انتشار گازهایی مانند دی اکسید کربن عامل مهمی در ایجاد تغییرات آب و هوایی در جهان است.

هادی معیری نژاد- حقیقت این است که از هنگام ایجاد حیات بر روی کره زمین در هیچ دوره ای مانند 200 سال اخیر که مصادف با انقلاب صنعتی است ؛ این کره این قدر تغییرات شدید آب و هوایی نداشته است.

اما روند صنعتی شدن و افزایش جمعیت و همه وهمه دست به دست هم داده اند تا بشریت با تولید مواد و گازهای مخرب در این دو سه قرن اخیر بیشترین صدمه را به محیط زیست بزند.

نمودارهای زیر بیانگر کشورهای تولید کننده گاز co2 است

گاز

گاز

برای تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

ایران نیز به همراه چند کشور منطقه مانند عربستان بعد از کشورهای صنعتی در تولید این گاز در منطقه در جایگاه بالایی قرار دارد.

اما به گفته ابتکار تمهیداتی در جهت کاهش این گاز انجام شده است

به گفته وی دولت یازدهم ساز و کارهایی برای کاهش آلاینده‌ها در کشور اندیشیده که خوشبختانه موثر واقع شده است و البته این اقدامات، گام های اولیه ای است که باید ادامه یابد.

اما دانشمندان خبر خوشی هم در این رابطه دارند


آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان در بخش انرژی، سال 2014 برای نخستین بار پس از چهار دهه افزایش، ثابت ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از اسلو، این آژانس افزود انتشار گاز دی اکسید کربن در سال 2014 حدود 23 میلیارد و 300 میلیون تن بود که تقریبا با رقم سال 2013 برابر است.

فاتح پیرول کارشناس ارشد اقتصاد در آژانس بین المللی انرژی گفت این رویدادی غیرمنتظره و مسرت بخش است و این امید را ایجاد می کند که انسان ها می توانند با یکدیگر برای مبارزه با تغیرات آب و هوایی که بزرگترین تهدید برای کره زمین محسوب می شود مقابله کنند.

آژانس بین المللی انرژی که مقر آن در پاریس است افزود توقف روند صعودی انتشار گاز دی اکسید کربن در جهان با به کار گیری شیوه های سازگار با محیط زیست برای تولید انرژی در چین و کشورهای پیشرفته ارتباط دارد. در سال 2014 مقدار بیشتری برق در چین با استفاده از منابع تجدید پذیر مثل انرژی برق-آبی و انرژی خورشیدی و باد تولید شد و زغال سنگ کمتری سوزانده شد.

این نمودار نشان دهنده سهم هر بخش از فعالیت انسانی در تولید این گاز است.

گاز

کمیته از دانشمندان هواشناسی وابسته به سازمان ملل اعلام کرد انتشار گازها عامل افزایش موج خشکسالی و سیل در مناطق مختلف زمین و افزایش سطح آب دریاها است.

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =