همای سریال «پایتخت» تحصیلکرده است؛ اما مفهوم داس‌وچکش را نمی‌داند؟/ «پایتخت» تبدیل به خاطرات جمعی ما شده است

سعید معدنی معتقد است، ارشاد، داماد خانواده نقی می‌تواند نماد نسلی باشد که هنوز به این نوع فضاهای موجود در جامعه عادت نکرده و با آن‌ها تطابق ندارد و دعوای میان نقی و بهتاش نیز بازتابی از یک مسئله وسیع‌تر در جامعه ماست. زمانی که جوان‌ها به بلوغ فکری و سنی می‌رسند، باید به آن‌ها حق تصمیم‌گیری داده شود. اما گاهی اوقات نسل‌های قبل هنوز آن‌ها را کودکان می‌بینند و همین امر موجب درگیری و شکاف نسلی می‌شود. این سریال، شاید به‌طور ناخودآگاه، به‌خوبی این تضاد را نشان می‌دهد.

مهسا بهادری: فصل هفتم سریال «پایتخت» مانند تمام فصول قبل، با اقبال جمعی مواجه شد؛ هرچند که حواشی متعددی گریبان این سریال را گرفت، اما بازهم توانست خودش را از مهلکه سقوط نجات دهد، اما چرا؟ چه دلایلی پشت محبوبیت این سریال وجود دارد، آیا صرفا تکرار خاطرات این حس را ایجاد کرده، یا هوشمند تیم سازنده و همگام بودن با فضای اجتماعی موجود این عُلقه را با «پایتخت» ایجاد کرده است؟

برای بررسی ابعاد جامعه شناختی این ماجرا به گفت‌وگو با سعید معدنی جامعه شناس پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

*****

چرا جامعه توانسته است ارتباط عمیقی با سریال «پایتخت» برقرار کند و چرا تبدیل به سریال موفقی شده است؟

یکی از دلایل اصلی موفقیت این سریال، حرفه‌ای بودن تیم سازنده آن است. زمانی که تیمی با تجربه و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، نتیجه نهایی به مراتب مطلوب‌تر خواهد بود. همچنین زمان پخش سریال نیز نقش بسیار مهمی در موفقیت آن داشته است. به طور معمول، این سریال در ایام نوروز پخش می‌شود؛ زمانی که خانواده‌ها در کنار یکدیگر جمع هستند، مشغول به کار نیستند و زمان آزاد بیشتری دارند. این زمان یکی از بهترین فرصت‌ها برای پخش یک سریال است.

دلیل دیگر این است که سریال «پایتخت» فرهنگ خاصی از گوشه‌ کشور را معرفی می‌کند و در عین حال، زیبایی‌های طبیعی آن منطقه را به نمایش می‌گذارد که جذابیت بصری زیادی دارد. حتی در یکی از قسمت‌ها گفته شده است که این منطقه شبیه به سوئیس است. این تصاویر و همچنین لهجه شیرین محلی، جذابیت خاصی دارند و باعث می‌شوند تا بیننده به راحتی جذب سریال شود.

از طرفی خود داستان سریال هم جذاب است. هرچند که در بعضی مواقع ممکن است ساده به نظر برسد، اما با اضافه شدن عناصر متنوع، جذابیت آن افزایش یافته است. برای مثال، بخشی از داستان که لهجه تاجیکی به آن وارد می‌شود، برای مخاطب جالب است. افراد تمایل داشتند که داستان به تاجیکستان منتقل شود و تقابل فرهنگی در آنجا شکل بگیرد، اما این اتفاق به وقوع نپیوست.

سریال‌های زیادی در تلویزیون ساخته شده‌اند که ویژگی‌هایی مشابه «پایتخت» داشته‌اند؛ نظیر طبیعت، لهجه و زمان مناسب پخش؛ با این حال، هیچ‌یک از این سریال‌ها به اندازه «پایتخت» موفق نبوده‌اند. به نظر شما، چه ویژگی خاصی در دل این سریال وجود دارد که باعث موفقیت آن شده است؟

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که مردم با این سریال خاطرات زیادی دارند. بخشی از زندگی ما از طریق خاطرات شکل می‌گیرد. این سریال اکنون در هفت فصل تولید شده و بیش از یک دهه با خانواده‌ها همراه بوده است. بسیاری از افراد قسمت‌های ابتدایی سریال را در کنار خانواده دیده‌اند؛ افرادی که ممکن است حالا دیگر در قید حیات نباشند، مهاجرت کرده باشند یا به دلایلی از خانه رفته باشند.

