انتشار سخنان هاشمی در مورد نامه ای که به امام به صورت دست نویس نوشته است با واکنش گسترده ای روبرو شد.

معصومه ستوده: به گونه ای که برخی هاشمی را به فراموشی در دوران پیری متهم کردند و برخی دیگر این سخنان را عدول از آرمان های انقلاب برشمردند. منوچهر محمدی استاد دانشگاه تهران بر این باور است که هاشمی همواره فردی عمل گرا بوده همچنانکه در دولت وی، رجایی خراسانی در نامه ای به رهبری خواستار برقرار رابطه با آمریکا شد و عطاالله مهاجرانی با نگارش یادداشتی در روزنامه اطلاعات از ضرورت ایجاد رابطه با آمریکا سخن گفت.

***

ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه اخیرخود به یک نامه اشاره کردند که به صورت دست نویس به امام خمینی(ره) نوشتند و در آن نامه در مورد ضرورت ایجاد رابطه با آمریکا سخن گفتند انتشار این مصاحبه با واکنش های گسترده ای روبرو شد ارزیابی شما نسبت به این مساله چیست ؟
من به محض مطالعه اظهارات آقای هاشمی در مورد نامه ای که به حضرت امام نوشتند به یاد نامه‌ای افتادم که آقای رجایی خراسانی در اوایل دوره رهبری مقام معظم رهبری به ایشان نوشته بودند. مضمون آن نامه دقیقا با نامه ای که آقای هاشمی از آن یاد می کنند، یکسان است. آقای رجایی خراسانی در نامه خود به مقام معظم رهبری نوشتند که "امریکا تنها ابر قدرت جهان است و ایران توان برخورد با دولت آمریکا را ندارد و بهتر است که با آمریکا کنار آمده و جایگاه خود را در سلسله مراتبی که آمریکا آن را تعریف می کند پیدا نماید".


واکنش نسبت به نامه آقای رجایی خراسانی چه بود؟
در آن زمان اعتراضات زیادی نسبت به نامه نماینده سابق ایران در سازمان ملل صورت گرفت. بخصوص جناح چپ آن زمان حملات بسیار شدیدی به رجایی خراسانی کردند. من هم همان زمان در نامه ای، جواب ایشان را دادم و در متن نامه خودم به این مساله اشاره کردم که نامه شما در واقع نوعی تسلیم‌نامه است. ما باید همواره این جمله مرحوم مدرس را به یاد داشته باشیم که اگر قرار است تسلیم شویم چرا با دست خودمان تسلیم شویم. مصاحبه آقای هاشمی مرا به یاد آن نامه انداخت. احساس من این است که نباید آقای رجایی خراسانی بدون تایید آقای هاشمی رفسنجانی که در آن زمان رئیس جمهور بودند، چنین نامه ای را نوشته باشد. همان زمان نیز مقاله آقای مهاجرانی با تایید آقای هاشمی نوشته شده بود. جالب اینجاست که چپ گراها یعنی اصلاح طلبان امروزی شدیدا به آقای رجایی خراسانی حمله کردند. مشابه این اقدام در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی صورت گرفت که آقای صادق خرازی معاون وقت وزارت امور خارجه نامه محرمانه ای برای آمریکا ارسال کرد که در واقع نوعی تسلیم نامه بود. به نظر من طرح این نامه در حال حاضر بدون ارتباط با تحولات و حوادث اخیر نمی تواند باشد. جای تعجب است که این نامه در زمانی منتشر می شودکه ناکار آمدی تمام فشارها و تحریم ها به اثبات رسیده است و امریکا در انفعال قرار گرفته است.


چرا بر این باورید که راهی برای مذاکره و تعامل وجود ندارد؟

متاسفانه بسیاری از آقایانی که این مسأله را دنبال می کنند شناخت درستی از سیاست های دولت آمریکا ندارد واقعیت این است که سیاست دولت آمریکا مغرورانه و قدرت مابانه شکل گرفته است. به این معنا که بعد از جنگ دوم جهانی، آمریکا به عنوان ابرقدرتی که از سلاح اتمی برخوردار است انتظار داشته و دارد که تمام کشورها در برابر وی سر تعظیم فرود بیاورند. اگر قرار است تعامل و مذاکره ای صورت بگیرد در واقع برای بهره برداری در راستای تحقق این هدف است. من به خاطر دارم که در سال 1975 یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یاسر عرفات به آمریکا آمد من در آن زمان در حال تحصیل بودم. یاسر عرفات جمله ای را به زبان آورد که آمریکا نقطه ضعف آن را بدست آورد زیرا عرفات در سخنان خود گفته بود که من در یک دستم سلاح و در دست دیگرم شاخه زیتون دارم که انتخاب با شما است که شاخه زیتون را بخواهید یا تفنگ را. البته آمریکا هم تفنگ را از دستش گرفت و هم شاخه زیتون را. در پایان یاسر عرفات با وجود حد اعلامی سازشکاری و امتیازدهی چیزی بدست نیاورد و در خانه ای محصور از کیسه های شن مسموم گردید. این تجربه پیش روی ماست زیرا آمریکا در شرایطی که همچنان احساس قدرت می کند به هیچ وجه کوتاه نمی آید. آمریکا به چیزی به جز تسلیم و تحقیر دشمنانش رضایت نمی دهد. به عبارت بهتر رابطه ما با آمریکا رابطه همه یا هیچ بوده و حاصل جمع جبری صفر است زیرا آمریکا می داند که اگر ایران قدرت پیدا کند جایگاه استکباری وی تضعیف می شود بنابراین دیگر بعنوان یک مستکبر نمی تواند رجز خوانی کند. امام هم در فرمایشات خود به روشنی در این مورد تکلیف را روشن کردند بنابراین من از این اظهارات اخیر آقای هاشمی تعجب می کنم .


