الهام نداف: شاید این یکی از قابلیتهای کلاه قرمزی بود که بالاخره توانست بین حوزه هنری و شورای صنفی نمایش و شهرداری که از ابتدای سال 91 روابط تیره و تاری داشتند، صلح و صفا برقرار کند. آن هم در شرایطی که اکران این فیلم با محرومیت برخی سینماها از نمایش آن آغاز شد.(اینجا)
البته اصرار سینماها هم برای نمایش و اکران این فیلم نکته قابل توجهی بود. تا جایی که سینما استقلال از زیر مجموعههای حوزه هنری که پیش از اکران و با فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» قرار داد داشت، حاضر شد همه چیز را زیر پا بگذارد و علیرغم گفته شورای صنفی نمایش اعلام کرد در هر شرایطی از 25 مرداد کلاه قرمزی و دوستانش را روی پرده این سینما میبرد. (اینجا)
همه این کشمکشها سبب شد سه فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بیخداحافظی» که هر سه از امیدهای پر فروشهای سال 91 بودند در بدترین شرایط ممکن و با یک روز تاخیر یعنی 26 مرداد روی پرده سینماهای تهران بروند و سرنوشت فروششان نامعلوم باشد.
اما شروع طوفانی «کلاه قرمزی» در اکران خیلی ها را غافلگیر کرد. این فیلم که توانست در روز پنجشنبه 26 مرداد تنها در 9 سینمای اریکه، فرهنگ، قدس، شکوفه، زندگی، ماندانا، جوان، عصر جدید و فلسطین 45 میلیون تومان فروش کند که با توجه به عملکرد فروش فیلمها در سال 91 این رقم قابل ملاحظه است. (اینجا)
تعداد سینماها در روز دوم اکران عید فطر هم با همان محدویتی روز اول بود. با این «همه کلاه قرمزی و بچه ننه» در دو روز اول اکران در تهران حدود 104 میلیون تومان به دست آورد و «بیخداحافظی» در این مدت 23 میلیون و «ضد گلوله» حدود 13 میلیون تومان فروختند. (اینجا)
فروش فیلمها در روز عید فطر به اوج خود رسید و کلاه قرمزی به تنهایی و با تمام امکانات محدود اکران توانست در تهران 107 میلیون تومان فروش کند.این فیلم خیلی زود 267 میلیونی شد و ایرج طهماسب و حمید جبلی بار دیگر توانستند آینده خوشی برای سینمای ایران رقم بزنند.(اینجا)
چنین رقمی هر سینماداری را وسوسه میکرد تا به جرگه اکران کنندگان فیلمهای عید فطر به خصوص «کلاه قرمزی» بپیوندد. اما متاسفانه درگیریهای شورای صنفی و شهرداری و حوزه هنری هنوز پابرجا بود و هیچ یک از طرفین حاضر نبودند از مواضع خود کوتاه بیایند.
درست یک هفته بعد از اکران عید فطر، بالاخره سه طرف دعوای اکران راضی شدند بار دیگر مشکل را با گفتوگو حل کنند. ظاهرا اینبار با فروش خوب فیلمها به خصوص رکوردشکنیهای کلاه قرمزی همه میخواستند سینمای ایران به دوران اوجش بازگردد و این بهترین فرصت بود که باید مغتنم شمرده میشد.این بار با پادرمیانی سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس حوزه هنری و رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همه سینماها سه فیلم عید فطر را روی پرده بردند.
حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره ریشه کن شده مشکل شورای صنفی نمایش و حوزه هنری این اطمینان را داد : « مشکلی که برای اکران فیلمها با حوزه هنری وجود داشت به طور کامل حل شده و فقط مختص فیلمهای اکران عید فطر نیست. سینمای ایران دارد به روزهای اوجش بازمیگردد و دلیلی ندارد دیگر روزهای گذشته را به یاد بیاوریم و خاطرات آن دوران را نبش قبر کنیم.» (اینجا)
پدیده سال 91 در سینمای ایران یعنی «کلاه قرمزی و بچه ننه» توانست در 9 روز 880 میلیون تومان فروش کند و طبیعی بود که خیلی زود به باشگاه میلیاردیها بپیوندد. (اینجا)
این اتفاق هم افتاد و کلاه قرمزی حمید جبلی و ایرج طهماسب توانست در مدت 13 روز میلیاردر شود. «کلاه قرمزی و بچه ننه» بعد از «اخراجیها 2 »دومین فیلمی بود که توانست در کوتاهترین مدت به باشگاه میلیاردیها بپیوندد. (اینجا)
البته همه این موفقیتهایی که کلاه قرمزی به دست آورد به خاطر خوب بودن فیلم اخیر جبلی و طهماسب هم نبود. خیلیها دلیل این موفقیت را سابقه روشن طهماسب و جبلی دانستند و این گزینه در نظرسنجی خبرآنلاین هم بیشترین رای را به خود اختصاص داد. (اینجا) اگر فعالیتهای سابق طهماسب و جبلی در دهه 70 نبود و در تمام این سالها تکرار نمیشد، شاید کلاه قرمزی تا این اندازه چهره محبوبی نبود.
بسیاری از کاربران خبرآنلاین هم «کلاه قرمزی» را چهره بیرقیب عروسکی عنوان کردند و جذابیت این عروسک را برای به سینما کشاندن مردم کافی دانستند. اما خیلیها هم سومین تجربه سینمایی طهماسب و جبلی را موفق نداستند و عنوان کردند این عروسک چیزی نبود که انتظار داشتند. (اینجا)
با همه اینها کلاه قرمزی و دوستان تازهاش، بعد از گذشت 15 روز توانستند بیش از 330 هزار نفر را به سینماها بکشانند. با مقایسه عملکرد فیلمهای میلیاردی چهار سال اخیر در تهران به راحتی میتوان فهمید که کلاه قرمزی در سال 91 توانسته تعداد زیادی از مخاطبان را با سینما آشتی بدهد. (اینجا) این فیلم به رونق دو فیلم دیگر یعنی «ضد گلوله» به کارگردانی مصطفی کیایی و «بیخداحافظی» احمد امینی نیز کمک کرد و این دو فیلم نیز برخلاف بیشتر فیلمهایی که در سال 91 اکران شدند در مدت کوتاهترذی توانستند به فروش بالای 200 میلیون تومانی برسند.
با اکران فیلم «تو و من» به کارگردانی محمد بانکی از چهارشنبه 15 شهریور در سینماهای تهران باید دید آیا حضور ستارههای سینما هم میتواند به رونق این روزهای سینما کمک کند یا خیر. (اینجا)
57246