متولدان سال های اخر دهه ۵۰ و سال های دهه ۶۰، در واقع محصول سیاست های افزایش جمعیت در سال های نخست انقلاب اسلامی ایران هستند.

محمدحسین نجاتی: جمعیت شناسان ایرانی، متفق القول به نقش دهه شصتی ها بر هرم جمعیتی ایران و آمارهای حیاتی ایران تاکید دارند. متولدان سال های اخر دهه ۵۰ و سال های دهه ۶۰، در واقع محصول سیاست های افزایش جمعیت در سال های نخست انقلاب اسلامی ایران هستند. نسلی که تغییرات اجتماعی متعددی از خود به جای گذاشت و در بسیار از مقاطع با مسایل خاص خود همراه بودند.

در ایام تحصیل در نیمکت های سه نفر می نشستند، پس از آن با غول کنکور دست و پنجه نرم کردند، پسران متولد این دهه توروم سرباز برای خدمت سربازی را ایجاد کردند، در ایام ازدواج با چالش هایی همراه بودند و بخش زیادی از بیکاری جوانان طی سالهای اخیر، مربوط به جوانان این نسل بود.


حالا دهه شصتی ها از زن ازدواج گذشته اند و نسل جدیدی جای آنها را گرفته. دهه هفتادی ها حالا کیس های هرم سنی ازدواج در ایران هستند آمار ها نشان می دهد، آنها قصد ازدواج به همان اندازه ای که دهه شصتی ها داشتند را ندارند، یا اگر داشته باشند در سن های بالاتر دارند.
این اتفاق در ظاهر گرچه اهمیت چندان ندارد اما می تواند منشا تحولات مهمی در جمعیت شناسی و ساختار های اجتماعی ایران داشته باشد.
به طوریکه سه اتفاق مهم درباره رسیدن دهه هفتادی ها به سن ازدواج را می توان تصور کرد؛

۱. افزایش سن ازدواج تا مرز ۳۰ سال

۲. کاهش میزان ازدواج


۳. کاهش قطعی نرخ موالید در کشور


مسئله ای که حالا به تایید مسئولان سازمان ثبت احوال کشور نیز رسیده است. بررسی های سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد، ازدواج در کشور در سال ۱۳۹۵ بیش از ۵ درصد کاهش داشته است.

در همین رابطه، رئیس سازمان ثبت احوال گفت: باتوجه به آمار ولادت در سال 94 افزایش 2.3 درصدی موالید، خفیف و نسبی است و در سال‌های آینده شاهد کاهش موالید خواهیم بود.

علیرضا آوایی افزود: رشد نسبی موالید در سال‌های اخیر به دلیل رسیدن موج متولدین دهه‌های 50 و 60 است که به سنین ازدواج و فرزندآوری رسیده‌اند.
عرض اندام دهه هفتادی حالا بیش از این پیش در این بخش از اظهارات رییس سازمان ثبت احوال به چشم می آید، جایی که آوایی می گوید: با عبور این موج از هرم سنی جمعیت در سن ازدواج و فرزندآوری دوباره کاهش تعداد موالید در سال‌های آینده محتمل است؛ به طوری که کاهش رشد موالید از 4.2 درصد در سال 93 به 2.3 درصد در سال 94 شاهدی بر این مدعاست.

آوایی ادامه داد: در راستای بند اول سیاست‌های کلی جمعیت، یعنی افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی در جهت جبران شدید باروری در سال‌های اخیر ضرورت رفع گره‌های ذهنی و اجتماعی موجود در این زمینه بیش از پیش نمایان می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از آمارهای مهمی که در این سازمان تولید و منتشر می‌شود، آمارهای مربوط به ازدواج است. در سال گذشته حدود 685 هزار ازدواج به ثبت رسید که در بین مردان 86.3 درصد مربوط به آقایان 19 تا 34 ساله و در بین زنان 88.3 درصد آن مربوط به خانم‌های 13 تا 31 ساله است.