یعنی امام در سخنان خود جمله صریحی در مورد عدم مذاکره با آمریکا دارند ؟
بله، ایشان گفتند که ما آمریکا را در زیر پا له می کنیم و آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و آمریکا تا آدم نشود حاضر به هیچ گونه تعامل و مذاکره نیستیم . آقای هاشمی در سخنان خود اعتراف می کند که امام جوابش را نداده است و جواب ندادن به این نامه نشان می دهد که امام برای این حرف اعتباری قائل نبود. مطرح کردن این نامه در چنین شرایطی به نوعی آب در هاون کوبیدن است زیرا نه جامعه و نه رهبری ما با توجه به موفقیت هایی که کسب کردند اهل نشستن برسر میز مذاکره با آمریکا هستند. آمریکا نیز مذاکره را برای حل و فصل مشکلات نمی خواهند زیرا که امریکا به استفاده از نظریه چوب و هویج در مذاکره قائل است. آمریکا همواره شمشیر داموکلوس را بالای سر طرف مقابل نگاه می دارد که همانا تحریم و تهدیدها و برخوردهای نظامی است و در آن شرایط انتظار مذاکره دارد. آنها هیچگاه سر میز مذاکره ای نمی نشینند که عادلانه بوده و بر اساس عدالت پیش رود. جمهوری اسلامی نیز حاضر نیست زیر بمباران، تحریم ها و تهدیدات سر میز مذاکره بنشیند زیرا قطعا این نوع از مذاکرات به شکست می انجامد و این خواسته آمریکا است. همچنانکه در دوران خاتمی بعد از نامه ای که در سال 2003 نوشته شد و ضمن اعلام آمادگی برای عدول از بسیاری از مواضع ایدئولوژیک، جرج بوش پسر ایران را محور شرارت خواند. شما باید این نکته را به یاد داشته باشید که هر قدمی که ما از اصول اعلامی خودمان عقب نشینی کنیم منجر به عقب نشینی متقابل آمریکا نمی شود بلکه آنها یک قدم به جلو بر می دارند و حتی به یک قدم عقب نشینی رضایت نمی دهد بلکه قدم های بیشتری به جلو بر می دارد و عقب نشینی بیشتری طلب می کنند همچنانکه در تعلیق داوطلبانه نطنز در زمان ریاست جومهوری آقای خاتمی اعلام کردند که این کافی نیست باید اصفهان را هم تعلیق کنید و در گام بعدی تعطیلی پیلوت ها را خواستار شدند و در نهایت اعلام کردند که شما شایستگی دانش هسته ای را ندارید و این آثار عقب نشینی ما بود. من تعجب می کنم که فرد پخته ای مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی که در همه این دوره ها در تعاملات سیاسی حضور داشته است چگونه در این شرایطی چنین بحثی را مطرح می کند.
 

فکر می کنید که مهمترین دلایل طرح این نامه چیست ؟
متاسفانه آقای هاشمی به فردی پراگماتیست و عمل گرا معروف شده است. در حالی که اساس جمهوری اسلامی برپایه آرمانها و اصول بنا شده و نمی توان آنها را معامله کرد. این صحبت گاهی مطرح می شود که می توان با آمریکایی ها معامله کرد من بارها سر کلاس و سخنرانی و مصاحبه های خود گفته ام که خواسته های ما و امریکا از دو جنس متفاوت هستند آنها می خواهند ما از اصول و آرمان ها که جزء لاینفک انقلاب هستند عدول کنیم همچنانکه حمایت از فلسطین و حمایت از حزب الله لبنان جز آرمان های ما است آمریکا در برابر معامله بر سر این اصول، می پذیرد که بعضی از توقعات و خواسته های اقتصادی را تامین کند و تحریم ها را بردارد. اگر در دوران مک فارلین پذیرفته بودند که در برابر آزادی گروگان ها برخی از قطعات نظامی را بدهند این مساله ای متفاوت بود اما در حال حاضر آنها می گویند که شما از آرمان های خود دست بردارید. قبلا در دوران حضور پر برکت حضرت امام آمریکایی ها برای مذاکره نیز پیش شرط می گذاشتند و بسیار مغرورانه برخورد می کردند به خوبی به یاد دارم که می گفتند ایران باید چهار شرط اساسی ما را بپذیرد تا آمریکا حاضر شود با ایران سر میز مذاکره قرار بگیرد. «رعایت حقوق بشر» که از دید آنها ایجاد بی بندوباری، عدم اجرای قوانین جزائی اسلامی بود، عدم دخالت ایران در روند صلح خاورمیانه و عدم حمایت از گروه های به اصطلاح تروریستی همچون حماس و حزب الله و در نهایت عدم تلاش برای توانمند شدن به دانش هسته ای تحت عنوان سلاح کشتار جمعی. دولتمردان آمریکا به راحتی نمی توانند خوی تفرعن و استکباری را کنار بگذارند حتی اگر دولتمردان آمریکا بخواهند در این مورد تغییر روش دهند لابی صهیونیسم اجازه این کار را نمی دهد زیرا مساله ایران با صهیونیسم و رژیم اسرائیلی گره خورده است زیرا که ایران معتقد به نابودی رژیم اسرائیل و احقاق حقوق فلسطینیان میباشد بنابراین هر رابطه ای که بخواهد از سوی آمریکا پدر خوانده صهیونیسم با ایران برقرار شود باید منافع آنها را تامین کند. من تعجب می کنم که دوستان در این مساله مشترکات را مطرح می کنند ما هیچ مشترکاتی با دولت آمریکا نداریم زیرا رابطه ما با آمریکا حاصل جمع جبری صفر است. از همین رو در هر موضوعی که آمریکا وارد می شود ما طرف مقابل هستیم همچنانکه در افغانستان و سوریه ما طرف مقابل هستیم چراکه انقلاب ما بر پایه استکبار ستیزی بنا شده و آمریکا نیز نماد استکبار است .


جایگاه سیاسی آقای هاشمی تردید ناپذیر است آیا این فرد با چنین جایگاهی نمی تواند انتقادی را بر نظریه مرسوم وارد کند در عین حال برخی می گویند با توجه به اینکه آقای هاشمی بار دیگر به ریاست مجمع منصوب شدند و این نشان می دهد که ایشان از سوی رهبری مورد تایید هستند فارغ از این کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها راه افتاده است اما در همین مقطع زمانی بسیاری هاشمی را مورد انتقاد قرار دادند که چرا نظر خود را مطرح کرد؟
انقلاب ما بر اساس آزادی اندیشه و مردمسالاری بنا شده است ما در دوران امام نیز شاهد این آزاد اندیشی بودیم. ایشان اجازه می دادند که نخست وزیر دولت موقت و رئیس جمهور حرف های خود را آزادانه بزند و تا زمانی که به توطئه نپرداختند کسی مانع و رادع آنها نشد. جناب آقای هاشمی نیز این حق را دارد که حرف خود را بزنند؛ مقام معظم رهبری نیز اجازه داده اند که افراد حرف های خود را بزنند مگر اینکه خدای ناکرده به توطئه برسند. بلا تشبیه آقای هاشمی، جریانی سیاسی تا زمانی که دست به اسلحه نبردند آزادانه فعالیت سیاسی می کردند و روزنامه آنها منتشر می شد . شما هیچ جایی را در جهان نمی توانید پیدا کنید که چنین آزادی بیان داده باشد. حضرت آقا نیز با توجه به جایگاه ایشان در انقلاب که در کتاب اخیرم به تفصیل به آن پرداخته شده است آقای هاشمی را مجددا منصوب کردند. بلا تردید ایشان، جایگاه ویژه ای در پیروزی انقلاب در دوران بعد از انقلاب داشته و دوم شخص کشور محسوب می شده است . اما دوم شخص بودن به این معنا نیست که کاملا نظراتش با رهبری هماهنگ باشد می تواند نظرات متفاوتی داشته باشد اما باید مراقب باشد تا بهره برداری سو از نظراتش صورت نگیرد. یقینا اگر همان زمان که ایشان نامه را به صورت دست نویس به امام دادند این نامه به صورت سرگشاده منتشر می شد اعتراضات زیادی به آن نامه صورت می گرفت کما اینکه اعتراضات زیادی به نامه آقای رجایی خراسانی و مقاله مهاجرانی صورت گرفت. ضرورتی نداشت که این خاطره در این مقطع زمانی مطرح شود . آقای هاشمی ضمن حفظ جایگاه خود در ریاست مجمع تشخیص باید نسبت به این مسائل مراقبت لازم را داشته باشند. این توصیه مختص آقای هاشمی نیست کما اینکه دیگران نیز حرف هایی را مطرح می کنند که مورد تایید رهبری نیست .


