نشریه کلید ملی در آخرین شماره خود از اعضای شورای شهر زابل درباره معضلات این شهر، نظرخواهی کرده است.

در این نظرخواهی از اعضای شورای شهر زابل پرسیده شده‌است که مهمترین نیاز شهر برای سرمایه‌گذاری چیست؟ بررسی پاسخ‌ها نشان می‌دهد که «فقدان درآمد پایدار شهرداری»، «مشکل آسفالت خیابان‌ها و نبود کارخانه تولید آسفالت» و «فقدان پارک و فضای سبز» سه مشکل اساسی این شهر ۱۳۱هزارنفری است.
یکی از محورهای مشترک میان نظرات اعضای شورای شهر زابل مشکل محدود بودن فضای سبز و همین‌طور پارک در شهر زابل است.

«احمد میر» یکی از اعضای شورای شهر زابل تأکید دارد که این شهر فقط ۳ پارک دارد و همین سه پارک هم امکانات رفاهی و تفریحی لازم برای مردم را ندارد.

همچنین «شهلا رضوانی» دیگر عضو شورای این شهر تأکید دارد که زابل پارک بانوان ندارد.

اما نگاهی به جدول زیر نشان می‌دهد که عمده مشکل شهر زابل نداشتن درآمد پایدار است زیرا نه مردم ساخت و ساز قابل توجهی در شهر تدارک می‌بینند که عوارض نوسازی پرداخت کنند و نه کارخانه یا شرکت‌هایی در شهر یا حومه فعالیت دارند که عوارض حاصل از فعالیت آن‌ها منجر به درآمد شهرداری شود.

نبود کارخانه تولید آسفالت علاوه بر شهر زابل دیگر شهرهای سیستان را با مشکل ساماندهی معابر مواجه کرده است.

نظرخواهی از 10 تن از اعضای شوراهای شهر زابل در مورد مهمترین نیاز شهر در حوزه مدیریت شهری

نام عضو شورای شهر

در حال حاضر شهر در حوزه مدیریت شهری نیازمند چه سرمایه گذاری است؟

چرا در این زمینه باید سرمایه گذاری شود؟

احمد میر، رئیس کمیسیون حقوقی و اداری

عمران و شهرسازی

مهمترین مشکل شهر در زمینه عمران و شهرسازی است و کمبود فضای سبز شهر، نبود امکانات تفریحی و رفاهی برای مردم است.زابل فقط 3 پارک دارد که به فقط اسمشان پارک است و آنطور که باید به درد تفریح مردم نمی خورد به دلیل اینکه تا الان هر کاری که شهرداری در این زمینه انجام شده، فقط بر حسب تفکرات سنتی بوده است.صرف نظر از اینکه اگر اعتبارات لازم جذب شده در مسیر اصلی هزینه نشده است. به نظر من شهرداری زابل بیمار است چرا که مشکلات مدیریتی، نبود کارشناسان تخصصی، سرمایه و اعتبارات حرف اول را می زند.

حامد شهرکی مقدم، سخنگوی شورای شهر و شورای شهرستان و رئیس کمیسیون نظارت و ارزیابی عملکرد آسفالت شهری و فضای سبز شهر زابل عقب ماندگی های بسیاری دارد که یکی دوتا نیست، اما این حادثه تلخ به دلیل عدم درآمد پایدار برای شهرداری است که باعث شده بسیاری از کوچه ها و معابر آسفالت نباشند و چهره زشتی به شهر بدهند و اینکه زابل با وجود 200 هزار نفر جمعیت فقط از 2 پارک بهره مند شوند. با این حال اگر شهرداری درآمد پایدار داشته باشد، قطعا بسیاری از این مشکلات رفع می شود.

سید عباس فاطمی، عضو کمیسیون ماده 100

فرهنگی، عمرانی و اقتصادی

شهر با مشکل زیرساخت های اقتصادی مواجه است و به نظر من باید روی تاسیس کارخانه سرمایه گذاری کرد. شهر کارخانه ندارد که هم برای شهرداری درآمدزایی کند و هم معضل بیکاری را برطرف کند. از طرفی مرز بسته است و بسیاری از داد و ستدها با کشورهای افغانستان و پاکستان انجام می شد، اما الان با بسته شدن مرز جلوی درآمدزایی گرفته شده است و بسیاری از مردم بیکار شده اند.

هادی ارباب

عدم منابع مالی پایدار

متاسفانه شهرداری منابع مالی پایدار ندارد که بتواند طرح هایش را اجرا کند. از طرفی کارخانه ای هم در شهر وجود ندارد که عوارض به شهرداری پرداخت کند و از این طریق کسب درآمد کند. 