آوایی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، میانگین سن ازدواج برای آقایان 28.5 سال و برای خانم‌ها 23.8 سال رسیده است که در سال‌های اخیر همواره روند افزایشی داشته است.


اختلاف محسوس سن ازدواج در کلانشهر های ایران

سبک زندگی حالا علاوه بر مسایلی که مطرح شد، یکی از عوامل تاخیر در سن ازدواج است. آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال نشان می دهد در تهران به عنوان مهم ترین کلانشهر کشور،

میانگین ازدواج برای آقایان 31.1 سال و برای خانم‌ها 27.2 سال است و حتی در نقاط مختلف تهران نیزتفاوت‌های چشمگیری ملاحظه می‌شود.

همچنین آمار مهم دیگری از سازمان ثبت احوال نشان می دهد، در شمال شهر تهران میانگین سن ازدواج برای آقایان 32.4 سال و برای خانم‌ها 29 سال است و این می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله تفاوت در سبک زندگی در شهرهای مختلف و مناطق گوناگون باشد.

۴۷۴۲

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    478 6
    من دهه شصتی هستم هنوز با کلی مدرک و جر و بزه کار کردن پس از پایان خدمت هنوز کار پیدا نکردم که بخوام دنبال نیمه گمشدم بگردم ازدواج و مسکن و غیره.... واسم ارزو شده و خاطره ای از پدربزرگم انشاله هرکی تونست ازدواج کنه خوشبخت بشه ما که نه میتونیم ولی دلمون میخواد
    • امیر A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      آقا مهدی دیگه سن و سال ازدواجت که گذشت کمی به فکر آخرت باش.
    • دلاور IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      147 3
      جناب مهدی جربزه نیمه گم شد رو خوب اومدی
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      76 34
      مسولین به جای حل مشکلات مشکا افرینی میکنن وگردن بقیه میندازن..در ضمن همه چی هم تقصیر دولت نیست.. توقعات بسیار بالاست. بسیار
    • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      115 1
      حرف دل میلیون دختر و پسر دهه شصتی را زدی
    • بی نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      78 4
      اقای امیرخان اسیاب به نوبت . زیاد خوشحال نباش . چون برای شما هم برنامه ریزی وجود ندارد .
    • بی نام US ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      83 9
      اقا امیر به ظاهر محترم به زودی شما هم به این سن میرسید .واقعا از این طرز حرف زدن باید خجالت بکشی.کاش یکم حتی یکم شده فرهنگ داشتی
    • رامین A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      34 2
      در جواب اقا امیر دوست عزیز این رفیق دهه شصتی ما خدارو شکر تا اینجا رسیده حالا مجرد ولی شما واقعا مطمئنی به سن ایشون میرسی بهتر نیست صبر کنی ببینی ایا اصلا تا سی چهار یا پنج سالگی مهلت زندگی داری یا ......
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    من تو سن35سالگی ازدواج کردم بعد از 8ماه عقد همین فردا داریم میدیم واسه متارکه. بخدا عین حقیقته.فقط بخاطر مسائل اقتصادی
    • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      95 6
      حالا بازم بیشتر فکر کن رفیقم
    • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      32 5
      با هم به توافق برسید که بچه نمیخواهید. احتمالا از طلاق منصرف بشوید. به هر حال شما هزینه ازدواج را پرداخته اید. اگر از نظر اقتصادی نمیتوانید بچه به دنیا بیاورید، لااقل می‌توانید با هم ادامه بدهید.
  • سعید IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    174 2
    تو شرکتی هواپیمایی که من کار میکنم حدود 15 پرسنل بازنشسته بالای 60 سال کار می کنند تو سایر شرکت های هواپیمایی نیز همینطوره بجای اینها جوانان می توانند کار کنند تو بقیه صنعت ها را خبر ندارم