اگراین آزادی وجود دارد چرا چنین برخوردی با آقای هاشمی صورت گرفت آیا به جایگاه آقای هاشمی ارتباط پیدا می کند؟
به جایگاه آقای هاشمی ارتباط دارد هرچند آقای هاشمی متاسفانه از دو سال قبل بخصوص در فتنه 88 موضع گیری هایی را انجام داد که مطلوب نظام نیست. این موضع گیری ها به جایگاه سیاسی ایشان صدمه زده و ایشان را تنزل داده است. این مساله تبعات اشتباهاتی است که یک سیاستمدار مرتکب می شود.

 
شما اظهارات اخیر آقای هاشمی با مقاله ای که آقای مهاجرانی نوشته بود را یکی می دانید ؟
معتقدم آنها در یک راستا بوده و یک خاستگاه داشتند. بخصوص اینکه مهاجرانی معاون پارلمانی آقای هاشمی بودند. مهاجرانی مقاله ای در روزنامه اطلاعات تحت عنوان مذاکره مستقیم نوشتند و پیشتر نیز نامه آقای رجایی خراسانی نوشته شد می توان این نتیجه را گرفت که یک هماهنگی میان این سه اقدام وجود داشته است.

 
تمام کسانی که در این مدت از ضرورت مذاکره مستقیم با دولت آمریکا سخن گفتند بر این باورند که زیان های زیادی از مذاکره نکردن با دولت آمریکا متوجه ما شده است شما این موضوع را قبول دارید ؟
نه‌خیر!


یعنی فکر نمی کنید که زیانی در این مدت متوجه ایران شده باشد ؟
مذاکراتی که آمریکایی ها به دنبال آن هستند هیچ یک از مسائل و مشکلات ما را حل نخواهد کرد.


این سخن شما تبصره هم نمی خورد؟
نه! من با شناخت دقیق و عمیقی که از سیاستهای دولت آمریکا دارم این ارزیابی را دارم. آنها در صدد تنزل دادن جایگاه ما هستند. بر اساس عرف بین الملل مذاکره بین سران با چارچوب و دستور جلسه مشخص بعد از رفت و آمدهای طولانی برگزار می شود در این میان گاهی دیپلماسی رده دو یا عمومی مورد استفاده قرار می گردد تا مشخص شود که آیا جایی برای چانه زنی و معامله و توافق وجود دارد. این روش بین ایران و آمریکا وجود نداشته است و یا ناکام بوده است. در این مدت ایران همچنان برمواضع خود تاکید کرده و کوتاه نیامده است و در عین حال بر این موضع استوار باقی مانده که تا زمانی که آمریکا خوی استکباری خود را کنار نگذارد نمی تواند با آمریکا به تفاهم برسد. من بر این باورم که نه تنها ما با ایستادگی و مقاومت ضرر نکردیم بلکه برعکس منفعت هم کردیم. واقعیت امر این است که تمام موفقیت ها و پیشرفت های ما مرهون برخورد خصمانه ای بوده است که آمریکا با ایران در قالب بایکوت و تحریم انجام داده است. اگر آمریکا به ما قطعه و امکانات می داد هرگز ایران در صدد تولید و خود کفایی بر نمی آمد. من در دوران دفاع مقدس که در وزارت دفاع حضور داشتم به صراحت عنوان می کنم که تحریم ها نعمتی برای ما بود. تحریم ها توانست کارشناسان ما را وادار کند که خلاقیت خود را به کار بگیرند تا به جایگاهی دست پیدا کند که به عنوان یک کشور برتر در علوم پیچیده مطرح باشد. این دستاوردها به برکت تحریم های آمریکا است ما نه تنها ضرر نکردیم یلکه برخوردهای آمریکا منجر به این شده است که ما موقعیت بهتری داشته باشیم به قول امام سجاد(ع) الحمد الله الذی جعل اعدانا من الحمقاء. من در یکی از مذاکراتی که با موضوع حل و فصل قرار دادهای قبل از انقلاب که به عنوان نماینده ایران آنهم با اجازه رهبری حضور داشتم به آمریکایی ها گفتم که شما خیلی احمقانه برخورد کردید شما فکر می کنید که با این تحریم ها ما رابه زانو در می آوردید در حالیکه برعکس شد ما توانستیم روی پای خود بایستیم و توانستیم کلیه پیوندها و وابستگی را با شما قطع کنیم به گونه ای که دارای قدرت نظامی مستقلی شدیم که به هیچ قدرتی وابسته نیست و شما به ندرت چنین کشوری را پیدا می کنید .


از نظر ماهیتی برای جمهوری اسلامی چه فرقی می کند که با آمریکا مذاکره کند یا 5+1 . چون 5+1 در واقع سیاست های آمریکا را جلو می برد و در خوی استکباری که شما تاکید کردید فرقی با هم ندارند.
تفاوتی که وجود دارد این است که اولاً در این مذاکره امریکا بعنوان یکی از شش کشور طرف مذاکره امکان بهره برداری سیاسی ندارد و ثانیاً در مذاکره 5+1 چین و روسیه هم وجود دارند هرچند شاید در مواقعی تحت تاثیر فشارهای آمریکا تصمیمات دیگری را اتخاذ کنند اما در مواردی سیاست های متفاوتی را اخذ کردند و بعضا هم می توانند فشارهای اعمال شده را تعدیل نمایند. در ضمن مذاکره با 5+1 نشانگر اقتدار ایران است یعنی ایران به تنهایی بر سر یک میز مذاکره می نشیند که شش قدرت بزرگ در طرف دیگر قرار می گیرند. در ضمن این مذاکره دستور مشخصی دارد که همانا اجرای مقررات ان پی تی است که ایران که در این زمینه همواره از گفتگو استقبال کرده است .


پس تصریح دارید که از نظر ماهیتی کاملا متفاوت هستند ؟
بله.


