موجی از زنان که در اوایل دهه ۸۰ به سمت کنکور کارشناسی رفته بود حالا با گذر از کنکور کارشناسی ارشد به سمت دکترا رفته است.

طهورا شهبازی:بعد از فتح کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد توسط زنان حالا نوبت به کنکور دکترا رسید تا به قله ای برای فتح زنان تبدیل شود.

اواسط دهه۸۰ سهم زنان در کنکور کارشناسی افزایش یافت و تعجب خیلی ها را برانگیخت اما با خیزش این موج به سمت کارشناسی ارشد این تعجب دیری نپایید. موجی که از دهه ۸۰در کنکور کارشناسی شرکت کرده بودند حالا خواستار شرکت در کارشناسی ارشد بودند تا با افزایش سال ها سهم زنان در کنکور کارشناسی ارشد هم افزایش پیدا کند.

با کاهش شرکت کنندگان در کنکور سراسری و بعد از آن کارشناسی ارشد نکته ای که در سال های اخیر به چشم می آید افزایش آمار داوطلبان کنکور دکترا و خیز آرام زنان در افزایش سهم آنان در کنکور دکتراست. به طوری که سهم زنان از ۳۹.۵۱رصد از سال ۹۱ با ۴۳.۴۲ درصد در سال ۹۴رسیده است.



همانطور که نمودار بالا نشان می دهد سهم زنان از سال ۸۸ به یکباره با کاهش در کنکور سراسری مواجه شده است. زنان که در دهه ۸۰سهم بالای کنکور کارشناسی را از آن خود کرده بودند حالا با روندی نزولی به سمت کاهش سهم در حال حرکت هستند. حرکتی آهسته در افزایش سهم مردان و کاهش سهم زنان. حرکتی که حتی منجر به کاهش داوطلبان کنکور سراسری در سال های اخیر شده است.

البته توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور سال گذشته گفته بود: تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری سال 93 نسبت به سال 92 تعداد 52 هزار و 249 نفر کمتر شده است. این تعداد نسبت به سال 91 تعداد 34 هزار و 952 نفر، نسبت به سال 90 تعداد 101 هزار و 658 نفر و نسبت به سال 89 تعداد 255 هزر و 491 نفر کمتر است.

با کاهش تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری، داوطلبان به سمت کنکور کارشناسی ارشد هجوم برده و به یکباره کنکور کارشناسی ارشد با افزایش مواجه شد. به طوری که در سال ۱۳۹۰ کنکور ارشد با رشد صدهزار نفری مواجه شد. زنان نیز با افزایش تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سهم خود را سال به سال در این کنکور بالابردند.

زنان که در سال ۹۰ سهمیه ۴۵درصدی از داوطلبان کنکور ارشد داشتند در ۴سال خیر سهم خود را به ۵۱درصد رساندند و از مردان که سهم ۵۵درصدی در سال ۹۰ داشتند پیشی گرفتند تا سهم مردان به ۴۸درصد کاهش پیدا کند. اما کنکور کارشناسی ارشد هم زنان را قانع کرد تا موج حرکتشان به سمت کنکور دکترا آغاز شود.

درست از زمانی که کنکور کارشناسی ارشد نیز با کاهش تعداد داوطلبان مواجه شد. اتفاقی که در تاریخ هم به ثبت رسید.

به گفته توکلی یکی از اتفاقات جالب از سال ۶۷ تا ۹۲ این است که در این ۲۶ سال برای اولین بار با کاهش داوطلب شرکت کننده روبه‌رو بوده‌ایم.کاهش ۳۴ هزار و ۹۰ نفری نسبت به سال قبل.

زنان که سهمشان در کنکور دکترا به ۱۶درصد در سال ۱۳۹۰می رسید در ۵سال اخیر سهم خود را به ۴۳.۴۲درصد رسانده اند. و در سال های اخیر با اینکه هنوز سهمشان در کنکور کمتر از مردان است اما به صورت چشمگیری افزایش داشته اند.

در سال ۹۲ که کنکور کارشناسی ارشد کم کم از رونق افتاد کنکور دکترا با افزایش داوطلبان روبه رو شد.

این افزایش به جایی رسید که سال ۹۳ لقب پرداوطلب ترین کنکور در ۴سال اخیر را نصیب کنکور دکترا کرد.

بر اساس آمارهای سازمان سنجش در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال 1390، تعداد 131 هزار و 147 داوطلب، در سال 1391، تعداد 178 هزار و 453 داوطلب، در سال 1392 تعداد 217 هزار و 866 داوطلب و در آزمون دوره دکتری نیمه متمکرکز سال 1393 تعداد 240 هزار و 361 نفر متقاضی شده اند.

تلاش برای کسب تحصیلات بالا همراه با بیکاری

حالا موج زنانی که از کنکور کارشناسی در دهه ۸۰ شروع کردند ازکارشناسی ارشد هم گذشته و وارد کنکور دکترا شده است. با اینکه کنکور دکترا هنوز سهم مردان بالاتری دارد اما روند نزولی را طی کرده و در عوض سهم زنان روند صعودی را طی می کند. با این همه خروجی این تحصیلات تکمیلی نتیجه ای جز بیکاری برای اکثر زنان تحصیلکرده را در بر ندارد.

با نگاهی به آمارها می توان به این نتیجه رسید که وضعیت اشتغال خیلی بر وفق مراد زنان نیست؛ آنها با وجود اینکه سهم بالای شرکت کنندگان کنکور و فارغ التحصیلان دانشگاهی را تشکیل می دهند اما همچنان با معضل بیکاری مواجه هستند. همانطور که در آخرین آمار مرکز آمار ایران آمده است زنان در بیکاری نیز سهم بیشتری از مردان دارند.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نشان می دهد که ۹.۵درصد از جمعیت فعال بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۴ساله حاکی از آن است که ۲۲.۹درصد از حمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بر اساس آخرین آمار نیروی کار مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۳ زنان با ۴۳.۶درصد نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۴ساله را تشکیل می دهند در حالی که نرخ بیکاری مردها در این گروه تنها ۱۹.۱درصد است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵-۲۹ساله را نیز ۳۸.۹درصد زنان و ۱۶.۳درصد مردان تشکیل می دهند.

