روند خروج دانشجویان از کشورهای در حال توسعه روندی طبیعی است و در اکثر کشورهای جهان اتفاق می افتد اما عدم توانایی جذب این دانش آموختگان در یک کشورغیر طبیعی است.

هادی معیری نژاد- سالهاست کشورهای در حال توسعه یا به صورت هدفمند و یا به شکل کنترل نشده دانشجویان و نخبگان خود را به کشورهای پیشرفته می فرستند.

گاه این مهاجرتها به دلایل نقایصی در سیستم های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صورت مرضی به خود میگیرد و به صورت معضل اجتماعی در می آید وگاه با سیاستهای صحیح جذب نخبه به فرصت تبدیل می شود نظیر آنچه هند در مورد صنعت فن آوری اطلاعات و نرم افزار  اتفاق افتاد.

متاسفانه ایران از نظر مهاجرتهای بی رویه نخبگان در صدر کشورهای جهان قرار دارد، حدود25 درصد از کل ایرانیان تحصیل کرده هم اکنون در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند.


ضرر 150 میلیارد دلاری ایران

طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، سالانه بین 150 تا 180 هزار نفر از ایرانیان تحصیل کرده برای خروج از ایران اقدام می‌کنند و ایران از این نظر در بین 91 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته جهان مقام اول را از آن خود کرده‌است. این معادل خروج 150 میلیارد دلار سرمایه سالیانه از ایران است.

در دولت گذشته نام فرار مغزها به مهاجرت نخبگان تغییر یافت اما شرایط با این تغییر نام نه تنها که بهتر نشد بلکه شدت هم گرفت
در سال 1388وزارت علوم ایران اعلام کرد از ابتدای انقلاب ، از میان 12 هزار دانشجویی که با هزینه دولت به کشورهای مختلف رفتند 400 نفر باز نگشته‌اند و همچنین 60 هزار دانشجوی ایرانی خارج از ایران تحصیل می‌کنند. طبق آمارهای رسمی نسبت خروج فارغ التحصیلان از ایران به تعداد کل این افراد، 15 درصد است.

همچنین بنیاد ملی نخبگان ایران اعلام کرد که 308 نفر از دارندگان مدال المپیاد و 350 نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال 82 تا 86 به خارج مهاجرت کرده‌اند.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول هم اکنون بیش از 250 هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از 170 هزار ایرانی با تحصیلات عالیه در آمریکا زندگی می‌کنند و طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال 87 روزانه 15 کارشناس ارشد، 2 دارنده دکترا و سالانه 5475 نفر لیسانس از کشور مهاجرت کردند. گزارش صندوق بین‌المللی پول در ادامه افزوده‌است که بیش از15 درصد سرمایه‌های انسانی ایران به آمریکا وبیست و پنج درصد آن به کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اروپا مهاجرت می‌کنند.

بنا بر آمار رسمی در سال 1391 حدود 150 هزار دانشجو تقاضای خروج از کشور را کرده‌اند که بیشترشان دانشجوی دوره دکترا بودند. خروج این شمار از دانشجویان معادل 150 میلیارد دلار خسارت به ایران وارد می‌کند. همچنین 64 درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور المپیاد طی 14 سال گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند.


کشورهایی که بیشترین دانشجو می فرستند کدام ها هستند؟

در بین کشورها نخبه فرست به کشورهای پیشرفته ایران تنها نیست گرچه ممکن است از لحاظ درصدی ایران را پیشگام این قضیه بنامیم اما دیگر کشورها از لحاظ ارسال نفری دانشجوبه کشورهای پیشرفته بالا تر از ایران هستند در این زمینه چین و هند و کره جنوبی مثالهای خوبی هستند.

نمودار زیر نشاندهنده فراوانی افراد دارای تحصیلات عالیه متولد خارج در آمریکا به عنوان یکی از مقاصد برتر دانشجویان کشورهای در حال توسعه است؛

فرار مغزها

چنان که مشاهده می شود ایرانیان در مقاطع مختلف تحصیلی بین 2 تا 3 در صد خارجیان دارای تحصیلات عالیه در جامعه آمریکا را شامل می شوند.