در خیلی از موارد ما به صورت غیر مستقیم با دولت آمریکا گفتگو می کنیم به طور مثال زمانی که اردوغان به ایران می آید حامل نامه اوباما خطاب به مقام معظم رهبری است یا اینکه نامه نگاری هایی که در این زمینه انجام می شود؛ این روابط غیر مستقیم بین دولت ها وجود دارد وقت آن نرسیده که پس از سی و سه سال آن تابو شکسته شود و ایران و آمریکا سر یک میز مذاکره بنشینند ؟
ما با آمریکا هم در مسائل خاص مذاکره کردیم. به طور مثال حل و فصل رفع اختلافات قراردادی در بیانیه الجزایر. امام اجازه دادند که نمایندگان ما سر میز مذاکره نشسته و اختلافاتی که از رژیم گذشته باقی مانده بود را حل و فصل کنند. مهمترین دغدغه در مذاکره مستقیم پایه و اساس آن است که آیا حل و فصل اختلافات سیاسی است یا مالی. ایران هیچگاه ابایی نداشته که بر سر مسائل مالی با آمریکا مذاکره کند. ایران حتی مبادلات اقتصادی خود را با آمریکا قطع نکرد منتها آمریکا می خواهد از نفس مذاکره بهره برداری سیاسی کند و بعد هدفش از حل و فصل اختلافات در واقع سیاسی است. در حالیکه اختلافات سیاسی ایران و آمریکا اختلافات بنیادین بوده و به این راحتی قابل حل نیست. شما توجه داشته باشید که ایران اصراری بر قطع رابطه با آمریکا نداشت این آمریکا بود که رابطه خود را با ایران قطع کرد. حالا برای برقراری رابطه خود دهها شرط ردیف میکند. زمانی که آمریکا برقراری مجدد رابطه را با حل و فصل اختلافات سیاسی و قبول شرایط پیوند می دهد مسلم بدانید که ایران این مساله را نمی پذیرد.


یعنی بر این باورید که قبول این شرایط جایگاه عزتمندانه ایران را در مذاکره مخدوش می کند ؟
دقیقاً اینطور است چون ما می دانیم که آن ها از ما چه چیزی می خواهند آنها می خواهند که جمهوری اسلامی به ما هو جمهوری اسلامی باقی نماند. آنها می گویند اشکال ندارد که اسم نظام شما جمهوری اسلامی باشد اما باید ماهیت سکولار داشته باشید و همان روابط و شرایطی که در دوران شاه با ما داشتید دوباره برقرار کنید. ما به خوبی می دانیم که آنها چه چیزی از ما می خواهند و دعوای ما با آنها دعوایی آرمانی است که هم حضرت امام شدیدا بر روی آن حساس بودند و هم مقام معظم رهبری. بنابراین به هیچ عنوان نباید با آمریکا در شرایط فعلی و آنهم برای حل و فصل اختلافات سیاسی سر یک میز مذاکره نشست.


شما به آرمان ها و نگاه امام خمینی اشاره کردید. در زمان جنگ ما شاهد بودیم که «جنگ جنگ تا رفع فتنه» از جهان به عنوان یک آرمان همواره مطرح بود اما با این وجود، امام خمینی قطعنامه را قبول کردند و جنگ بین ایران و عراق پایان یافت به عبارت بهتر این نگاه آرمانی اندکی تلطیف شد و به واقع گرایی نزدیک شد ما حتی در احکام فقهی نیز شاهد هستیم که برخی از احکام می تواند بنا بر ضرورت مسکوت یا به شیوه دیگری اجرا شود؟ آیا نمی توان این نگاه آرمانی را اندکی واقع گرایانه تر کرد؟
اولا پذیرش قطعنامه عدول از آرمان ها نبود بلکه عدول از یک راهبرد بود. هنوز هم این اعتقاد و باور وجود دارد. شما زمانی راهبردی را اتخاذ می کنید که امکان دارد در مواردی از آن راهبرد عقب نشینی کنید اما مواردی هست که این مساله با اصول و اهداف نظام شما برخورد می کند. معذلک حضرت امام در قبول قطعنامه 598 تصریح کردند که جام زهر را می نوشند. امام تا بیست و چهار ساعت قبل از قبول قطعنامه حاضر به پذیرش قطعنامه نبود و درآن زمان که به خاطر شرایط خاص قطعنامه را قبول کرد گفت که من با خدای خودم معامله کردم. در همان زمان کارشناسان تاکید می کردند که لازم است که ما در پذیرش قطعنامه کوتاه بیاییم. وقتی کسی به شما بگوید که من می خواهم از شما هویتتان و انقلابتان را بگیرم در این شرایط مذاکره عدول از آرمان ها محسوب می شود. آمریکا هنوز هم بدنبال این مساله است و برای تحقق این هدف، بهانه های مختلفی را می آورد. امریکا با این بهانه در صدد توجیه افکار عمومی است. آمریکا باید بداند که مذاکره روی اصول و آرمان ها امکان پذیر نیست. آمریکا می خواهد که سلطه بر همه دنیا داشته باشد و ما نیز حامی مستضعفین هستیم. بر اساس قانون اساسی ما باید با سلطه مبارزه کنیم و در برابر استکبار بایستیم که در این زمینه ضرر هم نکردیم کما اینکه هر روز قدرتمند تر نیز شده ایم. بنابراین هیچ مشترکاتی که ایران و آمریکا را به هم نزدیک کند در حال حاضر وجود ندارد.


در مساله افغانستان ایران با آمریکا همکاری کرد تا طالبان را شکست دهد در مساله عراق نیز با توجه به فشارهای ایران دولت عراق ،آمریکا را مجبور شد تا از عراق خارج شود؟
مساله ای که وجود داشت این بود که ما قویا تجاوز آمریکا به عراق را محکوم کرده و مخالفت کردیم. ایران مراتب مخالفت خود را در سال 91 و 2003 با اشغال عراق اعلام کرد. ایران با وجود دشمنی که با صدام داشت با حضور آمریکا هم در عراق مخالفت کرد زیرا بر این باور بود که این موافقت مجوزی برای تجاوزگری آمریکا صادر می شود. در افغانستان نیز ما حمله آمریکا را محکوم کردیم. با وجود آنکه هر دو دشمن ما بودند اما وقتی دو دشمن ما به جان هم می افتند عقلانیت حکم می کند که ما از این مساله بهره برداری کنیم ما با آمریکا همکاری نکردیم اما جلوی آنها را نگرفتیم که این دو به جان هم بیافتند و هر دو هم تضعیف شوند. هم آمریکا در باتلاق عراق و افغانستان فرو رفت و هم صدام و طالبان ضربه دیدند. این درست نیست که گفته شود ما در این زمینه با آمریکا قرار داد امضا کردیم. آمریکا بعد از اینکه مستاصل شد و متوجه شد که نفوذ ایران در عراق به مراتب بیشتر از خودش است از ایران درخواست کرد که کمک کنیم تا امنیت در عراق تامین شود. ایران به دلیل اینکه تامین امنیت عراق به سود مردم عراق بود این مساله را قبول کرد که با آمریکا سر میز مذاکره بنشیند. می توان این نتیجه را گرفت که مذاکره با دولت آمریکا تابو نیست ولی باید دستور جلسه مشخص باشد کما اینکه در این مورد با دستور جلسه مشخص دو کشور در بغداد مذاکره کردند. در این مساله دولت آمریکا عراق را واسطه قرار داد تا شرایط را برای مذاکره فراهم کند تا امنیت عراق تامین شود و ما نیز به دلیل دوستی با عراقیها این مساله را پذیرفتیم .


