آزمون کنکور سراسری سال 93 امروز شروع و تا روز شنبه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کنکور 93 درحالی امروز شروع شد که سه سال از موعد حذف کنکور گذشته است؛ قرار بود کنکور ابتدا در سال 90 و بعد هم در سال 92 حذف شود اما با اعمال تغییراتی دوباره کنکور برگزار شد و قرار شد که معدل دانش آموزان هم در آن تاثیرگذار باشد.

امروز با برگزاری کنکور گروه ریاضی، رقابت برای ورود به دانشگاه ها در سال تحصیلی 93 شروع شد. در کنکور امسال یک میلیون و 31 هزار و 322 نفر ثبت نام کردند که 59.04 درصد داوطلبان را زنان و 40.96 درصد را مردان تشکیل می دهند .

آمار سازمان سنجش نشان می دهد که ثبت نام کنندگان نسبت به سال 92 کاهش داشته است. البته این برای امسال نیست و داوطلبان کنکور در چهار سال اخیر کمتر شده اند. تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری سال 93 نسبت به سال 92 تعداد 52 هزار و 249 نفر کمتر شده است. این تعداد نسبت به سال 91 تعداد 34 هزار و 952 نفر، نسبت به سال 90 تعداد 101 هزار و 658 نفر و نسبت به سال 89 تعداد 255 هزر و 491 نفر کمتر است.

گروه آزمایشی جمع زن مرد
گروه علوم ریاضی و فنی 221 هزار و 507 نفر 84 هزار و 709 نفر معادل 38.07 درصد 137 هزار و 798 نفر معادل 61.93 درصد
گروه علوم تجربی 522 هزار و 833 نفر 344 هزار و 198 نفر معادل 65.83 درصد 178 هزار و 635 نفر معادل 34.17 درصد
گروه علوم انسانی 263 هزار و 72 نفر 163 هزار و 224 نفر معادل 62.05 درصد 99 هزار و 848 نفر معادل 37.95 درصد
گروه هنر 13 هزار و 727 نفر 9 هزار و 858 نفر معادل 71.81 درصد 3 هزار و 869 نفر معادل 28.19 درصد
گروه زبانهای خارجی 9 هزار و 183 نفر 6 هزار و 863 نفر معادل 74.74 درصد 2 هزار و 320 نفر معادل 25.26 درصد
جمع یک میلیون و 31 هزار و 322 نفر 608 هزار و 852 نفر معادل 59.04 درصد 422 هزار و 470 نفر معادل 40.96 درصد



انتشار کارنامه و فرم انتخاب رشته در هفته دوم مرداد 93

پس از برگزاری آزمون، قرائت پاسخنامه ها، تصحیح آنها و محاسبه نمرات، نتایج اولیه به صورت کارنامه تنظیم و در هفته مردادماه 93 منتشر می شود. کلیه داوطلبانی که بر اساس نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته می شوند می توانند کد رشته محل های تحصیلی خود را از گروه آزمایشی یا گروه های آزمایشی مجاز انتخاب کنند و نسبت به انتخاب رشته در هفته سوم مردادماه 93 اقدام کنند.


اعلام نتایج نهایی در نیمه دوم شهریورماه 93

فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی آزمون سراسری سال 93 در رشته های متمرکز نیمه دوم شهریورماه اعلام می شود.


اختصاص سهمیه کنکور به داوطلبان ساکن در مناطق زلزله زده

با ابلاغ یک ماه واحده توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، به دواطلبان آزمون سراسری در دانشگاه ها در مناطق زلزله زده کشور، سهمیه اختصاص می یابد. مطابق ابلاغ حجت السلام روحانی، به داوطلبان آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی در مناطق زلزله زده کشور، سهمیه پذیرش اختصاص می یابد.قرار است آیین نامه اجرایی این ماده واحده شامل تعیین تعداد و دوره زمانی برقراری سهمیه و همچنین تشخصیص مناطق زلزله زده است، توسط وزارت خانه های بهداشت و علوم، تا 3 ماه آینده تهیه و تصویب شود.


