نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید به موضوع ورود گردشگر خارجی به کشور، نگاه امنیتی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد رضا عارف نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری با انتقاد از بی ثباتی مدیریت کشور در 8 سال گذشته، گفت: عقلانیت یعنی ثبات در مدیریت و تصمیم‌گیری. در برخی استان‌ها در طی 4 سال 6 بار استانداران عوض شده‌اند.

وی گفت: بنا دارم اگر نتوانم درآمد ملی را افزایش دهم، هزینه ملی را اضافه نکنم. متاسفانه برخی اوقات هزینه‌های ملی را بدون عقلانیت افزایش می‌دهند.
وی با اشاره به تجربه دوران اصلاحات و فروش نفت، گفت: یک تجربه بسیار موفق در دولت اصلاحات داشتیم. با برنامه‌ریزی خوبی که شد در حالی که نفت را زیر 100 دلار می‌فروختیم، سالانه 700 هزار شغل ایجاد کردیم. با استفاده از این تجربه و با استفاده از کارشناسان خبره داخلی و ایرانیان خارج از کشور، هدفگذاری کردیم که 1 میلیون فرصت شغلی در سال ایجاد کنیم.جهت گیری ایجاد فرصت شغلی ما برای فارغ‌التحصلان دانشگاهی است.

عارف که معتقد است باید به سرمایه‌گذار اطمینان داده و سرمایه‌اش را ضمانت کنیم، اظهار داشت: سرمایه‌های خرد و جزء متاسفانه الان وارد بازار و خرید و فروش ارز شده که باید به محل اصلی خود برگردد.
وی صنعت گردشگری را بخشی از مزیت‌های کشور دانست که باید توسعه یابد و گفت: در این باره اولا نگاه فرهنگی دارم و ثانیا به دنبال اشتغال‌زایی بالا هستم. باید در این حوزه سالانه 200 هزار شغل ایجاد کنیم. ضمن اینکه فناوری ارتباطات و اطلاعات را توسعه می‌دهم و در این حوزه نیز اشتغال‌زایی جدی خواهم داشت. سعی می‌کنم ارزش افزوده انرژی در داخل کشور باشد و ما نفت خام نفروشیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری برنامه بعدی‌اش را استفاده از موقعیت جغرافیایی کشوردانست و گفت: نگاهمان این است که ایران به عنوان قطب منطقه در بخش های مختلف ترانزیت و ... باشد. تا علاوه بر بهره‌اقتصادی، امنیت ملی کشور بالا برود.
وی با بیان اینکه 30 سال خدمتگزار مردم بودم، وعده نمی‌دهم اما اگر وعده دادم عملی می‌کنم، تاکید کرد: مطمئنم تا یک میلیون و دویست‌هزار شغل می‌توانم در سال ایجاد کنم اما فعلا به مردم قول یک میلیون شغل می‌دهم.
عارف با اشاره به اینکه طبق سند چشم‌انداز 20 ساله، جایگاه اول را در منطقه باید داشته باشیم و ایران کشوری پیشرفته در منطقه باشد، گفت: نمی‌توانیم روش آزمون و خطا را دنبال کنیم. باید عنان کشور به دست فردی سپرده شود که سابقه اجرایی و عملکردش نشان بدهد توانایی اداره کشور را دارد. آن​هم درعمل و نه در شعار.
وی که می گفت در 30 سال گذشته، مسئولیت‌های اجرایی بالایی داشتم، افزود: آیا می‌شود مسیری که در دهه اول انقلاب رفتیم، در دهه چهارم هم ادامه بدهیم؟ بنده عملا مجری برنامه سوم توسعه بودم. موفق‌ترین برنامه در کشور ما، این برنامه بود. عموما موفقیت‌های شاخص‌ها بالای 80 و 90 درصد است.
وی در ادامه با اشاره به نرخ ارز و سیاست های اقتصادی و اینکه چند نرخی بودن ارز یعنی فساد و رانت، اظهار داشت: آقای خاتمی به من گفت آرزوی من این است که ارز را تک‌نرخی کنیم. من با دکتر نوربخش، این آرزو را مطرح کردم. من رئیس سازمان مدیریت بودم و ایشان رئیس کل بانک مرکزی. ایشان گفت مطالعه می کنم ولی قبلا یک تجربه ناموفق در این زمینه در کشور وجود دارد. ایشان بعد از چند روز بررسی، گفت می‌شود با یک کارهایی مسکن و تسکینی و شعاری ارز را تک‌نرخی کرد اما اگر می‌خواهید ماندگار شود، دولت باید 6 میلیارد دلار هزینه کند. خوشبختانه قیمت نفت هم بالا رفت. من جمع‌بندی را خدمت آقای خاتمی دادم و ایشان استقبال کرد. ارز را تک‌نرخی کردیم و بیش از 5 سال، تک‌نرخی ماند. این یک مورد بیانگر توانایی و ظرفیتی است که می‌توانیم برای عملی کردن وعده‌هایمان داشته باشیم.
در ادامه این گفت وگو مجری برنامه از عارف درباره دیدگاهش در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران سوال کرد که این نامزد ریاست جمهوری، اظهار داشت: معتقدم پرونده‌ هسته‌ای ایران، یک پرونده سیاسی است و همه دنیا هم این را می‌دانند. بنایمان این است که از همه فناوری‌های پیشرفته استفاده کنیم و یکی از آنها هسته‌ای است. البته از اول موضع ما استفاده صلح‌آمیز بوده و از این حق خود به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.
وی گفت: برای رسیدن به راه‌حل باید روابط خارجی را ارتقا دهیم و اجماع خوبی را در دنیا برای خودمان ایجاد کنیم. این از طریق دستگاه دیپلماسی یعنی وزارت خارجه تقویت می​شود. فقط این وزارت‌خانه باید پل ارتباطی با خارج از کشور باشد. البته باید از سفرای برجسته استفاده شود.
وی با بیان اینکه در کنار دیپلماسی، باید از سایر مزیت‌ها مانند دیپلماسی علمی و مبادله فرهنگی و رسانه‌ای و ورزشی و ... استفاده کنیم، تاکید کرد: مهمتر از همه اینها توجه به این نکته است که 4 میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که سفرای فرهنگی ما هستند. باید با اینها تعامل حداکثری داشته باشیم.
عارف تسهیل رفت‌ و آمدهای خارجیان به کشور را از برنامه های دولت خودش خواند و گفت: نباید نگاه امنیتی در این زمینه داشته باشیم. نباید استادی که از خارج از کشور می​آید فکر کنیم جاسوس است. باید از ظرفیت‌هایش استفاده کنیم.
وی با نام بردن از هاشمی رفسنجانی و خاتمی، اظهار داشت: آقای هاشمی از استوانه‌های انقلاب است و روابط حسنه‌ای با کشورهای اسلامی دارد. چقدر از این پتانسیل استفاده کردیم؟ آقای خاتمی به عنوان طراح گفت و گوی تمدن​ها، روابط خوبی با کشورها دارد. چرا از این عزیزان به عنوان سفرای ویژه برای ارتقای رابطه با کشورها استفاده نمی‌کنیم؟
ادامه دارد....
/29212

 

منبع: خبرآنلاین