۴۷۲۳۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    76 28
    اونوقت این خانمای باسواد و عالی و زیبا ب کدام خواستار کم سواد و... بله میگن؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      30 35
      با این وضعیت توهین همیشگی و مداوم مردان ایرانی، به زنان تحصیل کرده و پرتلاش، همان بهتر که به هیچ کس بله نگویند. ای کاش، با افزایش تلاش زنان برای نقش آفرینی در اجتماع و پیشرفت کشور که البته به همه سرمایه های انسانی خود نیاز دارد، مردان هم کمی برای افزایش درک خود نسبت به اجتماع و سرمایه انسانی و پیشرفت جامعه و البته نگرش درست به زنان، تلاش می کردند.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      26 19
      عزیز اینا دنبال راهی برا بله نگفتنن, شوهر به چه دردی میخوره,
    • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      15 8
      من منظور شما رو نفهمیدم. بله گفتن یه نیاز غریزی هست و ربطی به دکتر و مهندس و دیپلمه نداره. به نظرتون کسی که دکترا داره غریزه نداره؟؟آخه این چه حرفایی هست که می زنین
    • بی نام RO ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      15 5
      به کسی که عرضه داشته باشه و در سطحشون باشه. خواستگار کم سواد بره دختر کم سواد بگیره. درس نخونه که مردا دستشون تو انتخاب همسر بازتر باشه؟
    • بی نام RO ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      12 4
      در پاشخ دوم خانم گرامی از دانشگاه غیر از تعداد خاصی چیز زیادی عایدتون نمیشه من که همیشه المپیاد شرکت می کردم حتی کتابهای چند سال بعد رو هم می خونم الان افسردگی گرفتم و بدنبال مهاجرت هستم تو ایران فقط باید پزشک مهندس وکیل باشی اونهم از دانشگاههای معروف بقیه رشته ها الکی هستند 90 درصد این افراد روزی پشیمان خواهند شد ولی اتفاقا من طرفدار درس خواندن و وارد بازار کار شدن زنان هستم
    • بنیتا IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      4 7
      جریان گربه هست که دستش به گوش نمیرسید میگفت میو
    • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
      6 6
      اتفاقا دخترها هرچقدر هم از مدارج بالا رو طی کنن اکثرا بسیار بیسواد و کم اطلاعن. چون فقط طوطی وار جزوه حفظ میکنن و هیچ خلاقیتی ندارن. یه دختر آشنا بود لیسانس روانشناسی از دانشگاه تهران با معدل 18 و کلی ادعا. این حتی کار با ورد و اکسل رو هم بلد نبود. یه بیت شعر حافظ رو از رو خود کتاب نمیتونست درست بخونه. نمیدونست منظومه لیلی و مجنون رو نظامی نوشته. پایتخت امریکا رو میگفت لس انجلس و..... کلا تعطیل. فقط عین طوطی حفط کردن. و عین اسب فعالیت کردن. ولی مغز خالی اکثر دخترا همینن. رانندگی هاشونم که معروفه.
  • آريا ايراني IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    60 82
    بله ... بگذار فتح كنن... آخرش كه چي چه كارشناسي چه ارشد چه دكترا... ميشنن خونه و بچه بزرگ ميكنن و سريال فاطما گل ميبينن و گوشي تلفن هم داخل دستشون با صحبتهاي خاله زنكانه داغ ميشه و شوهر بيچاره بيرون در گرما و سرما خرج زندگي رو درمياره
    • ش IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      53 27
      متاسفم برای طرز تفکر بیمارتون...اون خانوما خودشون پولشونو در میارن نیاز به شوهر بیچاره در گرما و سرما ندارن شما خرج زندگی خودتو در آر اونا از شما پول نخواستن
    • سعید A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      20 14
      چو هرگز نیابی نشانی ز شوی. ز گهواره تا گور دانش بجوی
    • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      21 9
      نه عزيزم اينا اصلا شوهر نميکنن اگه هم شوهر کنن يه آدم حسابى که طرز تفکرش مثل تو نباشه
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    43 15
    که بعدازاینکه دکتراگرفتن برن باحداقل حقوق دربخش خصوصی کارکنن وبه خاطرهمین هم هست که نرخ بیکاری درزنان کمترازمردان هست .
    • محمد حسین IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      20 8
      عزیزم تا اون جا ک من فهمیدم از مقاله نرخ بیکاری خانم ها بالاتره. درس می خونن زحمت می کشن ولی کار بشون نمی دن نمونه اش مادر بیچاره من. انصاف و انسانیت حاکم نیست . همش زن ستیزی بچه گانه
    • سامان IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      14 2
