دما کره زمین در حال افزایش است و این موضوع خسارت های مرگباری را به کره زمین می زند، در سال 1394 برای حل این مسئله راه حل هایی پیشنهاد شد، برخی از خسارت های مرگبار گرم شدن زمین و برخی از عوامل ایجاد کننده آن کشف شد و حتی سران کشور های مختلف در پاریس برای جلوگیری از افزایش دما جهان به «توافقی تاریخی» رسیدند، اما هیچ کدام از این اتفاق ها باعث کاهش این افزایش دما نشد.

نیو صدر: گرمایش زمین به گفته بسیاری از رسانه های خارجی بزرگترین مسئله قرن بیست یکم است. عامل این گرم شدن دما کره زمین در چند سال اخیر که به آن گرمایش جهانی آب و هوایی می گویند، جمع شدن گاز های گلخانه ای در اتمسفر است. اما در سال 1394 دانشمندان چه چیز های جدیدی در رابطه با این پدیده کشف کردند و آیا انسان ها توانسته اند مانع گرمایش جهانی شوند ؟!

 

 زمان   شرح کوتاه   توضیح 
9 اردیبهشت  واتیکان هم گفت که برای حفظ بشریت بر روی تغییرات اقلیم کار شود.   آکادمی علوم واتیکان از راهبران جهان خواسته است برای حفظ نسل های آینده بشریت یک توافقنامه بلند پروازانه را درباره تغییرات اقلیمی تهیه و تصویب کنند.
9 خرداد یکی از عوامل اصلی «گرمایش جهانی» سوزانده شدن سوخت های فسیلی مثل نفت است و بدون شک انجام ندادن این کار آسیب زیادی به بسیاری از شرکت های مختلف می زند. جدیدترین خبر در این زمینه متهم شدن شرکت انگلیسی-هلندی رویال داچ شل به اتخاذ استراتژی‌ای است که درنهایت منجر به یک فاجعه آب‌وهوایی خواهد شد. این اتفاق بعد از لو رفتن یک سند داخلی این شرکت افتاده که تصدیق می‌کند تا پایان این قرن میلادی، جهان تا 4 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد، یعنی دو برابر مقداری که توسط متخصصان امن توصیف‌شده است.
15 خرداد اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با روند فعلی ادامه پیدا کند، یخچال‌های منطقه کوهستانی اورست و هیمالیا تا پایان قرن بیست‌ویکم ۹۰درصد حجم خود را از دست خواهند داد. مدل تحقیقاتی ارائه‌شده توسط تیم تحقیقاتی وی نشان می‌دهد که حجم یخچال‌های منطقه می‌تواند تا سال ۲۱۰۰ بین ۷۰% تا ۹۹% کاهش یابد. نتایج این بررسی به میزان ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین تغییرات دمایی و ریزش‌های آسمانی بستگی دارد. نتایج نشان می‌دهد که این یخچال‌ها در برابر تغییرات دمایی بسیار حساس هستند و افزایش ریزش‌های آسمانی نمی‌تواند از افزایش ذوب شدن یخ جلوگیری کند. مدل‌ها نشان می‌دهد که افزایش درجه حرارت، نه‌تنها نرخ ذوب شدن یخ را افزایش می‌دهد، بلکه بارش برف و باران را نیز در منطقه یخچال‌ها دچار تغییراتی می‌کند که سبب کاهش رشد یخ و افزایش ذوب آن می‌شود.
30 مرداد چند سازمان بین المللی اعلام کرده اند که جولای/تیر ۲۰۱۵ گرمترین ماه در تاریخ زمین بوده است.

به گزارش سازمان هواشناسی «ان او ای ای» میانگین دما در تیرماه حدود 16.96 درجه سلسیوس بیشتر از میانگین دما در قرن 20 بود. به شکل دقیق تری دمای خشکی ها 16.81 بیشتر از میانگین است و همچنین دما اقیانوس ها 17.02 درجه سلسیوس بیشتر از میانگین است.

 

11 شهریور سازمان های هواشناسی مختلف خبر از وقوع پدیده «ال نینو» دادند، پدیده ای که گرمایش جهان را هم تشدید خواهد کرد. اما این پدیده جیست ؟   ال‌نينيو آن طور كه بعضي‌ها فكر مي‌كنند يك طوفان نيست! ال‌‌نینیو يا ال نينو (به اسپانيايي El Niño) یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هواي زمین می‌شود. از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد. در واقع اين پدیده‌ای یک ناهنجاری در میانگین دمای هوا نسبت به میانگین سال‌های پیش است.ال‌نینیو در سواحل غربی آمریکای جنوبی و جنوب شرقی آسیا رخ می‌دهد، اما پیامدهای آن جهانی است و اغلب به صورت فجایع طبيعي خودش را نشان مي‌دهد.
11 شهریور سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده که پدیده ال نینیوی امسال شاید یکی از قوی ترین ها از زمان ثبت رکوردها باشد.
قوی ترین ال نینیوی ثبت شده در سال ۹۸-۱۹۹۷ بود، اما در سال های ۷۳-۱۹۷۲ و ده سال بعد در ۸۳-۱۹۸۲ هم ال نینیوهایی خیلی شدیدتر از معمول رخ داد.

