بندر قدیمی سیراف در استان بوشهر، یکی بنادر قدیمی ایران است که زمانی رونق اقتصادی فراوانی داشته است. اما زلزله ای سرنوشت دیگری برای این بندر رقم می زند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ایران کشوری جذابیت های توریستی ، میراث فرهنگی و باستانی زیادی دارد. یکی از این آثار تاریخی سیراف نام دارد که در بخش مرکزی شهرستان کنگان در استان بوشهر در جنوب ایران واقع است.

سیراف شهری باستانی واقع در بخش مرکزی شهرستان کنگان در استان بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. این شهر ساحی همچنین یکی از قدیمی ترین بنادر ایران که معماری خاص دارد و زمانی رونق فراوانی داشته است.

در منطقه دامنه کوه های شمالی سیراف، حوضچه های آب باران قرار داشت که روی کوه های مشرف بر دریا و شهر برای استفاده از آب باران و جمع آوری آب ها ساخته شده بود و به منظور برداشت آب در پائین دست، چاه های متعددی حفره شده بوده است.

تامین آب از طریق باران تنها راه حل و مهم ترین راه برای این منطقه کم آب بود. با ایجاد مخازن چهار گوش آب های باران را جمع آوری می کردند و این چاه ها با شیب هایی که داشتند بعد از پر شدن از آب، بلا فاصله به حوضچه های پایین دست می رفت.

در ابتدا این چاه ها به منظور جمع آوری آب ساخته شده بود. اما زمین لرزه مرگبار سال ۳۶۷ هجری قمری مدفون شدن کامل این بندر را در پی داشت. این زمین لرزه تلفات زیادی داشت. به همین دلیل از این دخمه ها به عنوان گور استفاده شد. پیدا شدن استخوان و آثار مردگان درون برخی از این حوضچه‌ها نه تنها منکر سیستم استحصال و ذخیره آب نیست، بلکه با دقت بر گورهای یافته شده و وجود لایه‌ای از قشر نفوذ ناپذیر ساروج درون حوضچه‌های استفاده شده به عنوان قبر، به نکاتی موید روش تأمین آب در شهر باستانی سیراف پی برده می‌شود.

درباره‎ این گورستان ‏ها دیدگاه ‏های مختلفی وجود دارد. رضا طاهری در کتاب از مروارید تا نفت در ذکر گورستان سنگی سیراف می نوسد: «شاید بهتر است از سیراف خارج شویم و به روستای تیس در چابهار نگاهی کنیم، گورستان‎های دقیقاً به همین شکل و ساختمان، گورستانِ جن که بلوچ‌ها به آن «جن سنط» می‌گویند و قدمت آن را حداقل بیش از دو هزار سال می‎دانند.»

عکس‌ها: متین والی نژاد

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    20 1
    در یک مستند که از شبکه مستند پخش شد گفته شد که این حفره ها گور نیستند بلکه محل ذخیره آب آشامیدنی برای فصول گرم سال هستند.
  • حمید A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    8 0
    حتمابریدببینیدوذکری از چاههای اب انجانکرده وچاههای عمیقی دردل کوه کنده اند وجزو عجایب هست نحوه کندن این چاهها وچقدر کنده کاری زیبا انگاربامته کنده شده هزارسال قبل وانجامعروفه به قبرستان یهودیها
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    6 0
    این مطلب هم که همینه گفته
  • بی نام US ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 1
    سلام خیلی شبیه به قلعه لشتان تو بندرلنگه هست.
  • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
    0 0
    سلام واقعا" حیرت انگیز بود این چاههای سنگی چطور وچه کسانی این چاهها را دردل سنگ با عمق 130 متر حفر کردند