۳ نفر
۲۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۲
لاوروف راست می‌گوید یا ظریف؟

رسم «تفرقه بیانداز و حکومت کن» شیوه همیشگی قدرت‌های جهانی برای افزایش نفوذ و اثرگذاری خود در کشورهای ضعیفٰ‌تر جهان است.

خبرآنلاین - اقدام دولت‌های اروپایی به فعال‌سازی مکانیسم اسنپ‌بک و بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران در مهرماه بار دیگر بحث داغ برجام و مذاکره با غرب را در داخل کشور دامن زده‌است.

در شرایطی که مباحث داخلی در مورد اسنپ‌بک و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی داغ می‌شد، اظهار نظر وزیر امور خارجه روسیه، بنزینی بر آتش جدل‌های سیاست داخلی ایران بود.

اظهارات لاوروف، در مورد مسوولیت ظریف در پذیرش «دام حقوقی» و «ساز و کار نامتعارف» اسنپ‌بک، هر چند با تکذیب ظریف مواجه شد، دوقطبی شدید میان هواداران و مخالفان مذاکره با غرب را در داخل کشور تشدید کرده‌است.

تردید مهمی که این روزها افکار عمومی را آزار می‌دهد این است که وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران راست می‌گوید یا وزیر امور خارجه «کشور دوست»؟

لاوروف در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران عرب در مسکو گفت: «واقعیتش را بخواهید [پذیرش اسنپ‌بک توسط ظریف] برای ما یک غافل‌گیری بود. اما اگر شرکای ایرانی ما این ساز و کار را پذیرفتند که راستش را بخواهید یک دام حقوقی بود، جایی برای اعتراض ما وجود نداشت. البته می‌توانم درک کنم که چرا ظریف ممکن است چنین فرمول غیرمتعارفی را بپذیرد.»

در حالی که وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات برجام، در کتاب خاطرات خود نوشته‌است که مساله تعیین تکلیف قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت با پیشنهاد سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه حل و و فصل شد، لاوروف مسوولیت این پیشنهاد را کاملا بر عهده ظریف می‌گذارد و می‌گوید: «تصمیم نهایی در مورد برجام مستقیما توسط ظریف و جان کری، وزیر خارجه آمریکا گرفته‌ شد. دیگر کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات در این مرحله دیگر صرفا تماشاچی بودند که رسیدن ایران و آمریکا به یک توافق را تماشا می‌کردند.»

روز جمعه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی اخیر خود در پاسخ به این اظهارات گفته‌است: «همین آقای لاوروف در جلسه تصمیم‌گیری می‌گفت من اجازه نمی‌دهم حق وتوی ما را از ما بگیرید. حالا می‌گوید ظریف رفته این کار را کرده، البته من تا الان ملاحظه کردم و چیزی نگفتم.»

واقعیت این است که در ماجرای اخیر اظهارات لاوروف، آنچه از اهمیت کمتری برخوردار است، راست بودن یا دروغ بودن این خاطره است.

اهمیت اظهارات لاوروف در دخالت مستقیم او در امور داخلی ایران و دامن زدن به دو قطبی کاذب در افکار عمومی ایرانیان است.

هر چند سیاست‌های قدرت‌های جهانی غربی و شرقی به ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند، اما واقعیت این است که رفتار قدرت‌های جهانی دست کم در مورد دخالت در سیاست داخلی کشورها همیشه مشابه یکدیگر است.

رسم «تفرقه بیانداز و حکومت کن» شیوه همیشگی قدرت‌های جهانی برای افزایش نفوذ و اثرگذاری خود در کشورهای کوچک‌تر جهان است.

سفارتخانه‌های قدرت‌های خارجی در همه کشورها به صورت مستمر رسانه‌ها و افکار عمومی را بررسی می‌کنند و تلاش می‌کنند تا از جهتگیری‌های افکار عمومی در راستای منافع خودشان بهره‌مند شوند. در این زمینه هیچ تفاوتی میان قدرت‌های شرقی و غربی وجود ندارد و همان اندازه که آمریکا یا انگلیس برای منافع خودشان در امور داخلی دیگر کشورها استفاده می‌کنند، روسیه نیز متهم است که برای منافع خودش به دوگانه‌های داخلی در کشورهای مختلف جهان دامن می‌زند.