دانشمندان می گویند که رویداد کنونی باعث میزان افزایش دمای اقیانوس آرام از سال ۱۹۹۰ تاکنون به این اندازه، سابقه نداشته است:‌ "مدل ها و نظرات کارشناسی حاکیست که دمای سطح آب در بخش شرق مرکزی نواحی استوایی اقیانوس آرام احتمالا ۲ درجه سانتیگراد از میانگین آن فراتر خواهد رفت، که به طور بالقوه این ال نینیو را در میان چهار رویداد قوی از سال ۱۹۵۰ به این سو قرار می دهد.

23 شهریور به نظر می رسد سال های 2015 و 2016 گرمترین سال های تاریخ خواهند شد. سرویس آب و هوایی انگلیس (مت) اعلام کرده است که احتمالا امسال و سال آینده گرمترین سال های تاریخ زمین خواهند بود و رکورد جهانی که مربوط به سال 2014 است در این 2 سال شکسته خواهد شد.
14 مهر یکی دیگر از آسیب های تغییرات اقلیم مشخص شد؛جابجایی کوه‌ها  محققان می‌گویند گرم شدن دمای زمین می‌تواند به تدریج شکل سیاره زمین را عوض کند.محققان شواهدی دارند که اثبات می‌کند تغییرات آب‌وهوایی وارد عمل شده و در حال جابه‌جا کردن کوه‌ها در سطح زمین است.
19 آبان میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در هوا به بیشترین مقدار در طول تاریخ رسید.

سازمان جهانی آب و هوا امروز اعلام کرد که مقدار گازهای گلخانه ای موجود در هوا به مقدار سال 2014 رسید.

در بیانیه دبیر کل سازمان جهانی آب و هوا چنین آمده است: هر سال می گوییم که زمان دارد از دست می رود، اگر می خواهیم دمای هوا به مقدار قابل کنترلی برسد باید الان واکنش نشان دهیم تا انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد.

19 آبان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در اولین پست خود در فیسبوک از تغییرات آب و هوا گفت.

در آن پست اوباما، کاربران فیس بوک را به پیاده روی در حیاط پشتی کاخ سفید برد او در فیلمی در پستش از مردم خواست " این سیاره زیبا ما را حفظ کنند ".

اظهارات باراک اوباما در فیس بوک شخصی خود در شرایطی است که براساس گزارش آژانس بین المللی محیط زیست در سال ۲۰۱۴ کشور آمریکا یکی از بزرگترین تخریب کننده های محیط زیست در دنیا است. علاوه بر این در این کشور زیرساخت های صنایع تا حدی زیادی با تخریب مناطق طبیعی ایجاد شده است.