این سریال تنها مجموعه‌ای از قسمت‌ها نیست، بلکه به بخشی از خاطرات جمعی ما تبدیل شده است. در حالی که ممکن است سریال‌های دیگری نیز ویژگی‌های مشابهی داشته باشند، هیچ‌کدام از آنها مانند «پایتخت» در طولانی‌مدت پخش نشده‌اند. خاطره‌سازی یکی از عوامل اصلی ماندگاری این سریال است.

اصلی‌ترین نقدی که به سریال وارد است چیست؟

نقد اصلی که به این سریال وارد شده، این است که بیشتر جنبه سرگرمی دارد و تقریباً هیچ جنبه آموزشی یا آگاهی‌بخشی در آن وجود ندارد. به عبارت دیگر، این سریال به طور عمده برای سرگرمی ساخته شده و به سمت آگاهی‌رسانی یا اطلاع‌رسانی پیش نرفته است.

آقای دکتر، در بخش قبلی اشاره کردید که سریال «پایتخت» صرفاً یک اثر سرگرم‌کننده است. آیا می‌توانید این نقد را به تفصیل توضیح دهید؟

بله، به‌طور کلی این سریال هرگز به مسائل جدی اجتماعی نپرداخته است. در این سریال هیچ نقدی به رفتارهای سیاسی مشاهده نمی‌شود، همچنین به مسائل مهمی نظیر فقر، بیکاری یا مشکلات واقعی مردم پرداخته نشده است. اگر هم به این موضوعات اشاره‌ای شده، بسیار سطحی و حاشیه‌ای است که در دل طنز گم شده. بنابراین نقد من این است که این سریال به‌طور عمده جنبه سرگرمی دارد و فاقد هرگونه پیام آگاهی‌بخشی یا تحلیل‌گرانه است.

همای سریال «پایتخت» تحصیلکرده است؛ اما مفهوم داس‌وچکش را نمی‌داند؟/ «پایتخت» تبدیل به خاطرات جمعی ما شده است
سعید معدنی

در این فصل، شخصیت «بهتاش» به شکلی خاص طراحی شده و برخی از منتقدان بر این باورند که ظاهر متمایز و رفتار متفاوت او، نماد نسلی معرفی می‌شد که نه خانواده متوجه کلام او می‌شود و نه او متوجه دغدغه خانواده، به‌نظر شما این برداشت صحیح است؟

من معتقدم که چنین برداشت‌هایی به‌طور عمدی و از سوی کارگردان یا نویسنده طراحی نشده است. به‌نظر می‌رسد که این بیشتر یک تصادف بوده یا این شخصیت صرفاً برای ایجاد موقعیت‌های کمدی طراحی شده است. البته امکان دارد برخی از بینندگان چنین برداشتی از شخصیت «بهتاش» داشته باشند، اما بعید می‌دانم که عوامل سریال از ابتدا قصد داشته‌اند چنین مفهومی را منتقل کنند.

البته نقد دیگری هم به این اثر دارم که برایم عجیب جلوه می‌کند این است که جامعه چندان هم با مفهوم مارکسیسم، کمونیسم و داس و چکش غریبه نیست، اینکه شخصیت «هما» که در سریال به‌عنوان فردی فهیم، تحصیل‌کرده و مسلط به زبان انگلیسی معرفی شده و با توجه به آگاهی‌هایش، نباید چنین ناآگاهی‌ در مورد یک نماد سیاسی داشته باشد. او به زبان انگلیسی مسلط است و از اطلاعات عمومی خوبی برخوردار است، اما نمی‌داند که داس و چکش نماد کمونیسم است؟ این نشان می‌دهد که نویسنده و کارگردان به برخی مسائل دقت کافی نداشته‌اند یا به‌طور کلی از آن‌ها غافل بوده‌اند.