      من با تحصیل کردن خانم ها در مقاطع تحصیلا تکمیلی نه تنها موافقم بلکه همواره آنها را تشویق هم می کنم. تحصیل دید روشن نی دهد چه در زندگی و چه در کار. اما تنها نکته منفی موضوع این دلیل می باشد که بانوان با توجه به اینکه نقش اول را در درآمد زایی خانوار ندارند با توجه به تحصیلات بالا اما با درآمدهای پایین تر مشغول به کار می شوند و به این دلیل ارزش مدرک تحصیلی متناسب با حقوق دریافتی پایین می آید. نمونه همکلاس های بنده در مقطع دکتری با درآمد ماهیانه 1100 مشغول هستند و دیدگاه کارفرما را نسبت به مدرک تحصیلی تحت شعاع قرار می دهند.
  • فرزام باقری RO ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    48 8
    مدرک دانشگاهی بهتر برابر است با بیکاری بیشتر
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    36 53
    زنها دنبال بیکار کردن مردها هستند
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      21 16
      ببین آقای عزیز رقابت کن چرا پای قدرت بدنی را میآید وسط . قدرت مغزی زن و مرد نداره.یه استخدام شرکت کردم و قبول شدم همراه یک آقا مامان پسره به من گیر سه پیچ داده بود تو واسه چته کار . پسرا بایست برن سرکار. بعد به اون خانم گفتم اگه من مثل خیلی های دیگر ازدواج نکنم چی میشه تو میآید خرجم را بدهید. خلاصه من قبول شدم و اون پسر رد.دیگه جامعه رقابتی شده نباید کوتاه اومد.
    • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
      17 9
      بی عرضگی خودتون را تقصیر دیگران نیاندازید.
  • ش IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    20 9
    زنها دنبل رشد خودشون هستن بهتره مردا هم به همین فکر باشن
  • حمید RO ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    17 12
    زنها حق دارن ادامه تحصیل بدن و دوسلت هم باید براشون اشتغال زایی کنه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    24 6
    1 مردی که عرضه سرپرستی بر زن را داشته باشد برای دانشگاه رفتن وسرکار رفتن نیازبه همت وهوش خودش دارد نه محدودسازی زن.2 آقایان شاغل الان یا بدنبال ازدواج نیستند یا بدنبال دختری هستند که علاوه بر زیبایی و....دارای پدر مایه دار یا شغل بدرد بخور یا هردوباهم باشد.3بیکاری در زنان بیش از2برابر مردان است وفقط 13درصد کل نیروی کار ایران زن است.4 حقوق را وزارت کار تعیین میکندو نگاهی به اطلاعیه های استخدام بدرد بخور نشان میدهد که آنها مذکر بودن را شرط استخد ام گذاشته اند.همه خانومه شوهر ندارند همه شوهرها هم نمیتوانند تنهایی مخارج اساسی زندگی بدهند تازه مردان بی مسئولیت اگر زنشان نفقه بخواهد به بهانه ای مثل عدم تمکین از نفقه معاف میشوند.مردان مجبور نیستندبه مشاغل پشت میزی خود را محدود کنند
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    7 2
    اوضاع در آزمون فوق ديپلم چگونه است؟ آيا در آنجا هم تعداد خانمها بيشتر از آقايان است؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    11 7
    می تونیم
  • محمد سلمانی A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    13 16
    این یعنی بیکاری بیشتر برای مردان، افزایش بیشتر سن ازدواج و کاهش نرخ ازدواج. کاهش رشد جمعیت، لطمه خوردن به صنایع تحقیقاتی و تولیدی کشور..... خدایی خانوما به جز برا چشم و هم چشمی برا چی می رن دانشگاه نمیدونم؟؟؟؟
  • وحید RO ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    14 2
    تنها دلیلی که خیلی از مردها ادامه تحصیل میدن، این سربازیه.
  • خانم شاغل A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    5 24
    تحصیلات عالی و شاغل بودن خانما هیچ وقت مانع یه ازدواج موفق نمیشه بلکه لازمه یک ازدواج موفق یه خانم تحصیلکرده و شاغل هست, همکارانی دارم که با وجود شغل رسمی و تحصیلات عالی با مردانی که سواد سیکل و شغل کارگری ساختمانی و پادویی و… دارن ازدواج کردن تنها و تنها بدلیل درک بالا و اهل زندگی بودن شوهراشون و موفق و راضی از زندگیشونن, آقایونی هم که خانمای تحصیلکرده و شاغل را افزون طلب میبینن باید اشکال رو در ذهنیت خود جستجو کنن که ساخته و پرداخته ای غیرواقعی است. آرزوی موفقیت برای تمام خانما و درک متقابل برای تمام آقایان محترم دارم.
  • آرش A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    9 10
    متاسفم برای جامعه ای که مردمش اینطور فکر کنند آقای محترم که عرضه کار پیدا کردن نداری، بخاطر بی عرضه بودن تو که نباید زنان خونه نشین بشند. شوهر نکنند، تو خرجشون رو میدی؟ تو که خودن عرضه پیدا کردن کار نداری و لیاقت ازدواج رو نداری. من خودم هم اگه کار پیدا نکنم بهیچ وجه یه دختر دیگه رو بدبخت نمیکنم.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    19 7
