محققان موسسه علوم فوتونیک آزمایشگاهی تراشه‌ای ساخته‌اند که قادر است سرطان را در همان مراحل اولیه شناسایی کند. این ابزار سبک، ارزان و قابل اعتماد است.

محمود حاج‌زمان: محققان موسسه علوم فوتونیک (ICFO) آزمایشگاهی تراشه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند پروتئین‌های نشانگر سرطان را در یک قطره خون شناسایی کرده و به عنوان سامانه تشخیص زودهنگام سرطان عمل کند. این وسلیه قادر است غلظت‌های بسیار پایین نشانگرهای سرطانی را تشخیص دهد، و در عین حال قابل اعتماد، ارزان و قابل حمل است؛ ویژگی‌هایی که آن را برای استفاده در نقاط دور افتاده دنیا بسیار جذاب و ایده‌آل می‌سازد.

به گزارش گیزمگ، تشخیص زودهنگام برای موفقیت درمان سرطان اهمیتی حیاتی دارد. متاسفانه، بسیاری از سرطان‌ها خیلی دیر تشخیص داده می‌شوند؛ زمانی‌که بیماری در میلیون‌ها سلول پخش شده است. مشکل اینجاست که اغلب ابزارهای پزشکی تنها زمانی قادرند تومورها را شناسایی کنند که آنها به ابعاد ماکروسکوپیک و قابل رویت رسیده‌اند.

اما اکنون و به لطف تحقیقات انجام شده به سرپرستی پروفسور رومن کوئیدانت شرایط ممکن است تغییر کند. وی و گروهش ابزاری کوچک و قابل حمل ساخته‌اند که با استفاده از کانال‌های ریز ویژه عبور سیالات، حتی کوچک‌ترین غلظت‌های نشانگرهای سرطان را در یک قطره خون شناسایی می‌کند.

زمانی‌که خون وارد این ابزار می‌شود، در شبکه‌ای از کانال‌های میکروسکوپی پخش می‌شود. هر کدام از این کانال‌ها حاوی نانوذرات طلا است که حاوی گیرنده پادتن مخصوصی است: اگر پروتئین نشانگر سرطان در خون وجود داشته باشد، به این نانوذرات می‌چسبد. به گفته گروه تحقیقاتی، این ابزار همچنین قادر است تعداد نشانگرهای سرطانی موجود را در هر کانال بشمارد، و معیاری دقیق از خطر سرطان بیمار در اختیار وی قرار دهد.

کوئیدانت می‌گوید: «جذاب‌ترین یافته تحقیقات این است که ما قادریم غلظت‌های بسیار اندک این پروتئین‌ها را در چند دقیقه شناسایی کنیم؛ ویژگی‌ای که این وسیله را به ابزاری قدرتمند، شاهکار و فوق‌العاده حساس تبدیل می‌کند که مزیت شناسایی زودهنگام و نظارت بر درمان سرطان را به دنبال دارد.»

این ابزار با ترکیب آخرین پیشرفت‌های دانش نوپای پلاسمونیک، نانوفناوری، شیمی سطح و ریزسیالات حاصل شده است، و امیدها را برای تشخیص زودهنگام‌تر سرطان و اتخاذ روش درمانی مناسب افزایش داده است. مقاله مرتبط با این پیشرفت در شماره اخیر مجله Nano Letters به چاپ رسیده است.

۵۳۲۷۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    32 51
    اعتماد به چینیها مثل اعتماد به پراید خودمونه. آلمانیها ژاپنیها آمریکائیها چرا تا بحال به چنین چیزی دست نیافتند؟ معلومه چین برای کسب پول عجول و بدون تحقیق کامل کار میکنه
    • حقیقت گو IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      18 1
      لااقل یک زحمت به خودت می دادی لینک ژورنال رو باز می کردی و می دیدی که محققان این کار اسپانیایی و سوئیسی هستند بعضی ها هم بدجوری برای کامنت دادن در مورد پراید احساس وظیفه می کنند کامنت تو که از پراید هم داغون تر بود
    • راىجواهريان A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      7 0
      تو خوبي
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      2 2
      کاش میشد 1000000 تا مثبت بدم
    • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      6 0
      كجاي متن به چيني بودن اشاره شده؟ اين تحقيق حاصل يه مرسسه تو پارك فناوري بارسلوناي اسپانياست .
  • رضا IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    7 0
    امیدوارم زودتر همگانی شه جلوی میلیونها مرگ ناشی از سرطان بگیره
  • احمد IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    عزیزم جنس چینی نوع خوبش هم هست. در ثانی من که در این زمینه اطلاعاتی دارم، به نظرم ابزار بسیار خوبی هست و دانشمندان کشورهای دیگه هم در این زمینه در حال تحقیق هستند
  • احمدی A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    13 2
    مرگ دست خداست پراید وسیله است
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    1 0
    بیخیال بشید دوستان مهم این نوآوری هستش نه چینی و جیبی و....