فرآیند برنامه ریزی لجستیک؛ کاملاً یک تعهد است، زیرا عملکردهای لجستیکی بسیار و مختلفی در زنجیره تأمین تجارت الکترونیک، برای برنامه ریزی وجود دارد.

یک طرح لجستیکی کل نگر، طرحی است که بسیاری از حوزه‌های لجستیکی را پوشش می‌دهد؛ در واقع هم فرآیندهای لجستیک فردی را برای حداکثر میزان کارایی بهینه کند و هم به آن‌ها کمک کند تا برای بهبود مدیریت کلی زنجیره تامین، با یکدیگر همکاری کنند.

چگونه یک سیستم مدیریت لجستیک می‌تواند با مدیریت تمام فرآیندهای لجستیک داخلی و خارجی، به تسهیل در رشد یک کسب و کار کمک کند؟

در اینجا برخی از عملکردهای لجستیکی که مشاغل تجارت الکترونیک باید برای آن‌ها برنامه ریزی کنند، آورده شده است.

مرحله تهیه و تولید در سیستم مدیریت لجستیک

  • تهیه و تولید را به عنوان بخشی از شبکه تدارکات خود در نظر بگیرید؛ این امر به شما کمک می‌کند تا دید وسیعی را در سراسر زنجیره تامین حفظ کنید و کارایی سازمان خود را افزایش دهید.

  • تامین کننده یا سازنده مناسب را پیدا کنید. تنوع بخشیدن به شبکه تامین کننده خود را در نظر بگیرید، زیرا این امر به جلوگیری از کمبود در صورت تاخیر، قطعی و خاموشی کمک می‌کند.

  • پیش‌بینی‌های میزان تقاضا را در برنامه‌ریزی تدارکات خود بگنجانید تا به ‌طور تصادفی کالاهای خاصی را بیش از حد یا کمتر از حد خود ذخیره نکنید.

  • امتیازهای سفارش مجدد و زمان های تولید را به درستی محاسبه کنید (و تأخیرهای احتمالی به دلیل ازدحام را در نظر بگیرید).

  • مواد خام را در مدیریت موجودی خود بگنجانید. موجودی تولید و موجودی «در حال انجام» را هم در هنگام حمل و نقل، و هم در حسابداری موجودی خود پیگیری کنید.

  • اجرای بهترین شیوه‌های دریافت (اسناد قبل و حین پذیرش، شمارش، ذخیره‌سازی، ثبت واحدها و مکان‌های مرسولات)، انتقال کالاهای نهایی را ساده می‌کند و موجودی را مرتب نگه می‌دارد.

مرحله حمل و نقل و توزیع در سیستم مدیریت لجستیک

  • اگر حجم سفارش و حاشیه سود شما به اندازه کافی زیاد است، برنامه ریزی کنید که موجودی خود را به صورت استراتژیک در سراسر کشور (و در صورت وجود در سطح بین المللی) توزیع کنید. به خصوص اگر با یک سیستم مدیریت لجستیک بین المللی کار می‌کنید.

  • توزیع فیزیکی موجودی، بر هزینه‌های انبارداری و حمل و نقل تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در میزان هزینه و کاهش زمان حمل و نقل شود.

  • مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین روش‌ها را برای حمل کالاهای نهایی از سازنده به انبار(های) خود؛ از جمله زمینی، هوایی ودریایی را ارزیابی کنید.

  • استفاده از کانال های توزیع مختلف؛ از جمله عمده فروشان، خرده فروشان، توزیع کنندگان یا فروشگاه‌های تجارت الکترونیک را در نظر بگیرید.

  • از یک سیستم مدیریت توزیع مناسب استفاده کنید تا تدارکات ورودی خود را برای سرعت و هزینه بهینه کنید.

مدیریت موجودی در سیستم مدیریت لجستیک

  • امتیازات سفارش مجدد و سطوح موجودی ایمنی را برای جلوگیری از ریزش محاسبه کنید.

  • موجودی خود را در زمان آنلاین ردیابی کنید تا همیشه با به روزترین تعداد و اطلاعات موجودی کار کنید. این عامل به شما کمک می کند تا تصمیمات بهتری را در رابطه با مدیریت موجودی خود بگیرید.

  • از رویکرد FIFO برای حفظ حرکت واحدها در یک چارچوب زمانی خوب استفاده کنید؛ به خصوص اگر محصولات شما فاسد شدنی هستند.

  • ممیزی منظم موجودی را برای مقایسه تعداد فهرست شده و با شمارش واقعی انجام دهید.