  • سعید A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    158 5
    هستم 41 ساله مجرد بااین وضع هم بعید این کار بکنم چون باید دیوانه باشی تا بتونی با 1 میلیون درامد 2 نفر سیر کنی بدون خانه
    • بی نام EU ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      12 67
      شما اگه هنوز تو سن 41 سالگی 1 میلیون حقوق میگیری یه جای کارت ایراد داره، یا تازه 2 ساله مشغول به کار شدید یا انگیزه کافی برای پیشرفت تو کار نداشتید و خیلی هم زحمت نکشیدید.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      25 16
      عزیزم . شما دیگه خداییش به ازدواج فکر نکن . من خودمم مجردم . مسخره هم نمیکنم ولی اگه تا 33 سالگی نتونم شریک زندگیمو پیدا کنم . بعد از اون دیگه به ازدواج فکر نمی کنم که قطعا اون ازدواج آخر و عاقبت خوبی نخواهد داشت . هر چیزی تو سن و زمان خودش خوبه . سنش که بگذره زور زدن الکیه . مثل اینکه علی دایی تصمیم بگیره دوباره فوتبال بازی کنه .
    • ساحل IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      3 3
      بی نام 20:19این عدد ۳۳رو با چه مطالعه و تحقیقی بدست اوردی چه حرفیه آخه.سن ازدواج برای هر انسانی متفاوته نا امید نباش
    • بهنام بچه خوی A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      7 2
      بی نام آخر با نظر شما موافق نیستم. اتفاقا ما یه استادی داشتیم که به پسر ها نصیحت میکرد زود ازدواج نکنید. برید جوونی و عشق و حالتونو بکنید. و وقتی به سنی رسیدید که احساس کردید نیاز به یک مونس و همدم دارید برید ازدواج کنید. ازدواج باید فقط برای آرامش و داشتن همدم باشه. زیبایی و هوس و اینجور چیزا بالاخره یه روزی تکراری میشه.
  • رهضى IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    اين مسئله بيشتر جنبه فرهنگى داره تا اقتصادى چون خانواده هاى مرفه شمال تهران هم زود ازدواج نميكنن اونا كه ديگه مشكل مالى ندارن . كلا مشكل مالى برا ما مردم بهانه همه چيزامونه
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    113 1
    عوامل اصلی مثل نبود کار و درآمد مناسب رو کلا بیخیال میشن میرن سراغ چیزای دیگه واقعا جالبه
  • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    47 26
    مشکل اصلی همه میدونن چیه ولی کسی کاری نمی کنه ؟ سربازی سربازی سربازی سربازی کل کشور رو درگیر خودش کرده.
  • امید IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    14 84
    افزایش سن ازدواج درصدیش مربوط به خودمونه خدا گفته ازدواج کنی کار و ... با من اما ایمان بهش نداریم غیر از اون توقعات جوونا خیلی بالاست باید حتما خونه آنچنانی با وسایل آنچنانی داشته باشند از طرفی دولت اصلا به این قضیه نگاه نکرده از طرفی کل زندگی جوونا شده درس خیال میکنن اگر درس بخونن دیگه همه چیز دارن در صروتی که نصف عمرشون رو تلف کردند اما در کل من یک جوون 23 ساله هستم میل به ازدواج دارم خواستگاری هم رفتم . خدمت دارم ، کار ثابت ندارم اما یه چیز رو میدونم وقتی خدا گفته ازدواج کن میگم چشم متاسفانه نه تنها جوونا خدارو فراموش کردند بلکه پدرها و مادرها هم خدای بزرگ رو فراموش کرده اند .
    • sglhk A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      41 2
      خدا جونم گفته من بشما عقل دادم شعور دادم خودتون تصمیم بگیرین.من یه جوونم 31 ساله.تا الان بیش از بیست تا شغل عوض کردم بیش از سی تا استخدامی امتحان دادم هیچ جا قبول نشدم.الانم با 70 میلیون وام تونستم یه مغازه راه بندازم ایشالا تا 40 سالگی باید قسط بدم بعدش ایشالا اگه رو پاهام بودم ازدواج
