حادثه بالگرد رئیس‌جمهور، رکورد شبکه‌های اجتماعی را شکست

اخبار سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراهش، پرمخاطب‌ترین اتفاق ایران در ماه‌های اخیر است. رکوردشکنی آمار خبرگزاری‌های داخلی و آمار و ارقامی که از شبکه‌های اجتماعی استخراج شده، گواهی بر این موضوع است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از کانال تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی، بررسی تحلیلی آمار فعالیت‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر فارسی، اینستاگرام و تلگرام طی بازه زمانی بعدازظهر یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت تا صبح سه‌شنبه ۱ خرداد از شکستن رکوردهای تاریخ شبکه‌های اجتماعی حکایت دارد.

توئیتر فارسی

تا ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۱ خرداد و طی زمانی کمتر از ۴۸ ساعت (بین انتشار اولین شایعات تا اعلام جزئیات مراسم تشییع) بیش از ۳۰۵ هزار توئیت مرتبط با سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و سرنوشت سرنشینان آن منتشر شده است. این توئیت‌ها به شکل خیره‌کننده‌ای لایک شده‌اند و درمجموع بیش از ۹ میلیون بار لایک و حدود یک‌میلیون بار بازنشر شده‌اند. این اعداد بیش از تعداد توئیت و ریتوئیت منتشرشده در نخستین روزهای پس از درگذشت «مهسا امینی» در شهریور ۱۴۰۱ است که طی مقطعی سه‌روزه، انتشار ۱۹۰ هزار توئیت و ۸۳۰ هزار ریتوئیت را به همراه داشت.

مجموع توئیت‌های منتشرشده در این بازه زمانی حدود ۱۵۰ میلیون بار در فضای توئیتر خوانده شده است. روند انتشار توئیت‌ها و ریتوئیت‌ها که در نمودار به نمایش درآمده، اوج انتشار توئیت‌ها را ساعت ۹:۳۰ صبح روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که عمده آن‌ها به پیام‌های تسلیت اختصاص دارد و این در حالی است که اوج انتشار ریتوئیت‌ها، به ساعت ۲۲:۳۰ دوشنبه‌شب (۳۱ اردیبهشت) بازمی‌گردد. حجم ریتوئیت‌های منتشرشده در شامگاه دوشنبه آن‌هم در شرایطی که توئیت‌های زیادی منتشر نشده بود، قابل‌توجه و تا حدی غیرطبیعی است.

حادثه بالگرد رئیس‌جمهور، رکورد شبکه‌های اجتماعی را شکست

تلگرام

تلگرام نیز در عرض کمتر از ۴۸ ساعت شاهد آمار خیره‌کننده ۴۶۷ هزار پست تلگرامی با حدود ۲ میلیارد (!) بازدید در مورد سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و سرنوشت سرنشینان بود. بیش از ۵۲ هزار کانال تلگرامی مطالبی با این موضوع منتشر کرده‌اند.

گوگل

در آمار جست‌وجوی گوگل نیز موضوع «رئیس‌جمهور ایران» برای مقطعی ۱۰ ساعته، ترند اول جست‌وجوی جهانی بود. کمتر پیش می‌آید که در گوگل، صدر فهرست جست‌وجو راجع به موضوعی غیر از فیلم و سریال و آهنگ باشد؛ اما داده‌ها حاکی از آن است که طی نخستین ساعت‌های انتشار خبر رسمی شهادت «سید ابراهیم رئیسی» و همراهانش، این موضوع بالاترین سهم جست‌وجو را در گوگل به خود اختصاص داده است.

اینستاگرام

اینستاگرام نیز شاهد واکنش‌های گسترده و میلیونی مخاطبان به موضوع سانحه بالگرد و سرنوشت رئیس‌جمهور و همراهانش بود. برآورد می‌شود مجموع مطالب منتشرشده در اینستاگرام با موضوع سانحه بالگرد رئیس‌جمهور طی حدود ۴۸ ساعت گذشته، صدها میلیون بار دیده شده باشد.

نتیجه‌گیری

بر اساس داده‌های چهارگانه می‌توان گفت که سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش، تلاش‌های هلال‌احمر برای یافتن محل حادثه و درنهایت انتشار خبر رسمی سقوط بالگرد، طی ۴۰ ساعت، یکی از پرواکنش‌ترین موضوعات شبکه‌های اجتماعی را در مدت‌زمانی کوتاه ثبت کرد.

فقط در دوره اعتراضات اواخر شهریور و اوایل مهرماه ۱۴۰۱ است که حجم محتوای منتشرشده در توئیتر فارسی، از این میزان بیشتر بوده و این در حالی است که در پلتفرم‌هایی نظیر تلگرام، آمار حادثه رئیس‌جمهور، رکوردی جدید محسوب می‌شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1909773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =