ترکیه در مراحل نهایی خرید جنگنده‌ای است که در یک نبرد شبیه‌سازی شده توانست جنگنده نسل پنجم آمریکایی اف ۲۲ رپتور را شکست دهد.

به گزارش خبرآنلاین، ترکیه زمانی از شرکای پروژه اف ۳۵ بود اما پس از خرید پدافند اس ۴۰۰ روسیه، از این پروژه کنار گذاشته شد. از آن پس ترکیه پروژه‌های بومی و خارجی را برای پرکردن این خلا در نیروی هوایی خود دنبال می‌کند. یکی از این پروژه‌ها خرید جنگنده اروپایی یوروفایتر است.

ترکیه برای خرید یوروفایتر باید با کنسرسیوم اروپایی شامل کشورهای انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا به توافق برسد. تمام این کشورها به جز آلمان نظر مثبتی برای فروش این جنگنده به ترکیه دارند.

با سفر صدراعظم آلمان به ترکیه شاید دو کشور به توافق دست پیدا کنند و سرانجام یوروفایتر در نیروی هوایی ترکیه به پرواز درآید. حتی برخی گزارش‌ها حاکی از این است که آلمان برای شروع مذاکرات فنی خرید چراغ سبز داده است.

یوروفایتر جنگنده‌ای که اف ۲۲ را شکست داد

یوروفایتر که یک جنگنده‌ نسل ۴.۵ است، حدود یک دهه پیش توانست در یک نبرد شبیه‌سازی شده هوایی جنگنده نسل پنجم اف ۲۲ رپتور آمریکا را مغلوب کند. این رویداد سال ۲۰۱۲ در جریان تمرینات مشترک هوایی «Red Flag» در آسمان آلاسکا به وقوع پیوست.

در این نبرد هوایی تمرینی آلمان با هشت جنگنده یوروفایتر حضور پیدا کرده بود و در تمرین نبرد هوایی از فاصله نزدیک در کمال تعجب یوروفایتر توانست مقابل اف ۲۲ به پیروزی برسد. یوروفایتر با بال دلتا و کانارد چهره‌ای متمایز از سایر جنگنده‌ها دارد و محصول سه کمپانی بزرگ ایرباس، بی‌ای‌ئی سیستمز و لئوناردو است.

بدنه این جنگنده تک‌نفره حدود ۱۶ متر طول دارد و پهنای باند آن به ۱۱ متر می‌رسد. پیشرانه توربوفن یوروجت ئی‌جی ۲۰۰ امکان پرواز این پرنده با بیشینه وزن ۲۳۰۰۰ کیلوگرم را فراهم می‌کند. موشک‌های هوا به هوای سایدوایندر، آسرام و آمرام و موشک‌های هوا به زمین هارپون، هارم و بریمستون برخی تسلیحات این جنگنده چالاک است.

بخش عمده سازه بنده یوروفایتر از کامپوزیتی مقاوم و سبک شامل فیبر کربن ساخته شده است.

۵۸۵۸