آموزش در ایران ۲۸ سال در انتهای جدول جهانی؛ «مدرسه چه‌چیزی جز رقابت و حسادت به بچه‌ها داد»/ قبل از شیوع کرونا هم رتبه ۱۲ در خاورمیانه داشتیم

یک کارشناس آموزش به خبرآنلاین گفت: «ما با یک موجی از افت کیفیت آموزشی مواجه هستیم که قدمت دیرینه دارد اما از شیوع ویروس کرونا شدت پیدا کرد.»

مظاهر گودرزی: آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان سبب‌ساز توجه به یک ضعف دیرینه شد، ضعفی که سال‌ها بر دوش آموزش‌وپرورش بود اما کسی به آن توجه نمی‌کرد، یا شاید چون‌که هیچ متهمی جز خود آموزش‌وپرورش وجود نداشت که این ضعف به گردن آن انداخته شود مورد توجه قرار نمی‌گرفت؛ آموزش غیرحضوری همان عاملی شد که هم سبب برملا شدن این ضعف قدیمی شد و هم انگار همه‌چیز به گردش افتاد.

این سال‌ها خیلی درباره ضعف یادگیری دانش‌آموزان شنیده‌ایم، این‌که گاهی گفته می‌شود برخی از آن‌ها توانایی نوشتن را خوب یاد نگرفته‌اند، مثلاً مرتضی نظری، تحلیل‌گر مسائل آموزش و پرورش درهمین‌باره به خبرآنلاین گفت که «دانش‌آموزان متوسطه اول (پایه هفتم، هشتم، نهم) در خواندن و نوشتن مشکلات زیادی دارند.» این‌ها همان دانش‌آموزانی هستند که دوره ابتدایی خود را زمان شیوع ویروس کرونا شروع کردند، آن روزها، یعنی وقتی کرونا اپیدمی شد مدارس درست مانند امروز در زمان جنگ تعطیل شدند، آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شد، دانش‌آموزان برای درس خواندن از پشت میز و نیمکت مدرسه به پشت تلفن‌های همراه در خانه رفتند، خیلی‌ها معتقدند همین غیرحضوری شدن آموزش سهم قابل توجهی در روند یادگیری دانش‌آموزان داشته، به‌خصوص این‌که این روش آموزشی ادامه‌دار هم شد، یعنی ناترازی انرژی، اعتراضات اجتماعی و البته جنگ‌ها همگی زمینه‌ساز شروع آموزش غیرحضوری شدند؛ در این میان برخی کارشناسان معتقدند که روند کاهش یادگیری در نظم و نظام آموزش ایران دیرینه است اما آموزش غیرحضوری به‌خصوص از زمان اپیدمی کویید۱۹ آن را تشدید کرد.

آموزش در ایران ۲۸ سال در انتهای جدول جهانی؛ «مدرسه چه‌چیزی جز رقابت و حسادت به بچه‌ها داد»/ قبل از شیوع کرونا هم رتبه ۱۲ در خاورمیانه داشتیم

مگر در آموزش حضوری چه‌چیزی برای یادگیری داشتیم؟

شاید برای این‌که بتوانیم روند کاهش یادگیری در مدارس را به آموزش حضوری یا غیرحضوری ربط بدهیم بد نباشد به برخی آمارها قبل از شیوع کرونا اشاره کنیم. نظری با طرح همین ایده به خبرآنلاین گفت که: «مگر در دورانی‌که مدرسه بود چه داشتیم، مدرسه چه‌چیزی به بچه‌های ما داد جز رقابت، مسابقه و حسادت، دانش‌آموز حتی حاضر نیست یک تست به دوستش یاد بدهد، چون‌که می‌داند اگر دوستش تست یاد بگیرد احتمالاً برابر است با تقویت رقیب در کنکور، بنابراین ما همکاری به دانش‌آموزان یاد نمی‌دهیم. از طرفی شما بررسی کنید رتبه ایران در آموزش قبل از شیوع ویروس کرونا چند بود؟»

ما در سال‌های متعددی در آزمون تیمز و پرلز شرکت کردیم، متأسفانه تاکنون نتوانستیم نمره میانگین را کسب کنیم.

او ادامه داد: «جایگاه ایران حدود ۷۵ در میان ۱۳۰ کشوری که ارزیابی می‌شوند بود. رتبه سواد خواندن و نوشتن و علوم تجربی و ریاضی در پایه چهارم و هشتم در آزمون بین‌المللی تیمز، از ۱۵ کشور خاورمیانه که سنجیده شدند رتبه ۱۳ یا ۱۲ را داشتیم.»

