هوای شهر تهران طی هفته گذشته شرایط کیفی متغیری داشت. اگرچه سرعت باد اغلب به عنوان عامل اصلی در پراکندگی آلاینده‌ها از جو محسوب می‌شود، اما به دلیل افزایش دما با توجه به فصل سال و خشکی هوا، سرعت باد نقش به‌سزایی در خیزش و جابجایی گرد وغبار ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از شركت كنترل كیفیت هوای تهران، ارزیابی هفتگی کیفیت هوای پایتخت نشان می‌دهد شهر طی هفته گذشته (روزهای 12 الی 18تیر) 4 روز را در شرایط سالم و 3 روز با وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس سپری کرده است.

در اوایل هفته فعالیت امواج ناپایدارروی کشورهای همسایه به ویژه عراق منجر به وزش باد شدید و شکل‌گیری پدیده گرد ‌و‌غبار در این مناطق شد. بر اساس تصاویر دریافتی از ماهواره، وقوع پدیده گرد ‌و‌غبار روی کشور عراق مشخص است و وزش باد شدید غربی سبب خیزش توده انبوهی از ریزگردها به سمت استان‌های واقع در غرب کشور و با غلظت کمتر به سمت دامنه‌های جنوبی البرزشده است. همین امر سبب افزایش قابل ملاحظه غلظت ذرات معلق شد و افت کیفیت هوای پایتخت را به دنبال داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت باد در هفته گذشته روند نوسانی داشته (سرعت میانگین 4 متر بر ثانیه)، به ویژه در برخی ساعات شبانگاه یکشنبه و دوشنبه وزش باد نسبتا شدید(متغیر بین 5 تا 7 متر بر ثانیه) با جهت غالب غربی و شمال‌غربی منجر به انتقال توده عظیمی از ریزگردها به سطح منطقه شده است. عمق میدان دید نیز طی روزهای مذکور در اثر خیزش گرد‌ و ‌خاک و غبار آلودگی در سطح شهر دستخوش تغییر شده و در برخی ساعات به 5 کیلومتر رسید.

هرچند این شرایط پابرجا نبوده و به سبب حاکمیت شرایط جوی نسبتا ناپایدار، تجمع آلاینده‌ها در سطح شهر تهران ماندگار نبوده و رفته رفته روند کاهشی داشته است. شرایط ناپایدار جوی تا روزهای پایانی هفته کم و بیش برقرار بوده و طی برخی ساعات همراه با افزایش رطوبت نسبی، میزان ابرناکی و رگبار موقت باران بوده که در بهبود نسبی کیفیت هوا موثر بوده است. شایان ذکر است وزش باد نسبتا شدید موقتی(متغیر بین 4 تا 6 متر بر ثانیه) طی برخی ساعات در روزهای مذکور افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به‌دنبال داشته است.

اطلاعات غلظت آلاینده‌ها بر اساس داده‌ ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه‌گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

جدول بیشینه، کمینه و میانگین غلظت ذرات معلق و پارامترهای هواشناسی بررسی شده؛

 

PM10

(میکروگرم بر متر مکعب)

PM2.5

(میکروگرم بر متر مکعب)

رطوبت نسبی

(درصد)

سرعت باد

(متر بر ثانیه)

عمق میدان دید (کیلومتر)

دما (درجه سانتیگراد)

 

بیشینه

9/299

9/67

53

7

10

40

کمینه

2/54

2/20

7

5/0

5

21

میانگین

6/116

9/34

26

4

77/9

30

میانگین تغییرات ساعتی غلظت آلاینده های 2.5PM و 10PM در ایستگاه­‌های سنجش آلودگی شهر تهران طی تاریخ 12 تا 18تیر ماه سال 1395 همراه با پارامترهای هواشناسی (سرعت باد، دما، عمق میدان دید و رطوبت نسبی)

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    0 0
    دلیلش فقط افزایش جمعیت و حق روستاها و شهرهای کوچک را به تهرانی ها میدهند است