حذف کامل کنکور نداریم

صبح امروز رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و محمود نیلی سرپرست دانشگاه تهران از پردیس شماره 2 دانشکده فنی دانشگاه تهران به عنوان یکی از حوزه های کنکور بازدید کردند.

وزیر علوم، در حاشیه این بازدید گفت: کنکور سراسری امروز با حضور کمی بیش از یک میلیون نفر آغاز شد. در حوزه علوم تجربی با ۵۲ درصد داوطلب شاهد شرکت بیشترین تعداد داوطلبان هستیم. امیدوار هستیم با شیوه جدید پذیرش یعنی تاثیر ۲۵ درصد سوابق تحصیلی، اجرا کننده خوبی برای قانونی که مجلس در شهریورماه سال گذشته تصویب کرد، باشیم.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به میزان ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری، گفت: در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی ۱۰۵ هزار ظرفیت و در کل ۶۷۰ هزار ظرفیت برای تمام دوره‌ها در نظر گرفته شده است.

او گفت: ما بازار اشتغالی داریم که برای دیپلم‌ها هم بازار قابل قبولی به شمار می‌آیند و می‌توانند در آن نقش آفرین باشند. به همین منظور دوره‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای را به داوطلبان توصیه می‌کنیم، ما به نیروهای ماهر در پروژه‌های مختلف نیاز داریم.

فرجی دانا درباره حذف کنکور هم گفت: اینکه کنکور نداشته باشیم در قانون پیش بینی نشده، بر اساس قانونی که سال گذشته تصویب شد ۸۵ درصد ظرفیت به پذیرش از طریق سوابق تحصیلی اختصاص می‌یابد و در ۱۵ درصد از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها نوع خاصی از آزمون برای رشته‌های نخبه‌پذیر، برگزار می‌شود.

آزمون کنکور سراسری از صبح امروز پنجشنبه 5 تیرماه در سراسر کشور آغاز شد و تا شنبه 7 تیرماه ادامه دارد.

