از دشمنان اینترنت تا شیشه ضد گلوله آیفون؛ با هم اخبار فناورانه دنیای آی تی در هفته گذشته را با هم مرور می کنیم:

 


1-  آیا می دانستید یوتیوب واحد ویژه سرکوب کامنت هایی که سیاستهای عمومی را نقض می کند، تشکیل داده است؟ بیش از 200 سازمان و گروه از جمله پلیس انگلیس می توانند در آن واحد، 20 ویدئوی نقض کننده قوانین را پرچم دار کنند تا کاربران بدانند فلان ویدئو منتشر شده توسط فلان کاربر، تخلف کرده است.


2-  آیا می دانستید روباتها به جای روزنامه نگاران سه دقیقه بعد از زلزله لس آنجلس، خبر را نوشته و منتشر کردند. البته هنوز به پای توئیت کردن انسان ها نمی رسند.


3-  آیا می دانستید مایکروسافت به ازای دادن اطلاعات هر کاربر به اف بی آی 200 دلار پول گرفته است؟ آیا می دانستید یاهو و گوگل نیز در ازای دادن اطلاعات کاربران درخواست شده از سوی اف بی آی میلیونها دلار درآمد کسب کرده اند؟ ارتش الکترونیک سوریه (یا شاید روسیه!) با هک های جدید خود پرده از این راز برداشت.


4-  آیا می دانستید استرالیا برای تعقیب جنایتکاران! و با هدف در اختیار گرفتن کلیدهای رمز گذاری شده روی دیتا قانونی را وضع کرده که در صورت باز نشدن رمز کلیدها توسط متخلفین دو سال زندان در انتظار خاطیان خواهد بود؟ در واقع تاکنون جلوگیری از افشای اطلاعات رمز گذاری شدن در استرالیا ظاهرا قانونی بوده ولی حالا سازمان ها و موسساتی که در کار رمز نویسی هستند اگر نتوانند در مواقع لازم رمزگشایی کنند محکوم به دو سال زندان می شوند!


5-  آیا می دانستید سیستم جاسوسی تعریف شده برای آزانس امنیت ملی طوری است که می تواند تمام مکالمات یک کشور را از گیت ورودی ضبط کند؟ به گفته اسنودن جاسوس روس که در NSA کار می کرده، سیستم مانند جاروبرقی همه مکالمات را می خورد.نام این سیستم روباتیک MYSTIC بوده و 30 روز مکالمه را در خود جای می دهد.


6-  آیا می دانستید شیشه نمایشگر آیفون ضد گلوله نبوده و هاچینسون از ارس تکنیکا این هفته با دریل به جان آیفون خود افتاد و شیشه آیفون در همان ثانیه اول شکسته شد؟ اپل سعی کرده شیشه آیفون خود را محکم و قوی بسازد اما قطعا ضد گلوله نیست! شاید بعدا بسازد!


7-  آیا می دانستید امریکا و انگلیس نیز در لیست دشمنان اینترنت جای گرفته اند؟ خیلی جای تعجب ندارد که کشورهای چین و روسیه و خاورمیانه نامشان در لیست باشد اما در لیست جدید دشمنان اینترنت نام انگلیس و امریکا خوش می درخشد.البته باید تشکر مخصوص از اسنودن داشت که نام امریکا و انگلیس را در این لیست افزوده است.


8-  آیا می دانستید یک اپ نویس با نوشتن اپ حاوی تبلیغات و spyware و ارسال آن روی اپ استور اپل، کاربران را شاکی کرد. تاکنون در مورد سختگیری اپل در مورد جلوگیری از ورود اپ های حاوی بدافزار زیاد گفته می شد اما اپ مذکور ظاهرا از دست اپل ها در رفته است و گیت ورودی نتوانسته جلوی ان را بگیرد و این برای اپل که معمولا گوگل پلی و اپ استور ویندوز را مسخره کرده، خوب نیست!

 


9-  آیا می دانستید مایکروسافت، گوگل، اپل اگر شما مظنون باشید، می توانند داخل اینباکس و جعبه ورودی ایمیل شما را باز کرده و بخوانند؟ بعد از بازداشت برنامه نویس روس تبار مایکروسافت در لبنان معلوم شد برای ردیابی مظنون تمام ایمیل ها و چت هایش توسط ماموران مایکروسافت قبل از ماموران اف بی آی خوانده شده است. اکانت هات میل، چت ویندوز لایو مظنون به راحتی باز شده و ردیابی شده است.


10-  آیا می دانستید با فیلتر کردن یک سایت توسط یک حکومت، میزان استفاده از آن سایت به شدت بالا می رود؟ این اتفاق دقیقا برای توئیتر در ترکیه رخ داد و طبق آمار میزان استفاده از توئیتر 132 درصد در این کشور بعد از فیلتر شدن توسط اردوغان افزایش پیدا کرد.

 

منبع: زد دی نت

5656

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    82 2
    جالب بودن مخصوصا نکته شماره 10
    • دیسنا A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
      2 3
      8- آیا میدونستید شرکتهای ترند میکرو و سیمنتک 2 غول آنتی ویروس دنیا برنامه های ضد ویروسی برای آپل آیپد ارائه میدن ؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    111 1
    این نکته 10 رو حتما به دوستان مصادیق مجرمانه گوشزد بفرمایید!