  • در یک سیستم مدیریت موجودی لجستیک سرمایه گذاری کنید. این سیستم باید قابلیت گزارش‌دهی بلادرنگ داشته باشد و به شما کمک کند تا راهبردی برای توزیع موجودی خود داشته باشید.

مدیریت انبار در سیستم مدیریت لجستیک

  • مزایا و معایب اجاره انبار یا برون سپاری به شرکت‌های لجستیکی با دسترسی به شبکه انبارداری بزرگ را در نظر بگیرید. اگر نام تجاری شما هنوز نسبتاً کوچک است، استفاده از یک سیستم مدیریت لجستیک باید بهترین ارزش را برای شما فراهم کند. (البته مقیاس پذیری برای برنده های بزرگتر نیز نباید نادیده گرفته شود).

  • اگر گزینه اجاره انبار را انتخاب می کنید، فراموش نکنید که هزینه‌های پنهان انبارداری مانند نیروی کار، تجهیزات و بیمه را در نظر بگیرید.

  • تا جایی که امکان دارد، در عملیات‌های انبار از اتوماسیون سازی برای به حداقل رساندن خطای انسانی و بهبود کارایی عملیاتی استفاده کنید.

  • ممیزی‌های انبار را به طور منظم انجام دهید تا بررسی کنید که اقدامات کنترل کیفیت و کارایی در حد یکسان هستند.

  • روی یک سیستم مدیریت انبار لجستیک سرمایه گذاری کنید که با پلتفرم تجارت الکترونیک شما ارتباط دارد و با تجهیزات انبار سازگار است.

انجام سفارش در سیستم مدیریت لجستیک

  • استراتژی انتخاب خود را برای کارایی بهینه کنید (استراتژی‌های محبوب شامل انتخاب منطقه، انتخاب نوع و انتخاب دسته) و سازماندهی انبار خود را برای تسهیل فرآیند چیدن انجام دهید.

  • برای سفارشی‌سازی‌ کالاهایی که مشتریان شما می‌خواهند به سفارش‌های خود اضافه کنند؛ مانند یادداشت‌های هدیه، درج‌ها یا مواد بسته‌بندی سفارشی؛ برنامه‌ریزی کنید.

  • تصمیم بگیرید که کدام استراتژی‌ برای کسب و کار شما در حال حاضر بهترین عملکرد را دارد و چه گزینه‌هایی را در آینده باید در نظر بگیرید. با رشد کسب و کار خود، برنامه ریزی کنید تا راه حل‌های مقیاس پذیرتری را بررسی کنید.

  • برای حفظ میزان دقت سفارش حداقل 96-98 درصد برنامه ریزی کنید. اگر نمی‌توانید این معیار را با راه حل تحقق فعلی خود برآورده کنید، احتمالاً باید روش‌هایتان را تغییر دهید.

حمل و نقل در سیستم مدیریت لجستیک

  • اگر از یک سیستم مدیریت لجستیک استفاده می‌کنید، آن‌ها اغلب می‌توانند با تخفیف‌های عمده در شرکت‌های مختلف و خدمات مختلف مذاکره کنند تا نرخ‌های پایین‌تری به شما ارائه دهند.

  • اگر انجام این کار از نظر مالی برای کسب و کار شما منطقی است، با توزیع موجودی در مکان‌های جغرافیایی استراتژیک، مناطقی را که به آن‌ها حمل و نقل انجام می‌دهید را کاهش دهید.

  • بسته‌ها را هنگام ارسال پیگیری کنید و اطلاعات ردیابی را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید. مطمئن شوید که راه‌حل تحویل مرسولاتی که استفاده می‌کنید، دارای قابلیت ردیابی است.

  • شما می‌خواهید یک تجربه به یاد ماندنی برای مشتریان خود ایجاد کنید. سرمایه‌ گذاری روی بسته‌بندی مارک‌های سفارشی، نمونه‌های رایگان یا یادداشت‌های منحصر به ‌فرد را در نظر بگیرید تا محموله خود را متمایز کنید.

  • بر روی ارائه چندین گزینه ارسال مرسولات؛ به خصوص حمل و نقل 2 روزه و سریع کار کنید. در حالی که انجام این عمل مقرون به صرفه، نیاز به کمی تلاش دارد، اما برای برآورده کردن انتظارات مشتریان و افزایش نرخ تبدیل، موقعیت بسیار بهتری خواهید داشت. همیشه در ازای ارسال رایگان، از حداقل آستانه هزینه استفاده کنید.

  • استفاده از بسته بندی پایدار یا سازگار با محیط زیست را در نظر بگیرید.

منبع : اُلستیک