47232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    65 3
    افزایش جمعیت کنکورلازم داره۰۰۰ یکی دیگر از بدی های افزایش جمعیت
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    99 24
    دیگه خانم ها همه مشاغل هم در دست گرفتند.اقایون هم معلومه درس نمی خونند
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      با سلام. زمان ما حدود سال ٨٤ ، كنكور خيلييييييييييييييييييييي سخت بود ، ظرفيت ها بايين بود ، اما الان بعد از ١٠ سال با اين همه كلاس و ... خيلي شامس قبولي بالاست ، اكثر مسائي كه اسم نويسي كردن حتي حتي حتي اكه زياد هم نخونده باشن رررررررراحت مجاز ميشن ، ألبته اين روزها همه توقعات بالاست و بزشكي و دندون بزشكي و مهندسي ميخوان ، فشارررررررررررر روي سر خانواده ها ميارن كي ميخوان عاقل بشن اين مردم إقا مملكت اين همه دكتره بي كار داره ، أصلا اين همه دكتر دارررررررررره ميخواد جه كار ديكه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      66 33
      شما که میفرمایید کنکور 84 خیلییییییییی سخت بود، تا به حال تست های سال 84 و ماقبلش رو با تست های کنکور سال های اخیر مقایسه کردین؟ کلا لم سوال ها نسبت به 84 تغییر کرده. پاسخ تست های عمومی مثل معارف رو بعد از امتحان هم نمیتونید از کتابها پیدا کنید، چه برسه به تحصصی مجاز شدن، ملاک نیست؛ بچه ها دوست ندارند در دانشگاه غیردولتی بورکینافاسو درس بخونند
    • امیرحسین A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      10 3
      دوستی که میگه 84 سخت بود یه نگاهی به کنکور سالای اخیر بندازید. در ضمن کنکور امروز که شرکت داشتم واقعا سنگین بود.
    • بی نام EU ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      25 37
      استاد بی نام سطح سئوال ها من الحیث المجموع نسبت به گذشته تغییری نکرده. این رقابته که ساده تر شده و داوطلبها که کم انگیزه تر شدن.
  • همایون IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    خبر آنلاین میترسی نظر من نشر کنی ...؟؟؟ بنده با حذف کنکور مخالفم، امتحانات نهایی یعنی تقلب، حذف کنکور یعنی بی عدالتی
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      كاملا موافقم ، افررررين حذف كنكور يعني بي عدالتي محض .........................
    • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      26 1
      حذف کنکور مسخرس اصلا امتحانای نهایی ملاک درستی واسه تعیین سطح علمی داوطلب نیس وقتی که دانش آموزی با معدل 19 پشت کنکور میمونه و دانش آموز با معدل 16 دولتی قبول میشه.
    • همایون IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      26 1
      خبر آنلاین عزیز، اگه ادعای یه خبرگزاری مردمی داری و مخوای حق من جوون رو بگیری خواهش میکینم ازت و همچنین التماست میکنم صدای من جوون رو به گوش آقای وزیر برسون، که با حذف کنکور نه چیزی درست میشه و نه عدالت بشتر میشه. امتحانات نهایی سرشار از تقلب و ورقه های پاسخ هم خدا میدونه چه جوری تصحیح میشن، کاملا سلیقه ای، اینای که امتحانات نهایی دادن میفهمن من چی میگم شک نکنید اگه یه رتبه زیز 500 بیارم از ایران خواهم رفت، بنده سال دیگه کنکور دارم، خواهید دید که این بی عداتی ها چه ثمراتی خواهد داشت...
    • روح IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      22 0
      واقعا امتجانات نهایی به دلیل پروسه های مختلف امکان دخل و تصرف زیاد داره... درسته سوالا سراسری طراحی میشه.. اما از حوزه امتحانی گرفته تا موقع تصحیح برگه و بعد از اون تخلف های مختلفی میتونه صورت بگیره
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
      5 1
      دقیقا.امنیت کنکور و اجرای اون خیلی بالاست و سوال های اون برای همه یکی هست ولی امتحان نهایی ممکنه یک سال سخت بشه و شما چند سال بعد بخوای کنکور بدی یکی هم نهایی آسون بده و امنیت و اجرای نهایی هم زیاد بالا نیست.
  • meysam A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    8 1
    ای بابا دلتون خوشه اینهمه درس خوندم جون کندم با بی پولی و سربار خونواده بودن سر کردم اخرش رفتم یه جا سرکار با حقوق ماهی 750 تومن بدون هیچ مزایایی در صورتی که همه دوستام همون سال که من رفتم دانشگاه رفتن دنبال پول و بازار الان تا آخر عمرمم کار کنم نمیتونم حتی ماشینشون رو بخرم دوستای عزیزم درس خوندن تو این کشور بزرگترین اشتباه عمرم بوود،حداقل تو سربازی هم بدردم نخورد چون روزی که رفتم دانشگاه 18 ماه بود روزی که فارغ‌التحصیل شدم 24 ماه شد درس عبرت بشه براتون واقعا الان پول حرف اول رو میزنه فقط پول همین....
