فصل تابستان سینمایی در راه است و استودیوها با دنباله‌ فیلم‌هایی چون «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» و «افراد ایکس» امید زیادی دارند به یک رکورد جدید دست پیدا کنند.



علی افتخاری: 
فاصله ماه‌های مه تا اوت از دیرباز بهترین و سودآورترین مقطع زمانی برای استودیوهای هالیوود بوده است. مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و خانواده‌ها وقت بیشتری برای دیدن فیلم‌ها دارند.

تقریبا حدود 40 درصد از مجموع فروش سالانه فیلم‌ها در این فصل حاصل می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر مرزها تا حد زیادی مخدوش شده‌اند.

امسال رژه ابرقهرمانان، فیلم‌های انیمیشن و دنباله‌های پرهزینه بجای مه از دو ماه قبل یعنی از ماه مارس شروع شد. از 7 مارس تاکنون شش فیلم در ایالات متحده و کانادا یا از مرز 100 میلیون دلار فروش عبور کرده‌اند یا نزدیک این مرز هستند.     

عملکرد قوی فیلم‌ها در گیشه‌ها باعث شده مجموع فروش فیلم‌ها تا پیش از فصل تابستان سینمایی به 3.1 میلیارد دلار برسد که 9.4 درصد بیشتر از سال قبل است.

گرچه فیلم‌هایی مانند «نوح» و «متفاوت» نتوانستند با قدرت فصل نمایش بلاک‌باسترها را شروع کنند، اما «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی» آشکارا این کار را انجام داد، آن هم چهار هفته پیش.

سال گذشته مدیران هالیوود در 18 هفته بین مه تا اوت 18 دنباله پرهزینه، انیمیشن و اکشن را روانه سینماها کردند. این شلوغی عملا باعث شد تعدادی از فیلم‌ها به سختی در گیشه شکست بخورند، از جمله پروژه 215 میلیون دلاری «رنجر تنها» تولید دیزنی و فیلم 130 میلیون دلاری «آر.آی.پی.دی» تولید یونیورسال.

امسال حدود 12 فیلم پرهزینه در این مقطع روی پرده می‌روند که از 2 مه (12 اردیبهشت) با اکران فیلم ابرقهرمانی «اسپایدرمن شگفت‌انگیز 2» در آمریکای شمالی شروع می‌شود. در ادامه نگاهی به 15 فیلم اکران تابستان داریم که خیلی‌ها منتظر دیدن آن‌ها هستند.  

«اسپایدرمن شگفت‌انگیز 2» (The Amazing Spider-Man 2)
تاریخ اکران: 2 مه (12 اردیبهشت)
کارگردان: مارک وب
بازیگران: اندرو گارفیلد، اما استون، جیمی فاکس، دین دیهان، پل جیاماتی، شیلین وودلی، فلیسیتی جونز، بی. جی. نواک، کالم فیوری، سالی فیلد، کریس کوپر   
خلاصه داستان: پیتر پارکر (گارفیلد) زندگی پرجنب و‌ جوشی دارد. او از یک سو در قالب اسپایدرمن با آدم‌های بد مبارزه می‌کند و از سوی دیگر وقت خود را با گوئن استیسی (استون) می‌گذراند. پیتر قولی را که به پدر گوئن درمورد محافظت از او داده، فراموش نکرده، اما اتفاقات به شکلی رقم می‌خورد که او نمی‌تواند به قول خود عمل کند. شرایط پیتر زمانی عوض می‌شود که یک ضدقهرمان جدید به نام الکترو (فاکس) از راه می‌رسد، یک دوست قدیمی به نام هری آزبورن (دیهان) به نیویورک بازمی‌گردد و پیتر سرنخ‌هایی از گذشته خود پیدا می‌کند.
آنچه باید بدانید: «اسپایدرمن» از 2002 تا 2007 در قالب سه فیلم به کارگردانی سام ریمی با بازی توبی مگوایر به نقش ابرقهرمان معروف قصه‌های مصور مارول ساخته شد و رکوردهای فروش را شکست. پس از آنکه بین ریمی و شرکت سونی توزیع‌کننده مجموعه «اسپایدرمن» اختلاف به وجود آمد، این مجموعه سینمایی از نو آغاز شد. حاصل کار «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» بود که سال 2012 در دنیا حدود 750 میلیون دلار فروخت. کارگردان و بازیگران اصلی فیلم بازگشته‌اند و شرکت سونی پیکچرز امیدوار است «اسپایدرمن شگفت‌انگیز 2» موفقیت فیلم اول را تکرار کند.