کارشناسان تصریح دارند که منفعت فقدان ارتباط بین ایران و آمریکا،نصیب دولت روسیه می شود کما اینکه در نیروگاه بوشهر ایران ناچار شد 5 برابر هزینه تمام شده به روسیه پول بدهد زیرا با امریکا رابطه ای نداشت. در حالیکه اگر ابتدا اجرای این پروژه بدست آمریکا بود بسیاری از مشکلات حل می شد.
در برابر، آمریکا چی می گرفت؟


به هرحال روسیه هم سود زیادی از این مساله برد تنها برای دوستی این کار را نکرد.
ما با آمریکا و آلمان چندین قرارداد ایجاد نیروگاهی از قبل از انقلاب داشتیم. در اواخر حکومت شاه پنج قرار داد نیروگاهی با دولت کارتر بسته شد. ایران همچنین با فرانسه و آلمان نیز قرار داد داشت . زمانی که انقلاب پیروز شد این همکاری قطع شد و آنها حاضر به انجام تعهدات خود نبودند و بطور ضمنی اعلام کردند در صورتی حاضر به اجرای قرارداد می شوند که یک نظام سکولار نه یک نظام اسلامی به جای رژیم شاه بیاید. اما چون با انقلاب اسلامی و ولایت فقیه مخالف بودند حاضر به انجام تعهدات خود نشدند آمریکا بنا بر تعهدات خود می بایست 50 میلیارد دلار اسلحه به ایران تحویل بدهد حتی قرار دادی در مورد هواپیماهای ساخته نشده F-16 با ایران داشت. در شرایطی که غرب آمادگی پذیرش جمهوری اسلامی را ندارد و از طرف دیگر شما تنها آلتر ناتیوی که دارید روسیه است، یقیناً این شانس را از دست نمی دهید زیرا یا می بایست جمهوری اسلامی را مورد معامله قرار دهید تا بتوانید قرار دادهای قبلی را احیا کنید یا اینکه با هزینه گران تر با روسیه کنار بیایید . مشخص است که شما همان راه دوم که رفته شده است را انتخاب می کنید .


و سخن آخر
من معتقدم که کارشناسان و سیاست مدارانی که می خواهند در مورد روابط ایران و امریکا اظهار نظر کنند ابتدا باید شناخت خوبی از نظام سیاسی آمریکا پیدا کنند. و با شناخت کامل و آگاهی نسبت به نفوذ صهیونیسم اظهار نظر کنند زیرا اظهار نظرهایی که صورت می گیرد نشان می دهد که بسیاری از تحلیلگران ما شناخت درستی از سیاست های آمریکا ندارند و موضع گیری های غلطی میکنند یا اینکه خدای ناکرده آنها نیز آماده هستند از این اصول، معیارها و ارزشهایی که بخاطر آنها انقلاب شده و شهدای زیادی تقدیم گردیده عدول نماید.

