به گزارش خبرآنلاین،از 22 جایزه بخش ملی جشنواره فیلم فجر تنها یک جایزه بهترین کارگردانی فیلم اول به جواد عزتی رسیده است که فیلمی از بخش خصوصی است، ما بقی 21 جایزه همه به فیلمهای ارگانی رسیده است.
انگار سازمان سینمایی به یک فرمول جالب دست یافته است که جشنواره فجر را با فیلمهای ارگانی جلو میبرد و اکران سینماها را هم با فیلمهای کمدی.
اگر کسی درباره فروش بپرسد آمار بالای سینمای کمدی را به رخ میکشند و اگر درباره پرداختن به ارزشها هم سخن به میان آمد ویترین جشنواره فیلم فجر کاملا گویای همه چیز است.
در این میان تنها چیزی که میماند فیلمهای با طعم و رنگ مختلف در ژانرهای متفاوت و تولید شده توسط بخش خصوصی است که کاملا از بین میرود و هیچ چیزی از آن نمیماند که متاسفانه تقریبا این اتفاق در حال رخ دادن است.
بنیاد فارابی امروز اعلام کرده است: «درخشش آثار فارابی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر / ۱۱ سیمرغ بلورین، یک دیپلم افتخار و ۴۷ نامزد» و سازمان سینمایی سوره هم در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است: « ١٠ سیمرغ بلورین و ٢ دیپلم افتخار سهم سوره در فجر۴٢» و سازمان اوج هم 6 سیمرغ و 2 دیپلم افتخار برده است.
الان در جشنواره فیلم فجر رقابت بین ارگانها و حتی فیلمهای مختلف ارگانهای مختلف یا حتی داخل خود یک ارگان است، مثلا یک فیلمی که از فارابی بودجه گرفته است و جایزهای نبرده معترض است که چرا به فیلم دیگر فارابی جایزه دادهاند و به ما ندادهاند!
تمام اتفاقات جشنواره فیلم فجر چهل و دوم نشان از آغاز رویهای جدید در سینمای ایران است و نشان از شکافی عمیق بین اکثریت سینماگران و مدیران سینمایی کنونی دارد.
قطعا سرمایه گذاران بخش خصوصی و یا سینماگران مستقل در برابر این حضور همه جانبه سینمای دولتی و ارگانی بی انگیزهتر شده و طبیعی است که از این ساحت دور میشوند و یا به راه دیگری قدم میگذارند.
از هر منظری به این شکل برگزاری جشنواره نگاه کنیم جز خسران چیزی به بار نخواهد آورد و فقط شکاف و فاصله بین اهالی سینما را با همدیگر بیشتر خواهد کرد، دو قطبی شدیدی حاکم شده است که دود آن به چشم سینمای ایران خواهد رفت.
قطعا دوره وزارت ارشاد محمدمهدی اسماعیلی، ریاست بر سازمان سینمایی محمد خزاعی و دبیری جشنواره مجتبی امینی تمام خواهد شد اما عملکرد و کارنامه آنها برای همیشه خواهد ماند.
23302