مدیرکل راه‌آهن شمالغرب کشور در حاشیه بازدید استاندار زنجان از پروژه دوخطه‌کردن راه‌آهن زنجان به تهران، در جمع خبرنگاران گفت: نخستین مرحله صادرات بار از ایستگاه بار بین المللی بناب هفته آینده به مقصد ازبکستان آغاز می شود و بر اساس برنامه‌ریزی شرکت صادرکننده، ماهانه 6 هزار تن بار از این طریق صادر خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین ؛ علی خدایی در پايان بازديد استاندار زنجان،  از پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- تهران در جمع خبرنگاران، به میزان جابجایی و تخلیه بار انجام شده طی 9 ماهه نخست سال‌جاری در خطوط ریلی استان اشاره نمود و اظهار داشت: 244 هزار و ۱۷۵ تن بارگیری تنها در ایستگاه بار بین المللی بناب انجام شده که تناژ بارگیری نسبت به سال گذشته در این ایستگاه نزدیک سه برابر افزایش داشته و تخلیه بار نیز رشد 92 درصدی را نشان می دهد.
وی با بیان این مطلب که 1هزار و 360 واگن در این ایستگاه، بار تخلیه کرده اند و روزانه حدود 20 واگن تخلیه بار را انجام می دهند، اضافه کرد: کالاهای جابجا شده عمدتا شامل مواد صنعتی، شوینده، مواد معدنی و خاک سنگ روی است و مواد اولیه و صنعتی نیز از ترکیه و بنادر جنوبی وارد می شود.
مدیرکل راه‌آهن شمالغرب کشور در ادامه استان‌های زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را از جمله مراکزی عنوان کرد که داخل حوزه استحفاظی راه‌آهن شمالغرب اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند و از جابجایی بیش از 1 میلیون و 700 هزار مسافر توسط ناوگان ریلی راه‌آهن شمالغرب کشور طی 9ماهه سال‌جاری خبر داد.
خدایی افزود: امسال یک قطار درجه یک مسافربری با عمر کمتر از 10 سال به شبکه ریلی مسیر زنجان- مشهد اضافه شده و در مجموع ماهانه 45 قطار در مسیر رفت از زنجان به مشهد و 45 قطار در مسیر برگشت، اقدام به جابجایی مسافر می نمایند.
گفتنی است ایستگاه باز بین المللی بار بناب یک ایستگاه بعد از سلطانیه قرار دارد، 2 ایستگاه باری خارج از حوزه این استان در استان‌های قزوین و مراغه فعال است و در این ایستگاه‌ها ترانزیت خارجی، حمل و بارگیری می شود. همچنین ایستگاه باز بین المللی بناب، مبدا و مقصد بار ترانزیت در سطح شبکه های راه آهن‌های دنیا شده است.
شبکه‌های راه آهن عضو اتحادیه بین المللی راه آهن‌ها می توانند از این ایستگاه به عنوان مبدا و مقصد کالا استفاده کنند.
در ادامه این بازدید مدیر اجرایی پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- تهران با اشاره به اینکه این پروژه در قالب 4 قطعه جمعا به طول 171 کیلومتر در دست اجراست، خاطرنشان کرد: قطعه 1 در استان قزوین10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعات 2 و 3 و 4 در استان زنجان قرار گرفته و به ترتیب از 13.5 و 30 و 9.5درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
غلامرضا چلاجور محمدی با بیان این مطلب که عملیات زیرسازی، خاک‌ریزی و روسازی بعنوان بخش های اصلی این پروژه آغاز شده است، یادآور شد: بر اساس قرارداد ساخت پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین ، ۱۸ ماه زمان برای اتمام کار توسط پیمانکار تعیین شده و از این مدت نیز 141 روز تاخیر بدلیل یخبندان در روند اجرای پروژه لحاظ شده است.
وی بر ضرورت تامین اعتبار مورد نیاز پروژه تاکید نمود، افزود: ادوات مورد نیاز برای اجرای پروژه خریداری و در ايستگاه زنجان نگه داري مي شود و این پروژه طبق زمابندی پیش می رود تا در موعد مقرر به بهره برداری برسد.
گفتنی است استاندار زنجان از مراحل تکمیل و آماده سازی سالن انتظار راه‌آهن زنجان نیز بازدید نمود و از نزدیک در جریان روند پیشرفت پروژه قرار گرفت.

46