مقام‌های روسیه سرانجام خبر انعقاد قرارداد انتقال سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ را اعلام کردند تا این خرید جنجالی سرانجام به مراحل نهایی خود نزدیک شود. اس-۳۰۰ اما چطور سد دفاع ایرانی را در مقابل تهدیدها کامل می‌کند؟

به گزارش خبرآنلاین، اس-۳۰۰ یک سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد. مدل‌های مختلف این موشک در نام‌گذاری ناتو با نام‌های سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰ شناخته می‌شوند.

ایران در تلاش برای خرید اس -۳۰۰ PMU بوده که یکی از پیشرفته ترین موشکهای زمین به هواست و توانایی آن را دارد تا اهدافی واقع در ارتفاع‌ حداکثر ۲۷ کیلومتری را منهدم سازد. این سامانه توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری همزمان با ۱۲ هدف را دارد. زمان آماده‌سازی آن حدود ۵ دقیقه و موشکهای آن از نوع انبارشونده‌است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند.
مدل‌های پیشرفته‌ اس-۳۰۰ توانایی اجرای تاکتیک «بزن‌دررو» را دارند که بقاپذیری آن‌ها را در شرایط جنگی افزایش می‌دهد و در شرایط ویژه می‌توانند به عنوان یک سلاح تهاجمی عمل کنند.

می‌تواند گفت که در مقابل سامانه اس-۳۰۰ تقریباً همه جنگنده‌های نسل چهارم مانند اف-۱۵ و اف-۱۶ حرفی برای گفتن ندارند و تنها هواپیماهای فوق‌العاده رادارگریز بی-۲ و جنگنده اف-۲۲ راپتور که می‌توانند که شاید بتوانند کاری انجام دهند.
تولید گسترده‌ی اس-۳۰۰ در سال ۱۹۷۵ آغاز شد اما خانواده‌ی ضد بالستیک V+ در سال ۱۹۸۷ تولید شدند. تاکنون سیستم راداری و برد این پدافند چندین بار بهبود یافته و به روز رسانی شده است. رقیب غربی S-300 پدافند آمریکایی MIM 104 پاتریوت است. در مواقع لزوم می‌توان از S-300 به عنوان یک سیستم تهاجمی نیز استفاده کرد. موشک‌های نیمه متحرک از خانواده‌ی V این سیستم با سوار شدن بر روی وسایل نقلیه زرهی و استفاده از قابلیت shoot & scoot می‌توانند اهداف را هدف قرار داده و سپس محل خود را تغییر دهند، چین به خوبی از این قابلیت برای تهدید تایوان استفاده می‌کند. از سال ۲۰۰۶ ارتش روسیه نمونه‌ی پیشرفته‌تری از این سامانه به نام S-400 تریموف یا طبق نامگذاری ناتوSA-21 را به خدمت گرفته که بردی تا ۴۰۰ کیلومتر را دارد.

در‌واقع تحویل سامانه اس 300 روسی و پایان یافتن فرآیند ساخت اس 300 ایرانی یا همان باور 373 و قرار گرفتن این 2 سامانه پدافندی در کنار یکدیگر، نفوذناپذیری آسمان ایران را کامل خواهد کرد. به تازگی امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ایی از تست گرم سامانه موشکی باور ۳۷۳ تا پایان سال جاری خبر داد. 