تصویر زیر نشانگر بیست بازنده بزرگ از محل خروج تقریبی سرمایه بر اثر فرار مغزهاست؛

فرار مغزها

 

برای تصاویر بزرگتر روی آنها کلیک کنید

جدول زیر نیز نشان دهنده تعداد دانشجویان خارجی در آمریکا در سال 2010 و 2011 است؛

رتبه کشور تعداد دانشجویان 2011 در صد رشد نسبت به 2010
1 چین 157558 23.3
2 هند 103895 1-
3 کره جنوبی 73351 1.7
4 کانادا 27546 2.1-
5 تایوان 24818 7-
6 عربستان 22704 43.6
22 ایران 5626 18.9


چین برای جذب نخبگانش چه می کند؟

چنان که در جداول و نمودارها مشاهده می شود چین یکی از نخبه فرست ترین کشورها در جهان است اما این کشور با این اقتصاد پیشرفته رو به جلو برای جذب نخبگانش چه کار می کند؟

در سال ۲۰۰۸ میلادی، حزب کمونیست چین با معرفی برنامه‌ای موسوم به «هزار استعداد» تلاش کرد دانشجویان و اساتید بااستعداد و درخشان این کشور را ترغیب کند پس از پایان تحصیلات خود به کشورشان بازگردند.

این برنامه با اختصاص دستمزدهای بسیار خوب، مشوق‌های مالیاتی و تهیه مسکن طی یک برنامه ۱۰ ساله، برای جذب ۲۰۰۰ استاد دانشگاه و مدیر موسسات تجاری دارای مدرک دکتری و سابقه تحقیقاتی در خارج از کشور طراحی شد.

البته این برنامه در کوتاه‌مدت به شدت موفق بود چرا که در کمتر از پنج سال ۳۳۰۰ نفر از بهترین استادان و افراد تحصیلکرده را به چین بازگرداند اما با این حال هنوزاستعدادهای بارز چین همچنان تشنه زندگی در خارج از کشور هستند و به محض اینکه آن را تجربه می‌کنند به ندرت حاضرند به کشورشان بازگردند.

این در واقع مرحله دوم جذب نخبه و مهم ترین مرحله آن یعنی ایجاد امنیت اجتماعی و جذاب سازی زندگی برای نخبه در موطن است که مراتب و مشکلات خاص خود را دارد.

چنان که در چین هم دیده می شود بسیاری از نخبگان بعد از جذب دوباره احساس رخوت و افسردگی کرده و به کشور پیشرفته محل تحصیل خود باز می گردند.

آمارهای منتشر شده از سوی بنیاد ملی علوم ایالات متحده نشان می‌دهد طی سه دهه گذشته چینی‌ها در راس ملیت‌های خارجی اخذکننده مدرک دکترای علوم و مهندسی در این کشور بوده‌اند که بیش از ۹۰ درصد از آنها به محض اخذ مدرک دکتری ترجیح می‌دهند در آمریکا بمانند.

اما سرباز زدن افراد تحصیلکرده چینی از بازگشت به کشورشان دلایل فرهنگی زیادی دارد. از جمله اینکه بسیاری از آنها در کشور خود قادر به راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی قدرتمند به صورت شخصی نیستند و این امر دسترسی آنها را به منابع بودجه‌های تحقیقاتی کاهش می‌دهد.

به‌رغم این‌که دانشگاه های غربی اجازه می دهند اعضای هیات علمی آنها ضمن حفظ کرسی استادی خود در دانشگاه‌های اروپایی، به صورت پاره وقت در کشور خود نیز به تدریس و آموزش بپردازند، ولی هم‌چنان بازگشت به چین با مخاطراتی همراه است. میزان دست‌مزدها در چین پایین است و علاوه بر آن، عدم وجود آزادی بیان و خطر مداخلات سیاسی، شرایط نگران کننده ای را برای مهاجران فراهم می آورد.

اما وجود طرح های مختلف اقتصادی، اعطای درجات بالای علمی به دانشمندان، تخصیص بودجه تحقیقاتی 290 هزار دلاری برای هر یک از این افراد و شانس سرپرستی یک گروه تحقیقاتی، مزایایی نیستند که بتوان به راحتی از کنارشان گذشت. از سال 1994 تاکنون، دولت چین توانسته است با اجرای برنامه‌هایی چون بورس یانگ‌تسه وزارت علوم یا پروژه یکصد نابغه آکادمی ملی علوم، بیش از چهارهزار نفر از نوابغ چینی را به این کشور بازگرداند.

