سفر درون شهری می‌تواند مثل یک کابوس باشد؛ اما اگر آن شهر دارای یک سیستم حمل و نقل زیبا و قابل اعتماد باشد، قضیه فرق خواهد کرد.

لندن:
سیستم زیرزمینی حمل و نقل لندن، قدیمی ترین در جهان است. با تاسیس در سال 1863، اولین خط الکتریکی آن در سال 1905 بکار افتاد و قطارهای آن بین 207 ایستگاه ساخته شده با سرعت تقریبی 20 مایل در ساعت در حرکت اند. مسئولان شهری لندن اکنون به فکر نوسازی این سیستم و جایگزینی 250 قطار آن افتاده اند. متروی لندن میزبان شخصیت های معروفی چون مارک تواین (نویسنده ماجراهای هاکلبری فین و تام سایر) بوده که وی در سال 1900 جزو اولین مسافران مسیر مرکزی این مترو بوده است.

نیویورک:
هر چند ممکن است اهالی نیویورک از سیستم متروی شهرشان شاکی باشند، اما نیویورک یکی از برترین متروهای جهان را دارد. با این متروی 24 ساعته تقریبا به هر نقطه از شهر دسترسی آسان خواهید داشت. قطار شهری نیویورک 111 سال پیش افتتاح شد و اکنون لقب بزرگترین سیستم قطار شهری در آمریکای شمالی را یدک می کشد. مسیرهای زیرزمینی متروی نیویورک آنقدر گسترده اند که اگر آن ها را پشت سر هم قرار دهیم، فاصله بین نیویورک تا شیکاگو را پوشش خواهند داد. با داشتن 21 مسیر و 468 ایستگاه، سالانه حدود 1.7 میلیارد نفر با این سیستم سفر می کنند.

پاریس:
متروی پاریس با داشتن 245 ایستگاه و 132 مایل مسیر در محدوده ی 40 مایل مربعی پاریس، یکی از چگال ترین و فشرده ترین سیستم های حمل و نقل زیرزمینی در جهان است. با تاسیس در سال 1900، شهرت عمده این مترو ناشی از ورودی های هنری ایستگاه های آن است که بوسیله هنرمندی به نام هکتور گویمارد ساخته شد که البته اکنون اثر کمی از آن ها باقی مانده است. این شهر در نظر دارد تا سال 2040 سیستم قطار شهری خود را به گونه ای گسترش دهد که توانایی میزبانی 1.5 میلیارد نفر مسافر در سال را داشته باشد.

مسکو:
سالانه 2.4 میلیارد نفر با متروی مسکو سفر می کنند که این موضوع آن را به شلوغ ترین سیستم قطار زیرزمینی اروپا تبدیل کرده است. ایستگاه های متروی مسکو با تزیین توسط سنگ های مرمر، مجسمه های برنزی و لوسترهای مجلل از زیباترین و هنری ترین نمونه ها در جهان هستند. نقاشی های زیبای آب رنگی کشیده شده بر روی قطارها که در سال 2007 به انجام رسید، زیبایی دو چندانی به این سیستم زیرزمینی داده اند. شهر مسکو قصد دارد تا سال 2020، 90 مایل دیگر به مسیر متروی خود اضافه کند.

استکهلم:
متروی شهر استکهلم سوئد با طول 68 مایل و دارا بودن مجسمه ها، نقاشی ها و دیگر طراحی های زیبا و استادانه انجام شده توسط بیش از 150 هنرمند، عنوان طولانی ترین نمایشگاه هنری جهان را در اختیار دارد. از دیگر نکات برجسته متروی سوئد میتوان به ایستگاه Kungsträdärden اشاره کرد که شبیه به یک حفره باستان شناسی ساخته شده است.

هنگ‌کونگ:
با بهره گیری از وای فای رایگان در تمام طول مسیر و ایستگاه ها و شهرت جهانی اش به پاکی، ارزان بودن و قابلیت اعتماد بالا، متروی هنگ کونگ یکی از مدرن ترین نمونه ها در جهان است. 99.9 درصد قطارهای این سیستم دقیقا راس ساعت مقرر در ایستگاه ها حاضر می شوند و 1.5 میلیارد نفر در هر سال از این سیستم استفاده کرده و عقیده دارند این مترو استاندارد طلایی را در جهان دارد. قطار شهری هنگ کونگ 10 مسیر و 87 ایستگاه داشته و در سال 1979 تاسیس شده است.

پکن:
متروی پکن هر سال 3.2 میلیارد مسافر را میزبانی می کند و از این جهت دومین متروی شلوغ در جهان است. هر ساله مسیرها و ایستگاه هایی بیشتری از این سیستم بهره برداری می شوند تا بتوانند پاسخگوی جمعیت رو به افزایش پکن باشند؛ برای مثال بین سال های 2007 و 2014، 235 مایل و سه ماه پیش حدود 37 مایل جدید در این سیستم به بهره برداری رسید تا طول متروی پکن به 327 مایل (معادل 526 کیلومتر) برسد و آن را به عنوان دومین متروی طویل جهان مطرح کند.

توکیو:
با تاسیس در سال 1927، متروی توکیو اکنون سالانه 3.3 میلیارد مسافر را جابجا کرده و شلوغ ترین سیستم حمل و نقل زیرزمینی در دنیاست. علی رغم این شلوغی، سیستم های ایمنی و امنیتی قطارها کیفیت بالایی دارند و هر قطار بدون خلل و بصورت آن تایم رفت و آمد می کند. این سیستم حمل و نقل 102 مسیر داشته و بیش از 200 مایل درازا دارد.

سئول:
با داشتن برخی امکانات تجملی و لوکس چون صندلی های گرمازا و صفحات تلویزیون نمایش دهنده آگهی و اخبار، متروی سئول طرفداران زیادی در سطح جهان دارد. سالانه 2.5 میلیارد نفر با بهره گیری از قیمت های ارزان و مناسب این مترو از آن استفاده می کنند. خط 3 این سیستم شامل آثار مختلفی از سلسله های مختلف کره ای و آثار دیگر هنری قرض گرفته شده از موزه هنری سئول است.

بوینس آیرس:
درهای متروی بوینس آیرس ابتدائا در سال 1913 گشایش یافت و این موضوع آن را به عنوان قدیمی ترین متروی آمریکای جنوبی مطرح کرده است. اگر با مسیر A این سیستم سفر کنید کماکان می توانید قطارهای قدیمی را ببینید. هم اکنون این مترو 83 ایستگاه و شش مسیر دارد و سالانه 252 میلیون نفر را جابجا می کند.

آتن:
وقتی سازندگان متروی آتن در سال 1992 کار خود را شروع کردند، آن ها در واقع در بزرگترین پروژه حفاری باستان شناسی شهری مدرن را انجام می دادند. در اثنای این حفاری ها، بیش از 50 هزار قطعه تاریخی از سنخ کلاسیک یونانی، بیزانسی و رومی کشف شد که امروزه این قطعات در ایستگاه های متروی آتن به نمایش عمومی درآمده اند. سیستم حمل و نقل زیرزمینی آتن متشکل از سه مسیر و 65 ایستگاه است و تعداد بیشتری مسیر و ایستگاه از آن هم اکنون در حال ساخت اند. حرکت قطارهای این سیستم با سرعت 60 مایل در ساعت، به مسافران این شهر تاریخی این امکان را می دهد که با صرفه جویی قابل توجهی در زمان به مقصد خود برسند.