23 آبان محققان یکی از عجیب ترین آسیب های گرمایش جهانی را هم پیدا کردند؛ جنگ سوریه ! در سوریه خشکسالی بیکاری را افزایش داد، کمبود آب را افزایش داد و کشاورزان را از خانه های خود به شهرها برد. همان جایی که جنگ از آن شروع شد!
26 آبان پدیده آب و هوایی «ال نینو» و گرمایش زمین در کنار هم آسیب های مرگباری را به کره زمین می رسانند. دبیر کل سازمان ملل گفت: تاثیرات پدیده طبیعی ال نینو با گرم شدن زمین تشدید می شود، گرم شدنی که منجر شده دمای کره زمین به بیشترین مقدار در تاریخش برسد. وقوع این پدیده ناشناخته است، سیاره ما به علت تغییرات آب و هوا به شکل نگران کننده ای تغییر کرده است. پس این پدیده ال نینو و تغییرات دست ساز آب و هوا می توانند به شکلی روی هم تاثیر بگذارند که ما تاکنون تجربه اش نکردیم.
30 آبان تغییرات اقلیم خسارت های زیادی را به کره زمین می زند اما چه چیزی آن را به بزرگترین مسئله قرن 21 تبدیل کرده است ؟ دانشمندان مطمئن هستند که تغییرات آب و هوایی و گرم شدن اکنون زمین را با هیچ دلیل طبیعی نمی توان توجیه کرد. دلیل اصلی این تغییرات ما انسان ها هستیم که با سوزاندن سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز های طبیعی کربن دی اکسید را به اتموسفر اضافه می کنیم و منجر به گرم شدن زمین می شویم.
2 آذر اکثر کشورهای پیشرفته جهان در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش اساسی دارند، ایران هم جزو اصلی ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه ای است. یک هفته قبل از کنفرانس پاریس ژاپن تایمز فهرست اصلی ترین کشور ها را در گرم تر کردن کره زمین اعلام کرد که طبق آن ایران هم نقشی اساسی در تولید گاز های گلخانه ای دارد. ایران در این فهرست هشتم است.
3 آذر یخچال‌های طبیعی آلپ تا ۲۰ سال دیگر ناپدید می‌شوند به گفته زمین شناسانی که حجم یخ کوه «مونته روسا» در مرز ایتالیا و سوئیس را کنترل می کنند،این یخچال های طبیعی در دهه های آینده بکلی ناپدید خواهند شد. «مونته روسا» دومین قله آلپ، بهشت اسکی و ورزش های برفی و همچنین نقطه ای کلیدی برای بررسی تاثیر تغییرات آب و هوایی است.
3 آذر تغییرات جوی جهان عامل 90 درصد سیل‌ها و طوفان‌ها سازمان ملل اعلام کرده یش از ۹۰ در صد از سوانح و حوادث طبیعی در ۲۰ سال گذشته شامل سیل‌ها، طوفان‌ها، موج گرما و خشکسالی‌ها و سایر حوادث، ناشی از تغییرات جوی کره زمین بوده است.
4 آذر  یونیسف در گزارشی اعلام کرد که حدود 690 میلیون نفر کودک در خطر تغییرات آب و هوایی هستند با نزدیک شدن به کنفرانس پاریس هر روز گزارش های مختلفی در رابطه با آسیب های تغییرات اقلیم منتشر شد اما در این روز یونیسف گزارشی تکان دهنده را منتشر کرد گزارشی که نشان می داد از هر 3 کودک یک کودک در خطر «تغییرات آب و هوایی» قرار دارد.
5 آذر باز هم گزارش تکان دهنده ای دیگر این بار از عوامل تغییرات اقلیم منتشر شد این بار در «سی ان ان». در کنار سوخت های فسیلی مشخص شد تولید گوشت هم از یکی از اصلی ترین عوامل گرم تر شدن کره زمین است، این موضوع بدون شک به صنعت دامپروری، صنعتی که در سال 2013 تخمین زده شد 883 میلیارد دلار ارزش دارد آسیب زیادی می زند، به همین دلیل مشکلات زیادی پس از این کشف جدید پیش آمد.
8 آذر یک روز قبل از کنفرانس حیاتی پاریس 2015 گرم ترین سال تاریخ نام گرفت. ه احتمال زیاد متوسط درجه حرارت سطحی جهان در سال 2015 بیشترین مقدار در تاریخ است و 1 درجه بیشتر از دوران قبل از انقلاب صنعتی است. این به علت یک «ال نینو» قوی و دخالت های بشر است.
8 آذر به علت کنفرانس جهانی پاریس، جهان به راه پیمایی پرداخت. یک روز قبل از مذاکرات پاریس درباره تغییرات آب و هوایی، تجمع و تظاهرات اعتراضی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در ده ها شهر دنیا از بنگلادش تا آمریکا انجام شد.
8 آذر معصومه ابتکار به پاریس رفت. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست سران تغییرات آب و هوایی عازم پاریس شد.
9 آذر داعش مصیبت بزرگی است که هیچ گاه نباید از ذهن انسان ها خارج شود، اما تغییرات آب و هوایی هم نوعی جدید از ترور است، تروری بلند مدت که خود در ساخته شدن داعش نقش داشته است. جان دی. سوتر، نویسنده سی‌ان‌ان در آستانه اجلاس آب و هوا در پاریس، مطلبی درباره تروریسم آب و هوایی نوشت.
9 آذر کنفرانس پاریس در این روز شروع شد، اما هدف از کنفرانس چه بود ؟!

یخهای قطب جنوب هر روز سریع‌تر آب می شود. میلیونها نفر در اثر تغییرات آب و هوایی در حال آواره شدن هستند که در برابر آن، بحران کنونی پناهجویان اروپا بی اهمیت به نظر خواهد رسید.
گزارش‌های سازمان‌های جهانی نشان می‌دهد که میانگین دمای هوای کره زمین از سال ۱۸۸۰ تا سال ۲۰۱۵ تقریبا دو درجه بیشتر شده است. این دو درجه لعنتی اما اگر فکری به حالش نشود می‌تواند زمین را نابود کند.

در حالی که پاریس با حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی به یک دژ تبدیل شده خیلی‌ها امیدوار هستند که بر خلاف اجلاس کپنهاگ این بار توافقی برای حل مشکل تغییرات آب و هوایی جهان صورت بگیرد تا راه حلی برای کاستن از میزان گازهای گلخانه‌‌ای آلاینده هوا که دلیل اصلی گرمایش جهانی زمین به شمار می‌روند، پیدا شود.