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارومیلی IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    بنده در ترکیه مشغول به تحصیل هستم و ان شالله برمیگردم. اما خیلیا برنمیگردن و حتی از ایران بدگویی میکنند. چرا پول بیت المال را به این گروه میدید. بهنظرم باید ضمانت نامه بازگشت به کشور بگیرند و یا بهشون پولندن
    • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      حالا خوبه نرفتی امریکا بابا. ترکیه؟
    • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      شما اگه راهنمای توریستای ایرانی در اونجا بشی میلیاردر خواهی شد...تحصیلُ بنداز دور...
    • بی نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      41 70
      اشتباه منفي دادم
    • بی نام DE ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      36 53
      اروميلي راست ميگه. اين درست كه در ايران به نخبه ها بها نمي دن و همه چيز به سختي پيش ميره. اما بالاخره تا كي؟ كي بايد شروع كرد؟ چه كسي بايد اين گره كور رو باز كنه؟ همين نخبه ها ديگه. وگرنه اين دور باطل تا ابد ادامه دارد و صد سال ديگه هم ميگيم: "بها نميدن". يك نخبه اين حق رو داره براي ادامه تحصيل و كسب معلومات بره خارج اگر اينجا كمبوده اما اگر براي ساخت كشورش برنگرده يك خودخواه بيشتر نيست و جالبه كه از اونجا صداي وطن پرستي شون هم گوش فلك رو كر ميكنه. اتفاقا كشوري كه مشكلات داره و به تحقيقات علمي بها نميده رو بايد ساخت وگرنه كشور بي مشكل خودش بي مشكله.
    • محسن IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      12 4
      چقدر راحت شعار میدیم یه لحظه خودتو بذار جای یه آدمی که سالها تو دانشگاه های خوب درس خونده، از خیلی از دانشجوهای دیگه هم باهوش تر و پر تلاش تر بوده. حالا بعد از فارغ التحصیلی انتظار داره زندگی خوبی هم داشته باشه که کاملا هم لیاقتش رو داره.اما وقتی وارد بازار کارمیشه میبینه اگه خیلی خوش شانس باشه شایدبتونه ماهی 2میلیون در بیاره.درصورتی که دور و برش پرن ازین آدمای بی سواد که به واسطه رانت و کارهای نه چندان پاک درآمد نجومی دارن. بحث حسادت و پول پرستی نیست. بجث شایسته سالاریه. و اینکه آدمای پاک و پرتلاش باید زندگی بهتری از آدمای دسته بالا داشته باشن. بعد یه سریا خیلی راحت میان کامنت میذارن که شماخودخواه و وطن فروشین.یکی نیست از امثال همینا بپرسه تو خودت چه کاری برای مملکت انجام دادی؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
      2 0
      برادر ارومیلی از پاسخها معلومه که دوستان این دوخط شما را حال نکردند درست بخوانند. بابا این بنده خدا می گه من برخواهم گشت دیگران بر نمی گردن.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    51 2
    مبارک باشه
  • بی نام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    البته بايد در نظر گرفت كه در مملكت ما به همه كساني كه مدرك دكترا دارند نخبه مي گويند حال آنكه اصلا چنين نيست بلكه كسي كه دكترا دارد يك انسان داراي تحصيلات بالا مي باشد ولي مي تواند نخبه باشد.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    106 4
    بنده خودم را نخبه نمی دانم، ولی 5 سال است که ساکن آلمانم برای تحصیل و تجربه ام را بیان می کنم. شاید که مفید افتد. به خاطر ارتباط فرهنگی خیلی کمی که با ایران دارم، تقریبا از همین الان حس می کنم که زندگی در ایران برایم با دردسرهای زیادی همراه است. از این رو، کمتر فکر می کنم که در آینده به ایران بازگردم. بسیاری از دوستان بنده نیز. البته خیلی ها به لحاظ عاطفی مایلند به ایران برگردند، ولی پای حرفهای جدی که پیش می اید، مثل درآمد و شغل آینده، به فکر ماندن هستند. از این رو به نظرم سیاست جذب نخبه ها، کمتر جواب می دهد و باید به فکر ارتباط با نخبه ها بود، تا از طریق این ارتباط، از کمک احتمالی آنها برای کشور، بهره گرفت. آنها خودشان بیشک مایل به این ارتباط هستند. می دانند که پول بیت المال خرجشان شده
  • پیمان IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    192 4
    به نظر من کشور ایران نیازی نیست سیاستی برای جذب نخبگانش تصویب و اجرا کنه اگه لطف کنه و سیاست های نخبه فراری دهش رو متوقف کنه کفایت میکنه.
  • بی نام KW ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    83 61
    کشوری که نفت داره نخبه میخواد چیکار آیا؟
    • بی نام RO ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      58 3