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مظفرخان IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    دم همه دلاوران ایران گرم
  • منوچهر IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    با توجه به پروسه 10 ساله كه طي آن روسها دولت ايران را سركار گذاشته اند حتي با وجود دريافت پول آنها، خريد جنگ افزار فوق در صورت عمل كردن روسيه به تعهداتش ؟؟ حدود دو تا سه سال ديگر طول ميكشد و اين يعني خريد يك جنس از رده خارج شده. در ضمن با توجه به توافق اخير و تضمين هاي سازمان ملل با قطعنامه هايش عملا وضعيت كشور براي 10 سال بيمه شده است.بنابراين وقتي ما مشكل بيكاري و ازدواج جوانان و ركود پروژه هاي بزرگ كشور را داريم آيا خريد اين جنگ افزار ها به صلاح كشور ماست؟
  • منصور IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    برای مبارزه با جنگنده های نسل پنج مثل بی تو و اف 22 نیاز به اس 400 و اس 500 هست. البته اس 500 در مراحل پایانی ساخت هست و قراره مدتی دیگه تحویل ارتش روسیه داده بشه. اس 400 رو روسها برای دفاع از مسکو الان دارن استفاده میکنن. و اس 300 رو تو مرز روسیه و چین قرار دادن و همینطور رزمناو فوق پیشرفته هسته ای پتر کبیر روسیه هم مجهز به اس 300 هست.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
      تکنولوژی روسی یعنی آشغال
    • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
      راه حل ساده تر خرید رهگیر میگ 31 با موشکهای ویمپله البته اگه روسها بفروشند
  • حسین A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    در زمانی که ما تهدید می شدیم روسیه اونا رو به ما تحویل نداد حالا که دیگه ما مشکلی نداریم می خواهیم چکار .
  • بی نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    یه مدتی هست تا یه خبر در مورد روسیه میاد در عرض یک ثانیه ۱۰۰ تا منفی میخوری جریان چيه؟خبر تایید کن لطفا
  • نیما RO ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    12 90
    همش 27 کیلومتر ؟؟؟؟ خنده داره . ی بمب افکن اف 22 یا 35 راحت از فاصله 100 مایلی میزنه کل سیستم اس 300 رو میترکونه . موشکهای اف 14 نزدیک به 90 مایل بورد داره . کسی که اطلاعات هوانوردی داره اینو فقط درک میکنه .
    • بی نام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
      7 1
      ارتقاع 27 کیلومتر اکثرجنگنده درارتقاع پایینتری پرواز می کنند . بله به شرطی که اف 22 تو محدوده 300 کیلومتری اس300 ساقط نشن تنها شانسشون رادارگریزی وقابلیت های جنگ الکترونیکشون هست والا می رن به فنا
    • جیم جارموش IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
      13 0
      یه وقت شما رو ندزدن آقای مطلع از علوم هوانوردی . اون 27 کیلومتر حداکثر ارتفاع قابل درگیریه نه فاصله طولی با هدف دانشمند عزیز .
  • بی نام A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    4 1
    ایران این سامانه رو خریده که اون رو مهندسی معکوس کنه بعدم تحت یه نام دیگه اونو بومی سازی کنه درست مثل موتورهوندا که الان با هزارتا اسم جدید تحویل ملت می دن
  • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    8 3
    باورکن الان که شما دارید درباره اف 22 و اس 300 صحبت می کنید آمریکا داره اسکاتران اف 32جنگنده های بدون سرنیشنش رو آماده می کنه و درحال طراحی یه ارتش رباتیک هست . ایران بتونه ازخودش تا حدی دقاع کنه خوبه والا تو این بازی نظامی گری شوروی هم کم آورد چه برسه به ما .. یادم یه مستند ازجنگ جهانی دوم نشون داد که ژآپن درحال طراحی بمبی بود که وقتی تو آمریکا منفحربشه یه تعداد زیادی کک رو بندازه به جون آمریکایی ها همون زمان آمریکا درحال طراحی بمب اتم بود هرچند این ایده ژاپنی ها رو هم آمریکا گرفت و تبدیلش کرد به بمب های میکروبی . بعدم دیدیم که چه بلایی سر ژآپن اومد . این مال قرن گذشته بود الان بعد گذشت هفتاد سال جیکارمی کنن الله اعلم.
    • بی نام A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
      2 2
      منفعل نباش.
  • بهمن A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    1 3
    باید کل دنیا تلاش کنن که هر کس به حق خودشون قانع باشن.تا جنگ افروری بر چیده بشه.اونوقت دیگه کسی به این سلاح ها نیاری نداره.اما..........حیف
  • بی نام A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    7 2
    اس ۳۰۰ بهترین گزینه برای شرایط ایران هست و جنگنده های امریکایی هیچ شانسی ندارن ازش فرار کنن من با سند بهتون اثبات میکنم من ۱۸ سال روسیه بودم و در ۱۴ نمایشگاه جنگی اونجا بودم هنوز هیچ کشوری نتونسته نمونشو بسازه . به گفته چین که استاد کپی است ده سال تمام بارها تا اخرین پیچ را باز کردن بازم سر در نیاوردن . شما حساب کنید گنبد اهنین و پاتریوت کی طراحی شده و اس ۳۰۰ چه تاریخی طراحی شده اکثر شما بدنیا هم نیومده بودین . اگه روس میگه ارتقا به ۴۰۰ واقعا ارتقاست که چندین سال روش کار شده نه مثل اردی بشه پژو یا پیکان رو بکنیم پژویی بگیم ارتقا .