12 آذر سه روز پس از کنفرانس پاریس سخنرانی ها و حواشی مختلفی در پاریس وقوع افتاد. از حواشی این کنفرانس می توان به دیدار معصومه ابتکار با اولاند و سخنرانی های مختلف اشاره کرد.

این سخن دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس است: تمام حرف من این است، به جای اینکه فردا برای کودکانمان بهانه بیاوریم، باید بر علیه تغییرات اقلیم اقدام کنیم.

14 آذر ناسا در گزارش جدید فهرست کشور هایی که در معرض خشکسالی قرار دارند را اعلام کرد. ناسا گزارشی پیرامون گرمایش جهانی و خشکسالی در 30 سال آینده منتشر کرده که نشان می دهد 45 کشور جهان در معرض خشکسالی شدید هستند. در این فهرست ایران رتبه چهارم را دارد.
15 آذر یکی دیگر از عوامل اصلی تغییرات اقلیم؛ افزایش جمعیت. ؛ استفان اموت، نویسنده کتاب 10 میلیارد از 11 سال پیش استاد دانشگاه کمبریج است. او در یادداشتی در گاردین خطاب به سران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس اقلیم پاریس اعلام کرده تا زمانی که تاثیر افزایش جمعیت بر تغییرات آب و هوایی را در نظر نگیرند هیچ مشکلی حل نمی شود.
15 آذر سران کشور های مختلف در پاریس به توافق اولیه ای رسیدند. سران همه کشورها که در پاریس برای جلوگیری از تغییرات آب و هوا دوره هم جمع شده اند، در پیش نویسی برای نجات زمین به توافقی رسیدند، این توافق به اندازه ای امیدوار کننده بود که حتی فضانوردی از فضا از این احساسش در حساب توئیترش نوشت.
18 آذر شعار ها در پاریس همه نشان از تغییر می گفت، حتی آرنولد در این کنفرانس از همه هواست که گیاه خوار شویم. گوشت‌خواری و گیاه‌خواری موضوعی است که بسیاری از مردم را درگیر خود می کند، اما این بار گیاه‌خواران با دلیل محکم تری برای دفاع از حقوق حیوانات دارند؛ نجات کره زمین از گرم شدن. این دلیل حتی یکی از معروف ترین سوپراستارهای را هم قانع کرد تا برای گیاهخواری تبلیغ کند.
22 آذر در این روز جهان در پاریس به توافقی تاریخی رسید، توافقیکه شاید جهان را نجات دهد. توافقنامه آب وهوایی سازمان ملل روزشنبه پس از دوهفته مذاکرات درپاریس به تایید نمایندگان 195 کشور جهان رسید.
22 آذر اما در توافق پاریس کشور ها به چه چیز هایی متعهد شده اند ؟ به طور خلاصه متن اصلی توافق به این معنی است که با استفاده از علم انتشار گازهای گلخانه ای باید به نقطه اوجی برسد و پس از آن به سرعت کاهش یابد.
24 آذر  باز هم یکی دیگر از تاثیرات گرمایش جهانی پیدا شد، افزایش طول روز ! شمندان می گویند، ذوب شدن یخ های قطبی در اثر بالا رفتن دمای زمین سبب کندی چرخش کره زمین شده که نشانگر اثرات فراگیر تغییرات اقلیمی این سیاره است.
27 آذر  2015 گرم‌ترین سال جهان نام گرفت. کارشناسان اعلام کردند: ماه نوامبر گذشته از زمان آغاز ثبت میزان گرما در سال 1880 تاکنون، گرم‌ترین رکورد را از آن خود کرده‌ و به این ترتیب سال 2015 گرم‌ترین سال شناخته شده‌است.
11 دی دمای قطب شمال 40 درجه گرم‌تر از میزان طبیعی شد. در فصل زمستان دما در قطب شمال باید در حدود منفی 40 درجه سلسیوس باشد اما به گزارش دویچه وله در حال حاضر دما در این منطقه به حدود صفر رسیده است.
29 بهمن ژانویه 2016، گرمترین ژانویه جهان در ۱۳۵ سال گذشته شد. به نظر می رسد توافق پاریس هنوز هیچ تاثیری نداشته و ژانویه 2016 گرمترین در طی 135 سال اخیر شد. بر اساس محاسبات ناسا، در ماه ژانویه دمای هوای قطب شمال 12.6 درجه بالاتر از میانگین دمای مورد انتظار بود.

 

 

42237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    4 0
    بیاییم حتی با کاشتن یک درخت در کاهش گازهای افزاینده دمای جهان مقابله کنیم