      آره راست میگی. الان بعد از 16 ماه صبر و تلاش و پیگیری قرار شده فقط "بخشی" از پذیرفته شدگان آزمون نفت استخدام بشن آزمونی که شانس قبولیش 1 به 70 بوده نخبه میخوایم چی کار؟
    • علی A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      9 5
      داره شوخی میکنه
  • امیر A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    87 2
    کسی برای نگه داشتن نخبگان اهمیتی قائل نیست. مثلا همین تسهیلات وام مسکن نخبگان رو چند ماهه که به دلیل کاهش نرخ سود از 22 به 9 درصد متوقف کردن اما حالا که می خوان پرداخت کنن سود رو 15 درصد اعلام کردن. تازه همین وام رو هم فعلا نمی دن. توی این کشور هیچ چیز سرجاش نیست، هر کسی تونست و نرفت، اشتباه محض کرده .
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    64 2
    داخل ایران هیچ چیز جواب نمیدهد این که دیگه اصلا
  • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    70 9
    باورتون میشه که الآن همین عربستان اینقدر تو زمینه علمی پیشرفت کرده؟ دانشجوهاش کلا چند برابر مان تو آمریکا
  • علی IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    134 3
    عربستان پول نفت را خرج میکنه و دانشجوهاشو مجانی به خارج میفرسته و خرجشون رو میده.اونا هم برای جبران خدمت ها برمیگردن اما ایران اینقدر سنگ جلوی پای طرف میندازن که موقع خارج شدن بگه عمرآ اگه برگردم.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    24 33
    عربستان این وسط یکمی عجیب بود اما بقیه اش خیر.
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    52 17
    عربستان از ایران بیشتره. دمش گرم
  • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    24 1
    چى بگم؟ معلومه ديگه...
  • علی US ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    68 58
    در حال حاضر رفتن به خارج از کشور در کشور ما فقط شده چشم هم چشمی و وسیله ای برای پز دادن خانواده ها فقط کافیه یک بار به صورت توریستی بروید و وضعیت دانشجویان ایرانی در اروپا را ببنید زندگی در خانه های تنگ تاریک و خوردن نان خالی و ظرف شستن در رستوران ها خواهشا قبل از رفتن به تحصیل برای خارج از کشور "معایب تحصیل در خارج از کشور را " هم توجه کنید
    • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      62 13
      کاش این رو هم میدونستید که زندگی بسیاری از سرمایه داران دنیا هم اول اینجوری بوده هیچ رفاهی بدون سختی بدست نمیاد معایب تحصیل ؟ ابتدا به معایب کشور خودتون بپردازید اگر به فکر این دانشجوها هستید کشور خودتون رو درست کنید بعدا از این افراد انتقاد کنید بعدش یک نگاه به عراق بندازید که دورانی از دیکتاتوری و افراط گرایی کاملا این کشور رو از هم پاشونده این نتیجه دادن کشور به دست گروههای افراطی هست
    • حامد US ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      21 37
      زندگی یک دانشجوی ایرانی در آلمان و فرانسه صبح تا ظهر دانشگاه ظهر تا شب شستن ظرف ها و ته کشیدن رستوران ها شب خوابیدن در خوابگاه 10 متری و تنگ تاریک
    • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      8 0
      اقای اشکان در هلند دیوان سالاری به اندازه ایران نیست برای یک کار کوچک نیاز نیست چندین بار فقط به یک اداره سر به زنید ترافیک هم به اندازه ایران نیست بسیاری از مشکلات ایران رو نداره مشکل اصلی همون شغل شماست مقابله با دیوان سالاری دیگر مشکل مردم نیست دولت باید با حذف برخی قوانین دست و پا گیر این مشکلات رو حل بکنه که خیلی هم شخت نیست
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    45 1
    در مورد این کشورها مثل هند چین عربستان دلایل سیاسی مثل ناامنی ازادی رفاه دخالت افراد پوپولیست در دانشگاه کاملا صدق می کنه بقیه رو نمی دونم
  • مرجان IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    38 48
    عربستانم نخبه پرور شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • بی نام DE ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      34 17
      نه، فقط ایران و ژاپن نخبه دارند توی دنیا
    • مهسا IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      24 8
      پ ن پ داعش رو مریخی ها تشکیل می دن خوابی خواهر؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    24 4
    بین فرد نخبه و فرد دانش آموخته که مهاجر میشه باید فرق گذاشت چه بسا بسیاری از دانش آموختگان که در خارج هستن لزوما برای اون بلاد به لحاظ جهش علمی مفید نباشن و تنها زندگی شخصی خودشون بهتر شده باشه و بعنوان نیروی کار باسواد جذب بشن اونم بخاطر بسترهای صنعتی اون کشورهاست. به لحاظ صدور نخبه ی واقعی نباید زیاد نگران باشیم که خوشحال هم باید بود چون این استعدادها در بستری بهتر شکوفا میشن