به گفته او: «ما با یک موجی از افت کیفیت آموزشی مواجه هستیم که قدمت دیرینه دارد اما از شیوع ویروس کرونا شدت پیدا کرد.»

۲۸ سال در انتهای جدول

اگرچه نمی‌شود تاثیر  منفی آموزش غیرحضوری را بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان نادیده گرفت، اما روند کاهش کیفیت آموزش در ایران مسیری قدیمی‌تر از سال‌های شیوع کرونا یا شروع آموزش غیرحضوری دارد، طوری‌که به‌نظر می‌رسد این ضعف جدی نظام آموزش و پرورش حالا دارد به گردن آموزش غیرحضوری می‌افتد. نتایج آخرین آزمون‌هایی جهانی که کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را سنجش می‌کنند سال ۲۰۲۳ اعلام شد، معاون ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش به نتایج این آزمون واکنش جالبی داشت، رضوان حکیم‌زاده به رسانه‌ها گفت: «برخی اطلاع رسانی‌ها به گونه‌ای است که گویا نتایج دانش آموزان ایرانی تنها در این دوره از آزمون بین‌المللی تیمز و پرلز ضعیف بوده است در حالی که آمارها خلاف این مساله را می‌گوید. اینکه ایران در سال ۱۹۹۵ در این آزمون‌ها رتبه ۲۵ جهان را کسب کرد و امروز به رتبه ۵۰ رسیده است عبارت چندان دقیقی نیست.»

طراحی نظام آموزشی ما آمرانه است، یعنی نگاهی از بالا به پایین دارد، با این نگاه کودک را درک نمی‌کنیم.

او ادامه داد: «در سال ۱۹۹۵ تنها ۲۶ کشور در این آزمون علمی شرکت کردند که ایران رتبه بیست و پنجم را کسب کرده بود. در سال ۲۰۱۹، ۵۷ کشور در این آزمون شرکت کرده بودند که ایران رتبه چهل و نهم را کسب کرد و در سال ۲۰۲۳، ۶۴ کشور شرکت کرده بودند که ایران رتبه پنجاه و چهارم را کسب کرد. ما در سال‌های متعددی زیادی در آزمون تیمز و پرلز شرکت کردیم. در این آزمون‌ها میانگین نمره ۵۰۰ است در حالی که متأسفانه تاکنون در هیچیک از این آزمون‌ها نتوانستیم نمره میانگین را کسب کنیم.»

به گزارش رسانه‌ها  ایران هیچ گاه نمره بالاتر از میانگین ۵۰۰ را به دست نیاورده است. در آخرین سال برگزاری آزمون تیمز در سال ۲۰۲۳، نمره دانش‌آموزان ایرانی در آزمون ریاضی ۴۲۰ بود و بالاترین نمره دانش آموزان ایرانی در همین آزمون در سال ۲۰۱۹ نمره ۴۴۳ بود.

به‌گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش به استثنای درس ریاضی در درس علوم هم تقریباً همین عملکرد را داشتیم. در سال ۱۹۹۵ ایران، رتبه بیست و پنجم از ۲۶ کشور جهان را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۲۳, رتبه چهل و نه از ۶۳ کشور را کسب کرد.

آموزش در ایران ۲۸ سال در انتهای جدول جهانی؛ «مدرسه چه‌چیزی جز رقابت و حسادت به بچه‌ها داد»/ قبل از شیوع کرونا هم رتبه ۱۲ در خاورمیانه داشتیم

متهم اصلی کیست؟

کاهش کیفیت یادگیری دانش‌آموزان در مدارس روندی طولانی دارد، روندی که در سال‌های بعد از شیوع کرونا خودنمایی کرد، بنابراین در میان متهمان این روند اگر به انواع اپیدمی‌ها یا جنگ اشاره کنیم حتما ساختار خود آموزش و پرورش هم یکی از همین متهمان است. طوری‌که مرتضی نظری به خبرآنلاین گفت: «مجموعه عوامل سهم دارند اما طراحی نظام آموزشی ما آمرانه است، یعنی نگاهی از بالا به پایین دارد، با این نگاه کودک را درک نمی‌کنیم. درحالی‌که در دنیای جدید نظام آموزشی مبتنی بر شرایط روحی و رشدی کودک است، اما در کشور ما کودک را از پشت عینک یک فرد بزرگسال می‌بینیم. بنابراین معماری آموزش ما در بنا و برنامه به کودک هیچ ارتباطی ندارد.»

