نهادهای نظارتی در مورد اعلام عدد نهایی میزان معوقات بانکی به اختلاف نظر رسیده اند.

احسان میزانی: تاکنون سه عدد متفاوت در مورد میزان معوقات بانکی اعلام شده ولی هنوز هیچ نهاد رسمی در مورد دلایل اختلاف میان اعداد اعلام شده را بیان نکرده است.

در حال حاضر در مورد میزان بدهی های معوق بانکی ابهام مهمی وجود دارد. محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه این عدد را 100 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است وزارت صنعت در یکی از گزارش های خود این رقم را 80 هزار میلیارد تومان و نهادی دیگر این عدد را 65 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. دولت طی یکسال و از راه حراج وثیقه های بانکی تنها موفق شده 3 هزار میلیارد تومان از منابع از دست رفته را به بانک ها بازگرداند. این عدد نیز از راه فروش املاکی محقق شده که در رهن بانک بوده اند. براساس گزارشی که سایت پایش پرس منتشر کرده، میزان بدهی بانکی 23 نفر برابر با 11 هزار میلیارد تومان و تقریبا به اندازه 3 برابر میزان یارانه پرداختی در یک ماه است.  

میزان بدهی های بانکی تا پایان سال 90 حدود 50 هزار میلیارد تومان برآورد می شد. این رقم سال 85 نیز تنها 3 هزار میلیارد تومان بود. در فرودین سال 86 میزان بدهی های بانکی به 11 هزار میلیارد تومان رسید و در شهریور همان سال از مرز 12 هزار میلیارد تومان عبور کرد. اصلی ترین انتقاد نهادهای تولیدی به انحراف وام ها از تولید به فعالیت های واسطه ای مربوط می شود.

 

3535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 0
    فلاکت و بدبختی اکثریت مردم ایران از همین نکات کاملا مشهود و بارزه , یه فرد عادی بخواد بره تو سیستم بانکی یک میلیون وام بگیره باید یی کفش آهنی پاره کنه تا بهش وام بدن , تازه اونوقت سرموعد ندی کلی ام جریمه باس پرداخت کنیم بعد عده ای معدو.د وام های میلیاردی میگیرن لذتشو میبرن کسی ام نیست که ازشون بگیره. . .
  • هموطن A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 0
    توی همین سایت نوشته بودید که آقای بابک خان زنجانی به تنهایی 10 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که میشود یارانه سه ماه مردم. این 23 نفر اضافه حسابش جداست
  • سامان IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    2 0
    شخصی در این مملکت در دولت قبل 20 میلیون دلار وام ارزی را یکجا دریافت کرده است. معمولا وام ها برای ایجاد واحد تولیدی مرحله ای تخصیص می یابد اما این فرد با امضای شخصی پای مدارکش یکجا گرفته است زمین واحد تولیدی که وام برایش گرفته شده را دیوارکشی کرده و حتی یک اتاق نگهبانی در آن نیست. آن 20 میلیون دلار کجاست؟؟
  • بهمن IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    برای گرفتن یک وام خرید خودرو یا وام لوازم منزل و غیره چقدر کاغذ بازی و ضامن لازم است و بعدش براحتی اقساط و جریمه دیر کرد را از مردم می گیرید. پس چطور ممکن است شخصی با این بورکراسی اداری بانکها وام های کلان بگیرد و بانک نتواند حتی اصل پولش را پس بگیرد. پناه بر خدا این دیگر چه صیغه ای است خدابه مردم عادی رحم کند