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    64 11
    والا بخدا من اگه ازدواج کنم و بچه دار بشم عمرن بذارم بچه هام درس بخونن من که لیسانس با معدل 17/30 دارم رفتم کارگری بچه ام بخواد عمرشئ طلف کنه که چی بشه؟؟ از الان بره یه کار کنه بعدن واسه خودش یه کاره ای بشه
    • بی نام BE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      13 1
      والله به خدا درس خوندیم پدرمون در اومد رفتیم تیزهوشان بعد هم کنکور سراسری تهران بعد هم ارشد تهران و بعد هم دکترا خارج از ایران و حالا که دلمون میخواد برگردیم هیچ شانس کار در ایران نداریم مگه با پارتی ... عمرمون تلف کردیم رفت
    • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      5 16
      اصلا با این نظرت موافق نیستم.پسر عموم مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف با معدل 15.20 گرفت در سال 89 الان توی شرکت نفت یکی از مدیران بلند بالاست. پس خواهشا بی عرضگی خودمون رو به درس خواندن نسبت ندیم.آدم زرنگ هر موقع هم که درس بخونه بازم کار و پیشرفت واسش هست.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
      5 2
      تلف
  • علیرضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    67 2
    به نظرم با توجه به بحران بیکاری در کشور دلم برای این جونا می سوزه که شب و روز درس می خونند و بعد از 5سال بی کار می مونند.چه بهتر که ظرفیت دانشگاه رو طبق نیاز به نیروی کار در کشور می گرفتن واین همه نیروی جون رو الاف وبیکار نمی کردن.
  • کنکوری IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    14 1
    کنکنور ریاضی خیلی سخت بود
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    9 7
    معلوم پسرا سربازی دارن مثل دخترا 5یا 6بار که کنکور نمیدن که
  • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    11 7
    دخترا که ماشالله هر کدوم 7یا 8بار دارن کنکور میدن
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    61 11
    از «درس» پول در نمی آد................
  • ناشناس A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    48 10
    ما که دکترامونو از صنعتی شریف گرفتیم و بیکار موندیم خدا کمکشون کنه اینا دیگه چی میشن که الان تازه میخوان استارت بزنن فقط امیدوارم یا از همین الان دنبال پارتی بگردین واسه سر کار رفتن منظورم آدمایی که بابای مایه دار ندارن، یا بیاین شریف و بعدش اونور پذیرش بگیرین برین اونور زندگی ایشالله
    • بی نام A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      8 3
      شما که دکتراتو از شریف گرفتی یکم خودتو تکون بده
    • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      7 1
      برو کانادا
    • علیرضا A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      7 21
      حاجی مگه میشه دکترا بیکار باشه؟ حتما به 10 پاس کردی اومدی بالا یه چیزی یادگرفته باشی میتونی گلیم خودت از اب بکشی بیرون پسر عمو من هیچ گونه پارتی نداشت درس خوند شد استاد دانشگاه بعد چند سال چندین دانشگاه شهرستان های مختلف الان دانشگاه صنعتی اصفهان درس میده چون همیشه تلاش می کرد
  • بهناز IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    44 78
    باید هم دخنر ها بیشتر باشند به چند دلیل 1چون جمعیتشون بیشتره 2 چون احتمال تولد دختر در خانواده های پر جمعیت بیشتره 3 طبق تحقیقات در آینده نسل کروموزم y منقرض خواهد شد 4چون پسرا نمیتونن 4 سال پشت کنکور بمونن ولی دخترا اگه خانه دار باشن میتونن تا ده سال هم پشت کنکور بمونن 5احتمال تولد فرزند دختر در مادران بالای 30 سال بیشتره 6 سربازی دو سال مانع شرکت میشه
    • محمد A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      15 5
      نابغه کروموزوم y از بین بره نسل آدما از بین میره
    • رامین A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      4 6
      عالی بود
    • فرجام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      10 4
