شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه با پایان یافتن پنجمین ماه اکران فیلمهای این گروه سینمایی گزارشی از میزان استقبال فیلم‌های این گروه منتشر کرد.

به این گزارش به تحلیل ضريب اشغال فیلم‌های سینمایی اکران شده در گروه سينمايی هنر و تجربه از ١٣ مهر تا ١٣ اسفند می‌پردازد. این گزارش حکایت از ضريب اشغال 34 درصدی از 800 صندلی تعلق گرفته به این گروه از کل صندلی‌های سینمای کشور دارد. این استقبال درحالی است که آمارهای فروش در سینمای بدنه ضريب اشغال 5 درصدی را نشان می‌دهد.

متن کامل گزارش که از سوی مسئولان گروه هنر و تجربه منتشر شده به این شرح است:

طي ماه‌‌هايي كه از شروع فعاليت «گروه سينماهاي هنر و تجربه» مي‌گذرد، رسانه‌ها و ناظران و علاقه‌مندان پيگير سينماي ايران كنجكاو اطلاع از ميزان فروش و تماشاگران اين گروه بوده‌اند. با توجه به اين‌كه سازوكار و شيوه اعلام فروش فيلم‌هاي سينماي بدنه طي سال‌هاي گذشته فقط اعلام رقم ريالي فيلم‌ها بوده (رقم‌هايي كه خيلي‌ها در درستي آن‌ها ترديد دارند)، آن هم بدون توجه به فاكتورهاي متعدد دخيل در اين رقم، شوراي سياست‌گذاري سينماي هنر و تجربه پيروي از اين روش را براي اعلام فروش فيلم‌هاي اين گروه جايز ندانسته است. اينك كه با پشت سر گذاشتن سيزدهم اسفند پنج ماه از آغاز كار گروه مي‌گذرد و به پايان سال نزديك مي‌شويم، شايسته است گزارش در اين زمينه به اطلاع علاقه‌مندان برسانيم.

گروه سينماهاي هنر و تجربه با  ٣٤درصد ضريب اشغال ظرف پنج ماه آغاز فعاليتش توانسته ركورد خوبي در حوزه نمايش به جا گذارد  و اين در حالي است كه ضريب اشغال سينماي تجاري امسال به حدود پنج درصد رسيده است!

اين گروه با دراختيار داشتن فقط ٨٠٠ صندلي از ١٤٠ هزار صندلي سينماي ايران (چهار سالن سينما و دو سالن غيرسينمايي در سه كلانشهر تهران، مشهد و اصفهان) از ١٣ مهر 93 توانسته ١٣فيلم سينمايي را به نمايش بگذارد و باعث خروج از ركود هميشگي سينمايي ايران در حوزه نمايش فيلم‌هاي متفاوت شده است. اجاره سالانه سينماها و پرداخت كل فروش فيلم‌ها به سرمايه‌گذاران در روش سينماي هنر و تجربه روش منحصربه‌فردي است كه باعث تقويت اقتصاد سينماي مستقل سينماي ايران خواهد شد، و پذيرفتن بخشي از هزينه تبليغات فيلم‌ها توسط اين گروه نيز باعث تقويت دوچندان اين بخش مغفول‌مانده از سينماي مستقل و متفاوت خواهد شد؛ هرچند كه مسألة فروش و اقتصاد از اولويت‌هاي اصلي طرح سينماي هنر و تجربه نيست و اولويت‌هاي اصلي، فراهم آوردن امكان ديده شدن اين فيلم‌ها، و ارزيابي شدن فيلم‌ها در فضايي فرهنگي است تا كمكي باشد به روشن‌تر شدن آيندة كاري و مسير حرفه‌اي سازندگان اين فيلم‌ها.

مهمترين كاركرد «سينماي هنر و تجربه» در سينماي ايران در تمام ابعاد سياست‌گذاري سينمايي، امكان به نمايش درآمدن فيلم‌هاي سينمايي، مستند و كوتاهي است كه سال‌ها زير سيطره سينماي بدنه بوده‌اند و خيلي از فيلم‌ها بيش از يك دهه است كه همچنان در پي پيدا كردن روزنه‌اي به اكران هستند و در اين تجربه كوتاه مشخص شدچنانچه اراده‌اي براي شكستن قواعد كهنه و سنتي در تمام زواياي فعاليت‌هاي سينماي ايران وجود داشته باشد بدون شك مي‌تواند باعث خروج از بحران‌هاي بي‌شمار سينما شود و سينماي هنر و تجربه با شعار «امكان ديده شدن ده‌ها فيلم، فقط با در اختيار داشتن نيم درصد از ظرفيت كامل سينماهاي كشور» توانسته نسيم تغيير در سينماي ايران را نويد دهد.

تعيين تكليف نمايش فيلم‌ها و در پي آن آزاد شدن رايت‌هاي متعلقه و امكان به وجود آمدن گردش مالي براي اين سينماي متفاوت با واگذاري رايت‌هاي متعلق به شبكه‌هاي نمايش خانگي، حقوق فيلمخانه‌اي و مذاكرات لازم با تلويزيون براي واگذاري رايت نمايش فيلم‌ها از دستاوردهاي «سينماي هنر و تجربه» است و ذكر اين نكته ضروري است كه اقتصاد سينماي هنر و تجربه طبيعتاً  با «صفرهاي كم» عجين شده و برگشت هر ميزان سرمايه از نمايش فيلم‌ها با توجه به ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي اندك براي توليد اين فيلم‌ها باعث رونق اين نوع سينما خواهد شد. ترديدي نيست كه اين نوع سينما، با اين تعداد سالني كه در اختيار دارد، سينماي فروش‌هاي ميلياردي نيست.

هرگونه مقايسه‌اي ميان رقم فروش اين فيلم‌ها و فيلم‌هاي سينماي بدنه اشتباه است؛ اما مي‌توان يك بار ديگر رقم ضريب اشغال 34 درصد را با ضريب اشغال 5 درصد مقايسه كرد. برنامه‌ريزي اكران سانسي با شيوه «نمايش در طول زمان» و ضريب اشغال سينماهاي گروه در جدول پيوست نشان‌دهنده تفاوت ماهوي روش متفاوت اكران اين نوع سينما با سينماي تجاري است كه چنانچه بخواهد اين روش با مشخصات اقتصاد سينماي اكران تحليل و ارزيابي شود برخلاف «آدرس درست» سينماي هنر و تجربه اين ارزيابي‌ها خودنمايي مي‌كند و سياست اصلي و اولويت اول تا دهم سينماي هنر و تجربه تا اطلاع ثانوي همان «فراهم كردن امكان نمايش اين فيلم‌ها در نيم درصد از ظرفيت كل سينماهاي ايران» است و چنانچه اين تحليل‌ها بر اساس اين سياست صحيح مبتني باشد همان «آدرس درست»سينماي هنر و تجربه خود نمايي خواهد كرد.

5858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    7 1
    پرویز داستان خوبی دارد
  • بیننده FI ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    3 0
    سینمای هنر و تجربه واقعا ایده خوبی است. امسال من دو فیلم ماهی و گربه و پرویز رو از سینمای هنر و تجربه دیدم و این دو فیلم بهترین فیلم هایی بود که در کل سال ۹۳ تو سینما دیده بودم.