خرمشاهی نوسته است : "باید دید با اینهمه پژوهشهای بیش از یکصد ساله و روی آوردن و ایمان داشتن عدة کثیری از بزرگان دین و فلسفه و علم و اندیشه به پدیدههای فراروانشناسی، چرا هنوز نظریة جامعی برای توجیه آن ارائه نشده و فراروانشناسی به جریان اصلی و اصیل علم راه نیافته است؟ یک پاسخش این است که ماهیت این پدیدهها به نحوی است که مانند سایر پدیدهها تن به تحقیقات و تجارب علمی نمیدهد."
استاد در ادامه گفته است : " مانع دیگر هراس ذهنی اهل علم است از این مقولات که تصور میکنند با طرفدارانه یا حتی بیطرفانه نگریستن به این پدیدهها، به دامان و بلکه درة خرافات درمیغلتند یا اسلوب و اصالت روش علمی با قول به این «محالات» آسیب میبیند. حال آنکه این پدیدهها نه محالند نه ممتنع."
خرمشاهی به نظر علامه طباطبایی اشاره کرده و عنوان کرده است : " علامه بیان دقیقی دربارة محال نبودن این پدیدهها دارد: «باید دانست که اینگونه امور و رویدادها، اگرچه از نظر عرف و عادت غریب است و بعید شمرده میشود، ولی از سنخ اموری نیست که بالذات محال باشد، بهطوری که به ضرورت و بداهت عقل باطل باشد.
حال آنکه در این مورد عدة کثیری از اصحاب ادیان از قدیمالایام تاکنون صحت آنها را پذیرفته و انکار و تخطئه نکردهاند و اگر معجزات (و کرامات و خوارقعادات) بالذات ممتنع بود و هیچ عاقلی آن را نمیپذیرفت و به آن استناد و استدلال نمیکرد و صدور آن را به هیچ کس نسبت نمیداد.» "
برای مطالعه متن کامل این مطلب اینجا را کلیک کنید.