    • آرش IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      25 7
      همه نابودیم، فقط تو خوبی
    • علیرضا چهارشنبه 29 اردیبهشت 15:15:10 IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      33 2
      داداش فعلا وقت زیاد داری شما عجله نکن 23 سال که چیزی نیست 43 ساله مجرد هم داریم
    • امید IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      2 9
      از منفیها کاملا حرفم ثابت میشه متاسفانه خدا فراموش شده . من به شخصه وجود خدارو حتی زمان نیت ازدواج هم حس کردم ، یعنی روزیم زیادتر شد البته این روبگم کسی که کل هدفش تا 30 سالگی فقط تفریح بوده تا 50 سالگی هم مجرد خواهد ماند .
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    57 5
    29 سالمه و مجرد کارگری میکنم اصلا هم وسواسی نیستم ولی با این حقوق کارگری نمیشه زندگی رو چرخوند به اینا هزینه مسکن و کلی خرجای دیگه رو هم اضافه کنید البته با احتساب ناز و ادای دخترای امروزی که خیلی شرایط رو سختترش میکنن
  • max IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    12 47
    مشکلات مالی تاثیر گزاره اما بشخصه معتقدم برای خیلیا بهانه است تا مشکل.بخدا پدر و مادر های خیلی از ماها هم اول زندگی هیچی نداشتند اما شروع کردند.بنظرم چون اون موقع چشم و هم چشمی ها کمتر بود و کلا ارتباطات اجتماعی کمتر بود زوج های جوان با امید خیلی بیشتر شروع میکردند اما الان اینجوری نیست الان جوونا میگن ما باید 100 بشیم تا ازدواج کنیم اما قدیما از صفر شروع میکردند و زندگیشون رو ساختند.یه بار از پدر و مادر های خودتون بپرسید وضعیت ازدواج شما ایده آل تر بوده یا ما؟مطمئن باشید جواب خیلیاشون اینه:شما.بنظرم این تفکر جوون ها که زندگی فقط پول و مسائال اقتصادی رو باید اصلاح کرد.مشکلات اقتصادی هیچ وقت 100 درصد حل نمیشه این تفکر و دیدگاه ماست که باید عوض بشه.
    • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
      7 0
      به نظرت هزینه زندگی و کرایه خانه و ....مثل قدیمه
  • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    19 1
    در ضمن سیاست های کشور با آمدن دهه پنجاهی و شصتی ها تغییراتی چشمگیر داشته ، حالا دهه پنجاه ، شصت در کنار هفتاد و هشتاد ، چهار نسل تغییرات بیشتری را در سیاست کشور رقم خواهند زد
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    27 57
    تا وقتی روابط ناشمروع هست کسی ازدواج نمیکنه الانم که دیگه آنلاین شده و سرعت رفته بالا من پول و خونه و کار و .... هم داشته باشم عمرا ازدواج کنم با این وضعیت جامعه که البته قابل توجه که الان هیچی ندارم جز یه مشت بیماری دهه سوم زندگیم که معلوم نیست به چهارم برسم خدا کنه که نرسم 30 سالش چی داشت واسمون که بقیش داشته باشه والا زلزله بیاد بمیریم راحت شیم یهویی خسته شدیم همه چی داغونه خودمونم داغونیم من یه دهه شصتیه بدبختم تمام
  • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    98 2
    ديگه از ما گذشته، من ٣٥ سالمه و مجرد، دهه ٦٠ اي ها تا ٢٠ سال ديگه به سن بازنشستگي و ميانسالي و پيري ميرسند و اين هرم جمعيتي اون نياز به انواع خدمات اجتماعي داره، اون موقع هم فكر كنم براي هر كاري دوباره يا بايد امتحان بديم يا در صفهاي طويل وايسيم، مريض هم بشيم و بخوايم بريم بيمارستان يك سال فكر كنم بايد صبر كنيم، اگه هم مرديم دوباره جنازمون رو بايد چند ماه نگه دارن تا يه جاي قبر پيدا كنن.
    • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      37 3
      دقیقا.وصیت من این خواهد بود که جنازم رو بسوزانند و عذاب صف قبر خریدن را به بازماندگانم ندهم
