کارن کیهانی، آهنگساز، خبر داد که آنسامبل موزیک‌فابریکِ آلمان به او و دو آهنگساز ایرانی دیگر؛ سارا اباذری و ارشیا صمصامی‌نیا و یک آهنگساز آلمانی؛ یوآخیم هاینز سفارش کار داده است و یاسمین شاه‌حسینی، عودنواز ایرانی به عنوان سولیست در تمامی قطعات این کنسرت خواهد نواخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنسامبل موزیک‌فابریک، آثاری از سه آهنگساز معاصر ایرانی و یک آهنگساز آلمانی را دی‌ماه سال جاری، در شهر کلن آلمان روی صحنه خواهد برد.

آنسامبل آلمانیِ موزیک‌فابریک که در حوزه‌ موسیقی کلاسیک معاصر از پیشروترین‌های حال حاضر اروپا و جهان به شمار می‌آید، از اواسط دهه‌ نود سده‌ بیستم تاکنون، با آهنگسازان شهیری چون مارک آندره، انو پوپه، هلموت لاخنمن، ولفگانگ ریم، توشیو اُسُکاوا و کارل‌هاینز اشتوکهاوزن، همکاری داشته و هر ساله ده‌ها اثر جدید را روی صحنه می‌برد.

این آنسامبل در پروژه جدید خود که دی‌ماه امسال برگزار می‌شود آثاری برای ساز عود و آنسامبل را به سه آهنگساز ایرانی و یک آهنگساز آلمانی سفارش داده است که یاسمین شاه‌حسینی، عودنواز ایرانی به عنوان سولیست در تمامی قطعات این کنسرت خواهد نواخت. کارن کیهانی، سارا اباذری، ارشیا صمصامی‌نیا و یوآخیم هاینز، آهنگسازانی هستند که آثارشان در این کنسرت به اجرا در خواهدآمد. 

کارن کیهانی، آهنگساز درباره اجرا با آنسامبل موزیک‌فابریک گفت: «سابقه‌ آشنایی و همکاری یاسمین شاه‌حسینی با آنسامبل موزیک‌فابریک به چند سال قبل بازمی‌گردد و علاقه‌ مشترک آن‌ها برای پدیدآوردنِ چنین پروژه‌ای، سبب شکل‌گیری این طرح شده‌ است. ناگفته نماند که تحصیل و تجربه‌ شخصیِ نوازنده‌ عود، چه در شناختِ نت‌نگاری جدید و چه در درک و اجرای این نوع از موسیقی، قطعاً نخستین پیش‌نیاز شکل‌گیری چنین پروژه‌ای است؛ چراکه یک نوازنده‌ کلاسیکِ ساز ایرانی، به طور طبیعی برای اجرای این گونه از موسیقی آموزش نمی‌بیند. آهنگسازانِ این پروژه نیز در نشست‌های میان آنسامبل و عودنواز ایرانی، انتخاب شده‌اند و به نظرم این که علاوه بر سه آهنگساز ایرانی، یواخیم هاینز آلمانی نیز اثری برای عود نوشته، خودش چالش و تجربه‌ جالبی‌ است.»

کیهانی در ادامه با اشاره به معرفی موسیقی و آهنگسازان ایرانی توسط این پروژه بیان داشت: «اساساً نوشتن اثر برای آنسامبلی مثل موزیک‌فابریک، برای ما آهنگسازان، فرصتی بسیار ارزشمند است و محوریت یک ساز ملی و یک نوازنده‌ ایرانی، ارزش آن را چند برابر می‌کند؛ طبیعتاً با کیفیت‌ اجرایی، مدیای وسیع و مخاطبین فراوانی که موزیک‌فابریک در سراسر جهان دارد، موقعیت خوبی برای موسیقی معاصر ماست تا به بهترین شکل ممکن، اجرا، معرفی و شنیده شود.»

۵۷۲۵۹

منبع: خبرآنلاین