«گودزیلا» (Godzilla)
تاریخ اکران: 16 مه (26 اردیبهشت)
کارگردان: گرت ادواردز
بازیگران: برایان کرنستن، کن واتانابه، آرون تیلور-جانسن، الیزابت اولسن، ژولیت بینوش، سالی هاوکینز و دیوید استراثرن
خلاصه داستان: یک هیولای رادیواکتیوی تهدیدی برای انسان‌هاست و آن‌ها را به مرز نابودی می‌کشاند.
آنچه باید بدانید: 16 سال پس از آنکه رولند امریش با فیلمی با بازی متیو برودریک هیولای معروف ژاپنی را به سینماها آورد، یک فیلم کاملا آمریکایی دیگر با این موضوع روانه سینماها خواهد شد. این فیلم را گرت ادواردز فیلمساز بریتانیایی کارگردانی کرده که بیش از همه برای فیلم مستقل «اهریمنان» (2010) شهرت دارد. فیلم اول ادواردز بسیار در خور توجه بود. بنابراین او برای کارگردانی پروژه عظیمی مانند «گودزیلا» حداقل روی کاغذ گزینه مناسبی بوده است. حضور برایان کرنستن ستاره سریال «Breaking Bad» همین طور بازیگرانی چون ژولیت بینوش و سالی هاوکینز می‌تواند تماشاگران زیادی را به سینماها بکشاند.

«افراد ایکس: روزهای گذشته آینده» (X-Men: Days of Future Past)
تاریخ اکران: 23 مه (2 خرداد)
کارگردان: برایان سینگر
بازیگران: هیو جکمن، جنیفر لارنس، هالی بری، میشائل فاسبندر، پاتریک استیوارت، ایان مکلن، جیمز مک‌آووی، پیتر دینکلیج، آنا پاکویین، شاون اشمور، الن پیج، نیکلاس هولت، لوکاس تیل، عمر سی، بوبو استیوارت، فان بینگ‌بینگ، آدام کانتو، ایوان پیترز، جاش هلمن 
خلاصه داستان: پروفسور زاویر (استیوارت)، مگنتو (مکلن)، وولورین (جکمن) و اعضای فعلی تیم ایکس با یک دنیای تیره روبرو می‌شوند که در آن موجودات جهش‌یافته، گونه‌هایی در معرض خطر به حساب می‌آیند و تحت برنامه بولیوار تراسک (دینکلیج) و به خاطر بالا رفتن سطح بی‌اعتمادی انسان‌ها به آن‌ها، تحت تعقیب هستند، به زندان می‌افتند یا کشته می‌شوند. آن‌ها نقشه‌ای جسورانه طراحی می‌کنند تا وولورین را به گذشته بفرستند تا پروفسور زاویر جوان (مک‌آووی)، مگنتو جوان (فاسبندر) و باقی گروه را راضی کنند برای متوقف کردن تهدیدات همکاری کنند.  
آنچه باید بدانید: برایان سینگر روزهای خوبی را نمی‌گذراند. فیلم قبلی او «جک غول‌کش» سال گذشته در گیشه به سختی شکست خورد و اکنون در فاصله کمتر از یک ماه به اکران فیلم جدیدش به خاطر یک رسوایی اخلاقی نامش در رسانه‌ها می‌چرخد. مردی 31 ساله به تازگی سینگر را متهم کرده که در فاصله اوت 1999 تا اوایل 2000 که او یک بازیگر نوجوان جویای نام بود، ازش سوء‌استفاده کرده است. مشخص نیست سینگر این بحران را چگونه پشت سر می‌گذارد. وکلای او این اتهام را کذب می‌دانند، اما بدون تردید جنجال‌ها روی چشم‌انداز تجاری هفتمین قسمت از سری فیلم‌های «افراد ایکس» تاثیر می‌گذارد که با اقتباس از شخصیت‌های قصه‌های مصور انتشارات مارول ساخته شده‌اند. حضور ستاره‌های مختلف در «افراد ایکس: روزهای گذشته آینده» می‌تواند برگ برنده فیلم باشد. «روزهای گذشته آینده» پس از «افراد ایکس» (2006) و «ایکس 2» (2003) سومین فیلم «افراد ایکس» است که سینگر کارگردانی کرده است.

«شیطان‌صفت» / «مالفیسنت» (Maleficent)
تاریخ اکران: 30 مه (9 خرداد)
کارگردان: رابرت استرومبرگ
بازیگران: آنجلینا جولی، ایملدا استانتن، ال فانینگ، شارلتو کوپلی، میراندا ریچاردسن، سام رایلی، جونو تمپل و لزلی منویل 
خلاصه داستان: داستان ناگفته مالفیسنت، معروف‌ترین ضدقهرمان انیمیشن کلاسیک «زیبای خفته». مالفیسنت (جولی) زنی جوان با قلبی پاک است که در قلمرو جنگل زندگی آرامی دارد. تا اینکه روزی حمله یک ارتش متجاوز توازن سرزمین را به هم می‌زند. مالفیسنت به پا می‌خیزد و محافظ بی‌امان سرزمین لقب می‌گیرد، اما او در نهایت گرفتار خیانتی بی‌رحمانه می‌شود؛ حرکتی که قلب پاک او را به سنگ تبدیل می‌کند. مالفیسنت برای انتقام، درگیر نبردی حماسی با جانشین پادشاه می‌شود و اورورا (فانینگ)، فرزند تازه‌به‌دنیا‌آمده او را طلسم می‌کند. در همان حال که اورورا بزرگ می‌شود، مالفیسنت پی می‌برد که او کلید برقراری صلح در قلمرو و شاید خوشبختی واقعی خود او را با خود دارد.
آنچه باید بدانید: تازه‌ترین فیلم زنده دیزنی بازگویی یک قصه کلاسیک است و سبک و سیاقی مشابه «آلیس در سرزمین عجایب» و «آز: بزرگ و قدرتمند» دارد. «مالفیسنت» مانند آن دو فیلم تا حد زیادی متکی به جلوه‌های ویژه است. از این گذشته، رابرت استرومبرگ طراح صحنه آن دو فیلم بود و با «مالفیسنت» برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشسته است. با این حال، دیدن فیلمی که داستان خود را از منظر یک ضدقهرمان روایت می‌کند جالب است و کسی هم نمی‌تواند منکر جذابیت حضور جولی در نقش اصلی باشد که اولین حضور او روی پرده پس از چهار سال است. به احتمال زیاد خیلی‌ها تنها به خاطر جولی «مالفیسنت» را می‌بینند.

«یک میلیون راه برای مردن در غرب» (A Million Ways to Die in the West)
تاریخ اکران: 30 مه (9 خرداد)
کارگردان: ست مک‌فارلین
بازیگران: ست مک‌فارلین، چارلیز ترون، لیام نیسن، آماندا سایفرید، نیل پاتریک هریس، سارا سیلورمن، جووانی ریبیسی   
خلاصه داستان: در غرب وحشی، یک گوسفنددار بزدل (مک‌فارلین) وقتی از یک نبرد با تفنگ فرار می‌کند، دوست دمدمی‌مزاج خود (سایفرید) را از دست می‌دهد. زنی اسرارآمیز (ترون) به شهر می‌آید و به او کمک می‌کند رفتاری شجاعانه داشته باشد. مشکل اینجاست که همسر زن (نیسن) که یک یاغی بدنام است برای انتقام به شهر می‌آید.
آنچه باید بدانید: هرچند دو سال پیش حضور ست مک‌فارلین به عنوان مجری جوایز اسکار خیلی مورد استقبال قرار نگرفت، اما به عنوان خالق، مدیر تولید و صداپیشه سریال انیمیشن موفق «مرد خانواده» و دو سریال تقلیدی آن «پدر آمریکایی» و «نمایش کلیولند»، همچنان یکی از چهره‌های مطرح دنیای سرگرمی است. گذشته از این، «تد» اولین فیلم بلند داستانی او در مقام کارگردان سال 2012 در دنیا بیش از 420 میلیون دلار فروخت و یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما لقب گرفت. این بار او نقش اصلی فیلمش را بازی می‌کند و چارلیز ترون و لیام نیسن هم در نقش‌های متفاوت ظاهر شده‌اند. در شرایطی که تابستان امسال خبری از فیلم‌های کمدی با حضور نام‌های بزرگ نیست، انتظار می‌رود «یک میلیون راه برای مردن در غرب» در گیشه‌ها موفق ظاهر شود.

«لبه فردا» (Edge of Tomorrow)
تاریخ اکران: 6 ژوئن (16 خرداد)
کارگردان: داگ لیمان
بازیگران: تام کروز، امیلی بلانت، بیل پکستن، جرمی پیون، نوا تیلور، شارلوت رایلی
خلاصه داستان: داستان در آینده نزدیک روی می‌دهد. نژادی از موجودات بیگانه به نام «میمیکس» که شکل کندو هستند، به زمین حمله و شهرها را تکه‌تکه کرده‌اند و میلیون‌ها تن از انسان‌ها را از بین برده‌اند. ارتش‌های کشورهای مختلف برای آخرین حمله به بیگانه گرد هم آمده‌اند. سرهنگ دوم بیل کیج (کروز) که تجربه شرکت در هیچ جنگی را ندارد، درگیر نبرد با بیگانه می‌شود و در همان دقایق اول می‌میرد، اما قبل از مرگ یک موجود بیگانه را هم از پا درمی‌آورد. زمانی که کیج به هوش می‌آید متوجه می‌شود در شروع همان روزی است که وارد نبرد شد. او بار دیگر می‌جنگد و باز می‌میرد. این مسئله مرتب تکرار می‌شود. درگیری فیزیکی با بیگانه کیج را وارد حلقه زمان کرده است. کیج با هر نبرد، قوی‌تر و باهوش‌تر می‌شود و هر بار با مهارت بیشتر با میمیکس درگیر نبرد می‌شود و در این راه ریتا وراتاسکی (بلانت) یکی از جنگجویان نیروهای ویژه در کنار او قرار می‌گیرد. در همان حال که کیج و وراتاسکی با موجودات بیگانه مبارزه می‌کنند، تکرار هر نبرد فرصتی برای آن‌هاست که کلید نابودی مهاجمان بیگانه و نجات زمین را پیدا کنند.
آنچه باید بدانید: هرچند تام کروز با سری فیلم‌های «ماموریت: غیرممکن» تماشاگران زیادی را به سینماها کشانده، اما در فیلم‌های دیگر به این اندازه موفق نبوده است. با این حال، عکس‌ها و صحنه‌های منتشر شده از فیلم جدید او «لبه فردا» نوید یک فیلم جذاب را می‌دهد. داگ لیمان کارگردان این فیلم به گواه فیلم‌هایی چون «هویت بورن» و «آقا و خانم اسمیت»، اغلب چیزهای جدیدی به این نوع فیلم‌های تعریف‌شده در قالب ژانر اضافه می‌کند. از آن مهم‌تر در تابستانی پر از بازسازی‌ها، دنباله‌ها و فیلم‌هایی که یک مجموعه سینمایی موفق را از نو شروع کرده‌اند، فیلمی مانند «لبه فردا» یک چیز جدید است.     

«چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2» (How To Train Your Dragon 2)
تاریخ اکران: 13 ژوئن (23 خرداد)
کارگردان: دین دبلوا
صداپیشه‌ها: جی باروشل، جرارد باتلر، کیت بلانشت، کریگ فرگوسن، جیمان هانسو، امریکا فرارا، جونا هیل، کریستوفر مینتس-پلاس، تی.جی. میلر، کریستن ویگ، کیت هرینگتن
خلاصه داستان: داستان پنج سال پس از فیلم اول روی می‌دهد. وایکینگ‌ها با اژدهاها دوست شده‌اند و با آن‌ها سواری می‌کنند. هیکاپ حالا در سنین نوجوانی است. او و دوست اژدهایش، بی‌دندان همیشه با هم هستند. آن‌ها در آسمان پرواز می‌کنند، در مناطق ناشناخته می‌گردند و دنیاهای جدید را کاوش می‌کنند. یکی از ماجراهای این دو به کشف یک غار یخی مخفی می‌انجامد که خانه صدها اژدهای وحشی است. هیکاپ و بی‌دندان برای حفظ صلح درگیر یک نبرد می‌شوند.
آنچه باید بدانید: فیلم‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» یکی از موفق‌ترین شرکت دریم ورکس انیمیشن است. شاید بتوان گفت این شرکت فیلم‌هایی به خوبی بهترین انیمیشن‌های شرکت پیکسار ساخته‌ است. فیلم اول سال 2010 با بودجه 165 میلیون دلار ساخته شد و 377 میلیون دلار فروخت. به احتمال زیاد «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2» به همان اندازه موفق خواهد بود. دین دبلوا یکی از کارگردان‌های فیلم اول بار دیگر و این بار به تنهایی روی صندلی کارگردانی نشسته است. کیت هرینگتن، جیمان هانسو و کیت بلانشت صداپیشه‌های جدید فیلم هستند.         

«خیابان جامپ شماره 22» (22 Jump Street)
تاریخ اکران: 13 ژوئن (23 خرداد)
کارگردان: فیل لرد، کریس میلر
بازیگران: جونا هیل، چانینگ تیتم، دیو فرانکو، نیک آفرمن، آیس کیوب
خلاصه داستان: اشمیت و جنکو پس از موفقیت در دبیرستان مخفیانه در دانشگاه می‌کوشند یک حلقه دیگر از قاچاقچیان مواد مخدر را متلاشی کنند و اینجاست که دوستی آن‌ها مورد امتحان قرار می‌گیرد.
آنچه باید بدانید: هیچ‌کس فکر نمی‌کرد «خیابان جامپ شماره 21» فیلمی خوب از کار دربیاید، اما این اتفاق افتاد و فیلم نه تنها مورد توجه منتقدان قرار گرفت بلکه در گیشه‌های فروش نیز به آرامی مسیر موفقیت را طی کرد. به این ترتیب، جای تعجب نداشت که شرکت سونی به سرعت به فکر ساخته دنباله آن بیفتد. مایکل باکال فیلمنامه‌نویس فیلم اول به اورن اوزیل پیوست و فیلمنامه «خیابان جامپ شماره 22» را نوشت. فیل لرد و کریس میلر هم که اوایل سال 2014 انیمیشن بسیار موفق «فیلم لگو» را روی پرده داشتند، بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشسته‌اند. خیلی کم پیش می‌آید دنباله‌ها به پای فیلم اول برسند، خصوصا وقتی صحبت از فیلمی کوتاه باشد. نمونه آن «خماری» که دنباله‌های ناموفقی داشت. با این حال، شاید لرد و میلر با «خیابان جامپ شماره 22» این نگاه را عوض کنند.    

«پسران جرزی» (Jersey Boys)
تاریخ اکران:
20 ژوئن (30 خرداد)
کارگردان: کلینت ایستوود
بازیگران: کریستوفر واکن، جان لوید یانگ، وینسنت پیاتزا، اریک برگن
خلاصه داستان: داستان چهار مرد جوان اهل نیوجرزی که در دهه 1960 کنار هم قرار گرفتند و گروه راک معروف «فور سیزنز» را شکل دادند.
آنچه باید بدانید: این پروژه سال‌ها در دست تولید بود. جان فاورو کارگردان دو فیلم اول «آیرون من» حتی در مقطعی شروع به انتخاب بازیگران کرد، اما استودیو در نهایت چراغ سبز نشان نداد. در نهایت کلینت ایستوود کارگردان کهنه‌کار برای کارگردانی نمایش بسیار موفق «فرانکی ولی و فور سیزنز» که مدت‌ها در برادوی روی صحنه بود، پا پیش گذاشت. آخرین باری که ایستوود یک فیلم موزیکال ساخت، حاصل کارش فاجعه‌ای به نام «Paint Your Wagon» بود، فیلمی که ثابت کرد لی مارول نه بلد است آواز بخواند و نه می‌تواند برقصد، اما این را هم در نظر داشته باشید که ایستوود فیلم زندگی‌نامه‌ای موزیکال «برد/پرنده» را هم ساخته که یکی از فیلم‌های خوب کارنامه اوست. پس می‌توان امیدوار بود او با «پسران جرزی» راه همان فیلم را رفته باشد.

«ترانسفورمرها: عصر انقراض» (Transformers: Age of Extinction)
تاریخ اکران:
25 ژوئن (4 تیر)
کارگردان:
مایکل بی
بازیگران: مارک والبرگ، کلسی گرامر، سوفیا مایلز، استنلی توچی، جک رینور، لی بینگ‌بینگ، تی. جی. میلر، نیکولا پلتس، و هن گانگ
خلاصه داستان: کید یاگر (والبرگ) یک مکانیک است که با دخترش در شهری کوچک زندگی می‌کند. کار او اوراق کردن ماشین‌ها و کامیون‌های اسقاطی و فروش قطعات آن‌هاست. تازه‌ترین کشف یاگر که یک کامیون قراضه و زنگ‌زده است، چیزی کاملا متفاوت از کار درمی‌آید. او آپتیموس پرایم است! به زودی ماموران دولتی وارد قضیه می‌شوند و به این شکل ترانسفورمرها پس از سال‌ها غیبت بار دیگر زمین را مورد هجوم قرار می‌دهند.
آنچه باید بدانید: هرچند چهارمین قسمت مجموعه فیلم‌های بسیار موفق «ترانسفورمرها» نوید چیزی تازه داده - خارج کردن شایا لابوف و دیگر بازیگران سه فیلم اول تا بر شخصیت‌های جدید به رهبری والبرگ متمرکز شود - اولین عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از فیلم نشان می‌دهد ظاهرا مسیری که فیلم انتخاب کرده خیلی متفاوت با فیلم‌های قبلی نیست. سبک کاری مایکل بی کارگردان این فیلم‌ها کاملا مشخص است، به نظر نمی‌رسد شخصیت‌ها خیلی عمیق باشند و از همه مهم‌تر این بار هم شاهد انواع صحنه‌های انفجار هستیم. با این حال تردیدی نیست که بی، استاد خلق صحنه‌های اکشن است. گذشته از این حضور بازیگرانی چون استنلی توچی، کلسی گرامر و تی. جی. میلر می‌تواند همه چیز را تا حد زیادی قابل تحمل کند. بی، سه فیلم اول مجموعه شامل «ترانسفورمرها» (2007)، «ترانسفورمرها: انتقام کشته‌شدگان» (2009) و «ترانسفورمرها: تاریکی ماه» را هم کارگردانی کرد. فیلم سوم سال 2011 در دنیا 1.12 میلیارد دلار فروخت.

«سحرگاه سیاره میمون‌ها» (‌Dawn of the Planet of the Apes)
تاریخ اکران: 11 ژوئیه (20 تیر)
کارگردان: مت ریوز
بازیگران: اندی سرکیس، جیسن کلارک، گری اولدمن، کری راسل، توبی کبل، کودی اسمیت-مکفی، انریکه مورسیانو، جودی گریر
خلاصه داستان: 10 سال پس از شیوع ویروسی مرگبار، یک اجتماع از میمون‌های هوشمند به رهبری سزار (سرکیس)، مورد تهدید گروهی از انسان‌هایی که از ویروس جان سالم به در برده‌اند، قرار می‌گیرد. بین آن‌ها صلح ناپایدار شکل می‌گیرد، اما این توافق کوتاه‌مدت است و هر دو طرف درگیر نبردی می‌شوند که گونه غالب زمین را تعیین می‌کند.
آنچه باید بدانید: «ظهور سیاره میمون‌ها» یکی از خوشایندترین شگفتی‌های سینمایی چند سال اخیر بود. فیلمی که کمتر کسی انتظار داشت موفق باشد با کارگردانی سنجیده روپرت وایات و نقش‌آفرینی تماشایی اندی سرکیس به یک بلاک‌باستر جذاب تبدیل شد و با موفقیت مجموعه رسانه‌ای معروف «سیاره میمون‌ها» را در قرن بیست و یکم احیاء کرد. شاید دنباله «ظهور سیاره میمون‌ها» کارگردان خود و جیمز فرانکو ستاره خود را از دست داده باشد، اما مت ریوز را به عنوان کارگردان دارد و چند نفر از بازیگران فیلم اول از جمله سرکیس بازگشته‌اند. «سیاره میمون‌ها» در مجموع شامل هشت فیلم، دو مجموعه تلویزیونی و چند قصه مصور است. این مجموعه از فیلم «سیاره میمون‌ها» (1968) با بازی چارلتن هستن آغاز شد که خود اقتباسی از رمانی نوشته پی‌یر بوله در سال 1963 بود.

«صعود جوپیتر» (Jupiter Ascending)
تاریخ اکران: 18 ژوئیه (27 تیر)
کارگردان: لانا و اندی واچوفسکی
بازیگران: میلا کونیس، چانینگ تیتم، شان بین، ادی ردمین، تاپنس میدلتن
خلاصه داستان: جوپیتر جونز (کونیس) زیر آسمان شب به دنیا می‌آید با نشانه‌هایی که پیش‌بینی می‌کند او در آینده کارهای بزرگ انجام می‌دهد. در زمان حال، جوپیتر که بزرگ شده خواب ستاره‌ها را می‌بیند، اما با این واقعیت از خواب بیدار می‌شود که شغل او شستن توالت‌ها و بداقبالی‌های پشت سر هم است. کین (تیتم)، یک نظامی سابق که با مهندسی ژنتیک تغییراتی در بدنش داده شده و نیمه‌گرگ و نیمه‌انسان شده، به دنبال جوپیتر به زمین می‌آید و اینجاست که جوپیتر نشانه‌هایی از سرنوشتی را که برای او پیش‌بینی شده می‌بیند.
آنچه باید بدانید: واچوفسکی‌ها سازنده سه‌گانه علمی تخیلی موفق «ماتریکس» هستند، اما آن‌ها فیلم‌های نه چندان موفق چون «اسپید ریسر» یا «اطلس ابر» را هم در کارنامه دارند. با این حال، این دو توانستند برادران وارنر را قانع کنند برای فیلم جدیدشان بودجه‌ای 9 رقمی در اختیارشان بگذارند. هرچند این رقم خیلی معقول نیست، اما شاید «صعود جوپیتر» بتواند موفقیت فیلم‌های «ماتریکس» را تکرار کند و به یک پدیده فرهنگ پاپ تبدیل شود. 

«نگهبانان کهکشان» (Guardians Of The Galaxy)
تاریخ اکران: 1 اوت (10 مرداد)
کارگردان: جیمز گان
بازیگران: کریس پرات، زو سالدانا، دیو باتیستا، وین دیزل، برادلی کوپر، بنیسیو دل تورو، گلن کلوز، جان سی. رایلی
خلاصه داستان: در سوی دیگر جهان، یک خلبان از‌خودراضی اهل زمین با گروهی بی‌شباهت با هم شامل گامورا آدمکش بیگانه، دراکس ویرانگر که یک جنگجوست، گروت مخلوقی درخت‌مانند و راکت راکون جونده سرسخت همراه می‌شود و در حالی که نیمی از دنیا در تعقیب آن‌ها هستند با در اختیار داشتن یک شی پرقدرت می‌گریزند.  
آنچه باید بدانید: مارول همیشه در به تصویر کشیدن شخصیت‌های خود نگاهی بلندپروازانه داشته، اما «نگهبانان کهکشان» موردی کاملا متفاوت است. این ماجرای فضایی از روی شخصیت‌هایی ساخته شده که خیلی‌ها آن‌ها را نمی‌شناسند. نقش اصلی فیلم را هم بازیگری ایفاء می‌کند که بیشتر به عنوان یک چهره تلویزیونی شناخته می‌شود. جیمز گان هم کارگردانی است که با بی‌‌مووی‌های پر از خون و خونریزی مانند «Slither» و «Super» شهرت دارد. با این حال، آنونس «نگهبانان کهکشان» از فیلمی مطمئن و بامزه خبر می‌‌دهد. شاید «نگهبانان کهکشان» بهترین بلاک‌باستر سال نباشد، اما قطعا یکی از نامتعارف‌ترین فیلم‌هایی است که تابستان امسال روی پرده می‌رود. 

«گوشت‌های دم توپ 3» (The Expendables)
تاریخ اکران: 15 اوت (24 مرداد)
کارگردان: پاتریک هیوز
بازیگران: سیلوستر استالونه، هریسن فورد، آرنولد شوارتزنگر، جیسن استیتم، وسلی اسنایپس، مل گیبسن، آنتونیو باندراس، کلسی گرامر، جت لی، دولف لوندگرن، رندی کوتور، تری کروز، کلان لوتس، راندا روزی، ویکتور اورتیز، گلن پوئل     
خلاصه داستان: بارنی راس (استالونه)، کریسمس (استیتم) و دیگر اعضای گروه با کانراد استون‌بنکس (گیبسن) که سال‌ها پیش این گروه را به همراه بارنی تاسیس کرد، مواجه می‌شوند. استون‌بنکس بعدها یک دلال اسلحه و مردی بی‌رحم شد، به طوری که بارنی ناچار شد او را بکشد، اما فکر می‌کرد او را کشته است. استون‌بنکس که پیش از این یک بار از مرگ جان سالم به در برده، اکنون قصد دارد حساب گروه را برسد و کار اعضای آن را به پایان برساند، اما بارنی نقشه‌های دیگری دارد.
آنچه باید بدانید: حضور بازیگران جدید چون هریسن فورد، وسلی اسنایپس و مل گیبسن می‌تواند به کمک سومین فیلم «گوشت‌های دم توپ»‌ بیاید. اولین فیلم‌ سال 2010 به کارگردانی و با بازی استالونه در دنیا بیش از 274 میلیون دلار فروخت. فیلم دوم سال 2012 به کارگردانی سایمن وست روی پرده رفت و فروش جهانی آن به بیش از 312 میلیون دلار رسید.

«سین سیتی: زنی برای کشته شدن» (Sin City: A Dame to Kill For)
تاریخ اکران: 22 اوت (31 مرداد)
کارگردان: رابرت رودریگز
بازیگران: جوزف گوردون-لویت، بروس ویلیس، جاش برولین، لیدی گاگا، روساریو داوسن
خلاصه داستان: راه سرسخت‌ترین اهالی شهر با تعدادی از دیگر اهالی سرسخت یکی می‌شود.
آنچه باید بدانید: حتی مخالفان هم به ناچار پذیرفتند اولین فیلم «سین سیتی» که سال 2005 روی پرده رفت، تجربه‌ای تقریبا جنون‌آمیز و البته زیبا بود، فیلمی که به خوبی توانست اساس یک قصه مصور را روی پرده نقره‌ای به تصویر بکشد. رابرت رودریگز و فرانک میلر بار دیگر همراه شدند تا دنباله آن فیلم را بسازند. رودریگز با فیلم‌هایی چون «دسپرادو»، «از شام تا بام» و سه‌گانه «بچه‌های جاسوس» هواداران زیادی پیدا کرد. آن‌ها خیلی وقت است منتظر فیلم جدید او هستند.

5858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    66 5
    میشه توضیح بدید expendables رو چجوری گوشتهای دم توپ ترجمه کردید.
    • محسن GB ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      9 11
      البته ترجمه خیلی بدی هم نیست.
    • گروه فرهنگ خبرآنلاین A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      33 11
      کاربر محترم، با تشکر از توجه شما. همان‌طور که می‌دانید سری فیلم‌های The Expendables درباره گروهی سرباز باتجربه و بسیار ماهر به همین نام است که به عنوان مزدور برای یک سازمان مخفی کار می‌کنند. منطقی است گروه آن‌ها با این ویژگی‌ها نمی‌تواند آن‌طور که در ایران در برخی رسانه‌ها ترجمه شده، «بی‌مصرف»، «بی‌ارزش» یا «دورانداختنی» باشند. هرچند Expendable در درجه اول به همین شکل قابل ترجمه است، اما به استناد فرهنگ‌های مختلف معانی دیگری هم دارد. به عنوان مثال فرهنگ کالینز آن را در قالب صفت به این صورت توضیح داده است: چیزی یا کسی که بخصوص در اصطلاح نظامی برای رسیدن به هدف قابل قربانی شدن یا قابل تلف کردن باشد. به نظر می‌رسد با توجه به داستان The Expendables، این فیلم‌ها درباره کسانی است که قربانی‌شدنی هستند یا آن‌طور که در فارسی مصطلح است حکم «گوشت دم توپ» را دارند.
  • سیاوش ب IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    25 1
    سینمای هالیوود واقاً یک صنعت جهانی شده من حاضرم برای تماشای یکی از این فیلم ها تو سینمای ایران 50 هزار تومن بدم . دلم لک زده واسه هیجان
  • موسوی A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    19 1
    بزنم به تخته آنجلینا جولی چقدر جوون شده توی این فیلم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    15 3
    اگه این فیلمها تو سینماهای ایران اکران بشه من حاضرم 30 هزار تومن برای بلیطش بدم.
    • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      18 7
      چه کاریه برو رایگان با بالاترین کیفیت دانلود کن
    • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
      2 0
      شما دیدن فیلم رو پرده عریض imax رو با dvd دیدن تو lcd فسقلی مقایسه میکنی
  • معصومه A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    7 2
    میشه تغییرشکل دهندگان و چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم : رو تحمل کرد ولی . . . من بی صبرانه منتظر هابیت 3 هستم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    5 1
    از اقای علی افتخاری برای زحمت ترجمه و حسن سلیقه سپاسگذارم