  • salar IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    55 0
    دقت کردین خبرو ؟ فرمودن که مشکل عدم ازدواج جوونا فقط دهه 70 یا هستن و دیگه هیچ دلیل دیگه ای نداره که.... اصلا و ابدا هیچ دلیل دیگه ای نداره ها
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    53 2
    والا من 65 ام هنوز ميخوام تخصص بخونم بابا اينو خوندم احساس پيرى كردم.
    • sajad A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      22 1
      راست میگی به خدا منم برم کفن بخرم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    41 1
    من نمیدونم آخه چه اصراری رو ازدواجه وقتی نمیشه چرا باید بزور تا بعدا کلی گرفتاری واسه خودت درست کنی .
  • ع پرنده RO ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    42 11
    من 36 ساله ام و بالاخره دختر مورد علاقه ام رو پیدا کردم. الان که فکر میکنم میبینم اینکه دیر ازدواج کردم زیاد هم بد نشد. معیارهای کنونی انتخابم که براساسش تصمیم گرفتم با معیارهای زمان خامی و جوانی م تفاوت زیادی داره. ما قراره نیمه شعبان عقد کنیم و خیلی به این ازدواج خوش بینم. از جنبه های متعددی، همفکر، شبیه، هم سلیقه و هم سطح ایم. گاهی وقتها فرصتهای خوب نصیب کسانی میشه که صبر میکنند.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      10 0
      مبارکه، مطمئن م خوشبخت میشین
  • امیر A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    60 3
    با مدرک فوق لیسانس و ماهی یک تومن درامد باید خیلی احمق باشم که زن بگیرم
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    48 6
    ازدواج رو دوستان به یک پروژه پرخرج ترسناک تبدیل کردن کسی طرفش نمیره
  • آرین A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    6 3
    تا سربازی برم بیام میشه ۲۷ سالم بعد سر یه کاری برم میشه ۳۰ اینا، اون موقع زنو میخوام چه کار دیگه ..
  • بی نام DE ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    9 3
    ۲۸ سالمه. ۲۳ سالگی با یک پسر ۲۳ ساله هم دانشگاهی ازدواج‌ کردم. هیچ انتظاری ازش نداشتم. فقط می خواستم با هم و کنار هم باشیم. از اول زندگی خونه های خیلی نقلی اجاره کردیم که یک بیستم خونه‌ والدینمون هم نبود. ولی همین که با هم بودیم برام کافی بود. الان دیگه اوضاعمون خدا رو شکر خیلی بهتر شده. خیلی از دوستام همه این سالها مجرد بودند. خونه باباشون خوردن و خوابیدن و شاهزاده بودند و هنوز هم منتظراند شاهزاده ای با اسب سفید بیاد اونها رو ببره خوشبختشون کنه. اما من عقیده دارم خوشبختی از آسمون نمی باره. بابد کاری براش کرد. باید قدم تو زندگی گذاشت و قدم با قدم با همسر زندگی رو جلو رفت و آجر به آجر ساخت.
    • دات کام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
      2 0
      تو ذهنت اینه که داری زندگی میکنی؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    2 1
    اونوقت بگین وام ده میلیونی ازدواج بودجه نداره
  • م A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    6 4
    اغا من تو سن ۲۶ سالگی به شدت احساس پیری میکنم کسی کفن فروشی خوب سراغ داره بگه برم دنبال کارای کفن دفنم
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    16 1
    دوستان راه اشتباه بود بجای فوق لیسانس و دکترا باید صافکار یا مکانیک میشدید
  • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    3 1
    نتیجه پافشاری روی این رسوم مسخره مهریه و جهیزیه و پاتختی و روتحتی و ... شده 14 میلیون مجرد و امار طلاق 20 درصد خوب دست بردارید دیگه چقدر میخواید به این عرف لعنتی عمل کنید