    • امین A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      7 29
      درست است که تحصیل نخبگان در دانشگاه های برتر جهان باعث شکوفایی بیشتر استعدادهای آن ها می شود اما ماندن و باعث پیشرفت علمی که اسلحه ای به دست ستمگران باشد به درد بشریت نمی خورد بلکه دردآور است این ماندن باعث پیشرفت کند تر سرزمینی می شود که در آن رشد کردند و متعلق به آنجا هستند البته آدمی می تواند خودخواه باشد اما تا چه حد؟
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    عربستانیا هم آدم شدند.....عربستانی ها رو تا 20 30 سال پیش آدم حسابشون نمیکردیم.
    • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      وقتی به عنوان یه ایرانی به هر ملیتی توهین کنی فرهنگ خودت زیر سوال میره.خوبه این همه دانشجوی ایرانی تو کشورهای خارجی فقط به خاطر اینکه ایرانی هستن بهشون توهینی بشه؟؟؟؟؟؟؟؟/ یادبگیریم به کسی توهین نکنیم .
    • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      94 19
      متاسفانه ما ایرانیها یک درزمینه علم مشکل داریم فکر می کنیم دلیل اعطای جایزه فیلدز به خانم میرزاخانی هوش اریایی اون هست و فکر می کنیم عربها هیچ استعدادی ندارند در حالیکه یک مصری به نام احمد زویل هم برنده جایزه نوبل شیمی شده
    • رامين ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      13 13
      به همين دليلى كه گفتى بايد اسم تو داخل نحبه ها آورد...! اينكه قبلاً چى ميخوردن يا چى بودن مهم نيست، مهم اينه كه الان چى هستن. تا زمانى كه مثل تو فكر كنيم همينيم تا زمانى مه همه بدن ما خوبيم همينيم
    • محمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      11 3
      بعضی از ما ایرانی هاعادت داریم دیگران رو تحقیر کنیم حالا تحقیر شونده یا خارجیه یا ایرانی.این هم شاید از بیکاری زیاده باشه یا خود بزرگ بینی هست یا به نظر خودشون یک تفریح سالم هست یا یک سابقی تاریخی که در عده ای فرهنگ شده. دست انداختن دیگران .بنظرم اگه بخواهیم حداقل برای خودمون هم شده انسان بهتر ی باشیم بهتر هست این فرهنگ رو بگذاریم کنار و در مسیر مثبت قدم برداریم.
  • d US ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    59 3
    اکثر دانشجویان از عربستان برای تحصیل زبان می آیند و این هم سیاست کشورشون هست که بیان و هم از غرب یاد بگیرند هم چهره اعراب رو در غرب نشون بدن که چقدر دولت عربستان به علم اهمیت میده...
    • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      8 10
      اگر به نمودار دقت کرده باشی ، آمار مربوط به مهندسی و علوم تجربی میباشد
  • سینا م A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    28 2
    سلام. ما همیشه تنها به یک تعداد از دانشجویان عزیزی که در کنکور صاحب رتبه شده و یا دانش آموزان و دانشجویانی که در دوره تحصیلی شان به طرق نامتعارف صاحب معدل شده اند نخبه اطلاق می کنیم و اهمیت می دهیم غافل از اینکه خیلی از بچه های این مرز و بوم که تعدادشون واقعا و بدون اغراق بیشمار می باشد استعدادشان در زمینه های گوناگون ناشناخته مانده است که مانند گنجی عظیم ناشناخته مانده اند. آرزوی قلبی من این است که سیستم آموزشی کشور و کلا تمامی مسئولین محترم کشور نگذارند که این همه نیروی بالقوه عظیم و توانمند بدون آنکه شناخته و به سمت بروز استعدادهایشان هدایت گردند نابود شوند. "سینا م مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه"
  • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    10 6
    پس من اینجا چه کار میکنم با این همه نخبگی. منم میخام برم اون ور
  • ali A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    11 0
    بنده حدود سه ماهه که مدارکمو برای استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان ارسال کردم که تایید کنند. بعدش هم چند ماه طول میکشه تا تازه کار شروع بشه. تو کشور ما فقط حرف حمایت می زنن موقع عمل عقب میکشن.
  • وطنم ايران سلام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    6 3
    حالا ما هم جزئ دانشجوياني هستيم که به ايران برگشيم و هنوز هم علي رغم مشکلات پشيمان نيستيم نه دنبال شغل نه درامد انچناناني فقط دوست داريم به وطنمان خدمت کنيم اميدورايم حداقل مسيولين به حرفهاي ما توجه کنند اگر در انجا ميمانديم جز نخبهها بوديم حالا چيي