امید سلیمی بنی: درست یک هفته بعد از آنکه اعلام شد هوای متروی تهران آلوده است، شرکت کنترل آلودگی هوای تهران اعلام کرد هوای مترو 20 برابر پاک تر از هوای بیرون مترو است!
یوسف رشیدی، مدیر عامل این شرکت می گوید: "حتی کودکان تهرانی هم میدانند چون مترو با برق کار میکند و فاقد هر گونه منبع تولید آلایندگی است، هیچ گونه آلودگی تولید نمیکند."
و بررسی های شرکت کنترل آلودگی هوای مترو نشان می دهد میزان آلاینده های هوا در داخل مترو، 10 تا 20 برابر کمتر از آلاینده های هوا در خارج از مترو است.
مسئولان این شرکت می گویند غلظت آلاینده منواکسیدکربن در داخل مترو معادل یک بیستم هوای بیرون مترو است و در خصوص سایر آلایندههای گازی نیز در هیچ نقطهای از ایستگاههای اندازهگیری شده، غلظت آلایندهها بیشتر از محیط بیرون نبوده است.
رشیدی در این باره توضیح می دهد: "شرکت کنترل کیفیت هوا به منظور اطمینان از کیفیت هوا در ایستگاههای مترو اقدام به سنجش آلایندههای گازی در 7 ایستگاه شهر ری، شوش، 15 خرداد، دروازه دولت، هفت تیر، شهید بهشتی و میرداماد نموده و نتایج این اندازهگیریها نشان دهنده آن است که تمامی ایستگاهها در وضعیت سالم قرار دارند و از نظر آلایندههای گازی هیچ گونه مشکلی ندارند."
آلودگی هوا: همیشه سیاسی، همیشه فراموش شده
بر خلاف اخبار داغی که از آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای کشور در ماه های گذشته شنیده شده، عملا هیچ اقدامی برای کاهش این آلودگیها انجام نشده است.
مسئولان دولت، بارها دولتهای قبلی را متهم کرده بودند پس از گذشت زمان ده ساله برای اجرای برنامه جامع کنترل آلودگی هوا، هیچ اقدامی نکرده اند و حتی خود نیز مجبور شدند در روزهایی از سال گذشته، با پراندن طیاره های تک موتوره بر فراز تهران، پایتخت را آب پاشی کنند تا اندکی از آلودگی ها کم شود.
با این حال، نوع برخورد مدیران نشان می دهد بحث آلودگی هوا، از کنترل خارج شده و فقط باید دست به دعا برداشت تا خبری شود. در ماه های پاییزی و زمستانی پارسال، از سوی مجلس اعلام شد آلودگی هوا بیش از 3 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده که نه وزارت بهداشت و نه وزارت کشور، به هیچ عنوان زیر بار این تلفات نرفتند.
کیفیت بنزینهای تولید داخل و اوکتان موجود در آنها نیز بحثی دامنه دار در آلودگی هوای شهرها بود که بارها از سوی دولت، تکذیب شد. دولتیها، بارها منتقدان خود را به برخورد سیاسی با موضوع آلودگی هوا متهم کردند، در حالی که خود نیز در رفتاری مشابه، برخوردهای غیر کارشناسانه ای را با این مسئله نشان می دهند.و اکنون مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران از ارسال آمار و اطلاعات وضعیت هوای داخل تونلهای مترو به شورای اسلامی شهر تهران خبر می دهد.
علی محمد قلی ها می گوید"آلودگی هوای بیرون مترو 20 برابر آلودگی هوای داخل مترو است" و ادامه می دهد "به رغم ادعای برخی مسئولان مبنی بر آلودگی هوای داخل ایستگاههای مترو، تحقیقات کارشناسان نشان میدهد چنین ادعایی صحت ندارد."این مسئول،می گوید: "اندازهگیریهای لازم از میزان آلایندگی هوای داخل تونل های مترو از هفته گذشته آغاز شده و تا هفته آینده کامل میشود، ضمن این که هر کس هر گونه نظری در این زمینه داشته باشد پذیرای آن هستیم، البته اگر آن نظر کارشناسی باشد."
مونوکسید کربن معلوم، آزبست نامعلوم
اکنون، وضعیت مونوکسید کربن در هوای متروی تهران مشخص شده است، ولی اصلی ترین مسئله ای که به آلودگی این وسیله نقلیه منسوب شده بود، هنوز در هاله ای از ابهام است. آیا هوای متروی تهران به دلیل استفاده از لنتهای چینی در ترمز قطارها، آلوده به آزبست است؟
به نظر می رسد با وجودی که سازمان محیط زیست غلظت 20 تا 50 برابری حد مجاز برای آزبست در هوای تهران را مطالعه کرده، بعید باشد متروی تهران از این آزبستهای معلق که عامل سرطانهای سیستم تنفسی در مردم است، نصیبی نبرده باشد. اکنون باید دید کارشناسان شرکت کنترل آلودگی هوای تهران، هنوز هم می گویند هوای مترو 20 برابر از هوای بیرون پاک تر است، یا غلظت آزبست این هوا، باعث بیماریهای پوستی و تنفسی در برخی کارکنان مترو شده است.
45/233