چند سالی است که خشکسالی و تبعات آن روی زشتش را به ما نشان داده است اما خوب است بدانیم که این یک مشکل جهانی است

هادی معیری نژاد- گرما و خشکسالی بیش از آن که به عملکرد بد ما انسانها ربط داشته باشد به تغییرات کیهانی بستگی دارد اما عملکرد انسان در ایجاد گازهای گلخانه ای و عواملی که باعث گرمایش زمین می شود هم موثرند به تازگی آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) اعلام کرد ه که پیش بینی می‌شود تابستان آینده، کره زمین شاهد گرمای بسیار شدید خواهد بود.

به گزارش ریا نیووستی، ناسا در پیش بینی‌خود، به نتایج هواشناسی‌ها از سال ۱۸۸۰ تا کنون و شکست رکورد گرمای هوا در سال‌های ۱۹۹۵، ۱۹۹۷، ۱۹۹۸، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ استناد کرده است.

جدول زیر تغییرات دمایی نسبت به میانگین را در این سالها نشان می دهد؛ 

ردیف سال افزایش دما ازدمای عادی(سانتیگراد)
1 2010 0.66
2 2005 0.65
3 1998 0.63
4 2013 0.62
5 2003 0.62
6 2002 0.61
7 2006 0.60
8 2009 0.59
9 2007 0.59
10 2004 0.57

این روند در سال جاری و سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است که سپتامبر گذشته، میانگین دمای هوا به ۱۵.۷ درجه سانتیگراد رسید که رکوردی در ۱۳۵ سال گذشته به شمار می‌آید. اما میانگین دمای هوای کره زمین در ۹ ماه گذشته، به ۱۴.۷ درجه سانتیگراد رسید.

کارشناسان ناسا می‌گویند که تابستان گذشته گرمترین تابستان از سال ۱۹۹۸ تا کنون بود و تابستان آینده، شاهد موج گرمایی شدیدتر خواهد بود که باعث خشکسالی شدید در برخی مناطق زمین و گرمای بی سابقه خواهد شد.

پیش از این د انشمندان آلمانی اعلام کرده بودند سال ۲۰۱۴ میلادی گرم‌ترین و خشک‌ترین سال در تاریخ خواهد بود.

دانشمندان هواشناسی دانشگاه گیسن در آلمان گفته بودندبه احتمال 75 درصد تابستان سال 2014 گرم‌ترین تابستان در طول تاریخ خواهد بود. همچنین امسال آتش‌سوزی‌های بسیار و خشکسالی وسیعی در سراسر کره زمین رخ خواهد داد. 

حالا دانشمندان ناسا می گویند که سال آینده 2015 از امسال هم گرمتر خواهد بود.

به گفته محققان، احتمال وقوع پدیده ال نینو (El Niño) در سال 2015 هم مانند 2014 بسیار زیاد خواهد بود و در نتیجه این پدیده سیل‌های زیادی در کشورهای پرو و اکوادور رخ خواهد داد و کشورهای اندونزی و استرالیا نیز با هجوم هوای خشک مواجه خواهند شد.

پدیده ال‌نینو زمانی اتفاق می‌افتد که آب‌های گرم مدفون شده در اقیانوس آرام تا سطح اقیانوس بالا بیایند و در طول خط استوا به سمت آمریکا پخش شوند. در اثر این رویداد، در نواحی اطراف پرو و اکوادور به مدت 9 ماه یا بیشتر باران خواهد بارید و این مناطق شاهد سیلاب خواهند بود و دی سوی دیگر، یعنی اندونزی و استرالیا خشکسالی و آتش‌سوزی در صدر اخبار خواهد نشست. این بخشی از چرخه ویرانگر اقلیمی به نام نوسان جنوبی ال‌نینو است.

