وضعیت این روزهای دریاچه ارومیه همانقدر که متاثر از وضعیت خشکسالی و کمبود بارش کشور است بی تاثیر از وضعیت بد کشاورزی در سال های گذشته نبوده است.

طهورا شهبازی: دریاچه ارومیه خشک شد. بحران هم برای توصیف وضعیت این دریاچه کم آورده است. تداوم خشکی دریاچه ارومیه حالا از مرحله بحرانی هم گذشته است. توسعه نامتوازن و ناپایدار در حوضه آبریز آن، برداشت بی رویه از منابع آب تجدید پذیر حوضه در دو دهه اخیر نه تنها آب ها را از سطح زمین مصرف کرده بلکه به دل زمین نیز رخنه کردند.

اجرای طرح های متعدد توسعه منابع آب، توسعه روزافزون بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت و تولید محصولات پر آب بر در سطح حوضه و بهره وری پایین مصرف آب نیز در این سال ها از جمله عواملی بودند که به جان دریاچه افتادند تا سرنوشت خشکی را برای ارومیه رقم بزنند.

علاوه بر عوامل مطرح شده در خشکی دریاچه کم شدن آب شیرین کره زمین و عدم توزیع مناسب آن در مناطق مختلف را هم باید اضافه کرد. همانگونه که میانگین بارش کشور در حال حاضر به کمتر از یک سوم میانگین جهانی رسیده است و در حدود ۲۵۰میلیمتر در سال است. بر اساس شکل زیر ایران در کمربند مناطق خشک و بیابانی دنیا قرار گرفته است و جزو کشورهایی است که میانگین بارش در آنها کمتر از ۳۰۰میلیمتر است. این کمبود بارش حوضه دریاچه ارومیه را هم در بر می گیرد.

بر اساس آخرین آمار ایستگاه های بارش حوضه آبریز دریاچه ارومیه میانگین بارش حوضه در دوره آماری ۷۵-۱۳۷۴ تا ۹۲-۱۳۹۱ برابر با ۳۱۷میلیمتر بوده است که با کاهش ۱۸درصدی در دوره اخیر نسبت به دوره قبل همراه بوده است.

نتیجه آن کاهش میزان رواناب تولیدی در سطح حوضه و در نتیجه کاهش حجم آب ورودی به دریاچه شده است؛

کاهش ۱۸درصدی بارش در حوضه دریاچه ارومیه

با توجه به توزیع نامتوازن بارش در نقاط مختلف دنیا میزان منابع آب تجدید پذیر کشورهای مختلف نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. منابع آب تجدید پذیر میزان آبی است که یک حوضه آبریز توانایی بازیابی آن را به صورت سالانه دارد.

نقشه زیر بر اساس گزارش سازمان فائو حجم منابع آب شیرین تجدید پذیر کشورهای مختلف را نشان می دهد. ایران از جمله کشورهایی است که میزان منابع آب تجدید پذیر آن تناسب چندانی با سطح و گستره قلمرو آن ندارد از طرفی برداشت از آنها نیز ۴برابر معمول دنیاست که این مساله به دریاچه ارومیه نیز سرایت کرده است.

نتایج بررسی ها و تحلیل های صورت گرفته نشانگر کاهش قابل ملاحظه حجم منابع آب تجدید پذیر حوضه دریاچه ارومیه است. با توجه به روند کاهش ۱۸درصدی بارش، پتانسیل منابع آب تجدید پذیر حوضه آبریز دریاچه ارومیه در همان دو دوره از ۸۸۷۵ میلیون متر مکعب به ۷۰۲۴ میلیون مترمکعب رسیده است همچنین حدود ۵۷درصد از مصارف حوضه از منابع آب سطحی و مابقی از منابع آب زیر زمینی تامین می شود.

نکته جالب توجه دیگر در مورد کشورهای با بارش کم، میزان بالای وابستگی آنها به آبیاری برای تولیدات کشاورزی است. نقشه زیر نشان می دهد بسیاری از کشورهای با بارش کم برای تولید بیش از ۷۵درصد از محصولات کشاورزی خود به آبیاری وابسته هستند.

به عبارت دیگر سهم اراضی که از آب آبی استفاده می کنند نسبت به اراضی دیم در تولیدات کشاورزی این کشورها حدود ۳برابر است. در حالی که به طور متوسط در سطح دنیا، ۸۰درصد از تولیدات کشاورزی با استفاده از آب سبز یا دیم تولید می شود.

