"مگه می خوای آپولو هوا کنی"؟! این جمله را به احتمال زیاد در مکالمات خود شنیده و شاید هم از آن استفاده کرده باشید. معمولا وقتی یک نفر کاری که می خواهد انجام دهد مدت زمان زیادی از آن می گذرد به او این جمله را می گویند. "مگه می خوای آپولو هوا کنی" حالا دیگر به یک ضرب المثل نسبتا قدیمی در میان ادبیات فارسی تبدیل شده که شاید حتی بعضی ها ندانند منشا آن چیست!

برنامه فضایی آپولو در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی آغاز به کار کرد و جایگزین برنامه فضایی مرکوری شد. در حالیکه کپسول مرکوری می‌توانست تنها یک نفر را درخود جای داده و در مدار محدودی از زمین قرار دهد، کپسول آپولو قادر بود سه نفر را در خود جای داده و به مسافت بیشتری تا فرود روی سطح ماه ببرد. نام آپولو الهام گرفته از خدای روشنایی (خورشید) و موسیقی در اسطوره‌های یونان و رومی است.

این پروژه یکی از پروژه‌های فضایی ناسا در زمان مسابقه فضایی میان شوروی و آمریکا بود که کوشش می‌کرد تا اولین انسان را بر روی سطح کره ماه فرود بیاورد.

پروژه آپولو از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۵ اجرا می‌شد و سومین برنامه پرواز فضائی انسان بعد از مرکوری و پروژه جمینای توسط آژانس فضائی بین‌المللی آمریکا ناسا بود. آپولو از فضاپیماهای آپولو و سکوهای پرتاب ساترن استفاده می کرد، که بعداً برای برنامه اسکای لب و برنامه آزمایشی مشترک بین آمریکا و روسیه پروژه آزمایشی آپولو-سایوز مورد استفاده قرار گرفتند.

در این گزارش تصویری اما عکسهای او از اولین فضاپیمای آپولو۱ که به فضا پرتاب شد و اکنون در موزه ناسا در شهرهیوستون ایالت تگزاس آمریکا نگهداری می شود را ملاحظه می کنید.
منبع:توریسم آنلاین
24282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =