ترورهای اخیر در مناطق مختلف جهان آسیب های زیادی به بخش های گردشگری کشورهای مختلف زده است، اما این تاثیر تا چه میزان بوده است؟ و تا چه مقدار می تواند روی اقتصاد یک کشور تاثیر بگذارد؟

نیو صدر: شاید به ظاهر تروریست و گردشگری با یگ دیگر هیچ ربطی نداشته باشند، اما این دو ویژگی های مشابهی دارند که آنها را به هم ربط می دهد، توریست ها و گردشگر ها هر دو از مرز کشور ها عبور می کنند، هر دو شهروندان کشور های دیگر هستند و هر دو از یک تکنولوژی ارتباط و سفر استفاده می کنند.

تاثیر تروریست روی صنعت گردشگری بسیار بزرگ است و ممکن است نتایج منفی را مانند بی خانمانی، بیکاری و .. داشته باشد.

این روز ها حملات تروریستی زیادی در حال وقوع در جهان است، حملاتی که به جز تاثیر مستقیم خود، روی صنعت گردشگری و در نتیجه اقتصاد یک کشور هم تاثیر می گذارد.

چند روز پیش در قلب یکی از مناطق گردشگری ترکیه، در یک حمله انتحاری 11 نفر کشته شدند، 10 نفر از کشته شدگان آلمانی بودند و بعضی از زخمی ها هم از اهالی نروژ بودند، روز قبل در جاکارتا پایتخت اندونزی چند انفجار و تیراندازی منجر به مرگ 7 نفر شد، یک نفر از قربانیان از اهالی کانادا بود و شب سال نوی میلادی، در دبی یکی از لوکس ترین هتل های این شهر آتش گرفت و منجر به زخمی شدن ده ها نفر شد.

اما این حوادث روی صنعت گردشگری هر یک از این کشور ها چه تاثیری می گذارد و هر یک از این کشور ها چه مقدار به صنعت گردشگری اش تکیه می کند؟

ترکیه

11 سال است که ترکیه یکی از 10 مقصد گردشگری توریست ها در جهان محسوب می شود و این صنعت نقش اساسی برای درآمد این کشور دارد و بسیاری از کسری بودجه های این کشور را جبران می کند. یکی از مهمترین خوبی های صنعت گردشگری این کشور که حدود 40 میلیون دلار درآمد گردشگری دارد، جبران کسری های حساب در این کشور است.

 

سال 2015 به علت برخی حملات تروریستی و قطع روابط روسیه با ترکیه سال خوبی برای گردشگری این کشور نبود ولی آنها سال 2016 را با امید بیشتری در صنعت گردشگری شروع کردند امیدی که با حمله تروریستی در قلب یکی از مناطق توریستی این کشور از بین رفت.

مدیر یک شرکت توریستی در این رابطه به یک روزنامه ترکی گفت: ما در حال بررسی هستیم که ببینیم چه اتفاقی افتاده است، مطمئنا افرادی پروازهایشان را لغو خواهند کرد، از 8 رزروی که امروز داشتیم 6 مورد لغو شد.

رئیس یک تور آمریکایی هم گفت که رزرو کردن سفر به ترکیه کاهش یافته است، سال پیش هم پس از سقوط هواپیما در ترکیه و حملات تروریستی گردشگری در ترکیه بدتر شده بود.

سایت تلگراف هم در این رابطه نظر سنجی در یکی از اخبارش قرار داد. نظرسنجی تلگراف اینگونه بود:

کارشناسان ترکیه می گوید شغل 7000 هزار نفری که در هتل های کوچک ترکیه کار می کنند هم در خطر است. بسیاری از این هتل ها روبه ورشکستگی هستند.

گفتنی است وزارت خارجه بسیاری از کشور ها هم برای سفر به بعضی از مناطق ترکیه به شهروندانشان هشدار داده اند، از کشور هایی که این هشدار را داده اند می توان به آلمان، روسیه و انگلیس اشاره کرد کشور هایی ساکنینشان بیشترین گردشگر ترکیه را تشکیل می دهند.

اندونزی

حملات تروریستی در اندونزی و گردشگری اندونزی مدت ها است در حال جنگ هستند، در سال 2002 پس از حمله تروریستی در بالی گردشگران این کشور 5 میلیون نفر به حدود 4.5 میلیون نفر رسید و در سال 2005 هم بمب گذاری دیگری در بالی گردشگران این کشور را 5 میلیون نفر به 4.8 میلیون نفر رساند.

از این رو به نظر می رسد امسال هم پس از حمله تروریستی گردشگران این کشور کم شود اما در این رابطه وزیر گردشگری اندونزی نظر دیگری دارد؛ او معتقد است که این اتفاقات "هیچ تاثیری" روی صنعت گردشگری این کشور که تازگی با حدود 10 میلیون گردشگر به دوران اوجش رسیده،  ندارد.

با این وجود مدیر یک هتل معروف در اندونزی گفت که گروهی از ژاپنی ها اقامتشان را لغو کرده اند، هتل آرتوتل جاکارتا هم گزارش داده است که بعضی از ساکنین درخواست کرده اند تا زودتر هتل را ترک کنند.

اما گردشگری نقش زیادی در اقتصاد اندونزی دارد، در سال 2015 از هر 40 شغل در اندونزی یک شغل مربوط به گردشگری بوده است؛

گردشگری اندوزی بخشی از میزان تولید ناخالصی ملی اندوزی را هم تشکیل می دهد؛

امارات

امارات هم یکی از مناطق توریستی جهان است که چندی پیش در شب سال نو هتلی در این کشور آتش گرفت، با این وجود عامل قطعی این آتش سوزی که داعش هم مسئولیت آن را به عهده گرفته معلوم نیست، برای همین به نظر نمی رسد این اتفاق روی گردشگری دبی تاثیر زیادی بگذارد.

47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 1
    ترکیه فرانسه نیست که بتواند خیلی سریع مشکلات را حل کند. به نظرم هنوز هم سفر به ترکیه مخصوصا از راه زمینی خطرناک است.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 1
    ترکیه حقش است.هرچند مردم متضرر می شوند ونه دولت مردان
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    2 0
    حتما میان ایران تا امر به معروف بشن و چادر سر کنن.یکم دیگه دوباره بر میگردن به حالت عادی.