 /27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    75 6
    متاسفانه ما در همه امور با جمع جبري محاسبه مي كنيم،در حاليكه نه در عبادات ونه در امور غير مادي ما نبايد با اندازه گيري ارزيابي داشته باشيم.حتي در اقتصاد كه عمدتا" از محاسبات رياضي بهره مي بريم نتيجه وقتي مناسب است كه دو در دو چهار نباشد بلله nمرتبه بيشتر از حاصل ضرب دو در دو باشد . آن وقت نقش فايده پديدار مي شود.
  • بدون نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    68 7
    منظورشان این بوده: حاصل جمع جبری رابطه ما با آمریکا صفر است!!! تازه این هم خیلی نچسب است. جمع جبری رابطه ما با آمریکا با چی مساوی با صفر است؟؟؟؟
    • اکبری US ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      6 3
      ایران آمریکا انگلیس = 0 منظورشون این بود.
    • اکبری US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      33 2
      متاسفم که بجای تعقل دراکثر موارد تعصب داریم. آقا اون یه خاطره بود. ولی جهت اطلاع بدنیست این استاد عزیز یک سری به مناطق محروم بزنند و فلاکت خیلی از مردم را ببینند. همه جای ایران وضعیت میدان تجریش رو نداره. گرچه در میدان تجریش هم فلاکت قشر بزرگی موج می زنه. چرا بجای این حرف ها برای زندگی بهتر مردم تلاش نمی کنیم؟!!!
  • بدون نام DE ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    170 9
    و کسانی که از سیاست فقط قطع رابطه رو بلدن...!
    • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      12 37
      امریکا ایران رو تحریم کرد نه ایران امریکا رابطشو با ایران 30 سال پیش قطع کرد نه ایران
    • بدون نام US ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      49 9
      آمریکا رابطه شو اول قطع کرد؟ با عرض معذرت بفرمایید کی بود از روز اول انقلاب داد زد مرگ بر آمریکا؟؟ کی بود حمله کرد به سفارتش و اتباعش رو گروگان گرفت؟ کی بود میگفت اسلام پیروز است کارتر نابود است؟ ما دشمنیم با شیطان چه کارتر و چه ریگان؟ خلیج فارس ایران محل دفن ریگان؟ مردم غيور انقلابي ما بودند که اين کارها را کردند. لازمه بدونید دولت آمریکا جزو اولین دولتهایی بود که جمهوری اسلامی رو به رسمیت شناخت و به همین علت از پذیرش شاه در کشورش خود داری کرد و همین باعث آواره شدن خانواده پهلوی در مصر و مراکش و باهاما شد. زمانیکه شاه در بستر بیماری روز به روز به مرگ نزدیکتر میشد، صرفا برای انجام معالجات به او ویزا داد. اما به محض ورود شاه به آمریکا، ما به سفارتش حمله کردیم و اتباعش رو گروگان گرفتیم تا شاه رو به ما پس بده. مراتب جهت اطلاع.
  • رضا IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    184 7
    در کجا نوشته اند وچه کسی گفته است که مذاکره به معنای سازش و تسلیم است ؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    78 0
    ممکن است منافع ملی دو واحد سیاسی(کشورها)شامل 4 مورد باشد: موازی،اختلاف زا،متعارض یا مشترک باشد لذا لزوما نباید مشترک باشدتا اقدام به تعامل نمود بلکه باید از بین این موارد در جهت تامین وبرد منافع عمل نمود تنها شرایط واقتضائات زمانی وموقعیتی احتمالا منافع نوع مشترک را ایجاد میکند که سیال است.
  • حبیبیان IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    143 5
    افراد وکشورهای زیادی از تیرگی ونبودن رابطه بین ایران و آمریکا سود میبرند و اگر این سفره بسته شود....؟
  • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    113 1
    من نمی فهمم که چطور تا زمانی که با یک طرف صحبت نکرده ای می توانی بگویی که او چه می خواهد بگوید. در ضمن کلمه "نه" را انسان برای موقعی اختراع کرده که با مسئله ای مخالف است. گفتگو کردن اصلا ربطی به پذیرش نظرات طرف مقابل ندارد. البته علت مطرح کردن این موضوع هم از طرف آقای هاشمی اینها نبوده و باید منتظر بود تا همه این آقایان نظرات خودشان را بگویند و بعد آقای هاشمی علت این امر را آشکار کند. آس برنده دست آقای هاشمی است تا کی رو کند. بستگی به مصالح نظام دارد.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    94 2
    چرا توضیحات منطقیو همچنین سخن منطقی هاشمی که خاطره بود را پیراهن عثمان کرده اید ثانیا مادرداخل کشور آمریکایی هایی بهمراتب بدتر از اون آمریکا داریم این بحثها اتلافوقت است
  • بدون نام US ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    34 30
    ‫چقدر خوب است کسانی که در این موارد مشاوره میدهند، یک دو سالی در امریکا زندگی کرده باشند- این مزیتی است که امثال آقای خراسانی یا ولایتی بر دیگران دارند. واقعیت این است که وضعیت داخلی و موقعیت جهانی امریکا در طی ۵-۴ سال گذشته، و همچنین در سایه رهبری داهیانه مقام ولایت، جایگاه جهانی و نمای خارجی کشورمان از نیمه دهه ۷۰ چنان تغییر کرده که امروز دیدار و مذاکره و روابط سیاسی محدود با امریکا میتواند در "داخل" امریکا و مناسبات سیاسی احزاب این کشور چنان تغییری ایجاد کند که هندسه سیاسی جهان را برای چندین دهه به نفع ایران- و نیز در جهت نجات ملت امریکا از یوغ شرکتهای بزرگ- تغییر دهد. این واقعیتی است که بی توجهی به آن فرصتهای بزرگی را از آرمانهای جهانگیر انقلاب اسلامی خواهد ربود!
  • ص IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    79 1
    حوصله ام نشد تمام مطلب را بخونم ولی همین را میدونم که : با خلق دنیا قهر کردن عاقلی نیست / باید سر هر پیچ فرمان را بپیچی
  • sasan IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    93 2
    بعضیها دارن ازین وضعیت تحریم و گرانی دوبله و سوبله منفعت میبرن اینو دیگه عالم وآدم میدونن بایدم بگن همه چی آرومه نیازی به مذاکره بادنیا نداریم.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    95 1
    پیامبر خدا هم با دشمنانش بارها مذاکره کرد. چرا ما نتونیم ؟ اینکه الا و للا بگید نه و نه نتیجه اش به سود کیه؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    61 1
    من با با توجه به مواردي كه اين عزيزان مطرح مي كنند به چند نكته مي رسم اول: همه مشكلات كشور ما به خاطر نبود افراد سياست دان است . دوم : براي قطع رابطه كه سياست مدار لازم نيست و مي توان به سادگي با همه قطع رابطه نمود و حتي جنگ كرد. سوم: سياست مدار براي مذاكره با رقباي قدر بايد اماده باشد و ضمنا بلد باشد منافع ملي را تعريف و از آن دفاع كند. 4: ضمنا من تا اينجا كه اطلاع دارم اين عزيز هم حتما تاييد مي كنند كه روس هم و همين چند كشور طرف مذاكره بيشتر از امريكا به مردم ايران ضرر نرسانده باشند يقينا كمتر هم نبوده است . 5 : روس و بريتانيا از جمله كشور هاي بوده اند ايران را اشغال و در تاريخ تماميت عرضي ايران را تهديد كرده اند. لذا به نظر مي رسد رهبري معظم وهاشمي سياست مدار تر و با بصيرت ترباشند
  • بدون نام US ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    85 3
    . این موضوع در صلاحیت چند عقل نیست و باید به اجماع ملی گذاشته شود . . .
    • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      64 0
      منظور رفراندوم است؟ فكر خيلي خوبيه
    • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      30 6
      بايد موضوع در مجمع تشخيس مصلحت نظام مورد بررسي قرار بگيرد
  • بدون نام وطنی IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    117 3
    یکی بگه اگه رابطه با آمریکا برقرار بشه" شعار مرگ بر آمریکا چی میشه؟ بعضی از مسئولین چطور اشتباهات رو گردن آمریکا بندازن؟برو آقای عزیز :این حرفائی که میزنی همه رو خودمون بلدیم.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      39 0
      اينو خوب اومدي. ايول !!!
  • هموطن IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    93 3
    الان سی ساله که با آمریکا قطع رابطه هستیم"تو این سی سال چه کاری رو از پیش بردیم؟حالا چند سالی هم رابطه برقرار کنیم.
  • بدون نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    8 0
