حمید رسایی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس از عدم اجرای قانون شفافیت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمید رسایی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری به هیات رئیسه مجلس، گفت: ما قانون شفافیت قوای سه گانه را تصویب کردیم؛ این الان قانون شده است. مطابق ماده ۲ این قانون حداکثر ۴ ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون باید این اطلاعات، بصورت عمومی توسط دستگاه‌ها اعلام شود: اطلاعاتی نظیر اطلاعات مدیران، کارکنان، تسهیلات دریافتی آنها، همچنین اطلاعات در مورد اموال دارایی و بودجه و املاک و ساختمان‌های آنها. 

به گزارش ایسنا، رسایی در ادامه افزود: من شنیدم یک وزارتخانه  ۸۰۰۰ ساختمان در تهران دارد اگر این اطلاعات اعلام شود تکلیف آن معلوم می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون شفافیت در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۳ ابلاغ شده است و چهار ماه بعد از آن ۹ مهر ۱۴۰۳ می‌شود؛ یک ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون گذشته است و حتی مجلس نیز به آن عمل نکرده است چراکه طبق این قانون باید آرا مشخص شود و قوه قضاییه و مراجع قضایی باید آرای خود را اعلام کنند و همچنین مراجع شبه قضایی باید با حفظ مواضع امنیتی و شرعی اعلام کنند اما هیچ‌کدام انجام نمی‌شود؛ الان یک ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون گذشته است و مجلس باید در درجه اول و سایر دستگاه‌ها باید به قانون شفافیت قوای سه گانه عمل کنند اما متاسفانه اینگونه نیست. ما باید ابتدا خودمان در مجلس به این قانون عمل کنیم و سپس از سایر دستگاه‌ها بخواهیم آن را اجرا کنند چرا که این قانون سبب سلامت نظام و امیدواری و افزایش مشارکت مردم می‌شود.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به تذکر رسایی با تاکید بر اینکه موضوع شفافیت در مجلس بجز بحث مربوط به اشخاص و اقشار که قانون آن را تعیین کرده است، در حال اجرا است، گفت: همین الان جنابعالی می‌توانید وارد سایت شوید و ببینید که این قانون اجرایی می‌شود یا خیر.

چطور گفته می شود که کارها سانسور می‌شود؟

در همین ارتباط، احد آزادی‌خواه در تذکری گفت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه اولین بار در مجلس انقلابی یازدهم با طراحی محمدباقر قالیباف به تصویب رسید و همه ارکان نظام اعم از دولت و مجلس موظف به اجرای شفافیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه قوای سه‌گانه موظف به اجرای قانون شفافیت هستند، گفت: نمایندگان مجلس شفافیت قوای سه گانه را به نتیجه رسانده و اکنون در مجلس اجرا می شود. لذا همه اقدامات نمایندگان اعم از آرای آن ها در منظر مردم است پس چطور گفته می شود که کارها سانسور می‌شود؟

2727