۲۳۳۲۳۳

کد مطلب 2224683

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 24
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    12 96
    ضعف اموزشی وجود داره درست افت شدید بعد از کرونا پیدا کرده درست- در همه دنیا همینه آیا به صرف دو ازمون میتوان گفت اموزش در ایران افتضاح است؟ خیر اولا بسیاری از کشورها فقط مقاطع ابتدایی و نهایتا متوسطه اول عمومی دارند و تعداد بسیار کمی به دوره متوسطه یا حتی دانشگاه میروند و ادامه تحصیل میدهند. و مقایسه آن میزان دانش اموز در سایر کشورها با این حجم از دانش اموز که بالاجبار باید مقاطع تحصیلی را همینطور طی کن اشتباه است. پس یکی از دلایلش همین است. ثانیا موید این مطلب این است که بسیاری از تحصیلکرده های ایران در بهترین دانشگاه ها یا مشاغل در کشور هایی که رتبه های بسیار بالا و تاپ دارند حضور می یابند و موفق هستند در حالی که افراد زیادی از همان سیستم اموزشی همان کشور های تاپ موفق به آن نمیشوند. پس سیاه نمایی یک طرفه کار درستی نیست.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
      24 12
      من هم کاملا موافقم کدام رقابت؟؟؟؟ الان که سیستم ارزیابی مزخرف شده است، به نظرم باید امتحان ها حضوری و سخت گیرانه باشد، واقعا می خواهید یک دانش آموز چه کار انجام بده؟ تتو کنه، لیفت کنه، سیگار و گل بکشه و .... انجام بده و دور دور کنه!!!!!!!! استرس داره از نسل جدید می باره واقعا!!!!! جمع کنید بابا من نمی فهمم چه کسی پشت این خبرگزاری هست اما واقعا صلاح مردم ایران را نمی خواهد؟ همه ش می خواد از یک سری قوانین و سنت و .... بگذره بدون جایگزین درست!!! همین الان آنقدر در جامع هرج و مرج، بی نظمی و بی قانونی در تمامی سطوح وجود داره فقط مانده این باقیمانده نظام آموزشی را هم با این انتقاداتتان به گند بکشید!!! الان کشورهای دانمارک و سوئیس هم دارن برمی گردن به نظام آموزشی کلاسیک! الان کشور چین با نظام آموزشی سخت گیرانه اش موفق تر بوده یا مثلا دانمارک؟؟؟؟ بچه ها باید یاد بگیرند رقابت کنند، تلاش کنند و بجنگند
    • معلم ناامید شده IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
      30 6
      از روزی که معیشت و منزلت معلم تخریب شد و احترام معلم در جامعه و نزد دانش آموز کم شد سراشیبی .... شروع شد
    • معلمی IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
      21 2
      عاقبت فراموشی اهمیت جایگاه معلم در سیستم کشور ما و نگاه مصرفی به معلم
  • Mh IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    26 32
    چقدر دیر! اکثر نوجوان ها به عقیده های غربی گرایش پیدا کردند بعد باید به دولت بگی تو ۱۲ سال وقت داشتی اما بجای یاد دادن چیز های مفید علمی رقابت برای کنکور و... راه انداخته ای
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    37 2
    افتخار بزرگی است! در خیابانها دستشان به جای کتاب....
  • علی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    87 4
    علت این رتبه در جهان مدرسه نیست بلکه ناامیدی دانش آموزان درباره آینده شغلی و کاری با توجه به سیاست های غلط دولت ها در این سالها ست.سهمیه های مختلف برای قبولی دانشگاه و تصدی شغل های خوب و متوسط امیدی برای جوانان نگذاشته.از دانش آموزان یک نظر سنجی واقعی نه اعداد و ارقام ساختگی انجام دهید و نتایج را صادقانه و بدون دستکاری ارائه دهید.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    34 1
    درودها و آفرینها سپاس از بازتاب واقعیت ها
  • ز IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    13 3
    💯
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    14 2
    حیف
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    61 11
    تا زمانی که معلمان حقوق مکفی دریافت نکنند و ذهنشان درگیر تامین معاش از طریق شغل دوم و سوم باشد نمیشه انتظار کیفیت در آموزش و پرورش داشت
