به مناطق مختلف کشور منتقل میشود که در این مرحله نیز کیفیت و کمیت بنزین پیش از تحویل به شرکت خطوط لوله و مخابرات ایران و پس از انجام عملیات انتقال بررسی و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت از تحویل این فرآورده جلوگیری میشود.
وی تصریح کرد: در همه انبارها و مخزنهای ذخیره سازی فرآورده یک واحد مستقل کنترل کیفیت وجود دارد که مرحله به مرحله کیفیت بنزین را اندازه گیری و پس از تایید به بخشهای دیگر منتقل میکند.
به گفته او، پس از انجام این عملیات، بنزین در مخازن مناطق و پالایشگاههای مختلف کشور ذخیره سازی و آزمایشهای کنترل کیفیت روی آن انجام می شود، علاوه بر این کنترلها، مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به صورت هفتگی یا روزانه آزمایشهای مختلفی برای کنترل کیفیت فرآوردههای نفتی در انبارهای ذخیره سازی و جایگاهها انجام میدهند.
از اواخر مرداد تولید بنزین در واحدها پتروشیمی آغاز شد که با احتساب بنزین تولیدی در پالایشگاههای کشور درنهایت تولید بنزین به روزانه 66.5 میلیون لیتر افزایش پیدا کرده و ایران از واردات بنزین خودکفا شده است.
تولید بنزین پیرولیز (بنزین سوپر) در مجتمعهای پتروشیمی اراک، جم، امیرکبیر و بندرامام به عنوان یک محصول جانبی در گذشته نیز انجام میشده ولی به دلیل عدم نیاز در داخل کشور آن را صادر می کردیم و متاسفانه کشورهای هدف صادرات این بنزین را با افزودنیهای دیگر ترکیب میکردند و به عنوان بنزین معمولی که عدد اکتان بالایی نیز دارد به مصرف میرساندند یا به ایران صادر میکردند، ولی با آغاز تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی روزانه حدود 14 میلیون لیتر بنزین در این مجتمع ها تولید و برای مخلوط شدن با بنزین تولید داخل به پالایشگاه های کشور ارسال می شود.
به گفته مهندس بیات، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در واحدهای آروماتیکی نوری (بزرویه)، بوعلیسینا و بندرامام تولید بنزین با عدد اکتان 95 تا 110 جزو فرآیند تولید به شمار میرود که در گذشته برای تفکیک محصولات پتروشیمی به واحدهای بعدی فرستاده میشد اما در طرح تولید بنزین دیگر این مرحله طی نمیشود و بنزین تولیدی به شرکت پالایش و پخش تحویل داده میشود.
به این ترتیب تولید بنزین در مجتمعهای پتروشیمی یک قابلیت ذاتی بوده، ولی تا امروز برای اجرای آن ضرورتی احساس نمیشد. و این طرح موقتی بوده و برای شرایط ضروری درنظر گرفته شده است.