یکی از سکانس‌های جنجالی سریال، دعوای «نقی» و «بهتاش» بود. شما این تنش را چقدر مرتبط با وضعیت اجتماعی جامعه می‌دانید؟

به‌جز شخصیت «هما»، تقریباً تمام شخصیت‌ها در سریال دچار نوعی بحران یا مشکل رفتاری هستند. هر یک از این شخصیت‌ها با مسائلی نظیر اغراق، دروغ‌گویی، کلاه‌برداری یا اختلالات هیجانی دست و پنجه نرم می‌کنند. دعوای میان «نقی» و «بهتاش» نیز به‌طور مستقیم از همین فضای ناآرام نشأت می‌گیرد. این شخصیت‌ها عصبی و تحریک‌پذیر هستند، به یکدیگر دروغ می‌گویند و نسبت به یکدیگر سوءظن دارند. این موارد به‌وضوح بازتابی از یک جامعه پرتنش و بحران‌زده است.

به نوعی، تمامی شخصیت‌ها دچار ناامنی یا آسیب درونی هستند؟

حتی نقی خانواده نگران شماره تلفنش است. همه‌ شخصیت‌ها از چیزی می‌ترسند و نگران هستند. در این میان، تنها شخصیت «هما» است که منطقی و متعادل عمل می‌کند. این امر نشان می‌دهد که در سریال «پایتخت» یک جامعه ناآرام و فاقد اعتماد وجود دارد.

حتی ارشاد که به تازگی وارد این خانواده شده، وارد یک فضای پر تنش و پیچیده می‌شود و کاملاً متعجب است. او با نگاهی غریبه وارد یک خانواده شلوغ و غیرعادی می‌شود و رفتارهای اغراق‌شده و عجیب را مشاهده می‌کند. کتابخانه‌ نمایشی، دروغ‌های مکرر و سایر رفتارهای اعضای خانواده برای او کاملاً بی‌معنی و غیرطبیعی به نظر می‌آید. این شخصیت می‌تواند نماد نسلی باشد که هنوز به این نوع فضاهای موجود در جامعه عادت نکرده و با آن‌ها تطابق ندارد.

در یکی از سکانس‌های مهم فصل آخر، تقابل جدی میان «بهتاش» و «نقی» دیده می‌شود. این صحنه چه پیامی را منتقل می‌کند؟

این سکانس نشان می‌دهد که «بهتاش» دیگر آن کودک کوچک نیست. او بزرگ شده و برای خود حریم و استقلال قائل است. اما «نقی»، که نقش دایی بزرگتر را ایفا می‌کند، هنوز با دیدگاه پدرسالارانه و قدیمی با او برخورد می‌کند، گویی که او هنوز کودک است و باید برایش تصمیم‌گیری شود. زمانی که «بهتاش» احساس می‌کند که مورد بی‌احترامی و تحقیر قرار گرفته، طبیعی است که مقابل «نقی» بایستد. به‌ویژه زمانی که بدون هماهنگی عکس او برای خانواده دختر فرستاده می‌شود، این حرکت احساس مالکیت و کنترل بیش از حد را منتقل می‌کند و موجب درگیری می‌شود.

آیا می‌توان این تقابل را به سطح جامعه تعمیم داد؟

قطعاً. این سکانس بازتابی از یک مسئله وسیع‌تر در جامعه ماست. زمانی که جوان‌ها به بلوغ فکری و سنی می‌رسند، باید به آن‌ها حق تصمیم‌گیری داده شود. اما گاهی اوقات نسل‌های قبل هنوز آن‌ها را کودکان می‌بینند و همین امر موجب درگیری و شکاف نسلی می‌شود. این سریال، شاید به‌طور ناخودآگاه، به‌خوبی این تضاد را نشان می‌دهد.