    • مریم IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
      15 1
      این فقط یکی از صدها عامل موثر در بهبود کیفیت آموزش و پرورش است
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    40 1
    رتبه آموزش از نشانه های پیشرفت و به قله رسیدن است
  • ata IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    16 41
    متهم اصلی جمعیت زیاد است
  • . IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    18 9
    کار از کار گذشت
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    72 4
    احساس حقارت و تبعیض و خشم هم به بچه ها داد ! اینکه یه بچه سهمیه دار بدون تلاش کافی به بهترین جاها می رسه و بقیه فقط تماشا می کنند
  • مهاجر IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    63 12
    شما یه چیز به درد بخور نام ببر که ایران توی اوم در رده های پایینی دنیا نباشه؟مدرسه و آموزش هم یکی از اونها.کلا در قالب سیستمی که هیچ اعتقادی به توسعه و پیشرفت نداشته باشه همه چیز در عقب افتاده ترین وضعیت خودش خواهد بود.
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
      9 16
      من منفی دادم اما در کمال ناباوری مثبت خورد!!!!! نه نظام آموزشی ایران پویا هست و دانش آموزان و دانش جویان ما با دنیا رقابت می کنند این حرف ها را یک مشت آدمی که نه تحصیل می کنند و نه تلاش می کنند چیزی در این مملکت بیاموزند می زنند!!!! اتفاقا ما که به لطف گذشتگان در فارسی و ادبیات کم نظیر هستیم در ریاضیات پایه محکم و استوار و ... تنها مشکل در نظام آموزشی آنجایی است که این محفوظات به پروژه های عملی باید تبدیل بشه که به نظرم باید آزمون یا بهایی به ان داده بشه که به این سمت هم توجه بشه
  • ناشناس IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    32 3
    وقتی پایین ترین بودجه برای آموزش و پرورش است.دیگر نمی توان انتظاری جز این داشته باشیم.
  • سید IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    4 39
    با کمال احترام مخالفم. شاید طبق معیار های اروپایی شیطانی فرد گرا و رفاه زده غیر استاندارد محسوب بشه اما در واقعیت سازمان سنجش بنظرم خوب عمل میکنه تو تمایز بچه های با غیرت و مسئولیت پذیر و بچه های علاف و نامفید برای جامعه‌
    • . IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
      24 6
      کاملا مخالفم . این نگاه نخبه گرایی باعث میشه بعدا همون نخبه ها مهاجرت کنن و بچه های که دوران تحصیل موفقی نداشتن بشن دکتر و مهندس . چیزی که چندین دهه است اتفاق داره میوفته تو کشور . در ضمن هیچ کس علاف و نامفید نیست . این حرف ها و تفکرات عهد بوقی چیه دیگه . باید استعداد همه دانش آموزان کشف بشه و روش سرمایه گذاری بشه تا بتونن در آینده از همین استعداد توی زمینه های مختلف استفاده کنن
  • TMT IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    24 3
    من به عنوان یک دانش آموز این کشور،باید برای خودم و بچه های هم سن و سالم تاسف بخورم که وزارتخانه آموزش(چه آموزشی؟چه پرورشی ؟) شده سد راه هزاران دانش آموز نخبه و با استعداد در هر زمینه! من دارم میبینم کسی هست که استعداد ورزشی از این پسر نمایانه ولی مدرسه همش به خاطر اینکه در مسابقات جهانی شرکت می کنه،گلایه داره،تحت فشار می‌ذاره و میگه به درست لطمه وارد میشه؟ آیا من میتونم همه مثال ها رو اینجا بنویسم؟ من که می‌دونم آینده نسل ما خاطرات خوبی از مدارس در ذهنمون نخواهد داشت،حداقل نگذارید خیلی چیز ها حسرت بشن!!!
  • علی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    9 1
    همچنین مدارس غیر انتفاعی!!! مدرسه ی غیر انتفاعی پایه پای دولتی هر کلاس ۳۶ دانش آموز معصوم،(البته در شهر من)
  • بهزاد IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    16 3
