گروگانگیری در تونس که منجر به مرگ ۲۲ نفر از جمله ۱۷ گردشگر خارجی شد درحالی اتفاق افتاد که چند آژانس های مسافرتی، برنامه هایی برا ی گردشگران ایرانی در نوروز ۹۴ برای سفر به تونس دارند.

سینا قنبرپور: تنها یک روز مانده به آنکه مسافران ایرانی راهی کشور تونس شوند دو فرد مسلح با ورود به موزه‌ای مهم در این کشور ۲۲ نفر از جمله ۱۷ گردشگر خارجی را به قتل رساندند (این خبر را بخوانید). این در حالی است که وزارت امورخارجه کشورمان پیشتر خطاب به برگزارکنندگان تور نوروزی به تونس اعلام کرده بود این کشور از جمله مقاصد امن گردشگری محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد وزارت امورخارجه در تحلیل وضعیت امنیت کشورهای دیگر به ویژه کشورهایی که ایرانیان برای تعطیلات نوروز به آن سفر می‌کنند درست عمل نکرده باشد. این در حالی است که وزارت امورخارجه سایر کشورها به طور مستمر کشورهای ناامن برای گردشگری را به شهروندان خود معرفی می‌کنند.

پیش از این 
رییس اداره دوم خاورمیانه و شمال آفریقا وزارت امورخارجه روز ششم اسفندماه طی نامه‌ای  در پاسخ به استعلام یک شرکت مسافرتی اعلام کرده بود: «کشور تونس به عنوان یکی از مقاصد توریستی حوزه مدیترانه از وضعیت امنیتی و استقرار و آرامش برخوردار بوده و هیچ‌گونه خطری توریست‌های خارجی را تهدید نمی‌کند. لذا اعزام تورهای توریستی به این کشور در ایام نوروز بلامانع است.»

اما این همه ماجرا نیست. بررسی اخبار و تحلیل‌های موجود و منتشر شده از وضعیت فعالیت‌های گروه موسوم به «داعش» نشان می‌دهد این کشور نقش مهمی در تقویت و تأمین منابع انسانی این گروه داشته است. همین امر این سئوال را مطرح می‌کند که آیا وزارت امورخارجه کشورمان تحلیل درستی از وضعیت امنیتی مقاصد گردشگری دارد؟

زنان تونسی در میان داعش

در حالی که از امروز قرار بود تعدادی از گردشگران ایرانی نوروز ۹۴ را در تونس بگذرانند، روز گذشته «الحبیب الصید» نخست وزیر تونس اعلام کرد در ماجرای گروگان گیری امروز تروریست‌های مسلح در موزه باردو در پایتخت این کشور ۲۲ نفر از جمله ۱۷ گردشگر خارجی کشته شدند. هیچ گروهی تاکنون مسؤولیت این حمله را بر عهده نگرفته اما «فدریکا موگرینی» مسؤول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، داعش را مسؤول حمله تروریستی در پایتخت تونس دانست..

تازه‌ترین خبر مرتبط با این کشور و نیروهای داعش مربوط به اعزام ۱۰۰ زن و دختر تونسی براي  جهاد نکاح و پیوستن نیروهای داعشی در سوریه و عراق بوده است. این درحالی است که برآوردها نشان می‌دهد دستکم ۳هزار نفر از نیروهای داعشی از کشور تونس جذب شده‌اند؛



با این اوصاف سئوال است که چرا وزارت امورخارجه بدون توجه به همسایگی تونس و لیبی و اتفاقی که برای منزل سفیر ایران در این کشور روی داد ورود به تونس را امن تلقی کرده است.

سوم اسفندماه امسال مقابل خانه سفیر ایران در طرابلس انفجاری روی داد که خوشبختانه آسیب جانی به همراه نداشت  لیبی در همسایگی تونس مدتهاست که شاهدرگیری‌هاي قومی و قبیله‌اي با حضور پررنگ گروه تروریستی داعش است.

نقش وزارت خارجه حفاظت از اتباع است

«هوشنگ غفارپور» رئیس هیئت مدیره مؤسسه مطالعات بین‌المللی جهانگردی «گابین آسیا» که نامه‌ای هم در همین زمینه خطاب به «جابرانصاری» مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه نوشته است دراین باره‌ به خبرآنلاین می گوید: یکی از وظایف وزارت امور خارجه در هر کشوري رصد وضعیت کشورهاي مختلف جهان از شرایط اقتصادي، فرهنگی، اجتماعی و به‌ویژه امنیتی است. دراین گونه موارد معمولاً دستگاه دیپلماسی هر کشور وظیفه دارد در شرایط خاص هشدارهاي لازم را به اتباع خود بدهد

غفارپور به سخنان وزیر کشور تونس به نقل از خبرگزاری «نشره» استناد کرده و می گوید: در شرایطی که وزیرکشور تونس از متلاشی کردن یک گروه تروریستی در استان قصرین تونس وابسته به گروه موسوم به «عقبه بن نافع» خبر می‌دهد چگونه می‌توان این کشور را امن تلقی کرد زیرا به نظر می‌رسد نیروهای تندرو متعددی در این کشور فعال هستند.

این فعال گردشگری همچنین تأکید کرد: براساس اخباری که روزنامه پرتیراز «الوسنه» منتشر کرده است منابع اطلاعاتی کشور ارد گفته‌اند نیروهاي داعشی قصد دارند در مرز تونس و الجزایر اقدام به تشکیل امارات اسلامی کنند، حال پرسش این است که آیا فرستادن گردشگران ایرانی به چنین منطقه‌ای منطقی است؟
نگرانی بیشتر وقتی رخ می‌نماید که بدانیم خریداران تور گردشگری به تونس از جنس افرادی نیستند که اخبار را پیگیری کنند و اهل خرید روزنامه‌های داخلی یا پی‌جویی‌هایی از این دست باشند و عموما تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای سفر به تونس را برگزیده‌اند.

با این وصف باید دید مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفاظت از شهروندان کشورمان از حادثه روز چهارشنبه آن هم در جوار مجلس تونس تصمیمات لازم را می‌گیرند؟

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    10 0
    بنام خدا جالبه که آزانس مسافرتی.... برای من پیامک فرستاده که سفر به تونس و جشن عید در انجا. وقتی زنگ زدم و پرسیدم وضعیت اونجا چطوره خانمه میگه درگیریها دروغه و خبری نیست ایشان حتی اخبار را هم پیگیری نمیکنند. و فقط برای پول حاضرن جون هموطنانشون رو به خطر بیندازند
  • سينا قنبرپور A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    4 0
    نخستين گروه توريست هاي ايراني فردا عازم تونس مي شوند ١٥٠ نفر ايراني به مقصدي مي روند كه تنها ٢ روز قبل در آن تروريستها ٨ تن را كشته اند