علامه طباطبایی فیلسوف بلندمرتبه معاصر و مفسر گرانپایة قرآن در تفسیر آیه 64 سورة اسرا: [خداوند به ابلیس فرمود: «و از ایشان هر که را توانستی با آوای خود تحریک کن و با سواران و پیادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شرکت کن و به ایشان وعده بده و شیطان جز فریب به آنها وعده نمیدهد.»]
مینویسد: " شرکت کردن شیطان با آدمی در مال و فرزند، سهم بردن از سود و اختصاص است. مانند اینکه آدمی را وادار به تحصیل مال از راه حرام کند، چه در این صورت هم آدمی از آن مال بهره میبرد و به غرض طبیعی خود میرسد و هم شیطان به هدفهای خود دست مییابد یا آنکه از راه حلال مالی را کسب کند اما در مسیر گناه به کار برد. شرکت شیطان در فرزند انسان بدین صورت است که یا از راه حرام زاده شود و یا اگر حلالزاده است، پدر و مادر او را به طور شایسته و مطابق آموزههای دینی، تربیت نکنند و با آداب خدایی ادب نیاموزند. این گونه است که شیطان در شرکت خانواده، سهمی از فرزند را برای خود قرار میدهد. (ترجمه تفسیر المیزان ج 13 ص 246)
استاد شهید مرتضی مطهری نیز از همسر به عنوان شریک مادامالعمر یاد میکند (نظام حقوق زن ص 63) و یادآور میشود: «زندگی خانوادگی یک نوع زندگی اشتراکی است. شرکتی است که سرمایة اصلیاش عواطف طرفین است. غیر از یک شرکت تجاری است که سرمایه اصلی آن مال، پول و ثروت است.» (آشنایی با قرآن ج 8 ص15)
در بین همه شرکتهایی که بشر در طول تاریخ پایهگذاری کرده است (که بعضی از آنها دهها سال سابقه دارند و شعبههای زیادی در گوشه و کنار دنیا به وجود آوردهاند) خانواده ریشهدارترین و مؤثرترین شرکتی است که خداوند حکیم زمینهاش را در فطرت بشر گذاشته و آن را یکی از نشانههای قدرت و حکمت خود برشمرده است. (سوره روم آیه 21) اگر این شرکت بخواهد پابرجا بماند و بهرههای خود را که همان فرزندان سالم و صالح هستند به جامعه بشری تقدیم کند، زن و شوهر باید همان ویژگیهایی را داشته باشند که شریکهای اصلی هر مؤسسه خوشنام، مفید و اثرگذار دارند. در غیر این صورت یا شرکت خانواده فرو میپاشد و یا دچار بحرانهای بزرگی میشود که به از بین رفتن سلامت جسمی، روانی و اخلاقی همه اعضای آن میانجامد. اگر جوانی برای انتخاب شریک معیارهای درست و مناسبی نداشته باشد درهای ورود شرکت را بر شیطان میگشاید تا او بیاید و دامهایش را بگستراند و سپس با گمراه کردن فرزندان، سهم خود را چند برابر برگیرد و نسلهای کنونی و آینده را آسیبده و آسیبرسان سازد.