تصویر زیر بیانگر پراکندگی جغرافیایی دما و افزایش دما از حد نرمال است که با رنگ قرمز و قرمز کمرنگ در نقشه مشخص است

دما

 

برای تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید

چنان که مشاهده می شود  در مدل 2013 علاوه بر ایران بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی با پدیده گرمتر بودن از حد نرمال مواجه بوده اند که در سال های آینده نیز این روند به گفته دانشمندان ادامه خواهد داشت. با این تفاوت که کشور ما از لحاظ اقلیمی در منطقه گرم و خشک قرار دارد و این تغییرات در کشورهایی مثل ایران تبعات وسیع تری خواهد داشت.

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    188 8
    امسال که کباب شدیم وپدرمون دراومد خدا به داد سال اینده برسه .
    • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
      7 20
      الان چند ساله میگند تابستان سال آینده بی سابقه خیلی گرم خواهد بود انتظار دارید تابستون سرد باشه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    154 4
    یعنی گرم تر از امسال خوب یکدفعه بگو جهنم نازل خواهد شد
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    80 3
    خدا رحم کنه
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    58 9
    معلوم نیست چرا آمریـk تنوع دمائی هم داره؟
  • بی نام UA ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    12 81
    احداث کانال ایران رود چاره گرما و خشکسالی در کشور است
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    25 62
    جالبه همه جا گرم می شود ولی مقر ناسا در آمریکاسردتر می شود چه جالب
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    14 2
    حرف ايشونو قبول كنيم يا رئيس هوا شناسي خودمون كه برعكس حرف زده؟
  • بی نام EU ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    10 7
    اگر النینو رخ دهد که بسیار خوب است لطفا کمی اطلاعات هواشناسی خودتان را زیاد کنید با رخداد پدیده النینو اگرچه شاید شاهد افزایش دما باشیم اما برای کشور ما افزایش بارندگی را نتیجه می دهد که در حال حاضر و با توجه به خشکسالی های فراوان به نفع کشور ما خواهد بود البته توجه شود که همان طور که در خبر گفته شده این پدیده برای اکثر نقاط زمین مطلوب نمی باشد مثلا اروپا اما برای ایران بسیار خوب می باشد. این که این دانشمندان هم ابراز نگرانی کرده اند به این دلیل است که برای خودشان خوب نیست
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
      6 1
      خوب شد يکي پيدا شد حرف حساب زد. توجه کنيد در همه سايت ناسا چنين خبري وجود ندارد و اين خبر از پايه بي اساس است. نمودار ها همه قديمي و مربوط به سال 2013 و جدول هم مشخصا چيز جديد نيست. در ضمن بد نيست آقاي معيري نژاد جرات انتشار اين کامنت رو داشته باشند و بعد هم لينک اصل خبر رو بزاريد. همين طوري نميشه يه ناسا به ته هر خبري چسبوند و انتظار داشته باشيم همه باور کنند. براي رسانه معتبري چون خبر انلاين هم خوب نيست چنين خبر مجعولي را مدتي به عنوان خبر تاپ سايت انتخاب مي کند.
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    19 1
    آقا کی زمان احمدی نژاد این جوری میشد؟ مسئولین رسیدگی کنند
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    12 2
    ایران که با حدود 7 یا 8 میلیارد دلار برداشت از صندوق ذخیره ارری همه مشکلاتش رو در زمینه آب داره حل میکنه ، بیچاره اون کشورهایی که چنین پولهایی ندارن.
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    20 3
    حالا كه مشخص شد سال آينده هم سال گرمي است و احتمالا كمبود آب خواهيم داشت و از طرفي مشتركين پر مصرف مخصوصا در پايتخت شناسايي شده اند دولت از ابتداي سال آينده جهت اين مشتركين تصميمي بگيرد و آن را لااقل از ارديبهشت يا خرداد عملي كند كه آن را به شهريور موكول نمايد
    • بی نام A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      8 2
      ای بابا مشترکین دیگه چی تاثیری دارند؟ بیشتر اب ایران در کشاورزی هدر میره. اگه اشتباه نکنم حدود 70 درصد آب را کشتورزی مصرف می کنه.