در صورتی که در ایران میزان وابستگی تولیدات کشاورزی به اراضی آبی ۷۵درصد است. ایران جزو کشورهایی است که به دلیل وضعیت خشکی و برخورداری از میزان بارش کم این میزان وابستگی شدید را به منابع آبی سطحی و زیرزمینی برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز خود دارد.

بنابر این وابستگی ایران به بارش و عدم بارش و همچنین در دسترس بودن منابع آب سطحی و زیر زمینی بیش از سایر کشورها است.

این شرایط اقلیمی باعث شده تا برای تولید یک محصول مشابه، نیاز باشد آب به مراتب بیشتری را نسبت به سایر مناطق دنیا مصرف کند به طوری که کشاورزی در حال حاضر حدود ۷۰درصد از منابع آب تجدید پذیر حوضه دریاچه ارومیه و حدود ۹۰درصد از مصارف آب در حوضه را به خود تخصیص داده است.

براساس آمارهای مختلف سطح زیر کشت آبی کنونی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه نزدیک ۵۰۰ هزار هکتار برآورد شده است. که نشانگر افزایش ۲۰۰هزار هکتاری اراضی آبی از سال ۱۳۵۰است. همچنین سطح زیر کشت از سال ۱۳۸۸رشد چشمگیری داشته است.

علاوه بر افزایش سطح زیر کشت در بخش کشاورزی حوضه تغییر الگوی کشت کم مصرف ابی به الگوی کشت پرمصرف مانند کاشت چغندر، افزایش سطح زیر کشت باغی، تولید بیش از نیاز برخی از محصولات و صادرات آن به خارج از حوضه نیز از عوامل موثر در توسعه کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه است.

ارومیه در محاصره ۸۸۰۰۰هزار حلقه چاه

چاه ها از جمله عوامل مهمی هستند که آب های زیر زمینی را هم از دست اندازی انسان ها بی نصیب نگذاشته اند. روند افزایشی تعداد چاه های حفر شده در سطح کشور طی ۴سال اخیر نشان دهنده افزایش قابل توجه تعداد چاه ها به رقم بالای ۷۶۰هزار حلقه در سطح کشور است. از این تعداد چاه بیش از ۴۶میلیارد مترمکعب آب برداشت می شود.

اما با وجود افزایش تعداد چاه ها در سال های اخیر توان آبدهی آنها با روند نزولی همراه بوده است. همچنین کیفیت منابع آبی کشور در برخی از دشت ها به میزان قابل ملاحظه ای دچار تخریب شده و شوری آنها نیز افزایش یافته است. اما این چاه ها خنجری بر دل دریاچه نیز بوده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت نیرو تعداد چاه های غیر مجاز کشور که در سال ۱۰۳،۱۳۸۵هزار حلقه بود در سال ۱۳۸۹به افزون بر ۲۵۰هزار حلقه رسید. افزایش قابل ملاحظه میزان چاه های حفر شده در سطح حوضه نیز از جمله عوامل موثر بر افت قابل ملاحظه تراز دریاچه ارومیه بوده است.

محاصره ارومیه توسط ۸۸۰۰۰حلقه چاه تاثیر قابل ملاحظه ای بر آبدهی رودخانه های حوضه داشته که منجر به کاهش قابل ملاحظه رواناب ورودی به دریاچه شده است.

تعداد قابل ملاحظه ای از چاه های حفرشده در سطح حوضه به صورت چاه های نیمه عمیق است که به صورت غیر مجاز و توسط صاحبان باغات، مزارع و ویلاها حفر و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

با وجود افزایش تعداد چاه های حفر شده در سطح حوضه، میزان تخلیه و برداشت از آنها در سال های اخیر با روند نزولی همراه بوده است. که نشان دهنده کاهش توان آبدهی آبخوان های حوضه است.