۲۴۵۲۴۵

کد خبر 2052930

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 53
  • رضا IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    جمع کنید بابا با این سریالهاتون . مزخرف محض بود این سریال
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
      هرچی ما می کشیم از دست همین داس و چکشه
  • هادی آقا IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    85 60
    چه ربطی به تحصیلات داره ، مگه تاریخ خونده؟؟؟ همه ی کسانی ( بجز کسانی که تحصیلاتشون تاریخه ) که داس و چکش رو می شناسن از طریق رسانه ها شناختن نه تحصیلات
    • Kambiz IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
      57 22
      هنوز زمان زیادی از سقوط شوروری سابق نمی گذرد! چگونه ممکن است کسی در سن و سال هما سعادت، پرچم شوروی یادش نباشد؟!
    • آسو IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
      40 15
      خوب دوست عزیز من علوم سیاسی و تاریخ نخوندم و البته اطلاعات تخصصی هم در مورد کمونیست و مارکس و ... ندارم.اما اینکه داس و چکش نماد کمونیسته یا اینکه صلیب شکسته مال نازی‌ها است که تخصص نمیخواد.در این حد رو باید یه آدم با تحصیلات نرمال بدونه. دانشگاه که سهله یه دیپلمه هم بابد بدونه داس و چکش نماد کمونیسم است.
  • بازنشسته IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    91 19
    جای سوال است که چرا اسم این سریال را پایتخت گذاشتند؟ باید اسمش را خانواده آقای نقی می‌گذاشتند. مثلا مثل خانواده آقای هاشمی که در کتاب کلاس سوم دبستان بود.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    من حاظرم شرط ببندم پنجاه درصد لیسانس ها ما هم مفهوم داس و چکش را نمی دانند
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
      104 6
      من شرط نبسته معتقدم خیلی تحصیل کرده ها حاضر را حاظر می نویسند. ولی با شما موافقم
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
      27 6
      من مطمئنم بيس از 90 درصد نسل فعلي و 70 درصد تحصيل كرده ها فقط يه كمونيزم شنيدن و اصلا نميدانند چي هست فكر ميكنند يه چيزي مثل امژرسيونيزم هست. البته دليلي هم ندارد بدانند.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    48 25
    اگر من رو هم نقد نمی کنید . من هم از مفهوم داس و چکش فقط تصویر یه نماد رو بلد بودم . اما حسابداری خوندم . کمونیست شناسی نخوندم که بدونم .فوق لیسانس حسابداری
  • لیلا IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    88 7
    پایتخت فقط با کاراکترهایی پیش میره که ما دلمون براشون تنگ میشه وگرنه پایتخت ۷ داستان منسجمی نداشت
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    36 15
    من هم نمیدانم. چیز عجیبی است؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    55 59
    در پایتخت مازنی وشمالی ومشهدی واصفهانی و..همه بیشعور ونفهم وکلاش ومتقلب و...هستند فقط هما خانوم تهرانی شعور دارد؟ما میفهمیم که اقای مقدم دارد به کل ایران توهین میکند
  • مهدی ۸ IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    77 22
    ادامه پایتخت دیگر معنایی ندارد
  • ali IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    61 24
    هالیوود یک فیلم میسازه مثلا بنام مرد عنکبوتی از تیتراژ اول تا تیتراژ پایانی فقط دروغ یا بهتر بگم فقط فیلم اما همه می بینند احسنت میگن حتی در ایران هم جزء بهترین فیلمهاست.حالا همای پایتخت تحصیل کرده ست اما نمی دونه داس و چکش یعنی چه باید عوامل فیلم اعدام بشن.چرا نمی تونیم باور کنیم در ایران هم میشه فیلم بسازیم و در فیلم بعضی وقتها کوچک نمایی و بعضی وقتها بزرگ نمایی باید جای حقیقت را بگیره تا دیدنی تر بشه.مسئله آخر عزیز دانشجویان هر دانشکده یا دانشگاهمون حتی دانشکده علوم سیاسی مون چند تا شون از سیاست و حتی داس و چکش چیزی میدونند در این دوره که دانش آموز مون با نداشتن تحصیل از مدرسه وارد دانشگاه می شه و با نداشتن تحصیل از دانشگاه فارغ التحصیل میشه.دانشجویی که معمولا باید حلال مشکلات کشورش باشه اما دشمن می تونه راحت فریبش دهد و تخریکش کند و بخاطر اینکه سلف غذا خوریش مختلط نیست هستی کشورش را بباد دهد.عزیزپایتخت یک فیلم خانوادگی سر گرمیه نه یک سند تاریخی نه یک فیلم مستند.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    38 10