سرگی لاوروف هفته پیش در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی راشا تودی، در واکنش سوالی در مورد روابط ایران و کشورهای عربی گفته‌بود: «انگلیسی‌ها همواره به خاطر این رویکرد مشهور بوده‌اند و در موضوع روابط ایران و کشورهای عربی، اقدامات آنها حتی محدود به عبارت تفرقه بیانداز هم نیست، بلکه رویکرد آنها، در مقابل هم قرار دادن و حکومت کردن است.»

مسکو نیز از قاعده مورد اشاره وزیر امور خارجه‌اش مستثنی نیست. روس‌ها از اختلاف‌های داخلی ایران برای تقویت موقعیت خودشان در عرصه بین‌المللی و سیاست خارجی ایران استفاده می‌کنند.

هیزم لاوروف برای جدل‌های سیاست داخلی ایران بین اردوگاه مذاکره و اردوگاه مخالفت با مذاکره، تلاشی برای دامن زدن به احساسات طرف‌های مخالف مذاکره و متهم کردن تلویحی مذاکره‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران به خیانت است، که فقط با هدف تامین منافع روسیه مطرح شده‌است.

برای قدرت‌های جهانی، رفاه و امنیت مردم ایران در قیاس منافع سیاسی خودشان بدون تردید از اهمیت ناچیزی برخوردار است. اظهارات لاوروف در شرایط فعلی هم قطعا با هدف تامین منافع روسیه بیان شده‌است.

بیان این اظهارات در شرایط فعلی و به ویژه زمانی که شکاف افکار عمومی درون ایران در مورد مذاکره با غرب تشدید شده‌است، باعث تردید در مورد نیت طرف‌های خارجی از دخالت در جدل‌های سیاست داخلی ایران می‌شود. به سختی بتوان نیت مثبتی از چنین دخالت‌هایی برداشت کرد.

نباید تردید کرد که در شرایط فعلی، بزرگ‌ترین دشمن رفاه و امنیت ایرانیان، دو قطبی‌ها کاذب و دعواهای جناحی بر سر وقایعی است که در گذشته رخ داده‌اند.

مرور خاطرات مذاکرات برجام، قطعا می‌تواند چراغ راه مذاکرات آینده دستگاه دیپلماسی کشور باشد. تجربه برجام باید در فضایی آرام و منطقی و بدون دخالت احساسات ارزیابی شود تا بتواند برای آینده کشور مفید باشد.

اینکه لاوروف راست می‌گوید یا دروغ، در مقابل نیت او از بیان این مطالب در شرایط فعلی، در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

جامعه ایران، نباید اجازه دهد که قدرت‌های خارجی با سوءاستفاده از احساسات افکار عمومی به اختلاف‌های داخلی دامن بزند و از آب گل‌آلود به دنبال منافع خود باشد. نباید لحظه‌ای تردید کرد که دخالت قدرت‌های خارجی در امور داخلی کشور فقط با هدف تامین منافع این قدرت‌ها انجام می‌شود و نباید در میدانی بازی کرد که از سوی قدرت‌های جهانی برای اختلاف‌افکنی در جامعه ایران چیده‌شده‌است.

