آذرجزایری: اما باتوجه به اظهارنظرهای متفاوت مسوولان ذیربط به نظر می رسد در شرایط فعلی همچنان بلاتکلیفی ها ادامه دارد و شاید دور از انتظار نباشد که طی روزهای آینده بازهم شاهد قطع شدن سوخت شرکت های هواپیمایی و سرگردانی مجدد مسافران باشیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور از توافق بر سر پرداخت ماهانه نرخ سوخت تحویلی به هواپیماها خبر می دهد و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از توافق بر سر پرداخت کامل هزینه سوخت ظرف مدت 10 روز.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور امروز در گفت وگو با ایسنا از توافقات برسر پرداخت ماهانه نرخ سوخت هواپیما توسط ایرلاینهای داخلی به عنوان آخرین تصمیم شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی خبرمی دهد و تاکید می کند بدهی پیشین ایرلاینها علیالحساب بر مبنای لیتری 200 تومان پرداخت میشود.
سیروس باهری درباره مشکلات شرکتهای هواپیمایی در زمینه نرخ سوخت و پرداخت آن گفت: در آخرین تصمیم مقرر شد پول سوخت به صورت ماهانه پرداخت شود.
وی افزود: از این پس 50 درصد از مصرف ماهیانه سوخت شرکتهای هواپیمایی به حساب شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی واریز میشود و 15 روز بعد 50 درصد باقیمانده را میپردازیم.
باهری درباره بدهیهای قبلی سوخت شرکتهای هواپیمایی گفت: از آنجاکه فصل خوبی برای نقدینگی شرکتهای هواپیمایی با توجه به کمبود مسافر نیست، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با ایرلاینها مدارا کرد و تصمیم بر این شد که در اولین فرصت ممکن اقدام به تسویه حساب در طول زمان شود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور خاطرنشان کرد: مقرر شد علی الحساب بدهیهای پیشین ایرلاینها بر مبنای سوخت لیتری 200 تومان پرداخت شود.
این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفت وگو با خبرآنلاین با اشاره به آخرین جلسه برگزارشده در سه شنبه هفته گذشته مجوز پرداخت یکماهه بدهی شرکت های هواپیمایی به این شرکت را کاملا رد می کند و تاکید دارد: براساس توافقات صورت گرفته که تمام شرکت های هواپیمایی زیر آن را امضاء کرده اند قرار شده این شرکت ها روزانه مقداری از هزینه سوخت دریافتی را به حساب شرکت ملی پخش فراورده های نفتی واریز کنند و مابقی را هر 10 روز یکبار تصفیه حساب کامل کنند.
مصطفی کشکولی در عین حال از افزایش قیمت سوخت ایرلاین ها به 700 تومان به ازای هر لیتر خبرداد و تصریح کرد: رقم بدهی قبل مشخص شده و براساس مطالبات تایید شده باید شرکت های هواپیمایی بدهی خود را صاف کنند.
این درحالی است که اخیرا وزیرنفت نیز در اظهارنظری تاکید کرده وقتی شرکت های هواپیمایی پول بلیت را به طور کامل از مسافر می گیرند نباید توقع داشته باشند که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با آنها هزینه سوخت را قسطی حساب کند.
براساس این گزارش، از صبح روز 19 دی ماه امسال سوخت به هواپیماهای داخلی داده نشد و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد که پس از تسویه بدهی و قرارداد جدید به شرکتهای هواپیمایی سوخت ارائه میشود. با این تصمیم که ناگهانی نبود و با اولتیماتومهای قبلی به ایرلاینهای ایرانی اجرا شد، مسافران حدود 40 پرواز در فرودگاههای کشور سرگردان شدند.
پس از توافق اولیه سوخت مورد نیاز به ایرلاینها از عصر همان روز با مهلت 48 ساعته برای تسویه بدهی و پرداخت هزینه، سوخت به صورت روزانه به هواپیماها تزریق شد و جلسات حل مشکل در چندین نوبت و در سطوح مختلف مدیریتی آغاز شد که دراین باره وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایرلاینی که پول سوخت هواپیما را ندهد، اجازه پرواز ندارد.
به گفته نیکزاد نرخ بلیت با تفاهم، اجازه و عذرخواهی از مردم 65 درصد افزایش یافت و ایرلاینها موظف بودند از این هزینه، نرخ سوخت هواپیمای خود را بپردازند؛ این نمیشود که قیمت بلیت افزایش یابد و پول سوخت پرداخت نشود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید حتما پول سوخت توسط ایرلاینها پرداخت شود، از حل مشکل در جلسات برگزار شده بین طرفهای درگیر خبرداده و تاکید کرد که هر ایرلاینی پول سوخت هواپیمای خود را ندهد، اجازه پرواز از فرودگاه را ندارد که این شامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز میشود.
39222
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
به نظر می رسید بلاتکلیف شدن یک روزه مسافران در فرودگاه های کشور ناشی از قطع سوخت ایرلاین ها توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در 19 دی ماه امسال با اعلام به توافق رسیدن ایرلاین ها و این شرکت برای دریافت سوخت قراراست به یک خاطره بدل شود.
منبع: خبرآنلاین