    سخنان بسیار پرباری بود ؛ اما سقوط سطح آموزش ما از سالهای پس از جنگ شروع شد ، بویژه از زمانیکه بیماری بسیار خطرناکی بنام تدریس خصوصی توسط معلمان در تهران کلیک خورد و فورا مانند طاعون به تمام شهرهای ایران سرایت کرد ، بویژه در استان خوزستان...... درسالهای ابتدایی دهه ۷۰ در خوزستان ، دبیرهای دروس تخصصی رشته ریاضی عملا تدریس رو رها کردند و فقط و فقط بدنبال تدریس خصوصی بودند !!! هیچ نظارتی هم نبود !!! و این تبدیل به یک مد شد !!!! دبیر هندسه تحلیلی عملا به شاگرد میگفت تو فردا میری مهندس شرکت نفت میشی و ۱۰ برابر من حقوق میگیری!!!! ....توی خوزستان تا پایان دوره راهنمایی عالی بود ولی توی دبیرستان جهنم شزوع میشد برای دانش آموز !!!
  • حسنا IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    9 1
    بله واقعا امیدوارم روزی مسئولین به اهمیت آموزش پی ببرن و به دنبال نوسازی و ایجاد سیاست های درست و ثابت در حوزه آموزش باشن. این طریقه آموزش بسیار قدیمی شده برای دنیایی که داره به سرعت پیشرفت می کنه و کودکان و نوجوانانی که نسبت به گذشته نیاز هاشون متفاوت شده ! و باید خیلی از ساختار ها رو از نو ساخت و دیدگاه رو نسبت به آموزش عوض کرد ، شاید این نوع آموزش مزیت هایی داشته باشه اما معایبش بیشتره، اگر کشوری آموزش درستی داشته باشه و عدالت محور باشه جامعه کمتر با معضلاتی مثل خودکشی ، طلاق ... و ضعف های دیگه رو به رو میشود ، باید به قشر معلمین و دانش آموزان توجه زیادی شود ...
  • بابقلی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    19 4
    از زمانی که‌ادبیات، تاریخ ، داستان های آموزنده و ایرانی بودن را با شرح مناسبت ها، تجلیل از کسانی که باید در مساجد از آنها یاد میشد و‌ تاسیس تجارت خانه ها به جای مدرسه باب شد و کنکور محفلی برای اغنیا و‌نور چشمی و.... شد نخبه ها در انتهای صف و پولدار ها بر صندلی های دانشکده های برتر جای گرفتند و سطح سواد اکثریت به زیر استاندارد سقوط کرد.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    5 2
    بیشتر این نقدها و نکته هایی که در نظرات دیدم صحیح هستند و البته این مساله نیاز به بررسی همه جانبه و تخصصی دارد. اما یک نکته امیدبخش در این چند سال توجه ویژه آقای دکتر پزشکیان به مساله آموزش و مدسه است. امیدوارم از فاز تهیه سخت افزار به ارتقای روشهای تربیتی و نرم افزار هم ورود کنند.
  • شمس IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    12 0
    یه زمانی ارزش عالم تو جامعه بالا بود،آدم های تحصیل کرده عزت واحترام داشتند،نه به خاطر اندک حقوق و مزایا،بلکه به خاطر سطح تحصیلات فرد مذکور،...ولی حالا علم ارزش و جایگاهش رو از دست داده ارزش و ملاک جامعه شده پول،البته که نقش مسوولان بی تاثیر نبوده است،
  • یزدی IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    6 15
    علت اصلی بزرگ شمردن فرهنگ غرب وبه افراموش سپردن فرهنگ اصیل ایرانی مضاف برفرهنگ غنی اسلام لذاازدست دادن هویت انسانی ومسخ شدنهمه ونوحوانان مارا به لاابالی واطاله عمر ورقابت رسیدن یاشبیه شدن فرهنگ پوچ غرب .....کبیفت اموزش وپرورش نمره اش امد پایین البته ادله زیادی باقرائن کذشته وخال موردتاییدنظرحقیراست
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    7 1
    آموزش درمدرسه تبعیض نفاق رقابت بی‌مورد رشوه دادن ورشوه گرفتن دُورودی نیرنگ ديکتاتُوری وخودخواهی وظلم را ترویج می‌دهند وازجَرگه ی انسانیت دور می‌شوند
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    21 3
    مشکل از وجود مدارسی بنام تیزهوشان هست اصلا معنی نداره شما بچه ها رو در اون سن کم تقسیم کنید به تیز هوش و غیرتیز هوش بجز تیزهوشان ملا تنوع بیش از حد مدارس یک معضل هست شما این همه تنوع مدارس ایجاد کردید و بعد در کنکوری با انواع مختلف سهمیه از اون بچه ها آزمون میگیرید این کلا از اساس بی عدالتی آموزشی هست
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۶
    2 8
    وقتی مدارس غیر حضوری. شده دانش آموزان با دیوارا تو خونه رقابت کنن