۴۲

کد خبر 2130562

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لاوروف غلط کرده IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    6 1
    در هر صورت روس ... کرده درباره موارد داخلی ما حرف بزنه
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    5 5
    شما از یکطرف برجام را شاهکار می دانید ونتیجه نبوغ ظریف در مذاکرات ، بعد جایی که اشکال پیش می آید به گردن وزیر خارجه روسیه می اندازید؟
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
      2 1
      شما که مثل بی بی و ترامپ برجام رو خسارت محض میدونید توضیح نمیدید که جایگزین برجام بد و اَخ برای جلوگیری از اسنپ بک و تحریم های شورای امنیت چیست؟ از یک طرف به ظریف بابت گنجاندن اسنپ بک می تازید از طرف دیگر به برجام که جلوی اسنپ بک رو ده سال گرفت حمله میکنید.نکنه با کلاس فلسفه میخاستید جلوشو بگیرید؟
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    2 2
    یک تار موی گندیده ظریف رو به صدتا لاوروف ... نمیفروشیم مگر ... گراهای روس صفت
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    4 0
    چرا الان رو برای حمله به روسیه انتخاب کردین؟ اروپا مکانیزم ماشه رو فعال کرد، ترامپ از برجام خارج شد، چین و روسیه در شورای امنیت دارن رایزنی میکنن برای اتمام برجام، بعد شما تازه بند کردین به اینا که چی بشه؟! اصلا این حرفها بعد از یک دهه جه سودی به حال ما داره؟ مثلا قرار دوست و دشمن رو بشناسیم؟! تا دیروز فرانچسکو بود! دکتر صالحی خودش میگه لاوروف به ما هشدار داد درباره ماشه، دوستان توجهی نکردن. الان چی شد یهو روایت ها تغییر کرد؟!
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
    2 1
    هم ظریف و هم لاوروف دروغگو هستن
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
    1 3
    قطعا دکتر ظریف درست می گوید، روسیه همیشه دشمن ایران، نون روسیه تو ایران، اگه روسیه دوست ایران بود چطور تو جنگ 12 روزه پشت ایران را خالی کرد؟؟؟ روسیه با اسرائیل دستاشون تو یه کاسه هست، نقشه تجزیه ایران، زنده باد دکتر ظریف و افکارش
  • جواد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
    3 1
    تا دیروز به ظریف اعتماد و اعتقاد داشتم اما فهمیدم واقعا تو دروغگویی رودست نداره یه خائن به تمام معنا تواین مملکت هیشکه راست نمیگه
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
    0 0
    اگر قرار بود ایران در دام بیفتد و روسیه تماشاگر باشد . پس لولوی سر هرمن بود که ایران از روسیه خواسته بود در کنارش باشد . این چگونه دوستی است ؟ دوستی خاله خرسه یا دوستی شیر گاوده یا دوستی دو جانبه .
  • اسکندری IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
    0 0
    سعی نکنید با استفاده از جملاتی مانند تفرقه بینداز و حکومت کن بازی کرده و سوءمدیریت و ناکارآمدی مدیران را لاپوشانی کنید در همین خبر ذکر شده که ظریف گفته همین آقای لاروف با گرفتن حق تو از روسیه موافقت نمی‌کرده!؟ معنای این جمله چیست ؟ یعنی آقای لاروف مخالف اسنپ بک بوده که حق توی روسیه را سلب می‌کرده و جناب ظریف موافق !؟ افرادی امثال ظریف که با اشتباهات و سوءمدیریت مسبب خسارت به کشور شدند باید تاوان پس بدهند نه اینکه سکه هم جایزه بگیرند
  • داریوش IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
    0 1
    روسیه رئیس دوره ای شورا شده . سه کشور اروپایی اسنپ بک رو فعال کردن که حتی اگر این موضوع کلا وجود نداشت باز بهانه جدیدی می‌آوردند لاوروف با چرتی که گفت هم چراغ سبری به اروپا نشان داد هم جو داخلی ایران رو بهم ریخت تا ایران برای حل مشکلی که خود روسیه بوجود آورده دست کمک به سمت روسیه دراز کنه. روسیه کفتاره .کارش هم مرده خوریه
  • داریوش IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
    0 2
    روسیه رئیس دوره ای شورا شده . سه کشور اروپایی اسنپ بک رو فعال کردن که حتی اگر این موضوع کلا وجود نداشت باز بهانه جدیدی می‌آوردند لاوروف با چرتی که گفت هم چراغ سبری به اروپا نشان داد هم جو داخلی ایران رو بهم ریخت تا ایران برای حل مشکلی که خود روسیه بوجود آورده دست کمک به سمت روسیه دراز کنه.
  • ناشناس IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
    0 2