گلزار سرگلزائی، نائب رئیس شورای شهر

عمران، اقتصادی

شهر نیاز به عمران آبادی و آسفالت دارد، بسیاری از کوچه ها و معابر شهر هنوز آسفالت نشده اند و چهره شهر را زشت کرده است و از سوی دیگر مرز در گذشته باز بود و مردم از نظر اقتصادی در رفاه بودند، اما الان مرز بسته است و بسیاری از مردم بیکار شده اند. به عقیده من اگر بحث منطقه آزاد تجاری انجام شود، کمک بزرگی به مردم و شهر می شود و فکر می کنم که این مهمترین خواسته مردم از رئیس جمهور منتخبشان باشد.

محمود رفعت، رئیس کمیسیون عمران

عمران و بیکاری جوانان

اگر بتوانیم برای کارخانه آسفالت و کارخانه قطعات بتنی ماشین آلات خریداری کنیم، آن وقت بسیاری از مشکلاتمان در مورد عمران شهر مثل خیابان کشی، جدول کشی، شرکت راهسازی، محوطه سازی و... برطرف می شود و همچنین ما نیروی بیکار در شهر زیاد داریم مثلا اگر کارخانه هزار نفر پرسنل دارد حدود 500 نفرشان کار خاصی ندارند، اگر کارخانه ها برای بلند مدت آماده شوند، قطعا نیروی بیشتری اشتغال می یابند و شهرداری هم از عوارض کارخانه بهره می برد.

علی اکبر بَزی، رئیس شورای شهر

 

نبود درآمد پایدار شهری، آسفالت شهری و کمبود سرانه فضای سبز

شهرداری درآمد پایدار ندارد و نمی‌تواند همه کوچه و معابر شهر را آسفالت کند و از سوی دیگر مردم شهر نیاز به فضاهای سبز، بوستان و پارک دارند، به دلیل کمبود بودجه شهرداری نمی تواند کاری از پیش ببرد و نیاز مردم را رفع کند. با توجه به خشم طبیعت و وضعیت آب و هوای شهر ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم. امسال بارندگی در شهر زیاد بود و شهرداری فقط یک مکنده برای انجام کارهای شهری داشت و باید بگوییم که 80 تا 90 درصد وسایط نقلیه شهرداری فرسوده و غیرقابل استفاده است.

مهدی سرگلزایی، رئیس کمیسیون فرهنگی 

فرهنگی

فرهنگ ریشه در همه مسائل دارد، اگر به مردم آموزش کافی درمورد مثلا نظافت شهر، بحث زباله ها و... دهند باعث می‌شود که بسیاری هزینه‌های شهرداری پایین بیاید، به دلیل اینکه بسیاری از این معضلات را ما هر روز در شهر به چشم می‌بینیم. ما حدود یکسال است که ما بر روی بحث فرهنگی کار می‌کنیم و الان شاهدیم که مردم برای گسترش فضای سبز خودشان آرام آرام دست به کار شده‌اند. باید در این زمینه سرمایه گذاری شود. 

شهلا رضوانی، رئیس کمیسیون بانوان

فضای سبز، مبلمان شهری

زابل پارک بانوان ندارد و من فکر می کنم که مهمترین دغدغه ام به عنوان مسئول کمیسیون بانوان همین مورد باشد. متاسفانه شهرداری بودجه ندارد که طرح‌هایش را اجرا کند. البته وضعیت اقتصادی منطقه هم بد است به طوری که ما دچار روزمرگی شده‌ایم و در همین راستا بخش خصوصی هم مشارکتی ندارد تا بتوانیم فضای سبز شهری، پارک و شهربازی در احداث کنیم. شهر ما هنوز در حالت سنتی اش بسر می برد و نسبت به شهرهای دیگر کشور هنوز عقب مانده‌است.

زهرا هرمزی، عضو کمیسیون بانون و رئیس شورای شهرستان زابل

اشتغال، مبلمان شهری و خشکسالی

زابل کارخانه فعالی ندارد که هم باعث ایجاد اشتغال شود و هم با پرداخت عوارض به شهرداری کمک شود، به دلیل بیکاری بسیاری از مردم از زابل مهاجرت می کنند. از طرفی تغییر مبلمان شهر، تاثیر بسزای در فضای شهر دارد که این مسئله نیاز به سرمایه گذاری شدید دارد و از طرفی دیگر با توجه به خشکسالی 17 ساله شهر و آبیاری سنتی مزارع مردم با مشکلات بسیاری روبر هستند و این مسئله مزید بر علت شده است. مسئولان هر چه زودتر باید فکری به حال این قضیه کنند.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =