جایزه بهترین کارگردانی برای حسن روحانی / در حاشیه چگونگی توزیع کالاهای اساسی

در راستای توزیع سبد کالاهای اساسی به اقشار گوناگون مردم، حرف و حدیث های بسیاری گفته شد. چه از سوی رسانه های رسمی و چه در فضای مجازی. غالب این اظهار نظرات در راستای تخریب این عملکرد و شیوه اجرایی دولت بود. جالب آن که بسیاری از دوستان حامی روحانی نیز به انتقاد شدید الحن از وی پرداختند. اما ...

جالب است که بسیاری از دوستان هنوز متوجه نشده اند روحانی تمام تمرکز خود را بر روی انرژی هسته ای، رفع مشکلات موجود آن و از همه مهمتر رفع تحریم ها و بهبود روابط ایران با غرب متمرکز کرده است. استراتژی محکمی که به زعم نگارنده مهمترین و بنیادی ترین مسئله موجود برای ایران امروز است. او تقریبا نه یک رئیس جمهور فرهنگی است و نه دغدغه بسیاری از مسائل دیگر را دارد. بدین ترتیب باید تمام کارهای او را از همین منظر تحلیل و بررسی کرد. او رئیس جمهوری دیپلمات است که باید اجازه داد مهمترین دغدغه دولت خود را به انجام برساند.
توزیع سبد کالاهای اساسی به مردم - با شیوه ای که انجام شد - نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیر قابل پیش بینی باشد. او دقیقا همین اتفاق - ازدحام، دعوا و مرافعه و احیانا له شدن در زیر دست و پا - را پیش بینی می کرد و اصلا آن را برای پیشبرد استراتژی خارجی خود لازم داشت. به عبارت دیگر روحانی به یک نمایش داخلی برای ارائه در جشنواره های سیاسی خارجی نیازمند بود. نگاه کنیم به اظهارات اخیر وندی شرمن که گفته است: "شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همان طور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود." به هر حال این دقیقا همان نتیجه ای بوده که روحانی از توزیع سبد کالا در میان مردم ایران داشته است. این که تحریم ها بر روی مردم ایران تاثیر مستقیم و انکارناپذیر داشته. این که اوضاع اقتصادی مردم ایران نه تنها روبراه نیست بلکه حاضرند برای چند عدد مرغ و چند کیلو برنج با یکدیگر درگیر شوند و این که از این به بعد و با گشایش هرچه بیشتر در مذاکرات هسته ای تمرکز نظام بر معیشت مردم خواهد بود. 
پیام روحانی از خلال پرفورمنسی که کارگردانی و اجرا کرد، پیامی کاملا شفاف بود که راه را برای مذاکرات مثبت بعدی، بیش از پیش می گشاید. بی راه نیست که کمیته روابط عمومی امریکا و اسرائیل (آیپک) نیز در چند روز گذشته به جمع مخالفان تحریم پیوست و استراتژی خود را تغییر داد.آنچه مسلم است در تیزهوشی و درایت روحانی و مردانش شکی نیست. حالا باید روحانی را سیاست مداری تمام قد و شش دانگ دانست. درست است که روش توزیع کالاهای اساسی چندان مناسب نبود؛ اما اگر با این نمایش بتوان جایزه اول بهترین اثر را در فستیوال سیاست جهانی به خود اختصاص داد، به تحقیر چند روزه ای که بازیگران آن شدند می ارزید!  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    42 14
    روش توزيع كالا هر طور كه بود اين مساله پيش ميومد اونايي كه عجله داشتن به خاطر نياز واقعي يا ... گرفتن بقيه هم سر فرصت ميگيرن .
  • كامران IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    31 14
    اين نوشته طنز بود!؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    53 17
    آقا بی‌خیال یک کاری اشتباهی بدون برنامه‌ریزی و شتابزده انجام شد، آقای روحانی هم عذرخواهی کرد تموم شد رفت پی کارش و انشا‌ئ‌الله در آینده هم تکرار نمی‌شه ... این حرفا چیه از توش در می‌آرید ... شما با چه هرمنوتیکی تفسیر می‌کنی که زیر دست و پا موندن مردم بدبخت این مملکت بازی سیاسی بود برای آچمز کردن غرب ... دست وردار آقا. جای اینکه جایزه بهترین کارگردانی رو به روحانی بدی جایزه بهترین فیلم‌نامه رو به خودت بده
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      19 6
      نویسنده با همون هرمنوتیکی این حرکت را تفسیر می کند که شما بر خلاف نظر ایشون ماجرا را تفسیر می کنید!
    • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      1 1
      دوست عزیز من چیزی رو تفسیر نکردم من گفتم تفسیر چرند نکنید .... شما فرق این دو حرف رو متوجه نمی‌شی؟ کجای حرف من تفسیر بود؟
  • پورمحمدی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    31 14
    کاش زمان احمدی نژاد اینطوری میشد تا اون وقت میدیدم دوستان چطور فریاد وامصیبتا سر میدادند!!! ببخشد من به به قول آقای روحانی بی سوادم که منتقد این برنامه هام!!
    • به پور محمدی A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      5 7
      البته باید خاطر نشان کرد که منشا این گداپروری ها آقای احمدی نژاد بود
  • مجید IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    33 27
    صد رحمت به احمدی نژاد واقعا
  • بی نام EU ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    6 7
    البته من معتقدم بیشتر برای منتقدین داخلیش این کار را انجام داد
  • مخاطب IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    6 1
    متاسفم و با تمام وجودم متاسفم برای این نگاه تحقیر آمیز و البته محقر شما اینقد عجیبید که حاضرید تحقیر بشید برای رفع تحریم؟ تحریمی که هنوز از بین جار و جنجال ها نمی شه فهمید واقعا عامل همه مشکلات ماست! واقعا که....
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 1
    تخیلت قویه، فیلم نامه بنویس، خوب میشه
  • مژگان برادران نصیری A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    3 6
    عالی بود ممنون از تحلیل بسیار قشنگی که کردید