    جمع جبري ماباروسيه منهاي بي نهايت است تاريخ گذشته ماوتاريخ معاصرنشان داده روسيه خيلي راحت هم پيمانان خودشو مفت فروخته وپشتشونوخالي كرده مگه شعاراصلي انقلاب يادمون رفته نه شرقي نه غربي امام ره نه سازش باغرب راقبول داشت نه سازش باشرق را
  • amir IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    17 0
    فقط مي خواستم بپرسم اشتراكات ما با مسكو و پكن چيه؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 1
    اجازه بدهید هاشمی هم دلایلش را برای مذاکره بیان کند. این که نمیشود تا یک حرفی زده شد هوچیگری راه انداخت و به صاحب حرف اجازه تفسیر و توضیح نداد. یک جانبه مینشینیم و حرف هاشمی را نقد میکنیم بدون اینکه اجازه بیان دلیل هم بدهیم . هاشمی صحبت از مذاکره کرده نه رابطه. چه بسا مذاکره منجر به نتیجه رابطه هم نشود. پس چطور شعار اهل تعامل و مذاکره هستیم میدهیم؟ در حالیکه پس از این حرف آقای هاشمی سیل اتهامات و افتراها و ناملایمات را روانه هاشمی میکنیم، کسی که نور چشم امام بود و برای سلامتی اش قربانی میکرد! کمی تحمل، سعه صدر و پذیرش داشته باشیم.کشور با تعصب اداره نمیشود.
  • علي US ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    11 1
    آيا قتل عام شيعيان آربايجان توسط ارامنه هم جزء آرمانهاي شماست يا نه فقط سني هاي فلسطين كه براي مرگ صدام سه روز عزاي عمومي اعلام كردند، جزء آرمانهاي شماست.
  • r@ IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    12 0
    جناب اقای محمدی کارگر نیاز به کار دارد که نان زن و بچه اشو دربیاره حاصل جبری براش مفهوم نداره اقتصاد داره قفل میشه مطمئنا جزء مرفهین هستید وهیچ کدام از بستگانتون بیکار نشدن
  • بدون نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    16 0
    رابطه با آمریکا یعنی از نون افتادن خیلی ها .
  • حسین غلامحسینی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    5 0
    جناب آقای محمدی ! نظریه چوب وهویج نه نظریه چماق وهویج!
  • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 0
    خبر آنلاین که در نظرسنجی پیشرو است وخیلی هم درسته این کار را انجام بده .
  • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    8 0
    براي ارتباط با امريكا نبايد چند نفر كه منافع انها درگير است اظهار نظر كنند بلكه بايد با نظر مردم باشد
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    9 0
    آقای منوچهر محمدی کیه و چه سابقه سیاسی و اجرایی شاخصی دارد؟؟
  • جمشید IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    13 0
    خواستم بخونم منصرف شدم رفتم سراغ نظرات خدا وکیلی افراد باشعوری نظر و رای دادن
  • Mehdi from Qazvin IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    67 0
    با روسیه و چین چطور ؟ ما با آنها چند چندیم ؟
    • بدون نام US ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      28 0
      روسیه و چین که دو کشور برادر مسلمانند؟ هرگز هم سابقه استعمار و ظلم به مردم دیگه رو ندارند! مخصوصا روسیه. هرگز به افغانستان حمله نکرد و عمری مردم بدبخت افغان رو بیچاره و آواره نکرد! در تشکیل طالبان هم هیچ نقشی نداشت. هرگز هم سعی نکرد از اهرامهای خودش در حزب توده استفاده کنه تا در سیاست داخلی ایران دخل و تصرف کنه! هیچوقت هم به فکر غارت ثروتهای ما نبوده مخصوصا در بحث دریای خزر دیدیم که اصلا به سهم ما چشم نداره و نداشته! واقعا رابطه با یه همچین کشوری یه سعادتی نیست؟!!
  • محمود IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    9 4
    من که منتظرم آقا امام زمان ظهور بفرمایند. تا باتمام جهان ارتباط برقرار کنیم
  • امید IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    11 1
    سوالات بسیار بجا ولی جوابها اصلن راضی کننده نبود.
  • علیرضا IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    35 4
    آقای استاد دانشگاه چرا با عراق که برادر من را شهیئ کرد صلح کردید هنوز مادرم به من می گوید شیرم را حلالت نمی کنم اگر حداقل دو نفر عراقی را نکشی لطفا جواب من را بده و سایت محترم نظرم را پخش کن
    • بدون نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      5 2
      عزيز من دولت صدام و حزب بعث برادرت رو شهيد كرد نه دولت جديد عراق، اگر ما با استدلال شما بريم جلو بايد مردم ايتاليا(روم سابق) رو هم بكشيم چون آبا و اجداد باستانيمونو كشتن
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    41 0
    آقای محمدی حرفهای شما نظرات شخصی شماست نه نظر اکثریت مردم ایران!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    8 1
    با سلام توضیحات شما در رابطه با ارتباط با امریکا است و من تمامی اظهار اتتان را قبول دارم . منتهی بحث مطرح شده در رسانه ها به نقل از جناب آقای هاشمی ، اینست اگر قرار باشد با همان معیارهائی که بصورت شفاف بیان کردید ، ارتباط بر قرار کنیم ، چه اتفاقي مي افتد؟
  • بیکارالدوله IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    11 0
    فرمایش امام (ره) به این مضمون که (آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند )در چه زمانی بیان شد ؟ در آن تاریخ شوروی هم وجود داشت ویا فروپاشی اتفاق افتاده بود؟ وداستان موازنه منفی منتفی شده بود؟
  • احسان IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    13 2
    آمریکا می داند که اگر ایران قدرت پیدا کند جایگاه استکباری وی تضعیف می شود....یعنی قراره ما مستکبر بشیم ...چی میگه این آقا؟؟؟؟
  • مجتبی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    1 10
    سخن آخروخوب اومدی اقای محمدی
  • امير IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    29 0
    آقاي محمدي لطفا" بجاي همه تصميم نگير اگه براي مردم ارزش قائل هستيد
    • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      30 2
      وای بحال دانشجویان چنین استادی.
    • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      2 3
      درود بر چنین استادی ودانشجویانش
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    22 0
    من حاضرم شرط ببندم خود اين آقا تحصيلاتي در آمريكا داره. يعني آمريكا اينقدر آزادي داده كه كساني حتي مردان و زنان طراز بالا بروند اونجا درس بخونند و از امكانات اون كشور استفاده كنند و بعد بيان اينجا اين حرفهارو بزنند. آمريكا براي مردم عادي بده
  • علی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    14 0
    به نظر میرسد گفتگو پیرامون رابطه و مذاکره با آمریکا بصورت تعمدی به بیراهه کشیده می شود.مذاکره با آمریکا پیرامون مسائل مختلف و مشترک منطقه ای و بین المللی و برقراری رابطه در سطوح مختلف دو مساله جداست.مساله را نباید بصورت صفر و صد دید.نامه نوشتن آقای احمدی نژاد به اباما هم گونه ای از روابط است.ما درخصوص اینگونه بحث ها به قول آقای حسین شریعتمداری معمولا نیمه بینی و نیمه نویسی می کنیم.از استاد سیاسی دانشگاه بعید است که یک موضوع بسیار کارشناسی را بصورت کلی و با موضع سیاسی ببیند و پاسخ دهد.بهتر است از کلیه کارشناسان و نخبگان سیاسی کشور خواسته شود بدون افتادن به موضع مساله را باز و تجزیه وتحلیل کنند و بدون هو و جنجال و جوسازی علیه این و آن افکار عمومی را تغذیه و روشن کنند.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    17 1
    وای بحال دانشجویان چنین استادی.
  • ناظر تنها IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    17 1
    باید بررسی کرد چه عاملی باعث شده نماینده ایران در سازمان ملل ، معاون وزیر خارجه ، آقای هاشمی رفسنجانی و ... با توجه به جایگاهشون به این نتیجه رسیدند که باید با امریکا مذاکره بشه ! اینها که یقینا نه ضد انقلابند و نه دشمن مردم ضمنا توجه به افکار عمومی نیز بد نیست...
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    16 1