 

منبع: مهر

24503

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    92 38
    پ تهران چی ؟
    • علیرضا A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
      15 2
      آدم اول صبح بره داخل این متروها و بره سر کار، بعد اول صبح هم بیاد داخل مترو تهران و بره سر کار، روحیه آدم چقدر فرق خواهد کرد
  • بی نام RO ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    89 19
    متروی تهران رو هم میذاشتی
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    متروی پاریس واقعا" ضعیف وشلوغ است
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
      23 0
      منم موافقم توو ایستگاه دروازه دولت خیلی معطل میشیم :دی
    • بی نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
      5 6
      اونایی که منفی دادن خوب تا حالا که متروی پاریس رو ندیدن و بنظرشون چون اسمش پاریس هست حتما خیلی باید خوب باشه . مترو پاریس کثیف و داغونه کما بیش خیابون هاش هم کمی کثیفه. من اگر کار واجبی مخصوصا داخل طرح ترافیک داشته باشم حاضرم جونم رو بذارم کف دستم پشت این مسافرکش های موتور سوار بشینم اما یک لحظه سوار این مترو تهران نشم. نمی گم امکانات بد هست ولی شلوغی و زمان بر بودنش خیلی بیشتره.
  • سعید A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    75 42
    جای قطار شهری مشهد توی لیست خالیه
  • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    39 5
    خدا وکیلی مترو لندن یه چیز دیگست
  • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    26 1
    جاي متروي ايران خاليه
  • مهدی A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    37 4
    خداوکیلی، اینکه مترو زیبا باشه یا نه جدید باشه یا قدیمی مهم نیست، مهم اینه که سریع باشه، زود به زود بیاد و سر وقت بیاد، که مترو تهران هیچ کدوم رو نداره
  • محمد A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    29 2
    بهتربن مترو برای شهر مسکو است. مترو پاریس بدترین مترو است. خییلی کثیف است و بدبو. مترو تهران از نظر طراحی و نظاقت خوبه ولی شلوع است.
    • سعید IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
      0 1
      کجاش خوبه؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    18 10
    ایستگاه تجریش متروی تهران با 5 پله بلند زیر زمینی ابهت دارد.
    • سعید IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
      2 0
      پ خوبه تو مترو مسکو را ببینی. اونوقت تازه می فهمی ابهت یعنی چی. اسم ایستگاهش الان یادم نی؛ یکی از ایستگاههای اصلیش بود، یک پله برقی یکسره داشت کم کمش ارتفاعش 100 متر بود هر چی ازش بالا می رفتی مگه تموم میشد اون پائن که بودی که اصلا تهش پیدا نبود. خودش یک کیوسک اپراتوری داشت و با کلی مونیتور.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    12 1
    متروی استکهلم واقعن یک چیز دیگه اس. کاش عکس های بیشتری ازش می گذاشتید
  • vali gholami IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    16 2
    مترو مسکو واقعآً نمونه هستش
  • حسین A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
    54 0
    قطارشهری اهواز هم از وقتی من چشم به جهان گشودم تا الان درحال ساخته
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    6 2
    من بایک انگلیسی داخل مترو تهران می گشتیم مترو تهران را خوب ارزیابی میکرد
  • فرزاد ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    5 0
    متروهنگ كنگ عاليه از نظر عاني بودن وسروقت رفت امدش ومدرن بودنش چيزي كم نداره باوجود واي فاي رايگان
  • علی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    4 1
    مترو تهران؟
  • بی نام GB ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    7 0
    متروی شیراز رو یادتون رفت.از سال ۱۳۷۸ شروع به ساخت شده و با ۷۰۰ میلیارد دلار درامد کشور در چند سال گذاشته هنوز این مترو در حال ساخت هست. بابا به کی بگیم مترو نمیخواهیم خیابونا رو باز کنید مردم بتونن تردد کنن.
  • بی نام EU ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    2 0
    متروی ترکیه هم خیلی داغونه
  • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    2 2
    با چند تا عکس هیچ چیز مشخص نمیشه من خیلی سفرکردم مترو تهران در برابر مترو لندن و پاریس خیلی هم خوبه البته به غیر از بخش دست فروشاش مترو چین هم خیلی شبیه مترو تهرانه البته باید بگیم مترو تهران شبیه مترو چینه البته تمیزتر
  • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    0 0
    مترو پکن هنوز اون حالت کمونیستی رو داره. اصلا هم قشنگ نیست. ولی جالب اینه که از متروی تهران خلوت تره