۴۷۲۳۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    3 1
    گفتا ز كه ناليم كه از ماست كه بر ماست
    • نادر A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      5 0
      سلام یادم میاد سالها قبل آقای احمدی نژاد به استان آذربایجان غربی اومده بودند و از افتتاح چندین سد و توسه کشت و آبادانی منطقه حرف میزدند پدر من هم که یه کشاورز هست بسیار خوشحال بود این اتفاق افتاد زمین های ما سرسبز شداما اما پدر بی سواد من از کجا میدونست که داره شیره جان دریاچه رو میکشه از کجا میدونست که دریاچه به این روز میافته پدر من باید پیش بینی می کرد یا دولتمردان و مدیران قبل از طرح دادن الان همون پدرم تصمیم گرفته بره برا دست فروشی ما هم حمایاش می کنیم دیگه چه کاری ازدستتمون برمیاد
    • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
      2 2
      چرا کسی توجه و اعتراضی به حجم انبوه آلاینده ها و فاضلابهای خطرناک که دائما وارد دریای مازندران به خصوص از طریق رودخانه ولگا در روسیه میشود نمیکند؟
    • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
      0 0
      یکی از ایده هایی که میشه در نظر گرفت اینه که خط لوله ایی با امکان انتقال حجم بالایی از آب شور ساخته بشه از خزر تا دریاچه ارومیه و این خط لوله درطول شبانه روز حجم بالایی از آب دریای خزر رو به دریاچه ارومیه انتقال بده و بعد از اینکه حجم آب دریاچه به میزان لازم رسید . یک بخش کوچکتر از دریاچه رو ترجیحا در قسمت ورودی رودخانه آجی چای به دریاچه که نمک زیادی رو به دریاچه وارد میکنه با عملیات خاکریزی از بقیه دریاچه جدا کنن و از آب بخش اصلی و بزرگتردریاچه به اون بخش کوچکترپمپاژ کنن و این کار اونقدر ادامه پیدا کنه که غلظت نمک بخش اصلی دریاچه به میزان غلظت نمک آب ورودی از خزر کاهش پیدا کنه و نمک در قسمت کوچکتر دریاچه انباشته بشه. یعنی با عملیات هیدرولیکی به جای عملیات مکانیکی برای نمکزدایی اقدام میشه
  • reza IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    4 1
    مطلب خوب بود ولی جامع نبود چراکه به دلایل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه اشاره ای نکرده. از جمله بیش از 100 سد بزرگ و کوچک حوزه آبریز دریاچه و خاکریز شهید کلانتری
  • سامان IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    5 0
    مسولان که انصافابفکردریاچه ارومیه هستند.تلاش های شبانه روزی انجام میدندکه دریاچه احیابشه.البته بعدازاینکه کاملاخشک بشه.این دریاچه تاثیرگذاردرکل کشوره نه فقط منطقه آذربایجان.این دریاچه مدیریت ژاپنی میخادکه بسرعت احیابشه.نه مدیریت داخلی که فقط ازمدیریت اختلاس روبلدند.
  • علی RO ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    1 5
    بنام خدا اهل تامل و تدبر از وضعیت پیش آمده فقط اظهار ناراحتی نمی کنند. چه بسا وضعیت پیش آمده ای که از جهتی نامطلوب می باشد از جهت دیگر مطلوب باشد. مثلا نمک موجود در دریاچه ارومیه با خشک شدن آن می تواند به سرعت توسط شرکت های خصوصی جمع آوری و صادر شود و در آمد حاصل از مالیات آن صرف تولید آب شرین از دریا گردد.
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    5 1
    ایرانی جماعت همیشه باید چوب و زور بالا سرش باشه وگرنه دست به قانون شکنی میزنه. این ذات ایرانیه
  • نریمان A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    4 1
    عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه سد های بیشمار حوضه آبریز است و اینکار هم عمدی است.
  • هادی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    4 4
    این گزارش کاملا غیر کارشناسی می باشد. دلیل نوشتن و نشر این مطلب هم کاملا مشخص بوده و نیازی به بیان آن نیست. صرفا این سوال را از شما داریم که چرا هیچ اشاره ای به حجم آب های پشت سدهای احداث شده در مسیر رودهایی که قبلا به این دریاخته منتهی میشده نشده است؟ در حالی که آمار آن نقیض کامل این گزارش می باشد.
    • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      2 3
      شما مثل اینکه دوست نداری آب شیرین تو شیر خونتون باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    1 1
    بهونه دیگه ای نبود؟چیشد دولت میگفت احیا میکنیم
  • بی نام DE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    9 1
    چاه عمیق دشمن آب و خاک است. چرا باید اجازه حفر چاه عمیق بدهند؟