    آقای دکتر ؟ این جمله یعنی چی ؟ رابطه ما با آمریکا حاصل جمع جبری صفر است
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    10 0
    وقتی صحبت از رابطه می شود، معمولاً بحث بر سر مستقیم یا معکوس بودن آن است و ربطی به جمع جبری ندارد.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    17 0
    اصولا" مگه شما جمع جبري هم بلديد ببنديد . اگه بلدي بگو ببينم جمع جبري رابطه ايران با روسيه و چين چي ميشه ؟ بهتره كمي تاريخ مطالعه كني .
  • مسعود IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    15 0
    سلام تحليل ايشان براي بنده تداعي ترس رابطه با آمريكا را دارد از اين باب كه اگر رابطه با آمريكا ايجاد شود و معلوم شود حسن هاي بسياري بوجود آيد آقايان چه جوابي براي اين عدم رابطه مي توانند بدهند مطب دوم اينكه شايد عوامل چيني و روسي بيشتر از اين صحبتها خوششان بيايد كه اين آقا عنوان كردند.
  • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    15 0
    بهتراست دراظهارنظرهاسطح وتجربیات افرادمدنظرقرارگیرد.همانطورکه دانشجوی سال اول رشته پزشکی نمی تواند نظرات فوق تخصص چشم پزشکی رازیر سئوال ببرد آقای محمدی هم نمیتواند اینگونه تند وشتابزده نظرات آقای هاشمی را نفی کند .
  • داود IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    2 0
    جناب آقای محمدی ، استراتژی انقلاب بر سه اصل احیای اسلام ناب ، ظلم ستیزی و تحقق عدالت می باشد لذا طراحی نظام جمهوری اسلامی بر اساس این سه اصل صورت گرفته و در این راستا اتخاذ شیوه های سنجیده ، عالمانه و اقع بینانه متناسب با شرایط زمانی و مکانی بگونه ای که از دفع بی جهت جامعه بشری، از دست دادن فرصت ها و تقویت جبهه شیطانی و تضعیف جبهه خودی باید جلوگیری کرد ، پسندیده است .
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    5 23
    هاشمي خيلي دوست داره بگه من هم هستم
    • علي IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      1 4
      هاشمي بوده و هست و خواهد بود
    • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      4 0
      ای اقای علی انکه همیشه بوده وهست وخواهد بود من وشما نیستیم بلکه ذات مقدس الهی است
    • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
      0 1
      الان شما خیلی خوشحالی که با این حرفت آقای هاشمی را تحقیر کردی؟ خیلی خوشحالی که به آقای هاشمی طعنه زدی؟ کمی صبر کن تاریخ همه چیز را مشخص میکنه.
  • دو سو IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    4 4
    بحث رابطه با آمریکا را کسی باید انجام دهد که تا حالا مرگ بر آمریکا نگفته باشه.
    • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      4 0
      افرین احسنت حرفی را زدی که بزرگترین سیاستمداران ایران راهم حتی به زانو در میاورد احسنت
  • خودی IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    6 3
    اگر راست می گویید یک نظر خواهی از مردم داشته باشید {خبر انلاین}درباره ی رابطه باارتباط بین ایران و امریکا بعد می فهمی که نسبت نظر مردم با کارشناسا چيه؟
    • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      3 2
      شما به این چند نفر نظر دهنده میگید مردم ایران انگاه که توده ملت در 22 بهمن امسال مشت کوبید به دهان امریکا شما خوابیده بودبد
  • SAMAN IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    1 4
    من کاملابانظر موافقم ولی باید همه ما بدونن که ما کشور ازادی هستیم و اظهار نظر توسط هرکسی میتونه ابراز بشه نباید بصرف داشتن یک نظر نباید کوبیده بشه ! زنده باد ایران زنده باد ایران
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 1
    اسایش دوگیتی تفسیر این دوحرف است با دوستان مروت - با دشمنان مدارا چرا برخی نمی خواهند بفهمند؟
  • سمیه IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    1 7
    تاریخ تکرار میشود سی سال ّّّبیش امریکا با شاه ما اونطوری برخورد کرد مثل یک مهره یسوخته بعدشم که دیدید مبارک وامثال اونم چیکار کرد فک نمیکنم اگر بخواهیم باهاش رابطه برقرار کنیم نتیجه ای عایدمون بشه ... مشکلات اقتصادی کشور ما از خودمونه..
  • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    9 1
    خواهش میکنم از اين آقا بپرسن آخرین باری که رفتن گوشت خریدن کی بوده آخرین باری که رفتن برنج بخرن کی بوده شوخی هم نمیکنم کاملن جدی میگم
  • علي IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 0
    از آقاي دکتر منصوري چند سؤال دارم: 1. از آنجا که پيشوايان ديني ما براي ما الگو هستند، آيا در صدر اسلام و زمان ائمه (عليهم السلام) هم نمونه اي داريم که آن بزرگان مذاکره با دشمن را تحريم کرده باشند؟ 2. آيا مخالفت حضرت امام با مذاکره، در آن زمان، به خاطر اين نبود که سالهاي نخست انقلاب را سپري مي کرديم و هنوز آنگونه که بايد انقلاب تثبت نشده بود و آمريکا مي توانست در اثر رابطه ، در کشور ما نفوذ کند و ضربه اش را بزند اما اکنون از آن وضعيت عبور کرده ايم؟ 3. جناب دکتر منصوري! آيا مي پذيريد آقاي هاشمي فردي واقعيت گرا است ؟و...
  • بدون نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    9 1
    آقای محمدی شرمنده انتگرال دوگانه ایران وآمریکاچی میشه؟
  • مهرداد IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    5 2
    شعار اصلي ما،نه شرقي نه غربي بود...روسيه و چين و انگليس،آمريكا چه فرقي با اينها داره؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    5 2
    اگر استناد آقای دکتر محمدی به سخنان امام (ره) است لطفا بفرمایند که سخنان امام و وصیت نامۀ ایشان در مورد عربستان سعودی شدیدتر بود یا امریکا.
    • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      5 1
      هر 2 انها مثل همند ولی هاشمی طرفدار نظریه امام نیست
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    4 0
    چطور وقتي آقاي رئيس جمهور گفتند كه" حالا يه زماني بود و براساس جو زمانه امام گفتند مجلس در راس امور است كسي نگفت آقا شما حرف امام رو زير سئوال برديد و .... حالا آقاي رفسنجاني هم لابد و مطمئنا خيلي بهتر از اين آقا شرايط بد اقتصادي كشور و مردم رو ديده كه چنين بحثي رو آغاز كرده و مطمئن هم بوده كه چه پاسخهايي را خواهد شنيد ولي شجاعت به خرج داده و به خاطر اقشار مختلف جامعه كه دارند زير بار فشار اقتصادي نابود مي شوند، اين پيشنهاد به نظر من به جا رو داده است. ايشون با درد مردم آشناترند تا اين آقاي محمدي كه فكر كنم فقط 1% جمعيت ايران ايشونو بشناسند.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    4 4
    اگر امریکا به طبس حمله کرد روسیه به حرم مطهر امام رضا حمله کرد حالا ما با روسیه وامریکا چند چندیم
    • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      4 3
      اگر شما جزئ بازماندگان هواپیمای مسافری ایران در خلیج فارس بودید هم چنین نظری میدادید ؟
  • عباس IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    3 6
    آمریکا هیچ وقت منفعت ایرانو ایرانی رو نخواسته و همیشه دشمن ما بوده این واقعیته ولی درباره روسیه به نظرم سیاست خوبیه که از حق وتویی که داره استفاده کنیم . کمی عاقل باشیم و کشورمونو دوست داشته باشیم
  • بدون نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۶
    3 1
    عراق در جنگ هشت ساله ناب ترین و مخلص ترین جوانان این کشور رو از ما گرفت .جنایتها مرتکب شد و خونه دلها داد .اما متاسفانه امروز همه اون خیانتها فراموش شده و اونها شدن برادران دینی ما.من که هیچگاه عراقی ها یی رو که دستشان تا مرفق به خون هموطنانم آلوده شده نمی بخشم .آیا به اعتقاد شما عراق جنایت کارتر است یا امریکا؟توصیه می کنم قبل از پاسخ کتاب پایی که جاماند را مطالعه کنید.آنوقت خواهید فهمید که عراقی ها روی امریکایی ها را سفید نموده اند.مطمئن باشید اگر بار دیگر عراق قدرت یگیرد زهر خود را خواهد ریخت.