    آقای ظریف درست می‌گویند روس‌ها در طول تاریخ گواهی می‌دهد که دوست ایران نیستند و فقط به فکر منافع خودشان هستند خود مسئولین هم این را می‌دانند ولی متاسفانه کو گوش شنوا !
  • جفری IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
    2 0
    این همه صغری کبری برای تطهیر ظریف؟؟؟؟لاوروف طرف روسیه غش میکنه مثل روز روشنه ولیییی ظریف چرا باید تیشه به ریشه بزنه؟؟؟؟روحانی و ظریف ودار و دسته نون به نرخ روز خورشون نمیتونن از عهده لاپوشونی گندی که زدن بر بیان . همین الآن هم دارن به کارشون یعنی از بین بردن استقلال ایران ادامه میدن . ته حرف این جماعت چیزی نیست جزززز بدیم بره!!!!!
  • یوسف IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۷
    2 0
    باتوجه به اثبات دروغگو بودن ظریف،در دوران مسئولیتش بدون هیچ شک وشبهه ای ظریف دروغ می گوید،
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    0 1
    ""تردید مهمی که این روزها افکار عمومی را آزار می‌دهد این است که وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران راست می‌گوید یا وزیر امور خارجه «کشور دوست»؟""....فکر نکنم برای کسی مهم باشه.....ما نشستیم و دعوای بین جناح ها رو نگاه می کنیم...که...هیچ کدوم حرف مردم نیستند...
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    2 0
    ظریف که ده سال منکر وجود مکانیسم ماشه بوده چطور میتونه راستگو باشه؟!
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    2 0
    ظريف که اصلا دروغ نمیگه اون ده سال هم فقط یه کم با مردم شوخی کرد ولی لاوروف نمی‌دانم.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    2 0
    بازنشر | وقتی* *صالحی هم روایت ظریف را رد می‌کند* 🔸روایت علی اکبر صالحی از مخالفت وزیر خارجه روسیه با گنجاندن «مکانیسم ماشه» در توافق برجام از سوی غربی ها نشان می دهد مذاکره کنندگان ایرانی می دانستند با پذیرفتن این مکانیسم حق وتو را بی اثر کرده اند تا اگر «مکانیسم ماشه» اجرا شد هیچ کشوری نتواند جلوی آن را بگیرد. لاوروف دروغگو صالحی که یار غار خودتون است 🔸آقای صالحی می گوید وزیر خارجه روسیه به تیم ایرانی هشدار داد که آمریکا با گنجاندن این مکانیسم در برجام، حق وتوی روسیه [برای ادامه تعلیق تحریم های ایران] را می گیرد؛ اما مذاکره کنندگان ایرانی ترتیب اثر ندادند.
  • ایرانی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    2 0
    والله لاوروف رانمی دانم چون حتمادنبال منافع کشورش هست ولی ظریف اینقدردروغ گفته که آدم باورنمی کنه راست بگه،ازجمله درمجلس وجاهای دیگه باصدای بلند می کفت اسنپ بک توبرجام وقطعنامه ۲۳۳۱ نیست،یا می گفت همه تحریم ها بابرجام لغو می شود ونه تعلیق ودهها دروغ...دیگر...
  • بیژن کیا IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    2 0
    اگر متن اصلی اظهارات لاوروف را بخوانید متوجه تحریف برخی سخنان او خواهید شد. نمی‌گویم روسیه قدیس است اما ایرانیانی که مانند ظریف تصور می‌کنند با غرب می‌شود تعامل کرد سخت در اشتباهند. غرب پس از عملیات ۷ اکتبر و بخصوص پس از سقوط سوریه و اشیب دیدن حزب الله راهبرد جدیدی اتخاذ کرده و آن چیزی نیست جز تغییر چه ه ی منطقه ایجاد اسرائیل بزرگ و تجزیه کشورهای عراق ، ایران و‌حتی اگر لازم بود ترکیه.
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    0 0
    این کامنت رو توی کامنتا دیدم و جلوتر نرفتم چون جای تأسف داره: «شما که مثل بی بی و ترامپ برجام رو خسارت محض میدونید توضیح نمیدید که جایگزین برجام بد و اَخ برای جلوگیری از اسنپ بک و تحریم های شورای امنیت چیست؟ از یک طرف به ظریف بابت گنجاندن اسنپ بک می تازید از طرف دیگر به برجام که جلوی اسنپ بک رو ده سال گرفت حمله میکنید.نکنه با کلاس فلسفه میخاستید جلوشو بگیرید؟» میگه ظریف اسنپ بک رو تو برجام گنجانده بعد با خود برجام جلوی اسنپ بک رو میخواسته بگیره. دوست عزیز و دانا، این صحبت معنیش چیه؟ یعنی میخواسته یه راه حل ایجاد کنه باز توش یه مشکل ایجاد کرده که راه حلش جوابگوی اون مشکل باشه؟ شما مرزهای منطق رو جابجا میکنید واقعا
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    0 0
    لاوروف چه راست چه دروغ گفته گستاخی و دخالت در مسائل درونی کشور است .دلیل این کار او باز حکومت فشل و غیر ملی و وابسته بودن حکومت به روس هاست .وقتی تمام تخم مرغ ها تو توی یک سبد گذاشتی نتیجه میشود آسیب ببینی

آخرین اخبار