    والا این مورد هم فرهنگ میخواد، هر خانواده ایی فرهنگ خودشو داره، ولی کلیتی که من دیدم خانوما میرن سر کار، حقوقشونو ریخت و پاش می کنن بعدم میگن وظیفه شوهر آینده که زندگی بذاره، یک موبایلو دو روز نمیتونن نگهدارن میشکوننش، گمش می کنن، میشورنش تحصیلات خوبه، ولی وقتی طرف هیچکارس انقدر پز داره شما فکر کنم مدرک داشته باشه کی میخواد جمعش کنه؟ که البته تهش میشه همین امار طلاق بالای تو جامعه، متاسفانه من که تجربه بهم ثابت کرده هر چقدر سواد بالاتر دختر غیر قابل تحمل تر و یاغی تر
    • بی نام ES ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
      2 7
      آقای بسیار مودب اولا یاغی واژه زشتیستت دوم زنان تنها 13درصد بازارکار کشور را دارند تازه اشتغال زنان متاهل از این هم کمتر است آنوقت چگونه آمار بالای طلاق جامعه ما تقصیر اشتغال زن است
    • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      5 2
      واژه ی زشت اون کلمات "بی عرضه" و امثال اونه که یه مشت دختر پر رو تو همین کامنتها برای مردا گذاشتن.
  • عطا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    2 3
    مشکل جامعه و مسولین ما اینست که شناخت کاملی از خلقت ندارند فکر میکنند خداوند زن و مرد را مثل هم آفریده و متاسفانه دولت مردهای هم از زنان استفاده ابزاری میکنند اگر به همین منوال پیش برود بیست سال دیگر آنچنان فاجعه ای رخ بدهد که صد بارکلا.... به کشورهای بی دین و غربی بگوییم
  • بهرام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    11 3
    کمیت مهم نیست کیفیت مهم بوده، هست و خواهد بود. در دوره کارشناسی ارشد و کارشناسی بنده 80 درصد کلاس ما دختر بودند اما در مواقع حل تمرینات، انجام پروژه ها و حتی انجام پایان نامه به شدت وابسته به همین تعداد اندک پسر بودند. حتی یادم هست یکبار یکی از همکلاسیان خانم سر امتحان زد زیر گریه بنده خدا و من دلم سوخت و برگمو باهاش عوض کردم و براش نوشتم 2و3 تا سوال تا پاس کرد. در تمام دنیا هم بالای 90 درصد از بهترین اساتید و نخبه های علمی در همه رشته ها آقا هستند. این یک واقعیت غیرقابل کتمان هست.
  • زهرا IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    2 2
    سلام جدا از اینکه نگرش زنانه مردانه را از علم آموزی باید جدا کرد؛ به این نکته توجه کنیم که بسیاری از مردان برای ازدواج به معیارهای شاغل بودن خانم ها و تمکن مالی خانواده دختر چشم دوخته اند. بسیاری از خواستگاران حتی گاهی به دلیل فقر خانواده دختر علی رغم همه خصائص خوب او از ازدواج منصرف می شوند. اینها را من تجربه کردم و یا در اطرافیان به چشم دیدم.
  • ناصر IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    5 1
    درس خواندن و اشتغال و ازدواج زنان موارد شخصي است و نه به دولت و نه به اقايان مربوط نيست. اما سئوال از خانمها چرا شما فقط در حقوق ادعاي برابري داريد و در وظيفه مظلوم نمايي مي كنيد؟ پس بايد سربازي هم بريد نفقه هم نگيريد نصف خرج خانه هم بدهيد مهريه هم نگيريد ضمنا ما مردان و زنان كمي با هم مهربانتر و منصف تر باشيم
  • بی نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    3 2
    درس بی ارزشه.من و بسیاری از دوستانم در بهترین دانشگاه ها درس خوندیم ولی بیهوده بود.کنکور یه سراب به آدم نشون میده.تا وقتی دانشگاهی خوابی وقتی تموم شد تازه از خواب بیدار میشی ولی دیگه فایده نداره چون عمرت از ذست رفته. مدرک الان همون کاغذ پاره ایه که آقایون میگفتند
  • عل A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    8 5
    یکی از دلایل بدبختی مملکت همینه. زنها با عقاید فمنیستی و چشم و همچشمی و عقده های کورکورانه میرن مدرک میگیرن و فرصتهای شغلی رو با نصف حقوق اشغال میکنن و پول رو خرج لوازم آرایششون میکنن. بعد همه منتظرن خاستگار با مدرک دکتری براشون بیاد غیر این هم باشه عین بچه ها توهین میکنن که بی عرضه اید و غیره. آخه دختر خوب همه که مثل تو پدری و خانواده ای نداشتن که خرج تحصیلشون رو بده. همه شرایط آرام تو رو توی خونه برای درس خوندن نداشتن که. تویی که به جوونای بیکار میگی بی عرضه عامل بدبختی مملکتی. آخه کوته فکری تا چه حد. بدتر از اون یه مشت مرد که از اینا حمایت میکنند. دنبال چی هستی برادر؟ که دخترا برات لایک بزنن؟ خوش باشی
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    5 3
    ضرب المثل چینی که میگه: برای مرد دانش لازم است و برای زن نجابت.