      خانم چرا حرف غیر علمی میزنید.چه جوری ممکنه نسل کروموزوم y منقرض بشه؟فقط در صورت اراده ی الهی کروموزوم x یاy میتونه از بین بره ولی هم اکنون اراده ی الهی اینه که هیچکدوم از کروموزوم های x و y از بین نره و اهداف و اراده ی الهی با هیچ تحقیقاتی ثابت نمیشه.ولی اینکه میگید سربازی مانع از شرکت در کنکور میشه درسته.
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    9 1
    ریاضیش خیلی سخت بود
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    7 0
    کنکور نباشه با پارتی و با ضرب پول میرن دانشگاه و نمره میخرن و کلی برنامه ی دیگه پیاده میشه، راهش تقسیم کنکور به چند مرحله است، یا این که تست های استعداد یابی هم در کنار کنکور اجرا بشه و مصاحبه هم باشه تا شانسی کسی به دانشگاه نره ، و کسایی برن به یه رشته ی خاص که استعداد و علاقه دارن
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    11 1
    امار داوطلبین علوم تجربی میگه که چه بلایی سر رشته های مهندسی اومده که همه رفتن سراغ علوم تجربی سال ۸۴ این امار بر عکس بود یعنی مهندسی بیشتر بود البته نه دونیم برابر ۱۰۰ هزار بیشتر بودند
  • پوريا A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    10 1
    شيمي خيلي سخت بود امسال ..... :
  • یک کنکوری A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    10 2
    با حذف کنکور به این شیوه نه من بلکه خیلی ها مخالفند.الان سوابق تحصیلی 25 درصد تاثیر مستقیم دارد که هیچ راه جبرانی برای آن در نظر گرفته نشده و هر داوطلبی که به هر دلیل، نمرات نهایی خود را خراب کند به عنوان یک امتیاز منفی انگیزه هایش را برای رقابت با داوطلبانی که نمرات نهایی خوبی کسب کرده اند ازدست میدهد و با سردرگمی و مشکل جدی روبرو میشود و فکر میکند دیگر تلاشش بیهوده است. و این خود به خود زمینه ی خراب کردن کنکور را فراهم میکند،کنکوری که در یک رقابت بهتر و بدون دغدغه تاثیر سوابق تحصیلی بی شک در آن نتیجه ای بسیار بهتر رقم خواهدخورد. بنده اینا با، تجربه، دارم خدمتتون عرض میکنم."قابل توجه مسئولین محترم"
  • سخن یک دوست IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    10 0
    اگه به جای درس خوندن برین بنایی یاد بگیرید روزی 100هزار وماهی 3میلیون در میارید.تازه بیمه هم می تونید خودتون رو بکنید ولی اگه برید درس بخونید برای پول وشغل اول اینکه درس خوندن تو محیط ذانشگاه به نظرم یعنی الافی.به جای درس خوندن تو دانشگاه برو اون چیزی رو دنبال کن که علاقه ونیاز داری و می تونی باهاش نون در بیارین.دانشگاه محل پول در اوردن دولته بچه ها.اگه پارتی ندارید نرید وقتتون رو یک 5 یا6سالی هدر ندید.تازه بعد 5یا 6سال وقت تلف کردن تو دانشگاه اگر چه با معدل بالا هم باشید اگه بهترین دانشگاه و با معدل الف هم باشید باز هم بیکارید.اگه پارتی دارید برین درس بخونید.تازه اگه یک کاری گیرتون بیاد یک حقوق بخور نمیری دولت بهتون میده.پس درس خوندن برای پول چیز بی خودی می باشد.برو کار کن مگو چیست کار که م
  • محمد IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    8 3
    بدبختی انسان از همین کنکور شروع میشه پس بهتره ادم بلند پروازی نکنه ودنبالش نره
  • یکی هم نظر با بقیه IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    9 0
    خداوکیلی نظراتی که به دست وزیر نمیرسه چه فایدشه هان؟ کسیکه نمرات نهاییشو خراب کنه 25درصدو ازدست میده ولی کسیکه تونسته با تقلب یا پارتی نمره بگیره اگه خالی هم تحویل بده 25درصدبراش ثبت میشه. هه عدالتو عشقه ... خودشون با زبون خودشون میگن نمره خریدیم و خودمون با چشمای خودمون دیدیم برگه عوض میکردن. بخدا آدم بهش فکرنکنه خیالش راحت تره ... همش برا خودتون مملکت ما تا زمانیکه نسنجیده و بدون برنامه ریزی پیش بره به هیچ جا نمیرسه حداقل یه رای گیری میکردن بعد اگه موافقشون بودن25درصد نه .100درصد میکردن بازهم خدایی هست.یاحق
  • ترسا A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    9 1
    كاش نهايياشونم استاندارد بود با اون سوالايي كه امسال دادن واقعا متاسفم
  • محمد A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    8 5
    شما میگین تو امتحان نهایی تقلب میشه...رفتیم سرجلسه کنکور اونجا تقلب زدن در حده لالیگا..واقعا متاسفم
  • سجاد A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    1 0
    سلام من دانشجوی بیهوشی ترم 7 هستم ..........و الان شروع کردم به خوندن واسه سال 97چون 2 سال هم طرح دارم. اگر کنکور برداشته بشه من چیکار کنم.........