    این همه زوایای یک جامعه رو نشون داد سریال بعد فقط میگه جنبه سرگرمی داشت عجب .....عجب
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    26 5
    شناخت کمونیسم با شناخت نماد داس و چکش شوروی خیلی فرق دارد ....نماد داس و چکش جز اطلاعات عمومی خاص حتی خود کمونیسم هم اسمشو خیلیا فقط شنیدن ولی سازوکارش نمیدونن .....
  • م ک IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    15 17
    ی زمانی میبینی بازیگری که سطح سواد و معلومات علمی بالایی داره در نقش یک بیسواد بازی میکنه چرا میخواهید همه چیز رو وارونه جلوه بدید. درضمن معلومات عمومی همه افراد جامعه ک یکسان نیست. دنبال بهانه جویی نباشید.
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
      17 6
      واقعا اسن چه ایراد الکی هست گرفتند والا منم تحصیلکرده ام حای اصلا تا حالا نماد داس وچکش را ندیدم هما تحصیلکرده هست اما علوم سیاسی که نخونده رشته تغذیه بوده چرا باید مسائل سیاسی را بدونه؟
  • ایرانی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    5 9
    خوب رشته تحصیلی اون‌جور بوده که ربطی به نمتدهای اقتصادی و سیاسی نداشته تازه حالا هرچقدر هم بداند گوش کردن از دیگران‌چه اشکالی دارد
  • محمد رضا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    15 5
    اتفاقا تنها کسی که اسم بهتاش را درست تلفظ میکند همین هما است
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    29 20
    من هیچ کدام از قسمت های این سریال را ندیدم از اول تا حالا . چون نی دونم مزخرف است . فقط شلوغ کاری لوده گی
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    26 8
    منم تحصل کرده ام. این که چیزی نیست خیلی چیزهای دیگه را هم نمی دونم. تازه من که هیچی ابوعلی سینا گفت تا بدانجا رسید دانش من که بدانم همی که نادانم. دوستان تحصیل کرده ای که با من و ابوعلی سینا موافقند اعلام حضور کنند.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    28 7
    شما اشتباه می کنید . هما گاو داری خوانده است . چه ربطی به داس و چکش دارد . ما انقلاب اسلامی کردیم . ولی همه کمونیست و روسیه پرست هستند ؟! ما از کجا می دانستیم روسیه برای بعضی ها خدا است ؟!
  • ارمین IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    13 3
    به تصویر کشیدن واقعیت های مود در جامه سخت است در همه خانواده ها ممکنه ای کارا
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    9 3
    البته نقد دیگری هم به این اثر دارم که برایم عجیب جلوه می‌کند این است که جامعه چندان هم با مفهوم مارکسیسم، کمونیسم و داس و چکش غریبه نیست/ معلومه این بنده خدا تو هوا سیر میکنه
  • Mhd IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    12 3
    دیگه نظارت کافی روی سریال های صدا و سیما نیست.هرکی هر مزخرفی رو که بخواد به خورد مردم میده.
  • انزلیچی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    17 2
    وقتی در شهر کورها یک چشم پادشاه است حالا جریان سه ریال پایتخت است سیمای میلی چه برنامه و سریال خوب دارد که مردم به دیدن باشند با آن مجریان که فقط بلد هستند چاپلوسی کنند و تنابنده ای که نمی خواست با سیما کار کند پول که باشه همه کار می کنی
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    11 4
    شما درباره تحصیلکرده ها ) بهتره بگیم مدرک گرفته ها( چه تصور اشتباهی دارین. مگه ایران زندگی نمیکنین؟ اغلب تحصیلکرده ها، ببخشید مدرک گرفته ها، هیچ سوادی به غیر از جزوات خلاصه شده استاد هاشون ندارن ،به جرعت میگو حتی بعضی ازین استادان دانشگاه ازاد شهر ما هم مفهوم داس و چکشو نمیدونن ،چه برسه به ...
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    8 9
    فیلم نامه رو که هما ننوشته به همین ایراد گرفتن های الکی ساختن کار طنز تو ایران خیلی سخته
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۲
    10 5
    البته خیلی از تحصیلکرده ها مفهوم داس و چکش رو نمیدونن ولی در کل تمام کسانی که در فیلم لهجه دارند دچار مشکل هستند جز هم که لهجه نداره

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین