فرمانده نیروی انتظامی گفت: عده ای می گویند شما اگر به حقوق شهروندی احترام می گذاشتید پس قضیه کهریزک و ستار بهشتی چه بود؟ البته ما میگوییم کهریزک یک برکت بود که باعث شد از غفلت ها جلوگیری شود و اگر غفلت می کردیم ممکن بود بار دیگر این حوادث رخ دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سردار اسماعیلی احمدی مقدم در جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخی که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: مسئله امنیت کار ویژه نیروی انتظامی است.

او با بیان این که حفظ و توسعه امنیت، نظم و انضباط اجتماعی و خدمات انتظامی و اجتماعی مهمترین وظایف نیروی انتظامی است، ادامه داد: امنیت امروز مقدمه توسعه و رفاه است. امروز سوریه را ببینید تا چندی قبل دارای یک رشد اقتصادی آرام بود اما امروز با وجود ناآرامی نه تنها به سرعت به عقب می رود بلکه زیر ساخت هایش نیز در حال تخریب است. برای بازسازی وضع کنونی سوریه باید بیست سال تلاش کرد تا به نقطه ای رسید که قبل از نا امنی ها بود.
فرماندهی نیروی انتظامی تاکید کرد: امروز باید نگاه دقیق تری به مقوله امنیت داشت. از نظر ما امروز پلیس از مردم برای مردم است اما در برخی کشور ها با وجود نگاه دیکتاتوری آنها معتقدند امنیت برای حفظ حکومت و بر مردم است. برای حرکت از موقعیت کنونی به سمت هدف مطلوب که همان ایجاد نظم متناسب برای مردم است برنامه هایی را پیش بینی کرده و در چشم انداز 1404 آورده ایم.
احمدی مقدم همچنین با بیان برخورد با تخلفات ماموران تصریح کرد: در 8 سال پیش سالانه دو هزار پلیس متخلف اخراج می شدند که اکنون این آمار به 600 نفر تقلیل یافته است البته سخت گیریهای ما بیشتر شده است و برای 10 هزار تومان رشوه یا تبانی با متهم مامور متخلف را اخراج می کنیم.
وی با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی در دستور کار پلیس قرار دارد، افزود: عده ای می گویند شما اگر به حقوق شهروندی احترام می گذاشتید پس قضیه کهریزک و ستار بهشتی چه بود؟ البته ما میگوییم کهریزک یک برکت بود که باعث شد از غفلت ها جلوگیری شود و اگر غفلت می کردیم ممکن بود بار دیگر این حوادث رخ دهد.
وی تاکید کرد: سه سال قبل دستور العملی را صادر کردیم که بر اساس حقوق شهروندی تمامی بازداشتگاهها بررسی شود که در آن زمان میزان استاندارد 35 از 100 بود که الان این میزان به 75 رسیده است. اتفاقا بازداشتگاهی که نمره نیاورده بود حادثه نیز در همانجا رخ داده بود. البته همین که پلیس انتقاد پذیر است و می خواهد آسیبها را جبران کند باید رضایت دهیم. ممکن است در یک جا بی تدبیری بوجود آید و ماموری بر اثر عصبانیت زود از اسلحه استفاده کند یا در جای دیگر سختگیری بیش از حد کنیم. اکنون که در نیروی انتظامی کار می کنم پل صراط را درک می کنم البته اگر حرکت ما در جایی متوقف شود عده ای اعتراض می کنند و اگر به حرکت خود ادامه دهیم عده ای دیگر معترض می شوند.
احمدی مقدم با اشاره به میزان احساس امنیت در کشور گفت: اطلس جرم تهیه شده است و براساس آن امروز خرده فروشی مواد مخدر، سرقت خرد و ناهنجاری های اخلاقی مهمترین ناامنی هایی است که مردم خواستار برخورد پلیس با آنها هستند. این در حالی است که هفت سال پیش زورگیری، آدم ربایی، قتل و اقدامات تروریستی مهم ترین دغدغه مردم بود.

او تاکید کرد: مشکل ترین کار ما امروز مواد مخدر و سرقت است چرا که جرایم جنایی در چند سال گذشته کاهش چشم گیری داشته است و قدرت کشف نیروی انتظامی در این موارد به 90 درصد رسیده است. نیروی انتظامی توان علمی دارد که این گونه جرایم را کشف کند. سالانه 4500 قتل در کشور رخ می دهد این در حالی است که روزانه 1800 سرقت خرد در کشور اتفاق می افتد. ما در جرایم خرد سعی کرده ایم که از مجرم به جرم برسیم.
احمدی مقدم درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر و انسداد مرزها نیز گفت: امروز اقدامات خوبی در مرزها انجام شده است و با انسداد مرز با ترانزیت و ورود کاروان های اشرار مقابله شد.

4234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292770

برچسب‌ها